Permalänk
Medlem

PNY XLR8 CS3030

Har kollat runt på SSD's nyligen och sprang på den här modellen PNY XLR8 CS3030 vilket har rapporterad 1665 TBW endurance.. Jämfört med alla andra SSD's i samma klass/storlek som ligger på 600 TBW så är det en galen ökning, varit väldigt svårt att hitta konkret information om den med så det får mig att tro att det bara är de som har väldigt hopfulla siffror jämfört med andra tillverkare snarare än faktisk bättre livslängd.

Någon som har mer information om den eller är det säkrast att bara anta att det inte egentligen är någon skillnad och enda bonusen är bättre garanti när det gäller TBW (som man antagligen inte kommer nå inom 5 år ändå)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

3D NAND har högre livslängd än andra tekniker, inget konstigt egentligen jämfört med andra i storleksklassen som ofta använder TLC och liknande. Verkar annars vara en väldigt prisvärd disk

Sen är TBW ett ganska onödigt värde att stirra sig blind på, de flesta kunder kommer inte ens upp i 500 TBW över ett 5-års spann eller ens i närheten. Det ska till att man skriver sinnessjuka mängder varje dag för att kunna nå dit.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

3D NAND har högre livslängd än andra tekniker, inget konstigt egentligen jämfört med andra i storleksklassen som ofta använder TLC och liknande. Verkar annars vara en väldigt prisvärd disk

Alla moderna SSDer har 3D Nand. Det betyder bara att man har staplat ett antal lager med minnesceller ovanpå vartannat.

Det som är intressant för hållbarhet är två saker: Hur många bitar i varje cell (idag finns SLC 1, MLC 2 eller 3 beroende på hur lömsk tillverkaren är, Samsung kallar gärna allt över 1 för MLC, TLC 3 och QLC 4) och produktionsteknik (gammal teknik med bredare linjebredd/transistorstorlek håller längre). 3D Nand kan hjälpa till att låta tillverkaren ha färre bitar i varje cell genom att man staplar fler lager på höjden istället vilket ökar hållbarheten.

Förhoppningsvis är det så med denna disken att den har 2 bitars MLC Nand men jag är skeptisk eftersom man inte verkar skriva ut det någonstans på tillverkarens hemsida som jag kan hitta på några minuters letande...

Permalänk
Medlem

Det är TLC i disken:
https://www.pny.com.tw/en/products-detail/CS3030-M-point-2-SS...

"NAND Components
3D Triple-Level Cell (TLC) NAND Flash Memory"

Det kan ju vara så att de använder större del av disken som SLC cacheyta och tycker att de har en algoritm för skrivningar som gör att man sliter mindre på disken över tid och därför kan lova mer garantitid och TBW. Svårt att avgöra utan djupare studier... men 5 års garanti är bra och priset är bra, så det är nog inget dåligt köp om du inte är alltför paranoid

Permalänk
Medlem

Jo vet att TBW i sig inte är såå värst viktigt men jag brukar använda min hårdvara väldigt länge (titta bara på min nuvarande rig) men förväntar mig inte ens komma nära det inom garanti tiden iaf utan det skulle bli flera år senare, det bör ge en idé om hur länge jag kan förvänta mig att den håller vilket nödvändigtvis inte är det absolut viktigaste men det är en faktor att räkna in.

Det verkar dock inte vara någon direkt skillnad i tekniken vad jag kan se som skulle kunna förklara varför de har över dubbelt så mycket TBW som resten.. Att de inte förklarar varför de har så mycket högre TBW gör mig rätt suspekt på deras siffra då det inte matchar resten i samma klass som inte direkt verkar vara speciellt annorlunda...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Jo vet att TBW i sig inte är såå värst viktigt men jag brukar använda min hårdvara väldigt länge (titta bara på min nuvarande rig) men förväntar mig inte ens komma nära det inom garanti tiden iaf utan det skulle bli flera år senare, det bör ge en idé om hur länge jag kan förvänta mig att den håller vilket nödvändigtvis inte är det absolut viktigaste men det är en faktor att räkna in.

Det verkar dock inte vara någon direkt skillnad i tekniken vad jag kan se som skulle kunna förklara varför de har över dubbelt så mycket TBW som resten.. Att de inte förklarar varför de har så mycket högre TBW gör mig rätt suspekt på deras siffra då det inte matchar resten i samma klass som inte direkt verkar vara speciellt annorlunda...

Den fick ju bra betyg från testpilot här på swec. Jag gjorde antagandet att 3D NAND syftade till SLC men där hade jag ju fel, tycker annars också att värdena är lite too good to be true men är det upp till tillverkaren att sätta kan man behöva ta det med en nypa salt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Jo vet att TBW i sig inte är såå värst viktigt men jag brukar använda min hårdvara väldigt länge (titta bara på min nuvarande rig) men förväntar mig inte ens komma nära det inom garanti tiden iaf utan det skulle bli flera år senare, det bör ge en idé om hur länge jag kan förvänta mig att den håller vilket nödvändigtvis inte är det absolut viktigaste men det är en faktor att räkna in.

Det verkar dock inte vara någon direkt skillnad i tekniken vad jag kan se som skulle kunna förklara varför de har över dubbelt så mycket TBW som resten.. Att de inte förklarar varför de har så mycket högre TBW gör mig rätt suspekt på deras siffra då det inte matchar resten i samma klass som inte direkt verkar vara speciellt annorlunda...

Jo, det är kan nog vara en viss glädjekalkyl involverad. Jag hade inte köpt den utan lagt mer på en MLC (2 bitar per cell) disk som systemdisk istället. Har en ADATA disk i mitt system nu som jag valde just för att den hade sådana minnesceller (och därmed också högre TBW garanterat). Det var ett par år sedan jag köpte den dock, har tyvärr inte koll på vad som är bra på marknaden just nu. Samsung har ju slutat med 2 bitar och gått över till TLC även på sin pro-disk i senaste generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag hade inte köpt den utan lagt mer på en MLC (2 bitar per cell) disk som systemdisk istället.

Ja verkar som att hitta MLC diskar nu inte är lätt, en 970 Pro kostar ju med marginal en bit över dubbelt så mycket som en TLC disk, visst de har dubbelt så mycket TBW rating på samma storlek men då kan man köpa en 2TB drive istället och få lika mycket TBW endurance men med dubbelt så mycket utrymme..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Ja verkar som att hitta MLC diskar nu inte är lätt, en 970 Pro kostar ju med marginal en bit över dubbelt så mycket som en TLC disk, visst de har dubbelt så mycket TBW rating på samma storlek men då kan man köpa en 2TB drive istället och få lika mycket TBW endurance men med dubbelt så mycket utrymme..

Jo. Och det är ju faktiskt så att även på en systemdisk så är ju den allra största delen av datan som lagras statisk (om man inte är kreatör) och då är det ju ändå total TBW som är det viktigaste. I alla fall om man litar på tillverkarens algoritmer för att fördela slitaget genom att flytta runt data då och då...

Permalänk