Nekas återköp pga prick kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Ja, men en prick som inte har med funktionen att göra på en CPU ger knappast rätt till 20% avdrag.

Det är dock NetOnNet som avgör detta, inte någon annan instans.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Det handlar väl om goodwill. Någon på netonnet noterar kanske denna tråd och då kanske de gör det som ger dem bäst reklam?

Sedan förstår jag mig ej på folk som köper begagnade cpuer men de gör säkerligen inget vettigt vid datorn. För mig och flera andra så är det i princip likadant att köpa medicin begagnat som det är att köpa cpu och ram. Det kan gå skitbra, man kan spara väldigt massa pengar.
Men om det skulle fallera, ja kostnaden kan bli betydligt mer än vad medicinen eller datorhårdvaran kostade.

Nå min gissning är att de går prisavdrag och sedan säljer cpun som fyndvara.

Permalänk
Medlem

Bara hoppas på det var lite osäker personal så de bara behövde en chef på plats, blir dock nervöst till de ringer imorgon.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

- Varan är begagnat (dvs. du har testat den, börjat använda den och det om det finns spår efter användning från din sida. )

[/quote]

Du får returnera din vara, trots att du öppnat förpackningen och provat produkten.

Källa NetOnNet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå min gissning är att de går prisavdrag och sedan säljer cpun som fyndvara.

Säger de det kommer jag ta tillbaka CPU:n, rengöra den själv och komma tillbaka om en vecka...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Eftersom du köpt processorn på plats i butik har du ingen rätt till återköp. Det blir därmed NONs villkor som gäller, och vill de ta ut en avgift kan de göra detta.
Nu tror jag dock inte du behöver oroa dig, det är antagligen mer osäkerhet hos personen du talade med som ställer till det i det här fallet.

Du kan känna dig trygg i dina inköp eftersom vi har 30 dagars öppet köp. Är du medlem i vår kundklubb Klubbhyllan, får du hela 90 dagars öppet köp/ångerrätt. Detta för att du som kund skall känna dig så nöjd som möjligt med ditt köp. Du får returnera din vara, trots att du öppnat förpackningen och provat produkten.

Källa NetOnNet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Du kan känna dig trygg i dina inköp eftersom vi har 30 dagars öppet köp. Är du medlem i vår kundklubb Klubbhyllan, får du hela 90 dagars öppet köp/ångerrätt. Detta för att du som kund skall känna dig så nöjd som möjligt med ditt köp. Du får returnera din vara, trots att du öppnat förpackningen och provat produkten.

Källa NetOnNet

Låter ju bra, bara att hoppas. Blir alltid så nojig bara.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Superthug:

Du kan känna dig trygg i dina inköp eftersom vi har 30 dagars öppet köp. Är du medlem i vår kundklubb Klubbhyllan, får du hela 90 dagars öppet köp/ångerrätt. Detta för att du som kund skall känna dig så nöjd som möjligt med ditt köp. Du får returnera din vara, trots att du öppnat förpackningen och provat produkten.

Källa NetOnNet

Ja vilket inte stryks av någon lag eller liknande utan NONs regler gäller för dessa. NON kan omöjligen veta om kylpastan är ledande, kanske förstört något? Därav så måste de rengöra processorn för att testa denna o kunna godkänna detta. Ska NON göra gratisjobb för att TS klantat sig?

NON´s anställda jobbar inte där gratis.... Hade jag jobbat på en kundtjänst hade jag nekat processorn DIREKT om jag såg kylpasta under processorn, man kan inte beakta att någon som har fått kylpasta under en processor hanterat den med kärlek.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är dock NetOnNet som avgör detta, inte någon annan instans.

Det stämmer ju dock inte, det är ett avtalsvillkor som tolkas som vilket annat avtalsvillkor som helst. Man är inte lämnad i näringsidkarens våld bara för att det är dem som skrivit avtalet. NetOnNet kan såklart hävda att de vill göra avdrag, och de flesta orkar nog inte göra en process av det, men hade det prövats rättsligt så finns det inte en chans att de fått några 20% avdrag. Det är i praktiken det första man lär sig på juristutbildningar om avtalsrätt.

Initialt är det NetOnNets bedömning, men vad de kommer fram till är såklart inte slutgiltigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Ja vilket inte stryks av någon lag eller liknande utan NONs regler gäller för dessa. NON kan omöjligen veta om kylpastan är ledande, kanske förstört något? Därav så måste de rengöra processorn för att testa denna o kunna godkänna detta. Ska NON göra gratisjobb för att TS klantat sig?

NON´s anställda jobbar inte där gratis.... Hade jag jobbat på en kundtjänst hade jag nekat processorn DIREKT om jag såg kylpasta under processorn, man kan inte beakta att någon som har fått kylpasta under en processor hanterat den med kärlek.

Nu är det inte så jag placerat kylpasta eller ens nuddat pinsen, ser mer ut som ett dammkorn som jag utifrån den är grå gissar är det. Vad jag funderar över är om de kan kräva jag ska betala när de testar den. För det är nämligen så de sa "en annan kille ska kolla på den och hör av sig", jag fick inte skriva på den är inlämnad, än mindre ingick jag avtal om annat än bedömning om återköp.

Hade varit annorlunda om pinsen var nersmetade. När jag säger prick så menar jag verkligen en prick mindre än en knappnålshuvud.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Fungerar inte CPU'n så kommer återköpet bli nekat.

Tveksamt. Det är givetvis inom ens rätt att göra ett återköp om produkten man köpt inte fungerar som den skall.
Har TS åsamkat detta är det givetvis en annan femma.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tveksamt. Det är givetvis inom ens rätt att göra ett återköp om produkten man köpt inte fungerar som den skall.
Har TS åsamkat detta är det givetvis en annan femma.

Frågan är dock irrelevant då processorn ifråga fungerar utmärkt. Anledningen till återköpet var att jag trodde min gamla CPU fallerat, men då samma problem kvarstod när jag satte i den nya så är det problemet moderkortsrelaterat och jag ångrar således processorköpet.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Det stämmer ju dock inte, det är ett avtalsvillkor som tolkas som vilket annat avtalsvillkor som helst. Man är inte lämnad i näringsidkarens våld bara för att det är dem som skrivit avtalet. NetOnNet kan såklart hävda att de vill göra avdrag, och de flesta orkar nog inte göra en process av det, men hade det prövats rättsligt så finns det inte en chans att de fått några 20% avdrag. Det är i praktiken det första man lär sig på juristutbildningar om avtalsrätt.

Initialt är det NetOnNets bedömning, men vad de kommer fram till är såklart inte slutgiltigt.

Avtalsvillkoret ifråga är alltså att "I de fall produkten ej är fullgott rengjord, tillbehör saknas, förbrukningsmaterial är använda eller fysisk skada finnes, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift på minst 20% för att återställa varan till nyskick.".
Givetvis är det så att man inte är utlämnad till allsköns korkade avtalsvillkor, men jag har svårt att föreställa mig den rättsinstans som skulle bedöma NetOnNets villkor som oskäligt på basis av att de själva inte bäst skulle kunna bedöma om och när de behöver göra avdrag.

Ditt hypotetiska fall, där rengöring ej behövs, skulle bedömas på samma sätt av NetOnNet och inget avdrag skulle utgå.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Avtalsvillkoret ifråga är alltså att "I de fall produkten ej är fullgott rengjord, tillbehör saknas, förbrukningsmaterial är använda eller fysisk skada finnes, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift på minst 20% för att återställa varan till nyskick.".
Givetvis är det så att man inte är utlämnad till allsköns korkade avtalsvillkor, men jag har svårt att föreställa mig den rättsinstans som skulle bedöma NetOnNets villkor som oskäligt på basis av att de själva inte bäst skulle kunna bedöma om och när de behöver göra avdrag.

Ditt hypotetiska fall, där rengöring ej behövs, skulle bedömas på samma sätt av NetOnNet och inget avdrag skulle utgå.

Dock sa man i mitt fall inget om att de ska rengöra, utan en annan ska kolla på om de kan återköpa den, inkluderar det att de tar en tops på pricken och den försvinner kan de knappast göra 20% prisavdrag då jag inte medgivit annnat än att han skulle kolla om den kan återköpas.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Dock sa man i mitt fall inget om att de ska rengöra, utan en annan ska kolla på om de kan återköpa den, inkluderar det att de tar en tops på pricken och den försvinner kan de knappast göra 20% prisavdrag då jag inte medgivit avtal om att de ska rengöra den (allra minst mot kostnad), eller?

Det pågår (som brukligt) flera sidospår i tråden redan, som inte direkt berör ditt ärende utan halkar iväg på mer... hypotetiska spår

Vi skall kanske skilja lite på hur det kan fungera principiellt och hur det kommer fungera praktiskt. Rent principiellt skulle NON antagligen kunna säga "Tji för dig du har sagt att du ville lämna tillbaka den och nu har vi rengjort den så du får tillbaka XX kronor!". Rent praktiskt kommer det dock inte ske. NON är ett vinstdrivande företag som är intresserade av goda kundrelationer och att bibehålla sitt renommé om att ha generösa villkor för öppet köp. De är varken intresserade av att lägga mycket tid på dig eller att du går därifrån missnöjd för en struntsak. Förklarar du att du inte är intresserad av att returnera processorn om de skall göra avdrag kommer de inte avkräva dig några pengar, även om de lagt lite tid på att rengöra produkten. Detta bygger naturligtvis på att din beskrivning av ärendet stämmer.

Som jag dock skrivit tidigare, det som antagligen kommer hända är att de säger "Japp inga problem, här är pengarna tillbaka."

Gör de inte det kan man dra vidare i ärendet, men det är ingen idé att oroa sig i förtid för något som troligtvis inte inträffar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Gör de inte det kan man dra vidare i ärendet, men det är ingen idé att oroa sig i förtid för något som troligtvis inte inträffar.

Just den detaljen vore tusen gången lättare om det inte vore för att man är aspergare med en förmåga att se värsta utgången i precis alla situationer.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Dock sa man i mitt fall inget om att de ska rengöra, utan en annan ska kolla på om de kan återköpa den, inkluderar det att de tar en tops på pricken och den försvinner kan de knappast göra 20% prisavdrag då jag inte medgivit annnat än att han skulle kolla om den kan återköpas.

De kommer inte rengöra den och kräva dig på pengar innan du godkänt det nej. Antingen får du besked att de tar tillbaka den med full ersättning, eller så blir du erbjuden retur med nedsatt ersättning och om det inte passar dig kommer de neka returen helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Just den detaljen vore tusen gången lättare om det inte vore för att man är aspergare med en förmåga att se värsta utgången i precis alla situationer.

Garvade en del när jag läste det här. Det där är jag på pricken. (har asperger, om än mild sådan).

Förstår din oro. Jag håller dock med inlägget ovan. Netonnet vill kunderna väl. Det är viktigt för företag med små marginaler.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det pågår (som brukligt) flera sidospår i tråden redan, som inte direkt berör ditt ärende utan halkar iväg på mer... hypotetiska spår

Vi skall kanske skilja lite på hur det kan fungera principiellt och hur det kommer fungera praktiskt. Rent principiellt skulle NON antagligen kunna säga "Tji för dig du har sagt att du ville lämna tillbaka den och nu har vi rengjort den så du får tillbaka XX kronor!". Rent praktiskt kommer det dock inte ske. NON är ett vinstdrivande företag som är intresserade av goda kundrelationer och att bibehålla sitt renommé om att ha generösa villkor för öppet köp. De är varken intresserade av att lägga mycket tid på dig eller att du går därifrån missnöjd för en struntsak. Förklarar du att du inte är intresserad av att returnera processorn om de skall göra avdrag kommer de inte avkräva dig några pengar, även om de lagt lite tid på att rengöra produkten. Detta bygger naturligtvis på att din beskrivning av ärendet stämmer.

Som jag dock skrivit tidigare, det som antagligen kommer hända är att de säger "Japp inga problem, här är pengarna tillbaka."

Gör de inte det kan man dra vidare i ärendet, men det är ingen idé att oroa sig i förtid för något som troligtvis inte inträffar.

Såklart, nu ligger dock tråden i konsumenträtt, och de har redan trilskats mer än vad gemene man är van vid, så tänker att det inte skadar att upplysa om rättsläget. Även om jag hoppas att det löser sig iallafall. Vad jag menar är att NetOnNet inte kan ta och sänka 20% på alla varor de får in för att de måste rengöra några dammkorn som fallit på den, bara för de utformat sina egna villkor.

Permalänk
Medlem

Hade blivit förbannad om jag hade köpt en smutsig processor för fullt pris? Eller haft oturen att få nästin osynlig skit i din sockel pga det som lett till andra problem?

Permalänk
Medlem

De kan neka om de vill. Återköp är ingen rättighet såvida du inte har köpt varan på nätet, då det är ångerrätt och då gäller andra regler. Men hade du gjort det så hade denna diskussionen inte ägt rum.
Om de ändå tar tillbaka cpu'n mot en avgift så är det mer en service de erbjuder dig.

Jag förstår att de gör så här för folk är fan helt jävla odugliga på att hantera sina produkter. Jag har köpt tre moderkort från fynd på netonet och fått två med böjda pins. Sist jag köpte så krävde jag att få kolla på kortet innan för att slippa eländet, och det gick bra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

. Jag har köpt tre moderkort från fynd på netonet och fått två med böjda pins. Sist jag köpte så krävde jag att få kolla på kortet innan för att slippa eländet, och det gick bra.

Nu var det dock inte fråga om pinsen, det hade varit en helt annan sak, det hade jag inte ens sagt något om.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Nu ringde de, gick tydligen ej bort så valet är 20% nedsatt på återköp, så blir att behålla den då.

EDIT: Blir iaf en bra ursäkt och uppgradering för mig och sambon.

Jag går från 1600x och 16gb 3000mhz, till 3600 och 16gb 3600mhz.

Sambon från en FX8320 och 16gb (4x4) DDR3@1600mhz till 1600x och 16gb ddr4 och 3000mhz.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Behåller processorn, men här är en bild på den prick som syntes och som skulle gett 20% nedsatt pris...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Ser ju ut som en tillverkningsartifakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Ser ju ut som en tillverkningsartifakt.

Det, eller om det varit minimalt med kylpasta på sockeln, det är oavsett minimalt det som de upptäckte, så du kanske kan förstå jag blev synnerligen förvånad.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR