Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk

Haft min Macbook Air M1 i typ 2 veckor men inte använt den mer än 15 minuter max tyvärr. Snabb känns den dock! Inser att jag nästan uteslutande använder min iPad Pro 12,9" numera tillsammans med min Androidtelefon. Ändå nöjd med köpet då jag fick bra betalt för min 2020 maxade 13" Macbook Pro (mer än vad min nya Macbook Air M1 kostade), känns som de har börjat eller kommer tappa rejält i värde. Också nöjd att jag valde Macbook Air och inte Pro då jag dessutom slipper touch bar som jag aldrig blev riktigt kompis med.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Haft min Macbook Air M1 i typ 2 veckor men inte använt den mer än 15 minuter max tyvärr. Snabb känns den dock! Inser att jag nästan uteslutande använder min iPad Pro 12,9" numera tillsammans med min Androidtelefon. Ändå nöjd med köpet då jag fick bra betalt för min 2020 maxade 13" Macbook Pro (mer än vad min nya Macbook Air M1 kostade), känns som de har börjat eller kommer tappa rejält i värde. Också nöjd att jag valde Macbook Air och inte Pro då jag dessutom slipper touch bar som jag aldrig blev riktigt kompis med.

Haha, roligt att du säger det. Jag lämnade tillbaka min M1 Air för jag insåg att jag hellre skaffar en 12.9” iPad Pro igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Fick hem Mac mini M1 idag, det blev 1TB lagringen då 2TB var restad till slutet av mars.

Denna kopplade jag upp med Thunderbolt mot min LG 34" 5120*2160 monitor (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4752761) utan problem. Använder Apple Magic Keyboard och en Logitech trådlös av något slag. Funkade out of the box. (Jag har en Apple Magic mouse också, men den saknar mittenknapp dessvärre, som jag behöver/använder friskt)

Jag började med att gå igenom installations/konfigurationsprocessen (nähä?) och väl inloggad uppdaterade jag till Big Sur 11.2.2 (det var 11.1 på den redan) Det tog väl ca 20 minuter, mätte inte tiden, satt med annat då.

AirPods pro, Bose NC 700 kopplade upp direkt och utan problem.

Aktiverat unlock with Apple Watch vilket fungerar fint.

Kör kabel för nätverket, men har WiFi aktiverat också, just för Apple Watch-upplåsning.

Sedan när allt synkat från iCloud och lite smått och gott så började jag installera Photoshop beta som är optimerad för M1/ARM64 och jisses så raskt det går. Spelade in ett kort klipp för att demonstrera starttiden för just PS. Se nederst i inlägget.

Wow spelar jag, medelinställningar (defaultinställningar från start av Wow på denna) och det flyter på fint i 60fps utan lagg och framför allt så är denna lilla maskin helt knäpptyst. Inte ett tillstymmelse av fläktljud hör jag.
Skall installera montering tools och Homebrew vad det lider också och köra lite benchmarks men det finns gott om videos om detta redan för den intresserade.

Här är klippet jag spelade in när jag startar Photoshop. Bara ett exempel som sagt.

https://youtu.be/Afj8kMGc83w

Schysst hastighet på den uppstarten 👍🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Här är klippet jag spelade in när jag startar Photoshop. Bara ett exempel som sagt.

https://youtu.be/Afj8kMGc83w

Imponerande med tanke på hur seg uppstarten är av Photoshop är på x86-plattformen. Får bara Adobe ordning på Lightroom Classic för Apple Silicon, så ska jag överväga deras produkter igen.

Permalänk
Medlem

Jaha man blir ju rätt sugen på en ny mac, troligtvis då en mini.
Min gamla Macbook Pro 13" Late 2013 börjar kännas lite gammal nu även om den tuffar på bra och fortfarande, efter alla dessa år, har bra batteritid.

Men nåväl, finns det några rykten när Apple kommer släppa en uppdaterad variant? Det har ju pratats om en M1X-cpu och jag väntar gärna tills nästa generation för att minimera barnsjukdomar .
Så, någon som hört något? 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jaha man blir ju rätt sugen på en ny mac, troligtvis då en mini.
Min gamla Macbook Pro 13" Late 2013 börjar kännas lite gammal nu även om den tuffar på bra och fortfarande, efter alla dessa år, har bra batteritid.

Men nåväl, finns det några rykten när Apple kommer släppa en uppdaterad variant? Det har ju pratats om en M1X-cpu och jag väntar gärna tills nästa generation för att minimera barnsjukdomar .
Så, någon som hört något? 🙂

Enl. Mac rumors så ev. ny iMac på gång, kanske en ny skärm/monitor också. Laptops troligtvis inte innan Q1 2022.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Enl. Mac rumors så ev. ny iMac på gång, kanske en ny skärm/monitor också. Laptops troligtvis inte innan Q1 2022.

Hmm ok, trist. Kan ju hoppas Minin kommer lite snabbare 😄

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Hmm ok, trist. Kan ju hoppas Minin kommer lite snabbare 😄

Jag tror Apple inte släpper nytt inom 2 år efter senaste lanseringen. Så näst på tur någon iMac och sedan lite annat lull lull. Kanske någon stationär "Pro"-version.

När det väl släpps så är det något annat runt hörnet som alltid. Det är bara köpa nu och sedan sälja och få in lite mellanskillnad där. Väntar jag så blir det aldrig av

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Någon som har generell erfarenhet av USB C portars livslängd på laptops? Då arbetsdatorn och macen delar docka blir den en in/ut koppling minst 1 gång om dagen.

Min gamla MacBook är från 2012 och används fortfarande, inge problems alls med glappande portar men nu är det ju en USB C man kan roa sig med att dra sönder. Tror inte jag har sätt en +2 år gammal telefon utan glappande USB kontakt.

Antar att 3e part kan löda dit en ny kontakt om de nu inte har blivit sönderstämda av Apple inom några år. Nu har ju datorn 2 portar så det borde iaf dubbla livslängden

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Någon som har generell erfarenhet av USB C portars livslängd på laptops? Då arbetsdatorn och macen delar docka blir den en in/ut koppling minst 1 gång om dagen.

Min gamla MacBook är från 2012 och används fortfarande, inge problems alls med glappande portar men nu är det ju en USB C man kan roa sig med att dra sönder. Tror inte jag har sätt en +2 år gammal telefon utan glappande USB kontakt.

Antar att 3e part kan löda dit en ny kontakt om de nu inte har blivit sönderstämda av Apple inom några år. Nu har ju datorn 2 portar så det borde iaf dubbla livslängden

Kan bara tala för egen del efter ha kört USB-C på jobbdator och privata sedan 2018. Har inte haft problem med detta alls, även om nuvarande jobbdatorn börjar bli lite lös i just USB-C. Har inte glapp eller så, men sätter i och ur datorn i dockan upp till fem-tio gånger om dagen, vardagar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Kan bara tala för egen del efter ha kört USB-C på jobbdator och privata sedan 2018. Har inte haft problem med detta alls, även om nuvarande jobbdatorn börjar bli lite lös i just USB-C. Har inte glapp eller så, men sätter i och ur datorn i dockan upp till fem-tio gånger om dagen, vardagar.

Håller med, aldrig haft det problemet på varken telefoner eller datorer och då har jag haft apparater med usb c sen 2016.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Energiförbrukningen är enastående. Jag har verkligen kämpat för att få 0.01 på min mätare av kWh till Mac Mini.
Har någon tittat på Aktivitetskontroll/Energi? Jag har jämfört Python3-program på 4 kärnor och på 8 kärnor. Det först gav 92,46 på 12tim och det andra 213,49 på 12 tim. Jag gissar att det är Ah. 8 kärnor borde inte var dubbelt som 4 kärnor (snarare 40-50%) så jag gissar att fläkten går igång (den är ljudlös).

Permalänk
Skrivet av walkir:

Imponerande med tanke på hur seg uppstarten är av Photoshop är på x86-plattformen. Får bara Adobe ordning på Lightroom Classic för Apple Silicon, så ska jag överväga deras produkter igen.

Är PS optimerat för M1? 2 sekunder är ju sjukt snabbt!... måste svida för Intel, inte att de tappar den "lilla" kunden Apple utan prestigemässigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Är PS optimerat för M1? 2 sekunder är ju sjukt snabbt!... måste svida för Intel, inte att de tappar den "lilla" kunden Apple utan prestigemässigt.

Det finns en beta som är optimerad för M1. Har däremot inte testat den själv och allt inte är på plats än (funktionsmässigt).

https://feedback.photoshop.com/conversations/photoshop-beta/p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Är PS optimerat för M1? 2 sekunder är ju sjukt snabbt!... måste svida för Intel, inte att de tappar den "lilla" kunden Apple utan prestigemässigt.

Adobes beta/preview av PS har native M1-stöd. Dock finns det ett och annat som inte är klart ännu. Beroende på hur avancerad bildbehandling man pysslar med. För gemene man funkar det nog, med en och annan quirk

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av walkir:

Det finns en beta som är optimerad för M1. Har däremot inte testat den själv och har för mig att allt inte är på plats än (funktionsmässigt).

Men det är sådär snabbt i rosetta2-läget? Funkar allt som vanligt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Men det är sådär snabbt i rosetta2-läget? Funkar allt som vanligt?

Jag har bara testat Photoshop i rosetta2 som hastigast, men vill minnas att det var lika segt som på min Windows-laptop.

Väntar på att Lightroom Classic ska bli optimerat för Apple Silicon, men kommer att köra Capture One fram tills att det händer.

Har fått en ny kompis genom Affinity Photo/Designer som klarar 99% av det jag tidigare använt Photoshop samt Illustrator till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Minns jag rätt är det inte ens någon prestandaskillnad mellan 8 och 16GB minne när man t.o.m renderar en 4K-video.

Video encoding är inte särskilt RAM kapacitets intensivt, så det är inte så förvånande. Det är inte fel, men säger inte så mycket mer än för dem som ska syssla med just det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Lysande, officiella släppet av VSCode för MacOS/ARM64 borde med stor sannolikhet dyka upp väldigt snart!

VSCode har nu en stabil version till Apple Silicon: https://code.visualstudio.com/updates/v1_54

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don’t need to be done.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av poptermos:

VSCode har nu en stabil version till Apple Silicon: https://code.visualstudio.com/updates/v1_54

Perfekt!

Noterade att det inte räcker att låta VSCode själv-uppdatera, hade 1.54 men den kördes fortfarande via Rosetta 2. Laddar man ned den på nytt och ersätter VSCode blir det rätt, alla inställningar/installerade paket etc blir kvar även efter bytet

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Video encoding är inte särskilt RAM kapacitets intensivt, så det är inte så förvånande. Det är inte fel, men säger inte så mycket mer än för dem som ska syssla med just det.

Och inte minst skulle jag gissa att M1 har mer minneseffektiv acceleration av video och videoeffekter än Intel-chip eftersom M1 har ursprung från iphone/ipad.

Permalänk

Hej, jag tänkte köpa mig en mac mini m1, jag undrar ifall den med 8gb är lika snabb om 5år eller bör jag ha 16gb i ram?

Jag har tänkt att behålla den i minst 5år iaf. Det enda som jag använder den till är att surfa, spotify, netflix, lägga in bilder typ. Kanske att jag börjar pilla med lite musikprogram sen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobilicious:

Hej, jag tänkte köpa mig en mac mini m1, jag undrar ifall den med 8gb är lika snabb om 5år eller bör jag ha 16gb i ram?

Jag har tänkt att behålla den i minst 5år iaf. Det enda som jag använder den till är att surfa, spotify, netflix, lägga in bilder typ. Kanske att jag börjar pilla med lite musikprogram sen också.

Om den är lika snabb om 5 år, omöjligt att svara på. Jag valde 16 GB själv

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobilicious:

Hej, jag tänkte köpa mig en mac mini m1, jag undrar ifall den med 8gb är lika snabb om 5år eller bör jag ha 16gb i ram?

Kostnaden att välja 16GB RAM framför 8GB är ungefär 42:- i månaden över 5 år

Jag valde själv 16GB i min MacBook Air M1 utifrån räkneexemplet ovan. Tror däremot att 8GB räcker fint till det mesta och macOS lär bara bli mer och mer optimerat för Apple Silicon de kommande åren.

Permalänk
Medlem

Galet med Photoshop där uppe, tar 15 sekunder på min Pro 2016 som jag tyckte var ok

Permalänk
Medlem

Jag köpte m1 minin med 16 Gb ram men med minsta ssd:n.

Tänkte att minne behövs alltid och disken kan man utöka med tb3/usb4.

Dessutom verkar det som om 8 gb burkarna swappar mer på den inbyggda ssdn än 16 gb. Men det beror naturligtvis på vad man sysslar med på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Jag köpte m1 minin med 16 Gb ram men med minsta ssd:n.

Tänkte att minne behövs alltid och disken kan man utöka med tb3/usb4.

Dessutom verkar det som om 8 gb burkarna swappar mer på den inbyggda ssdn än 16 gb. Men det beror naturligtvis på vad man sysslar med på datorn.

Jag köpte iofs med 1 TB lagring, men köpte ändå en 8TB SSD som har har kopplat in för extern lagring. Funkar fint.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

För er som vill veta mer om stora & små kärnor på M1:

https://dougallj.github.io/applecpu/firestorm.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Det enda jag kan komma på är "dåligt" med denna är att det är för få portar. I synnerhet USB 4-portar. Hade gärna fått vara två till, totalt fyra alltså. Det vore fint.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Det blev en med 8gig i minne för mig, jag gör inget mer än surfar, spotify osv så får hoppas och chansar på att det flyter på bra i några år framåt ändå 😁😅 den verkar ju prestera bra om man kollar på alla tester som gjorts 😎