Vad hade ni uppgraderat i min dator?

Permalänk
Medlem

Vad hade ni uppgraderat i min dator?

Vad hade du uppgraderat för mer "balans" i min dator. Gör allt från videoredigering till gaming

Ryzen 5 3600
32GB 3200Mz
B550-F
RTX 3070
560W Platinum

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Processor och nätagg kanske? Vet inte hur pass nytt det du har är. Men jag har gärna mer än "nödvändigt" så att säga, bara så man vet att man har till godo!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

En SSD kanske

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Processor och nätagg kanske? Vet inte hur pass nytt det du har är. Men jag har gärna mer än "nödvändigt" så att säga, bara så man vet att man har till godo!

Allt är sågott som helt nytt, knappt en månad gammalt. Köpte allt utom 3070 tillsammans vilket jag köpte nån vecka senare.

Vad hade du uppgraderat till isf?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Allt är sågott som helt nytt, knappt en månad gammalt. Köpte allt utom 3070 tillsammans vilket jag köpte nån vecka senare.

Vad hade du uppgraderat till isf?

Ah, okej! Ja, i processorväg hade jag nog gått för något i Ryzen 5600X eller uppåt känner jag. Vet inte om moderkortet kanske stödjer att uppdatera bios bara så kan man köra mer moderna CPU:er. Tänkte eftersom du håller på med en del videoredigering så hade jag väl gärna kört något bättre än 5600X t.o.m. Kanske är onödigt men tänk efter om du isf nyttjar alla hästkrafter eller om det är en "lyxuppgradering" mest.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

En SSD kanske

AH justfan... därför jag inte kan installera Windows...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

RTX 3080 om jag kommit över ett nytt. Det ger typiskt mer prestanda än att uppgradera processorn.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Ah, okej! Ja, i processorväg hade jag nog gått för något i Ryzen 5600X eller uppåt känner jag. Vet inte om moderkortet kanske stödjer att uppdatera bios bara så kan man köra mer moderna CPU:er. Tänkte eftersom du håller på med en del videoredigering så hade jag väl gärna kört något bättre än 5600X t.o.m. Kanske är onödigt men tänk efter om du isf nyttjar alla hästkrafter eller om det är en "lyxuppgradering" mest.

Gick från 1600 till 3600 och jesus vilken upgrade! Den gör allt jag ber av den men frågan är om 5600X är "on par" eller overkill med resten av dattan. Bara 1000kr dyrare i snitt. Men det kanske blir att man kör en grej i taget tills man sitter på Threadripper, 3090, 128gb ram osv osv haha

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

AH justfan... därför jag inte kan installera Windows...

Dem växer inte på träd direkt och mitt 3070 kostade 8k. Helnöjd med det. Bygget klarar 70-100 fps allt högsta på Cyberpunk. Med ett 3080 behöver jag typ uppgradera hela datorn

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Vill du köpa för köpandes skull eller vad innebär mer balans i datorn för dig? Har du någon flaskhals? Isåfall uppgradera flaskhalsen, har du ingen flaskhals, uppgradera inte.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Gick från 1600 till 3600 och jesus vilken upgrade! Den gör allt jag ber av den men frågan är om 5600X är "on par" eller overkill med resten av dattan. Bara 1000kr dyrare i snitt. Men det kanske blir att man kör en grej i taget tills man sitter på Threadripper, 3090, 128gb ram osv osv haha

Haha ja, datorer är en fickle bitch att hålla på med tyvärr... Det finns ALLTID något bättre, även om du köper det bästa så kommer något bättre ut så fort du gett handlarn dina pengar. Men ja, I spel så är ju 5600X on par med Intels topprocessorer för spel, i multitasking eller workloads, not so much. Det är som du säger, att hitta en balans som är "prisvärd" så att säga. Jag köpte datorn i min signatur för typ 2-3 år sedan och redan något jävulskt sugen på att uppdatera... Så om något så kanske det är att köpa ett 3080 eller så!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Videoredigerar du såpass mycket att det är relevant med fler kärnor? I annat fall verkar det tämligen korkat att lägga pengar på en uppgradering. Spar slantarna tills du byter plattform till DDR5 om några år istället.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Gick från zen1 till zen 2, det var en ruskig skillnad, gick sen från zen2 till zen3, inte LIKA fet skillnad men nästan, iaf i de spelen jag lirar mest. kan du få tag på en 5600x till butikspris skulle jag sälja 3600 på blocket eller tradera, finns lätt folk som betalar över 2000:- för en 3600 skulle jag tro (sålde min för 2060:- för nån månad sen) , så har du fått en zen3 uppgradering för 1300kr.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte göra något alls, så länge ditt nätagg klarar av det. Spara pengarna som bränner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Haha ja, datorer är en fickle bitch att hålla på med tyvärr... Det finns ALLTID något bättre, även om du köper det bästa så kommer något bättre ut så fort du gett handlarn dina pengar. Men ja, I spel så är ju 5600X on par med Intels topprocessorer för spel, i multitasking eller workloads, not so much. Det är som du säger, att hitta en balans som är "prisvärd" så att säga. Jag köpte datorn i min signatur för typ 2-3 år sedan och redan något jävulskt sugen på att uppdatera... Så om något så kanske det är att köpa ett 3080 eller så!

Du sitter på en dator som klarar allt. Slänger du in ett 3070/80 så är du uppe i toppen imo. Inget du kanske "behöver" utan "villhöver".

Får du tag i ett 3070 så kan du sälja ditt 2080 och få 4000kr kanske till och med 5000kr

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Nätagg och CPUn, mest för videorenderingen. Byt ut nätagget mot ett kraftigare, sen en 5900X eller 5950X.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Videoredigerar du såpass mycket att det är relevant med fler kärnor? I annat fall verkar det tämligen korkat att lägga pengar på en uppgradering. Spar slantarna tills du byter plattform till DDR5 om några år istället.

Sant, inget jag jobbar med bara hobby. Försöker bara få "rätt" i att mätta mitt uppgraderingssug haha

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag skulle inte göra något alls, så länge ditt nätagg klarar av det. Spara pengarna som bränner.

Tydligen ska det klara det. Det är en kvalitets PSU, tydligen

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Nätagg och CPUn, mest för videorenderingen. Byt ut nätagget mot ett kraftigare, sen en 5900X eller 5950X.

Räcker inte ett 5600X eller 7 3800X? Redigerar som hobby, inte som arbete

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

M.2 hårddisk 😊

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Vilket behov är det som din setup ej klarar fylla för dig, och som motiverar en uppgradering? Om svaret på den fråga är inget, spendera pengarna på något annat istället.
Få saker som folk verkar bränna upp så mycket totalt onödiga pengar på som på datorhårdvara man egentligen ej behöver. Lägg pengarna på fonder eller dylikt istället om du ej vet var du ska spendera dom på.

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm? Frågar då allt för många sitter med en sjuk obalans mellan dator och skärm där det sistnämnda ofta glöms av.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Dina komponenter är ju extremt nya, varför går du ens i uppgraderingstankar? Finns det något du är missnöjd med? Är det något som inte presterar med din dator i dagsläget? Vad är det som motiverar dig att uppgradera? Och varför frågar du externa parter om uppgradering? Behovet finns ju hos dig.

Ibland känns det mest som att vi köper saker helt i onödan och att behoven man skapar är artificiella och inte förankrade i praktisk nytta. Jag är en professionell användare som pysslar med videoredigering, digitalt tecknande, spelutveckling (visserligen bara 2D), animering, programmering, spelande (1440p144Hz). Jag sitter med följande och är fullkomligt nöjd:

Ryzen 2700
32GB 3200MHz DDR4
Asrock B450i
GTX1070
1TB m.2 SSD
4TB HDD
Silverstone 500W SFX Gold.

Klart, jag hade kunnat uppgradera grafikkort, men det är inte ett "måste". Speciellt i dessa tider av höga priser och otillgänglighet. Frågan är väl främst, vart kommer incitamenten till uppgradering? Varför frågar du externa parter om detta? Min dator underutnyttjas 95% av min användning. De få tillfällen det hade varit skönt med extra prestanda handlar mest om extra lyx snarare än att tillfredsställa praktisk nytta. Jag hade klarat mig bra på en core i7 4670K och ett GTX1050Ti också. Ofta handlar det om hur mycket extra "lyx" man vill betala extra för. Men det är sällan nödvändigt för en bra datorupplevelse.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ:

M.2 hårddisk 😊

Det har jag redan

Skrivet av Baseless:

Vilket behov är det som din setup ej klarar fylla för dig, och som motiverar en uppgradering? Om svaret på den fråga är inget, spendera pengarna på något annat istället.
Få saker som folk verkar bränna upp så mycket totalt onödiga pengar på som på datorhårdvara man egentligen ej behöver. Lägg pengarna på fonder eller dylikt istället om du ej vet var du ska spendera dom på.

Det är sant som du säger men vill inte sitta på en rigg som "stryps" av något. Typ sitta på en bil med cykelhjul ovetandes om att en enkel uppgradering göra allt najsigare

Skrivet av philipborg:

Vad har du för skärm? Frågar då allt för många sitter med en sjuk obalans mellan dator och skärm där det sistnämnda ofta glöms av.

Sitter på en 144hz, en äldre Asus men funderar på en 240hz då jag spelar mycket CSGO. Testade polarens, vely najs

Skrivet av _genki:

Dina komponenter är ju extremt nya, varför går du ens i uppgraderingstankar? Finns det något du är missnöjd med? Är det något som inte presterar med din dator i dagsläget? Vad är det som motiverar dig att uppgradera? Och varför frågar du externa parter om uppgradering? Behovet finns ju hos dig.

Ibland känns det mest som att vi köper saker helt i onödan och att behoven man skapar är artificiella och inte förankrade i praktisk nytta. Jag är en professionell användare som pysslar med videoredigering, digitalt tecknande, spelutveckling (visserligen bara 2D), animering, programmering, spelande (1440p144Hz). Jag sitter med följande och är fullkomligt nöjd:

Ryzen 2700
32GB 3200MHz DDR4
Asrock B450i
GTX1070
1TB m.2 SSD
4TB HDD
Silverstone 500W SFX Gold.

Klart, jag hade kunnat uppgradera grafikkort, men det är inte ett "måste". Speciellt i dessa tider av höga priser och otillgänglighet. Frågan är väl främst, vart kommer incitamenten till uppgradering? Varför frågar du externa parter om detta? Min dator underutnyttjas 95% av min användning. De få tillfällen det hade varit skönt med extra prestanda handlar mest om extra lyx snarare än att tillfredsställa praktisk nytta. Jag hade klarat mig bra på en core i7 4670K och ett GTX1050Ti också. Ofta handlar det om hur mycket extra "lyx" man vill betala extra för. Men det är sällan nödvändigt för en bra datorupplevelse.

Satt på en nästan samma setup som dig fast Ryzen 5 1600. Håller med i det du säger men varför köpa en najsigare TV? en najsigare bil? Bo "onödigt" fint på semestern? Gå ut och äta när man kan äta hemma? Bättre mobil fast man redan har en fungerande?

Som jag skrev ovan så vill jag ha en så jämn dator som möjligt, vill inte bli begränsad av något. Sen fick jag en bonus via jobbet som jag fick köpa grejer för eller ta ut i pengar. Lagt ca 1000kr själv på bygget. Suttit med samma dator i 4 år så ville förnya. Gav bort min gamla till en polare som jag försöker få att börja gejma

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Mer RAM. 32GB är alldeles för lite. /s

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Threadripper 5990x helt klart när den kommer. 256gb kisel också. Rajraj™.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Mer RAM. 32GB är alldeles för lite. /s

Har redan laddat ner mer ram

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, Arctic Freezer 280mm AIO
Fury 32GB 3600Mz cl16
X570S Aero G
ASUS TUF 3070 OC Gaming
Corsair RM850 850W

Permalänk
Medlem

Egentligen ingenting men om jag måste så en 5600X

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Har redan laddat ner mer ram

Allvarligt talat, jag tror det enda som saknas är ett chassi med fönsterpanel och en löjlig massa RGB strips. /s

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjalls:

Som jag skrev ovan så vill jag ha en så jämn dator som möjligt, vill inte bli begränsad av något.

Hehehe, ja det tål att sägas att jag är lite av en minimalist och att jag blir lite smått knäpp när jag ser överkonsumtion. Jag har funderat på ifall jag aldrig ska köpa datordelar igen då det slängs så otroligt mycket bra grejer

Jag tror personligen att en helt balanserad dator inte finns, att det är en myt. För det handlar i slutändan om vilka uppgifter den ska utföra. Och dessa uppgifter skiljer sig så oerhört, dessutom förändras de också. Det finns spel är mer eller mindre CPU-krävande, mer eller mindre trådberoende, mer eller mindre GPU-krävande. mer eller mindre I/O-boeroende. Man kanske encodar twitch-streams med CPUn till en början, men sedan visar det sig att det grafikkortets encoder gör ett betydligt bättre jobb. då kan den överinvesterade processorn förlora sitt tilltänkta syfte.

Man kan ju ha en väldigt obalanserad dator. en tvåkärning core i3 med ett RTX3080 är ju ingen höjdare. Men dina komponenter är ju väldigt moderna och på så sätt balanserade till den utsträckningen de kan. Jag valde ju en 2700X istället för en 3600X då (den var billigare vid inköpstillfället och...) jag vet att jag ofta kompilerar kod, kör 16 instanser png-crunch vid spel-exportering, encodar video med CPUn. De två extra kärnorna reducerar tiden på dessa återkommande uppgifter drastiskt. Spelande tillhör en bråkdel av min tid vid datorn. Av denna anledning kan jag rättfärdiga 8 kärnor 16 trådar för mitt arbetsflöde. Men i dagsläget finns det ingen anledning att ha mer än 6 kärnor för de flesta personerna... Och ifall jag ska vara helt ärlig. med lite tålamod och mindre behov av lyx så hade min gamla 4-kärning core i7 4770k fortfarande varit en väldigt tillfredsställande dator.

Min satsning handlade främst om att kunna köra 32GB (något mitt gamla moderkort inte klarade), mina gigantiska photoshop-filer kräver detta (photoshop-instansen kan ligga på runt 12-17GB ensamt p.g.a gigantiska originalupplösningar)

Men jag tror att få använder sina dator till så pass tunga uppgifter som jag själv gör.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC