Postnord introducerar live-spårning av hemleveranser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Vet att man driver med Postnord och läst många skräckberättelser. Men jag har faktiskt aldrig haft något som helst problem med dem. *knackar på bordet *

Det mesta jag köper levereras dock av DHL eller Schenker och de har aldrig heller gett mig problem.

Så jag ser inte riktigt vitsen med en sån här tjänst men de finns säkert många som tvärt om värdesätter det högt.

Har själv alltid problem med PostNord. Varenda gång. De har aldrig någonsin klarat att leverera ett paket till mig utan problem. Alltid "mottagaren var inte hemma" trots att övervakningskamerorna visar noll, vilket är speciellt konstigt när man valt utan signatur och att de kan placera paketet utanför ytterdörren.

Då vill de att man ska hämta paketet från närmaste utleveringsplats, vilket inte är aktuellt när man betalt för hemleverans, så man ringer kundtjänst som ber om ursäkt. Paketet skickas tillbaka till sorteringscentralen, blir liggande i en vecka tills man ringer och frågar vafan som händer. De ber om ursäkt och ringer chefen på centralen. Får SMS om leverans Måndag. Får SMS om att det är tisdag som gäller. Onsdag. På torsdag har man paketet efter ca 2 veckor.

Det här hände 3 ggr förra året. En gång i år redan. De andra gångerna har jag fått besked att de levererat paketet utan att jag fått något, på grund av att de ibland, enligt en pratglad dam i kundservice, scannar paketen som levererade redan när de lastar in dem i bilen för utkörning. Då kommer paketet kanske nästa dag om jag har tur.

Tydligen blir det ofta problem för oss som ligger sist i utkörningen och de inte hinner leverera. De har för många paket, inte tillräckligt många som kör ut. Därför är det så mycket fusk av det jag läst på olika forum när jag varit frustrerad.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Kanske fel på GPSen eller nåt. Märks för övrigt att chaufförer ibland följer den slaviskt, exempelvis BEST (som har samma tjänst), då de ofta tar stora omvägar, när de börjar närma sig destinationen. Exempelvis svänger in på annan väg när de hade kunnat tjäna ett par minuter genom att köra rakt fram.

Tror det handlar om dålig lokalkännedom kanske? Om de levererar från andra städer. Omöjligt att kunna alla gator och stråk i huvet.

Permalänk
Medlem

Postnord är bra mycket bättre än UPS/DHL i alla fall. Det kanske inte säger så mycket men lite cred ska de ha ändå.

Permalänk
Medlem

Sista två åren har jag fått minst 100 paket levererade av Postnord privat. alla, verkligen alla har varit klockrena. Företagssidan däremot, herregud vad uselt det funkar.

Tycker verkligen Postnord har ryckt upp sig, gillar appen skarpt och nu deras leveransboxar som börjat dyka upp i Stockholm.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Sista två åren har jag fått minst 100 paket levererade av Postnord privat. alla, verkligen alla har varit klockrena. Företagssidan däremot, herregud vad uselt det funkar.

Tycker verkligen Postnord har ryckt upp sig, gillar appen skarpt och nu deras leveransboxar som börjat dyka upp i Stockholm.

PostNord är lite som kundsupport på telefon: allt handlar om vilken du får andra på sidan luren, inte faktumet att du kommit till så kallade kundsupporten. Samma sak i alla serviceyrken eftersom det är människor som tjänar dig och inte robotar/AI.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

PostNord är lite som kundsupport på telefon: allt handlar om vilken du får andra på sidan luren, inte faktumet att du kommit till så kallade kundsupporten. Samma sak i alla serviceyrken eftersom det är människor som tjänar dig och inte robotar/AI.

Jag har jobbat med support/kundtjänst i 7 år nu och blir man så olika bemött så behöver man nog kolla över hanteringen lite.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Heh. Jag antar att jag inte var ensam om att skicka förslag om live-spårning via omdömes-formuläret efter leverans
Kul med positiva nyheter från Postnord för en gångs skull

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Har själv alltid problem med PostNord. Varenda gång. De har aldrig någonsin klarat att leverera ett paket till mig utan problem. Alltid "mottagaren var inte hemma" trots att övervakningskamerorna visar noll, vilket är speciellt konstigt när man valt utan signatur och att de kan placera paketet utanför ytterdörren.

Då vill de att man ska hämta paketet från närmaste utleveringsplats, vilket inte är aktuellt när man betalt för hemleverans, så man ringer kundtjänst som ber om ursäkt. Paketet skickas tillbaka till sorteringscentralen, blir liggande i en vecka tills man ringer och frågar vafan som händer. De ber om ursäkt och ringer chefen på centralen. Får SMS om leverans Måndag. Får SMS om att det är tisdag som gäller. Onsdag. På torsdag har man paketet efter ca 2 veckor.

Det här hände 3 ggr förra året. En gång i år redan. De andra gångerna har jag fått besked att de levererat paketet utan att jag fått något, på grund av att de ibland, enligt en pratglad dam i kundservice, scannar paketen som levererade redan när de lastar in dem i bilen för utkörning. Då kommer paketet kanske nästa dag om jag har tur.

Tydligen blir det ofta problem för oss som ligger sist i utkörningen och de inte hinner leverera. De har för många paket, inte tillräckligt många som kör ut. Därför är det så mycket fusk av det jag läst på olika forum när jag varit frustrerad.

Detta är varför man alltid låter dem åka till närmaste ombud istället för att bråka om hemleverans. Köpt hundra saker och fått det skit snabbt med PostNord helt utan problem. DHL och DB Schenker på andra hand är rena skiten, kommer alltid till nån mupp kiosk utanför stan eller något liknande.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Så nu kan jag se i realtid när PostMord inte orkar köra hem paketet.

Jag är inte mer imponerad av Postnord än gemene man men betvivlar att det generellt handlar om ork utan mer om orimliga kalkyler för att vinna anbud som är omöjliga för förarna att "levera". Så vi kastar skit på rätt skikt i företaget. Tyvärr finns det säkerligen exempel på bristande ork och tjuvaktiga skator också.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Budbee är mitt favoritföretag och försöker alltid få levererat med dom, perfekt att dom lämnar det utanför dörren
Postnord är total katastrof och jag har noll förtroende för dom

PostNord gör likadant. Välj om de ska ringa/knacka på dörren, om de ska lämna paketet eller ta med det till ombud för egen hämtning. Vi använder detta och det fungerar perfekt varje gång

Ändra: Jag är nyfiken på vilka 37 orter det gäller i artikeln?

Permalänk
Medlem

Har inte heller haft några nämnvärde problem med Postnord. Gillar appen också som är snygg och lätt att använda för att spåra och köpa tjänster. Får man paket med DHL eller Schenker så är det någon sunkig hemsida från mitten av 00-talet (alt. en app som bara visar en hemsida) som visar hur ditt paket ankommer till Agnetas vissna blommor eller Shell-macken i utkanten av stan.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Var väl på tiden 👍😁
Otroligt nöjd med postnord till skillnad från en del andra.

Håller också med. Valt fraktsätt Ombud, Brevlåda och tom Hempaket - allt fungerar klanderfritt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår rätt så har funktionen funnits i 36 svenska städer över hela landet.

Citat:

Nu kan mottagare i 37 svenska städer följa sina e-handlade paket på karta i realtid. Funktionen, som finns både på webben och i PostNord App skapar trygghet i leveransen. I ett nästa steg införs funktionen på mindre orter och täcker därmed in nästan hela Sverige.

Den nya funktionen har smyglanserats på flera orter och innebär att mottagaren kan följa sin paketleverans i PostNord App, på postnord.se samt i PostNords kundportal, i realtid. Hittills finns funktionen i 37 svenska städer. Idag, torsdag, rullas livetracking även ut i Stockholm och täcker därmed in orter från Trelleborg i söder till Luleå i norr.

- Vi ville se att funktionen fungerar som den ska och har därför smugit ut livetracking stad för stad. Det handlar både om att våra system ska integreras men också om nya rutiner för våra 10 000 förare, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord Sverige.

I framtiden kommer det att lanseras i hela landet.

Vad hände då igår som får medier att säga att "Postnord introducerar live-spårning"?

Jo, det släpptes i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Jag är inte mer imponerad av Postnord än gemene man men betvivlar att det generellt handlar om ork utan mer om orimliga kalkyler för att vinna anbud som är omöjliga för förarna att "levera". Så vi kastar skit på rätt skikt i företaget. Tyvärr finns det säkerligen exempel på bristande ork och tjuvaktiga skator också.

Ork kan vara flera saker i detta. "orkar" inte företaget se till att faktiskt levereras eller att ha policys för möjliggör det eller att föraren att följa så är det också samma problem som förare som inte orkar köra in på en mindre bogata.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Vad hände då igår som får medier att säga att "Postnord introducerar live-spårning"?

Jo, det släpptes i Stockholm.

Jepp, det är vi som räknas!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Förstår att Postmord inför detta, två gånger på en månad har de inte ens försökt dela ut paket utan påstår att man inte varit anträffbar. Superdåligt.

Permalänk
Medlem

Måste variera väldigt var man bor eller något, för varken jag eller någon annan jag känner som bor i Malmö har haft något nämnvärt problem med Postnord. Jag har själv aldrig haft något av de problemen som nämns här. Har alltid gått snabbt, och de har alltid ringt på dörren och levererat som de ska.

Det ända som har stört mig är just att det inte har gått att få någon information ugnefär när de skulle komma, som man får med andra, vilket är bra att de ändrar på nu.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Sen är det många som klagar på postnord men kan säga som så att dom ändå är mycket bättre än tillexempel DHL och UPS (iallafall här i Västerås)

DHL är totalt uppruttna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Var väl på tiden 👍😁
Otroligt nöjd med postnord till skillnad från en del andra.

De har helt klart ryckt upp sig, mycket bättre nu än före pandemin. De hade länge dumheten att lägga på en extra väntedag om man skulle ha hemleverans, men till min glädje verkar de ha slutat med det.

Hittills under pandemin, enligt mina erfarenheter:

  1. Best (för de är tveklöst bäst - mycket snabbare än alla andra och aldrig några problem)

  2. Postnord (för att de har ryckt upp sig)

  3. UPS/DHL (långsamma, dålig/obefintlig leveransinformation, gör allt de kan för att försöka få en att avboka hemleverans och få en att komma och hämta hos ombud istället ... förstår INTE hur de tänker, ville jag ha paket till ombud så skulle jag väl för fan inte ha betalat extra för hemleverans, pappskallar)

Schenker tror jag inte jag har nyttjat senaste året, men de skulle landa lågt i listan för de brukar alltid vara väldigt långsamma.

Allra bäst, leveransmässigt, är faktiskt Coop hemleverans av mat - med gps-spårning och realtidsuppdaterad karta med antal stopp och förväntad leveranstid - dvs antagligen samma som den här nyheten handlar om, så det blir väldigt nice när Postnord också börjar med det (om de inte redan har det ... vilka är de 37 orterna?).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Verkar som de tagit bort funktionen att SMS-söka på hemsidan helt nu. Förut skulle de ju ta bort tracking helt och hållet & bara köra sin s.k. "prisbelönta app"...

Haft många förvunna paket under 2020, man kan skylla på pandemin men det är fanemej aldrig problem med Schenker eller DHL. Sinnesjukt dålig kundsupport hos PostNord också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptiMizer:

DHL är totalt uppruttna...

Mjoo men skulle nog våga påstå att UPS är värre.. sen kan det självklart va otur att han som kör rundan till oss är bara rent av lat. postnord va inte direkt mycket värre men har gjort en ENORM förbättring ända jag personligen har att klaga på är deras importhantering, men är samtidigt kanske lite förståeligt med nuvarande saker som pågår i världen

Visa signatur

here we go!

Permalänk

PostMord en riktig skitfirma
Tur att min faster som var postmästare slapp att se vad det har blivit för elände

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

De har helt klart ryckt upp sig, mycket bättre nu än före pandemin. De hade länge dumheten att lägga på en extra väntedag om man skulle ha hemleverans, men till min glädje verkar de ha slutat med det.

Hittills under pandemin, enligt mina erfarenheter:

  1. Best (för de är tveklöst bäst - mycket snabbare än alla andra och aldrig några problem)

  2. Postnord (för att de har ryckt upp sig)

  3. UPS/DHL (långsamma, dålig/obefintlig leveransinformation, gör allt de kan för att försöka få en att avboka hemleverans och få en att komma och hämta hos ombud istället ... förstår INTE hur de tänker, ville jag ha paket till ombud så skulle jag väl för fan inte ha betalat extra för hemleverans, pappskallar)

Schenker tror jag inte jag har nyttjat senaste året, men de skulle landa lågt i listan för de brukar alltid vara väldigt långsamma.

Allra bäst, leveransmässigt, är faktiskt Coop hemleverans av mat - med gps-spårning och realtidsuppdaterad karta med antal stopp och förväntad leveranstid - dvs antagligen samma som den här nyheten handlar om, så det blir väldigt nice när Postnord också börjar med det (om de inte redan har det ... vilka är de 37 orterna?).

Absolut, säger inte att folk inte haft problem med dom. Bara att jag inte har det
Samma sak faktiskt med UPS som många upplever problem med, men det finns det en annan tråd för det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag sällar mig till de som har mycket bra erfarenhet av Postnord där jag bor. Det minst exakta de gjort på senare tid var nu när jag beställde en vara från Danmark igår. Det preliminära leveransdatumet uppgavs vara på måndag men det kom redan idag istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Vet att man driver med Postnord och läst många skräckberättelser. Men jag har faktiskt aldrig haft något som helst problem med dem. *knackar på bordet *

Det mesta jag köper levereras dock av DHL eller Schenker och de har aldrig heller gett mig problem.

Så jag ser inte riktigt vitsen med en sån här tjänst men de finns säkert många som tvärt om värdesätter det högt.

Jag tillhör dom som aldrig får något levererat 😄 8 trappor utan hiss. Till och med fått hämta ut mobilskal hos ombud för dom "varit för stora" för att leverera.

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Jag har också inte heller haft några större problem med varken PostNord eller UPS. Under 2020 fungerade även hemleveransen som den skulle.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Perfekt, då kan man se vart bilen är när man skall råna den!

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Mitt paket är ute och åker nu i Göteborg :D, verkar dock som det saknas ett i leveransen :/.

Permalänk
Medlem

äh, fan hörrni. Det har hänt att jag blivit ägd av postnord också. Men nu är det ju faktiskt en positiv nyhet. Jag tycker detta är skitbra! Sen kan man sitta och gnälla och spy ut frustration från tidigare erfarenheter, men detta är ju faktiskt inte något som kommer påverka någon negativt!

Jag ser verkligen fram emot det här!

Visa signatur

Okay... okay...

Permalänk
Medlem

Bra! Då slipper man kanske bluffandet med att de har försökt att leverera. Det har hänt flera gånger med Postnord, men aldrig med de firmor där bilen går att följa som Airmee, Budbee mm