Permalänk
Medlem

Programvara för att testa minnen?

Hej,

Ni som har koll på programvara för att kontrollera minnen.

Vilket program är bäst i dagsläget?

Tack på förhand!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att de flesta moderkort erbjuder de testen i BIOS?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Memtest86 brukar jag använda, fria versionen brukar följa med installationsimage för olika linuxdistar. Bara att boota (nästan) valfri linux-installationsimage från sticka och välja Memtest86 i grub-menyn (man brukar behöva trycka på något vid uppstart för att grub-menyn ska synas, exakt vad beror på dist).

Fördelen med testprogram som man bootar är att de kan testa hela minnet. Det finns vanliga program som gör det också, t.ex. memtester i linux, men då får man inte testat de minnesregioner som OS lagt beslag på.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Jo förvisso har moderkort knappar för att testa minnen, men det är bara för att se att de får ström och är kontaktbara.

Får nog dra hem MemTest86 igen då.

Körde Windows egna på utökat läge och den hade låst sig under nattens gång på 10% och svarade inte ens när jag tröck på ESC för att avbryta...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Beror lite på!
Är det en snabb koll vid köp så blir det troligen occt i 5-10 min (windows prg), annars vid noggrannare koll så memtest.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Beror lite på!
Är det en snabb koll vid köp så blir det troligen occt i 5-10 min (windows prg), annars vid noggrannare koll så memtest.

Körde MemTest86, den utan plus, i 2 timmar och den fann inga fel på mina minnen som tur var.

Blev anklagad av Rockstar supporten att det skulle vara fel på mina minnen, men efter att kollat upp felmeddelandet som de trodde berodde på läcka i fysiska minnen så handlade det mer om minnesläcka i mjukvaran.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

läcka i fysiska minnen

Jo, det är ju inte riktigt en grej. Dåliga fysiska minnen leder till blåskärm, inte till att ett program läcker ut och börjar käka minne

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jo, det är ju inte riktigt en grej. Dåliga fysiska minnen leder till blåskärm, inte till att ett program läcker ut och börjar käka minne

Jag vet, men säg det till nåbsen på Rockstar.

Det är lätt att skylla ifrån sig än att erkänna att de själva kanske har problem...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain