Permalänk

Wifi interference

Hej! Första gången jag skriver så hoppas det är inom rätt kategori!
Jag har köpt en soundbar med trådlös subwoofer och surround högtalare som kopplas via bluetooth till subwoofern. Jag har inte fått systemet än men jag har läst att många verkar drabbas av att ljudet försvinner och dom flesta säger att det beror på wifi interference, och att subwoofern är för nära routern. Kan någon nånting om sånt här? Jag har min router i ett sovrum bredvid vardagsrummet. Har en annan soundbar idag med trådlös subwoofer men den krånglar aldrig. Men det verkar den andra göra mer ju mer jag läser om den. Många säger att det kan bero på 5ghz (?) i routern och att det stör bluetooth sändningen. Tar gärna emot tips vad jag bör tänka på när nya soundbaren kommer

Permalänk
Medlem

Att det skulle vara 5Ghz-bandet på Wi-Fi som stör är högst otroligt, däremot kan 2,4Ghz-bandet göra det, i och med att Bluetooth också kommunicerar över 2,4Ghz.

Om du inte upplever problem idag så ska det förhoppningsvis inte vara några problem med den nya setupen heller. Men vem vet. Den nya kanske är mer känslig för störningar än din befintliga utrustning är 🤷‍♂️

Ett sätt att lösa problemet på är att stänga av 2,4Ghz på din router/accesspunkt. Men det förutsätter förstås att du inte har några klienter som bara har stöd för 2,4 Ghz. Jag själv har exempelvis det dilemmat med min robotdammsugare som bara har stöd för 2,4Ghz.

Om du inte har koll på frekvensbanden:
Nätverksstandarder på 2,4Ghz: 802.11b, g, samt n
Nätverksstandarder på 5Ghz: 802.11a, n, ac, ax

Visa signatur

---

Permalänk

Tack för svar! Jag kan inte så mycket om nätverk mm, håller på och försöker lära mig haha. Men jag förstår vad du menar. Jag har massa enheter som körs på 2.4 ghz. Jag får helt enkelt vänta och se när jag får allt och se vad som händer. För att ändra inställningar i routern så brukar man väll oftast skriva in nån adress i en webbläsare och logga in ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasssmussss:

För att ändra inställningar i routern så brukar man väll oftast skriva in nån adress i en webbläsare och logga in ?

Det stämmer. Vad har du för router? Om den kommer från din internetleverantör så brukar det stå information på en klisterlapp på routerns undersida. Annars får du kolla upp IP-adressen till din gateway (öppna kommandotolken, skriv ipconfig /all och leta upp gateway-adressen) och surfa in till den IP-adressen i din webbläsare. Användarnamn och lösenord är nog standard om du inte medvetet ändrat dem, och går att hitta på routertillverkarens hemsida. Brukar vara typ admin / admin.

Visa signatur

---