Permalänk
Medlem

Söker äldre gamingskärm

Hej!

Jag söker nu en äldre gamingskärm med vissa specifika krav, men förhoppnigsvis är det någon av er som kanske har någon hemma:

En 24 tum 1080p skärm med 120+Hz med både VGA och HDMI-ingång, där det är möjligt att stänga av skalningen (så att tex 720p visas med svarta kanter runt om).

Jag bor i Göteborg och hittar helst en dit jag kan ta bussen till och hämta.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

VGA eller äldre HDMI på 120Hz? Nja. Sk. black borders styrs av mjuk-, inte hårdvara.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Går det att köra 120hz i 1080p på äldre HMDI?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Går det att köra 120hz i 1080p på äldre HMDI?

Nej och inte på VGA heller.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det inte skulle funka att köra 120hz i 1080p med en vgakabel. Lär dock bli rätt kass bild och scanlines etc och knappast samma respons som displayport/dvi-i

Men att hitta en skärm som har stöd för det, lycka till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Han_stog_still:

Förstår inte varför det inte skulle funka att köra 120hz i 1080p med en vgakabel. Lär dock bli rätt kass bild och scanlines etc och knappast samma respons som displayport/dvi-i

Men att hitta en skärm som har stöd för det, lycka till..

Har aldrig hört om VGA över 60Hz på 1080P.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Hej allihopa, och tack för era funderingar!
För att svara på era frågor så är alltså inte tanken att köra skärmen i full upplösning, därav ska 120Hz gå fint trots "gamla kontakter" Skärmen ska drivas via ett FPGA-kort och anledningen till att jag vill ha möjlighet att stänga av skalningen är då att jag ska bara använda en mindre sektion av skärmen men med relativt hög uppdateringsfrekvens (ett rätt specifikt användningsområde relaterat till min master).

Edit:
Jag kan tillägga att jag själv hade en sån här för flera år sedan som hade passat perfekt: https://www.inet.se/produkt/2304003/benq-24-xl2420t-144h (stödjer 1024x768@120Hz över både VGA och HDMI, samt möjlighet att visa pixlarna 1:1 utan skalning).
Men, den såldes i samband med flytt.

Så om någon har något liknande hemma, hojta gärna till!

Lade till en exempelskärm på ungefär vad jag söker