Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har testat att köra VPN direkt i min Asus RT-AC68U router men hastigheten blir extremt låg, kommer aldrig över 50-60mbit/s.
Jag har VPN klient inlagd i min dator, mobil och min Nvidia Shield istället och får då betydligt högre hastigheter, runt 300mbit/s.

Fördelen för mig är att om jag till exempel ska köpa ett spel på steam och har VPN i min router tar de typ timmar att ladda ner spelet och har jag VPN klient i min dator istället så kan jag stänga av den och tanka fullt ut med mitt 1000mbit lina och spelet tar 15-20 minuter att tanka hem.

Den dagen de finns VPN som har samma hastighet (800-900mbit/s) så kommer jag lägga in VPN direkt i min router men en nackdel till är att du inte lika enkelt kan byta land, du är låst till ett land och de är bökigt att byta snabbt.

Kör jag med VPN klient i varje produkt tar de 10sec max att byta till olika länder, för mig så är VPN i routern meningslöst.

Skrivet av KAN1N:

Tror nog att PFSense med Wireguard å typ en i3 klarar det idag?

Som KAN1N säger, det fixar pfsense 2.5.x idag.

https://www.netgate.com/blog/wireguard-in-pfsense-2-5-perform...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Finns det ingen motvarande lösning för Wireguard och pfsence version 2.5.x som du an köra istället för motvarande kostnad för en router? Typ under 3000. Sökte här på forumet men de guider som ligger inne verkar för det mesta vara ett par år gamla. Kan du inte bara köra pfsence på typ en EdgerouterX och ha en accesspunkt bakom. Jag har inget behov av en accesspunkt i taket utan jag kan ha den i mitt vardagsrum med vanlig strömförsörjning och inte POE. alternativt om det går skull ejag kunan ta en eller flera gamla routrar som går att ställa i Ap läge och använda dem.

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Finns det ingen motvarande lösning för Wireguard och pfsence version 2.5.x som du an köra istället för motvarande kostnad för en router? Typ under 3000. Sökte här på forumet men de guider som ligger inne verkar för det mesta vara ett par år gamla. Kan du inte bara köra pfsence på typ en EdgerouterX och ha en accesspunkt bakom. Jag har inget behov av en accesspunkt i taket utan jag kan ha den i mitt vardagsrum med vanlig strömförsörjning och inte POE. alternativt om det går skull ejag kunan ta en eller flera gamla routrar som går att ställa i Ap läge och använda dem.

Kolla hur snabbt internet du vill kunna ha först för det blir helt olika krav på hårdvara om du ska ha typ 100/100 mot 500 eller 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Finns det ingen motvarande lösning för Wireguard och pfsence version 2.5.x som du an köra istället för motvarande kostnad för en router? Typ under 3000. Sökte här på forumet men de guider som ligger inne verkar för det mesta vara ett par år gamla. Kan du inte bara köra pfsence på typ en EdgerouterX och ha en accesspunkt bakom. Jag har inget behov av en accesspunkt i taket utan jag kan ha den i mitt vardagsrum med vanlig strömförsörjning och inte POE. alternativt om det går skull ejag kunan ta en eller flera gamla routrar som går att ställa i Ap läge och använda dem.

Inte provat själv men det finns WG-addon till Asus-routers om man kör Merlin firmware. Kom precis en ny variant för att underlätta uppsättningen osv, dock beta fortfarande:

https://www.snbforums.com/threads/beta-wireguard-session-mana...

Inte testat själv som sagt..

Permalänk
Medlem

Jag slår också ett slag för egetbyggt och Pfsense. Har du själv inte grejer som ligger och dammar så köp någon gammal OEM burk från någon e-recycle firma, alternativt hitta något passande på blocket eller tradera med ett par PCIe platser och fyll på med ett par NICs och du har en router som heter duga.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobnyb:

Finns det ingen motvarande lösning för Wireguard och pfsence version 2.5.x som du an köra istället för motvarande kostnad för en router? Typ under 3000. Sökte här på forumet men de guider som ligger inne verkar för det mesta vara ett par år gamla. Kan du inte bara köra pfsence på typ en EdgerouterX och ha en accesspunkt bakom. Jag har inget behov av en accesspunkt i taket utan jag kan ha den i mitt vardagsrum med vanlig strömförsörjning och inte POE. alternativt om det går skull ejag kunan ta en eller flera gamla routrar som går att ställa i Ap läge och använda dem.

Det är samma hårdvara i routern/brandväggen oavsett om du kör vanillasystem eller försöker kränga in något annat.
Ser ingen anledning till att försöka få in pFsense på en färdig router som redan kan hantera Wireguard.

pfsense kör du för att du själv vill välja den hårdvara du ska använda, d.v.s. skala upp det på ett billigt sätt samt att det är licensfritt jämfört med vissa mer avancerade lösningar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K