Nekas återköp pga prick kylpasta?

Permalänk
Medlem

Nekas återköp pga prick kylpasta?

Hej! Är lite orolig. Skulle göra återköp på en CPU på NetOnNet, efter de kollat på den i några minuter ser de i ett av de fyra ställen på AM4 utan pins en minimal grå prick (troligen kylpasta) och gör inte återköp före "rätt kille kollat".

Kan jag nekas återköp pga prick kylpasta som dels är lätt att ta bort och inte är på någon pin?

Om de godtar återköp men till nedsatt pris, kan då jag neka det?

Förtydligande: Det är alltså inget fel på processorn jag gör återköp på, utan återköpet sker pga att jag trodde jag hade ett CPU-relaterat problem, men då problemet kvarstod så är det MB-relaterat och jag saknar behov av CPU:n då det ej löste problemet.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Hej! Är lite orolig. Skulle göra återköp på en CPU på NetOnNet, efter de kollat på den i några minuter ser de i ett av de fyra ställen på AM4 utan pins en minimal grå prick (troligen kylpasta) och gör inte återköp före "rätt kille kollat".

Kan jag nekas återköp pga prick kylpasta som dels är lätt att ta bort och inte är på någon pin?

Det beror på hur den använts, du har rätt att testa och lämna tillbaks, men inte använda längre än du behöver för att ha testat den

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Fungerar inte CPU'n så kommer återköpet bli nekat.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Det beror på hur den använts, du har rätt att testa och lämna tillbaks, men inte använda längre än du behöver för att ha testat den

Den åkte i datorn, prövade starta och sen ur (köpt idag och in igen idag). Allt de såg var en grå prick (1/10 mm) på undersidan som deras kille ska "kolla" på. Står dessutom på hemsidan de för regörning tar ut "20%", men kan det ens ses som rengörning om han petar med en tops och ser det är löst?.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Hej! Är lite orolig. Skulle göra återköp på en CPU på NetOnNet, efter de kollat på den i några minuter ser de i ett av de fyra ställen på AM4 utan pins en minimal grå prick (troligen kylpasta) och gör inte återköp före "rätt kille kollat".

Kan jag nekas återköp pga prick kylpasta som dels är lätt att ta bort och inte är på någon pin?

Det kommer ju lite an på Netonnets egna reglar, dom får du inte veta här, men måste vända dig till netonnets egen kundservice.

Och till ditt svar, ja - dom kan absolut neka dig återköp om:

- Varan är begagnat (dvs. du har testat den, börjat använda den och det om det finns spår efter användning från din sida. )

Hade däremot varan varit oöppnad och i förseglat förpackning, och du inte har köpt den direkt i butik, har du alltid 14 dagars ångerrätt i följe köpslagen när du köper varor via nätet.

Finns det fel på varan, eller att den var olik den vara som du köpte (specificerat), har du också rätt på att få pengarna tillbaka. Med det undantag att om det är fel på varan så har butiken rätt att få tid till att fixa detta inom rimlig tid, och kan välja att ge dig ny vara.

Allt annat är service från butikens sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Fungerar inte CPU'n så kommer återköpet bli nekat.

Inget fel på CPU:n. Felet är i mitt moderkort. Köpte den för jag trodde det skulle lösa ett problem, men då det kvarstod är det mitt moderkort och ej processor som var problemet.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Tänk så här: Kommer nästa kund att acceptera den som ny, obegagnad och värd att betala fullpris för, eller skulle du velat ha rabatt om du skulle köpa dem som kund nummer 2? Skicket på allt från processorn till kartongen spelar rimligen in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Tänk så här: Kommer nästa kund att acceptera den som ny, obegagnad och värd att betala fullpris för, eller skulle du velat ha rabatt om du skulle köpa dem som kund nummer 2? Skicket på allt från processorn till kartongen spelar rimligen in.

Vad jag mest funderar på är om de kan ta ut avgift utan avtal. De sa han ska "kolla". Jag kan rengöra den där pricken själv på 10 sekunder, men de behöll processorn, så kan de ta ut avgift för rengörning även om jag då nekar återköp?

Är mest det jag funderar på, för de informera inget om det, och skrev inte under något.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Det kommer ju lite an på Netonnets egna reglar, dom får du inte veta här, men måste vända dig till netonnets egen kundservice.

Och till ditt svar, ja - dom kan absolut neka dig återköp om:

- Varan är begagnat (dvs. du har testat den, börjat använda den och det om det finns spår efter användning från din sida. )

Hade däremot varan varit oöppnad och i förseglat förpackning, och du inte har köpt den direkt i butik, har du alltid 14 dagars ångerrätt i följe köpslagen när du köper varor via nätet.

Finns det fel på varan, eller att den var olik den vara som du köpte (specificerat), har du också rätt på att få pengarna tillbaka. Med det undantag att om det är fel på varan så har butiken rätt att få tid till att fixa detta inom rimlig tid, och kan välja att ge dig ny vara.

Allt annat är service från butikens sida.

Ångerrätten vid distansköp ger rätt att undersöka varans egenskaper. För en processor lär det innebära montering, föredragelsevis med kylpasta på (dock inte på undersidan, men ändå). Butiken har dock rätt att göra avdrag om varan hanterats på ett sätt som inte krävs för undersökning.

Obruten förpackning är vid öppet köp som gäller vid köp i butik.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara säga att du inte vill returnera varan, så får du den tillbaka. Sen går du hem och rengör den, och går tillbaka med den 2 dagar senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Ångerrätten vid distansköp ger rätt att undersöka varans egenskaper. För en processor lär det innebära montering, föredragelsevis med kylpasta på (dock inte på undersidan, men ändå). Butiken har dock rätt att göra avdrag om varan hanterats på ett sätt som inte krävs för undersökning.

Obruten förpackning är vid öppet köp som gäller vid köp i butik.

Hade självklart inte medvetet kylpasta på undersidan, är en partikel som torde vara från sockeln.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Det är väl bara säga att du inte vill returnera varan, så får du den tillbaka. Sen går du hem och rengör den, och går tillbaka med den 2 dagar senare.

Var det jag funderade på, de kan väl inte begära ersättning för en rengörning jag aldrig skrivit avtal om? Så i det fallet, fixa jag det bara själv?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Var det jag funderade på, de kan väl inte begära ersättning för en rengörning jag aldrig skrivit avtal om? Så i det fallet, fixa jag det bara själv?

Eftersom du köpt processorn på plats i butik har du ingen rätt till återköp. Det blir därmed NONs villkor som gäller, och vill de ta ut en avgift kan de göra detta.
Nu tror jag dock inte du behöver oroa dig, det är antagligen mer osäkerhet hos personen du talade med som ställer till det i det här fallet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Eftersom du köpt processorn på plats i butik har du ingen rätt till återköp. Det blir därmed NONs villkor som gäller, och vill de ta ut en avgift kan de göra detta.
Nu tror jag dock inte du behöver oroa dig, det är antagligen mer osäkerhet hos personen du talade med som ställer till det i det här fallet.

Lite osäker på hur det räknas med köp i butik dock. Jag "paxade" den via hemsidan, och hämtade i butik, vilken lag gäller då?

Tror de har öppet köp 90 dagar för medlemmar, är mer om man får nedsättning här.

Så typiskt, jag körde ju t.o.m isopropanol på ovansidan innan jag tog tillbaka den...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hinkan:

Lite osäker på hur det räknas med köp i butik dock. Jag "paxade" den via hemsidan, och hämtade i butik, vilken lag gäller då?

Du har genomfört affären i huvudsak i butik, iom du tog emot leverans av produkten i butik och betalade för produkten i butik. Således är det ingen distansaffär några distanslagar är således inte att tala om.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hinkan:

Lite osäker på hur det räknas med köp i butik dock. Jag "paxade" den via hemsidan, och hämtade i butik, vilken lag gäller då?

Tror de har öppet köp 90 dagar för medlemmar, är mer om man får nedsättning här.

Så typiskt, jag körde ju t.o.m isopropanol på ovansidan innan jag tog tillbaka den...

Beror på om du betalade via nätet eller på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Den åkte i datorn, prövade starta och sen ur (köpt idag och in igen idag). Allt de såg var en grå prick (1/10 mm) på undersidan som deras kille ska "kolla" på. Står dessutom på hemsidan de för regörning tar ut "20%", men kan det ens ses som rengörning om han petar med en tops och ser det är löst?.

Du kan ju alltid själv pilla med en tops ifall det är enkelt eller något du är villig att riskera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

Beror på om du betalade via nätet eller på plats.

Inte direkt, då NetOnNet ger 30 dagars öppet köp vilket är bättre än distanslagens. Du har rätt att lämna tillbaka varan då NetOnNet garanterat detta.

Rättade till rättsligt
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Lite osäker på hur det räknas med köp i butik dock. Jag "paxade" den via hemsidan, och hämtade i butik, vilken lag gäller då?

Tror de har öppet köp 90 dagar för medlemmar, är mer om man får nedsättning här.

Så typiskt, jag körde ju t.o.m isopropanol på ovansidan innan jag tog tillbaka den...

Hur gjorde du köpet? Betalade du på nätet och hämtade ut i butik eller gjorde du betalningen i butiken? Om du gjorde betalningen på nätet gäller distansköpslagen, har du däremot gjort själva köpet i butiken gäller inte distansköpslagen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

NoN ska ha 30 dagars öppet köp samt 90 dagars öppet köp om du är medlem oavsett om du handlar i lagershop eller online. Jag har lämnat tillbaka ett antal produkter utan kommentar eller frågor. En vän till mig lämnade t.o.m. tillbaka en NH-D15 kylare där han förbrukat kylpasta vid prov-installation samt att han mer eller mindre slaktat lådan den kom i - full retur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Du kan ju alltid själv pilla med en tops ifall det är enkelt eller något du är villig att riskera.

Hade jag upptäckt det hemma hade jag gjort det (var nämligen inte mellan pinsen utan där det inte är pins), men såg det ju inte.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av independent20:

NoN ska ha 30 dagars öppet köp samt 90 dagars öppet köp om du är medlem oavsett om du handlar i lagershop eller online. Jag har lämnat tillbaka ett antal produkter utan kommentar eller frågor. En vän till mig lämnade t.o.m. tillbaka en NH-D15 kylare där han förbrukat kylpasta vid prov-installation samt att han mer eller mindre slaktat lådan den kom i - full retur.

Då bör nog detta gå bra då. Använde inte ens medföljande kylare, kanske osäker personal.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur gjorde du köpet? Betalade du på nätet och hämtade ut i butik eller gjorde du betalningen i butiken? Om du gjorde betalningen på nätet gäller distansköpslagen, har du däremot gjort själva köpet i butiken gäller inte distansköpslagen

I butik betalade jag.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hiraeth:

Inte direkt, då NetOnNet ger 30 dagars öppet köp vilket är bättre än distanslagens. Du har rätt att lämna tillbaka varan då NetOnNet garanterat detta.

Absolut, men då kan NetOnNet sätta egna villkor. I avtalet står det bland annat:

"I de fall produkten ej är fullgott rengjord, tillbehör saknas, förbrukningsmaterial är använda eller fysisk skada finnes, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift på minst 20% för att återställa varan till nyskick. NetOnNet avstår från att göra ett sådant avdrag om produkten returneras i oförändrat skick."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Hade jag upptäckt det hemma hade jag gjort det (var nämligen inte mellan pinsen utan där det inte är pins), men såg det ju inte.

Gör det nu? Eller har du lämnat in den?

Permalänk
Skrivet av Hinkan:

I butik betalade jag.

Problemet så som det är beskriver det verkar inte handla om huruvida du har rätt att lämna tillbaka den utan vilket skick den befinner sig i när du ville lämna tillbaka den. Det du beskriver låter överdrivet från personalens sida. Som sagt, de produkter jag lämnat tillbaka har man inte ens brytt sig om att inspektera. Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

Absolut, men då kan NetOnNet sätta egna villkor. I avtalet står det bland annat:

"I de fall produkten ej är fullgott rengjord, tillbehör saknas, förbrukningsmaterial är använda eller fysisk skada finnes, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift på minst 20% för att återställa varan till nyskick. NetOnNet avstår från att göra ett sådant avdrag om produkten returneras i oförändrat skick."

Ja, men en prick som inte har med funktionen att göra på en CPU ger knappast rätt till 20% avdrag. (Förutsatt att det är så pricken är som den är beskriven av OP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Gör det nu? Eller har du lämnat in den?

De tog den och sa rätt kille ska kolla imorgon och han skulle ringa. Får surt nog åka tlllbaka 3 mil oavsett då återbetalning görs till samma kort...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Vad jag mest funderar på är om de kan ta ut avgift utan avtal. De sa han ska "kolla". Jag kan rengöra den där pricken själv på 10 sekunder, men de behöll processorn, så kan de ta ut avgift för rengörning även om jag då nekar återköp?

Är mest det jag funderar på, för de informera inget om det, och skrev inte under något.

Varför rengjorde du den inte innan du pkte in med den då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Varför rengjorde du den inte innan du pkte in med den då?

Gjorde jag med isopropanol, jag såg dock inte den pricken de upptäckte i butiken. Såg den knappt alls före det de visade var den var.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR