Permalänk
Medlem

Olika Kylpasta Prestanda?

Hejsan har varit borta från teknik världen ett tag och har precis köpt ny MB och CPU , Tänkte sätta dit mitt egna byggda vattenkylnings system och började tänka på kylarpastan då jag måste ändå köpa nytt då allt mitt är gammalt hemma.

Såg då att det finns Flytande metall Pasta https://www.webhallen.com/se/product/283518-Thermal-Grizzly-C...

jag har i stort sätt alltid använt Artic silver 5 , Men nu skall det ändå köpas en ny tub så tänkte jag höra med er , är det någon större skillnad i temp vid överklockning med en sån pasta kontra den andra? handlar det om 3 grader Celsius så tänker jag mera skit samma så tar man Artic silver 5 då det är lätt applicerad samt billigare.

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Flytande metall medför väl risk för kortslutning ifall det läcker utanför cpu'n om man lägger på för mycket?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Flytande metall medför väl risk för kortslutning ifall det läcker utanför cpu'n om man lägger på för mycket?

Japp.
Plus att det äter andra metaller, framförallt aluminium.
Så en microskopisk droppe på fel plats kan skapa problem.

Permalänk
Medlem

Flytande metallen sätter man om man gör en sk delidd.
Att sätta den mellan kylare och ihs utan att ha gjort delidd känns onödigt.
En annan fråga Hur "tvättar" man bort flytande metall?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Flytande metall fungerar riktigt bra under rätt förutsättningar, dvs. bra kontakt mellan kylplatta och cpu/gpu, kontaktytorna är helst nickel, kan vara koppar, aldrig aluminium. Det är relativt säkert med korrekt utförande, dvs. isolera närliggande kondensatorer med t.ex. icke-ledande nagellack eller kaptontejp, använd sparsam mängd.

Det sagt så är det mycket enklare att köra på Noctua NT-H2 eller Thermal Grizzly Kryonaut om man vill ha en säker, bra lösning. Jag testade både Kryonaut och Conductonaut (flytande metall) på mitt 3090 nyligen och fick visserligen ner temperaturerna ordentligt (34,7c till 30,7c genomsnittlig temperatur, 41,3c till 35c maximal temperatur) under max belastning. Vill dock inte påstå att det gav mig mer än 15 MHz på kärnan.

Är man en klumpig/generellt oförsiktig person så bör man nog undvika flytande metall. Tänk på att flytande metall binder sig med annan metall vilket orsakar synliga spår. Om du till exempel använder det på en processors IHS så kommer det att göra graveringen otydbar vilket kan strula med garantin.

@Molotov: Isopropanol och bommullstops och/eller handdukspapper. På en processor brukar det gå bra att bara "fösa undan det" ner på papper då flytande metall klumpar ihop sig rätt bra. På ett grafikkort fungerar inte det lika bra så då får man ha många bomullstops och tålamod (absorbera det).

Permalänk

Generellt sett är skillnaden mellan olika kylpastor ganska minimal och handlar mest om att få till lagom mängd.

Flytande metall är väl bra men som tidigare sagt har en del nackdelar så som att det äter metaller pga att det innehåller gallium.

Personligen har jag inte märkt någon större skillnad mellan olika pastor och tar vad jag har hemma vilket i nyläget och sedan 2008 eller något är en tu. Mx2 pasta och får liknande värden som när olika nya pastor testas på samma eller lik ande cpuer och gpuer

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Jonte94 https://www.tomshardware.com/best-picks/best-thermal-paste

Arctic Silver 5 finns med om du rullar ner till graferna. Skiljer 1,5° mot rekommenderade "vanliga" pastan, och 2,4° mot flytande metall. Detta skalar med effekten, och dumt nog anger de inte vilken effekt CPUn drar där, men säg att det är 150W på deras 125W TDP CPU, då kanske du kan komma upp i 3-5° skillnad om du krämar på 300W genom CPUn. Nånstans där kanske det är värt det? Men jag skulle inte direkt förlora nån sömn över att fortsätta med AS5, speciellt om du inte klockar som en tok.

Permalänk
Medlem

Det som thu skrev och länkade var riktigt intressant och i testerna visar det sig att Arctic silver är sämst men skiljer ju inga extrema grader , så jag kör nog med vanlig pasta på det nya CPU , Thermal Grizzly Kryonaut är i samma prisklass och verkar fått bra betyg på tomshardware samt apothsysis skrev.

Förhoppningsvis behövs väll inte en i9 10900KF överklockas nått extremt i början så som man dödat sin 6700K just nu för få prestandan att gå runt. När man fått mera tid på sig så skall jag nog testa med flytande metall då garantin ändå gått ut och man märkt att CPU funkar fel fritt först.

Så Tackar för alla svar

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz