Miningrig, har ni råd och tips? :)

Permalänk
Medlem

Miningrig, har ni råd och tips? :)

Tjingeling badring! Länge investerat i krypto och har på senaste tiden hobbyminat på mitt 2070, men nu när skatteåterbäringen är påväg blev jag sugen på att bygga en liten rigg! Har försökt hitta vad det optimala skulle vara för min budget och vilka kort jag ska gå på, och tror jag skall satsa på gtx 1070's, 6 stycken, till att börja med. Skulle dock vilja ha ett moderkort med fasta PCI-bussar och inga risers. Har kikat på Octominer b8 plus, vad jag förstår då får du garanti, men finns billigare liknande varianter, vad skulle ni tipsa om? Och är det värt med server-psu över ett vanligt hederligt? Tänkt ha riggen hemma i mitt kontor och mina ETH och RVN. Har någon erfarenhet av att bygga in riggen i ett ljudisolerat skåp med luftflöde/kylning, fungerar det bra, tänkte på kondens osv. Budget är 25-30k!

Permalänk
Medlem
Skrivet av madballz:

Har någon erfarenhet av att bygga in riggen i ett ljudisolerat skåp med luftflöde/kylning, fungerar det bra, tänkte på kondens osv. Budget är 25-30k!

Använd Youtube sök typ mining rig build, det finns en anledning till att alla använder öppna riggar, räkna med oväsen. Har du räknat på inkomster och utgifter om det är värt allt?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Använd Youtube sök typ mining rig build, det finns en anledning till att alla använder öppna riggar, räkna med oväsen. Har du räknat på inkomster och utgifter om det är värt allt?

Okej tack för tips! Har räknat att jag har en vinst på 505 dollar efter elkostnad, med en uptime på 100%, dock är inte elnätsavgift inräknat då (använder elbolaget tibber men betalar elnätsavgift/moms/skatt till ellevio), men det är med dagens värde av ETH/RVN så mycket kan hända!

Permalänk
Medlem

Jag kan varmt rekommendera att köra server-psu för att driva korten, OM du kan få hem grejerna relativt smidigt.

ex DPS-1200FB som kostar runt 350SEK och upp: Exempel

Sedan behöver du ett breakout-board: Exempel

Moderkort kan du driva med en picoPSU som du kopplar in via 12V på server-agget:

Du behöver antagligen även lika många PCIE male => female 60cm förläningskablar som du har grafikkort.

Det kluriga nu är väl att hitta grejer som går att få hem fort, Kina kan ju ta 6-8v om det inte skeppas med DHL express. Jag byggde flera sådana riggar 2017-18. Server-psu låter ju som fan, men är å andra sidan gjorda för att köra 24/7 vilket vanliga ATX ofta inte är. De är även oftast billigare krona per watt.

Du kan leta efter dessa agg med "Common Slot" (passar den vanligaste modellen av breakoutboard):
DPS-1200FB A
DPS-1200QB A
PS-2751-5Q
PS-2751-LF-1F
HSTSN-PL12
DPS-700LB D
PS-2112-5L
DPS-750RB A
DELL DPS-1200MB

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX