Nvidia kniper 82 procent av grafikkortsmarknaden

Permalänk
Melding Plague

Nvidia kniper 82 procent av grafikkortsmarknaden

Siffror för 2020 års avslutande kvartal vittnar om en snabbt växande marknad, menar analysfirma.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Oj vad tråkigt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Känns som vem som helst kan knipa 82% om man bara trycker ut lite kort på marknaden

Helt omöjligt att få tag på någonting alls just nu.

Visa signatur

5900x | 3080 ASUS EKWB | 32gb 3600 Mhz G.Skill Neo | Full custom loop i Fractal R6 | Jättemycket SSD & HDD

Permalänk
Medlem

Svårt för AMD att behålla marknadsandelar utan att leverera några kort..

Permalänk
Medlem

Ja, marknaden är väl tillgångsbegränsad snarare än efterfrågebegränsad, så det här betyder nog helt enkelt att nvidia varit bättre på att tillverka fler kort än AMD.

Permalänk
Musikälskare

Vad är det som sätter stopp med att producera nytt? Jag är inte insatt i det så mycket, bara detta inte blir den nya vardagen när det kommer till gfx-kort

Man (nvidia) kan lätt motivera ännu högre pris vid låg tillverkning och hög efterfråga så status quo behålls kanske pga det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Med andra ord. Marknaden står mer eller mindre still sedan början av 2020? Vem hade kunnat ana det?

Skrivet av flashen:

Vad är det som sätter stopp med att producera nytt? Jag är inte insatt i det så mycket, bara detta inte blir den nya vardagen när det kommer till gfx-kort

Överbokade platser hos TSMC kombinerat med pandemin som gjort att ekonomin (både personlig och på nationsnivå) blivit sämre samt arbetsrelaterade orsaker (insjuknad personal etc) kombinerat med brist på resurser som t.ex. koppar etc. sätter sina spår.

Sedan hjälper det ju inte att jättar som TSMC och Samsung VÄGRAR chansa utan försöker hålla nere kostnaderna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att förstå varför 5600 XT inte slog sig in mer när det är bra konkurrent mot RTX 2060 / 2060 Super, som är de mest sålda korten ur 2000-serien.

Permalänk
Skrivet av MrNubcake:

Har lite svårt att förstå varför 5600 XT inte slog sig in mer när det är bra konkurrent mot RTX 2060 / 2060 Super, som är de mest sålda korten ur 2000-serien.

Släpptes för sent.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni kan ju kolla trådarna här på forumet om 3070 3080 vs 6800 serien. Helt klart svalare intresse för AMDs kort.
När det gäller mining presterar ju nVidia bättre också. (verkar dock som 6800 (XT) inte utnyttjas korrekt och till sin fulla potential)

Hade hellre valt ett 3080 om det hade haft mer minne.

Sen så verkar ju det vara svårt att få fram kort överhuvud taget

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Inte speciellt förvånad.

AMD har fortfarande lite dåligt rykte pga alla problem med drivrutiner man hade på 5000 serien och bristen på bra RT prestanda och DLSS blev nog nådastöten.

Utöver det verkar även Nvidia kunna leverera betydligt fler kort, hade AMD varit bättre förberedda och kunnat leverera kort från release till december så tror jag att man hade kunnat knipa betydligt fler marknadsandelar.

Nu satt man dock lite i samma sits och kunde kanske otroligt nog leverera ännu sämre tillgång än Nvidia.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt.
Nvidia har betydligt bättre marknadsföring och de flesta som inte är mega insatta tar Nvidia för de syns mest eller för andra har det osv.

Det är svårt att ändra en sådan position helt plötsligt, tar en jäkla tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Inte speciellt förvånad.

AMD har fortfarande lite dåligt rykte pga alla problem med drivrutiner man hade på 5000 serien och bristen på bra RT prestanda och DLSS blev nog nådastöten.

Utöver det verkar även Nvidia kunna leverera betydligt fler kort, hade AMD varit bättre förberedda och kunnat leverera kort från release till december så tror jag att man hade kunnat knipa betydligt fler marknadsandelar.

Nu satt man dock lite i samma sits och kunde kanske otroligt nog leverera ännu sämre tillgång än Nvidia.

AMD/ATI har alltid haft dåligt rykte på grund av drivrutiner. Detta har sällan varit sanning och vid oberoende tester har de varit mer stabil än Nvidia, däremot var 5XXX serien gravt problematisk.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Är förvånad att att andelen inte är större egentligen. Mer kort att välja på, mer kraftfulla kort, bättre drivrutiner.

Är väl nästan bara dator-hipsters som väljer AMD för att vara annorlunda.

Permalänk
Skrivet av wessmen:

Inte speciellt förvånad.

AMD har fortfarande lite dåligt rykte pga alla problem med drivrutiner man hade på 5000 serien och bristen på bra RT prestanda och DLSS blev nog nådastöten.

Utöver det verkar även Nvidia kunna leverera betydligt fler kort, hade AMD varit bättre förberedda och kunnat leverera kort från release till december så tror jag att man hade kunnat knipa betydligt fler marknadsandelar.

Nu satt man dock lite i samma sits och kunde kanske otroligt nog leverera ännu sämre tillgång än Nvidia.

Det finns ju en anledning. En hel del resurser går åt att tillverka PS5 och Xbox Series X. Sedan har ju AMD sina cpuer vid sidan av.

§1 borttaget /Mod
Permalänk
Skrivet av hockexx:

AMD/ATI har alltid haft dåligt rykte på grund av drivrutiner. Detta har sällan varit sanning och vid oberoende tester har de varit mer stabil än Nvidia, däremot var 5XXX serien gravt problematisk.

Det där är intressant. Vill minnas att jag aldrig hade några direkta problem när jag körde GTX 670, GT 970 och GTX 1070.

Hade däremot (som du säger) en hel del problem efter övergång till RX 5700 XT (datorn kunde plötsligt svartna och starta om sig efter någon minut), men det berodde på hårdvaran; efter att jag fått ett nytt exemplar av RX 5700 XT har det varit stabilt.

Vill minnas att AMD för några år sedan menade på att deras drivrutiner är stabilare än Nvidias. Det är möjligt, men har som sagt själv aldrig haft direkta problem med Nvidias drivare. 🤷‍♂️

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Datavetare

Om de två graferna ska gå ihop måste det väl betyda att AMD säljer ungefär 4 st iGPUer per dGPU?
Vilket när man beaktar hela PC-marknaden visar varför iGPU är allt annat än irrelevant: för majoriteten av användarna är det enda GPUn de behöver.

Skrivet av Xinpei:

Med andra ord. Marknaden står mer eller mindre still sedan början av 2020? Vem hade kunnat ana det?

Överbokade platser hos TSMC kombinerat med pandemin som gjort att ekonomin (både personlig och på nationsnivå) blivit sämre samt arbetsrelaterade orsaker (insjuknad personal etc) kombinerat med brist på resurser som t.ex. koppar etc. sätter sina spår.

Sedan hjälper det ju inte att jättar som TSMC och Samsung VÄGRAR chansa utan försöker hålla nere kostnaderna.

Överbokat och överbokat, verkar fungera lite som man kan förvänta sig på en fri marknad:

"TSMC Reportedly Auctioned off Excess Capacity at a 15-20% Price Premium"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det där är intressant. Vill minnas att jag aldrig hade några direkta problem när jag körde GTX 670, GT 970 och GTX 1070.

Hade däremot (som du säger) en hel del problem efter övergång till RX 5700 XT (datorn kunde plötsligt svartna och starta om sig efter någon minut), men det berodde på hårdvaran; efter att jag fått ett nytt exemplar av RX 5700 XT har det varit stabilt.

Vill minnas att AMD för några år sedan menade på att deras drivrutiner är stabilare än Nvidias. Det är möjligt, men har som sagt själv aldrig haft direkta problem med Nvidias drivare. 🤷‍♂️

Senaste datan jag kan finna på det är dock betald av AMD, något de kände sig tvungen att utvärdera då de fick extremt mycket skit under den tiden för drivrutiner. Däremot är det ett oberoende företag som testar produkterna.
https://www.amd.com/system/files/documents/graphics-driver-qu...

Men jag har kört mest Nvidia och många har funkat bra, men jag har även haft problemkort. Sen har jag kört en del ATI/AMD och har haft ett problemkort även med dem. Det AMD/ATI har gjort klart bättre än Nvidia är omstart av drivrutiner vid krash medan Nvidia i regel alltid blåskärmade så fort det blev knas så startade AMD om drivrutinen utan BSOD istället. Ingen är väl särskilt mer stabil än den andra i mitt tycke och Nvidia har ju lite trevligare mjukvara för inställningar. Men att någon av dem skulle vara markant ostabilare än den andra är i mitt tycke, skitsnack.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Är förvånad att att andelen inte är större egentligen. Mer kort att välja på, mer kraftfulla kort, bättre drivrutiner.

Är väl nästan bara dator-hipsters som väljer AMD för att vara annorlunda.

Hmm kanske ska skaffa skägg och tatueringar för jag har nämligen 6800xt i min speldator. 😉

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

gpu marknade har stått stilla seden typ 2013...mitt r9 290x funkar lika fint än idag. Sorgligt!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hockexx:

AMD/ATI har alltid haft dåligt rykte på grund av drivrutiner. Detta har sällan varit sanning och vid oberoende tester har de varit mer stabil än Nvidia, däremot var 5XXX serien gravt problematisk.

Här tror jag observerat resultat inte riktigt stämmer med slutsats.

Nvidia har länge varit dominerande på GPU-marknaden, det medför att t.ex. spel primärt testas mot Nvidia GPUer. Spel är i sin tur stora och komplexa program med en helt gäng egna buggar.

AMD skulle kunna skriva en totalt felfri drivrutin, om "felfri" definieras att den till punkt och pricka följer specifikationen för drivrutiner hos Windows/DirectX. Resultatet skulle ändå kunna bli att spel oftare har problem med AMD GPUer.

Faktum är att jag tror det är exakt det vi ser med Intel GPUer. Sett till "hur väl följer AMD, Intel och Nvidia specifikation" ligger Intel i topp. Har bl.a. fixat till ett par OpenCL program som inte fungerade på Intels GPUer, felen var nästan uteslutande att OpenCL koden var skrivet på ett sätt som inte var korrekt enligt specifikation (vilket gjorde att Intels drivare vägra köra programmet) men det "råkade" fungera på AMD och Nvidia GPUer då tester inte visade några fel där.

I DX12 tidiga liv rekommendera Microsoft att köra på Intel GPU då de var först med en drivare som klarade alla Microsoft tester.

Ändå ser vi att Intel har överlägset mest problem i spel. Det beror primärt på att "ingen" testar spel mot Intels GPUer då det är helt poänglöst, de är så klena "ingen" ändå kommer använda sådan HW för just att driva spel.

Notera att jag inte säger att Nvidia skulle ha sämre kvalité på drivers än AMD, det går helt enkelt inte att tvärsäkert säga vem som har bäst kvalité men Nvidias GPU+drivare lär vara de som med råge får mest testing i de flesta spel -> de kommer ha minst synliga problem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

gpu marknade har stått stilla seden typ 2013...mitt r9 290x funkar lika fint än idag. Sorgligt!

Det har verkligen inte stått stilla om man kikar på prestanda eller Prestanda/w. Däremot kanske du forftarande kan använda 290x i många spel om man inte har särskilt höga krav.
Redan 2016 släpptes GTX 1080

Och GTX 1080 är idag ganska långt ner i listorna.

Edit här är DX 12 från samma test.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Intressant uttalande utav Jon Peddie:

"Anything is possible, but the power consumption of AIBs greatly diminishes the payoff for crypto-mining. Ethereum, the best-suited coin for GPUs, will fork into version 2.0 very soon, making GPUs obsolete. A person would be very foolish to invest in a high-end, power-consuming AIB for crypto-mining today."
– Jon Peddie, ordförande Jon Peddie Research

Samtidigt som Nvidia är påväg att lansera en serie kort just för mining som dessutom är ännu mer energikrävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

gpu marknade har stått stilla seden typ 2013...mitt r9 290x funkar lika fint än idag. Sorgligt!

Jag skulle nog påstå att det vore extremt ovanligt att prestandan degraderas märkbart över tid, så att det funkar lika bra idag må ju tämligen vara förutsägbart. Men om du törs påstå att ditt 290X fortfarande är high end så är du gravt ute och cyklar. Det får stryk av ett 1060 6GB.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Avstängd

Jag hann ta bilden innan redaktionen ändrade rubriken:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

gpu marknade har stått stilla seden typ 2013...mitt r9 290x funkar lika fint än idag. Sorgligt!

Legendariskt kort, mitt tuffar på efter 6 år nu och har även stått på 24/7 i säkert ett år tidigare och fått bra rates på ethereum.
Drivrutiner var en mardröm ibland däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

will fork into version 2.0 very soon

Det var "Soon TM" på det 2018 också, tidsplaner när det kommer ETH har en tendens att inte hållas.

Skrivet av Charon242:

Intressant uttalande utav Jon Peddie:

"Anything is possible, but the power consumption of AIBs greatly diminishes the payoff for crypto-mining.

Känns som att han behöver bekanta sig med "power sliders" och "boost tables".

Permalänk
Medlem

Tror att en del av Nvidias framgång kan tillskrivas att de inte är beroende av TSMC.
Jag har fått för mig att Samsung 8nm inte är lika effektiv som TSMCs 7mn.
Men vad gör det när det inte finns någon tillverkningskapacitet hos TSMC?

AMD använder nog all sin 7nm-kapacitet hos TSMC för att prångla ut spelkonsoler och server-CPUer
Spelkonsoler för att de har kontraktuella åtaganden, server-CPUer för att de har högst vinstmarginal.

Så här kommer det nog se ut i några månader, tyvärr

Kanske får vi se AMD återuppliva lite GPUer som använder sig av Global Foundries tillverkning?
Det går väl rykten om att Nvidia redan börjat med något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hmm kanske ska skaffa skägg och tatueringar för jag har nämligen 6800xt i min speldator. 😉

Det finns alltid wannabes

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Är förvånad att att andelen inte är större egentligen. Mer kort att välja på, mer kraftfulla kort, bättre drivrutiner.

Är väl nästan bara dator-hipsters som väljer AMD för att vara annorlunda.

Ps4 framåt, Xbox 1 framåt.. alla använder all AMD

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.