Spelserver för Minecraft, Terraria, Valheim m.m.

Permalänk
Medlem

Spelserver för Minecraft, Terraria, Valheim m.m.

Jag tänkte sätta upp en liten server hemma för att hosta spel som Minecraft, Terraria, Starbound, Valheim och liknande. De ska endast användas av familj+utvalda vänner. Skulle tro att det typiskt kommer befinna sig 2-8 pers inloggade samtidigt, oftast på samma spel men ibland kanske på två olika spel samtidigt. Jag vill att åtminstone Minecraft och Valheim ska kunna köras samtidigt. Bonus om maskinen utöver detta kunde orka med att hosta Home Assistant, men det är inget strikt krav.

Jag har sneglat på Intel NUC och liknande minisystem för den smidiga storleken, men även kikat på mindre servrar som t.ex. Dell T40 (såg en för 4 k på Blocket med 1 års garanti), och dessutom funderat på om det skulle vara bäst att bara bygga ihop det som en vanlig konsumentdator? Kastade också lite ögon på NAS:ar från bl.a. Synology som jag redan har en äldre slö variant av. Kan dock inte riktigt säga vad som blir bäst. Jag vill både hålla ned kostnaden och gärna ha en mindre formfaktor. Redundans är inte vitalt, jag kommer sätta upp egen backup på viktiga filer.

Jag kan köra antingen Windows eller Linux beroende vad som blir bäst, och kommer ev. köra spelservrarna i Docker om det inte skapar några problem med prestanda eller liknande.

Någon som har bra tips? Får gärna hamna under 4 k totalt om möjligt, men får jag enormt mkt bättre möjligheter med aningen större peng är jag inte helt oövertalbar.

Kan även överväga något begagnat om det finns pålitliga grejer.

Begagnat också ett alt.
Permalänk
Medlem

Valheim använder 2GB RAM och 2 CPU kärnor, Minecraft vill ha 4GB RAM (OBS med mods drar det iväg mycket mer) och 2 CPU kärnor. Nedan moderkort har 4st platser för RAM så du kan utöka till 32GB
https://www.inet.se/kundvagn/visa/15025801/valheim-minecraft-server

Borde inte vara några större problem att göra dina 3 saker samtidigt

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Valheim använder 2GB RAM och 2 CPU kärnor, Minecraft vill ha 4GB RAM (OBS med mods drar det iväg mycket mer) och 2 CPU kärnor. Nedan moderkort har 4st platser för RAM så du kan utöka till 32GB
https://www.inet.se/kundvagn/visa/15025801/valheim-minecraft-serverhttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/15025801/valheim-minecraft-server
Borde inte vara några större problem att göra dina 3 saker samtidigt

Tack! Ett minus är att den är rätt stor, jag hade tänkt gömma den i nåt litet skåpo i förrådet typ. Men jag kan ju kika lite på mindre moderkort/chassi nu när jag fått förslag på det andra.

Är Intel i den prisklassen att föredra över AMD?

Permalänk
Avstängd

Tänk på att minecraft är ett skit spel som äter jättemycket ram, om du ska använda många plugins samt ha en stor värld och många spelare så kommer den äta mycket.

Och många miss ta sig, men spigot (mod) och vanilla, vanilla tar inte så mycket ram då den inte är gjord för några plugins och då kan man inte gå efter deras sidan.

Om du ska hosta många spel på samma gång, så kan det blir svårt med 16GB ram, om du dessutom ska använda Windows så blir det inte mycket ram kvar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Om AMD hade sålt 4600G till konsumenter och inte bara OEM så hade den varit motsvarig. De flesta av AMD's CPU har inte inbyggt grafikkort (bara de med G på slutet), medans Intel har det i nästan alla prestandaklasser (de med F i slutet av namnet saknar).

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Vill bara återkoppla lite.

Då jag ändå var i behov av en nyare NAS för backuper m.m. slog jag till på en Synology DS718+ som fanns till bra pris hos NetOnNet och testade med denna, med brasklappen att om det inte fungerade köpa en separat "normal" dator att agera spelserver.

Jag har installerat Docker och dragit ned och kör nu en Valheim-container på den med framgång. Containern tar ca 1,7 GB av de totala 2 GB RAM på NAS:en så fler spel (Minecraft) är ju inte att tänka på. Jag har beställt mer RAM (tot 16 GB) och ska testa att även dra upp en Minecraft-server sen. Eventuellt skriver jag en liten tutorial i mer passande forum på hela processen som fler kan ha nytta av.

Permalänk
Skrivet av Brent:

Vill bara återkoppla lite.

Då jag ändå var i behov av en nyare NAS för backuper m.m. slog jag till på en Synology DS718+ som fanns till bra pris hos NetOnNet och testade med denna, med brasklappen att om det inte fungerade köpa en separat "normal" dator att agera spelserver.

Jag har installerat Docker och dragit ned och kör nu en Valheim-container på den med framgång. Containern tar ca 1,7 GB av de totala 2 GB RAM på NAS:en så fler spel (Minecraft) är ju inte att tänka på. Jag har beställt mer RAM (tot 16 GB) och ska testa att även dra upp en Minecraft-server sen. Eventuellt skriver jag en liten tutorial i mer passande forum på hela processen som fler kan ha nytta av.

.. och här sitter jag med en Synology DS2* nånting som bara ligger och skräpar. Nu ska jag inte köra någon spelserver men om man kan köra Docker på den så kan man köra så himla många fler saker!

Tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av Brent:

Vill bara återkoppla lite.

Då jag ändå var i behov av en nyare NAS för backuper m.m. slog jag till på en Synology DS718+ som fanns till bra pris hos NetOnNet och testade med denna, med brasklappen att om det inte fungerade köpa en separat "normal" dator att agera spelserver.

Jag har installerat Docker och dragit ned och kör nu en Valheim-container på den med framgång. Containern tar ca 1,7 GB av de totala 2 GB RAM på NAS:en så fler spel (Minecraft) är ju inte att tänka på. Jag har beställt mer RAM (tot 16 GB) och ska testa att även dra upp en Minecraft-server sen. Eventuellt skriver jag en liten tutorial i mer passande forum på hela processen som fler kan ha nytta av.

Jag är lite osäker på vad en Valheim-server egentligen kräver. Än så länge har jag spelat på två olika servrar. Den ena en gammal linxulaptop där vi var högst två, det var aldrig några problem. Den andra en windows-dator (som jag tyvärr inte vet specs på) som hostar Minecraft och Valheim. Spelar vi Valheim fler än 4 samtidigt så laggar det en del, 6 st kan bli rätt jobbigt, detta även om ingen kör Minecraft för tillfället. Hur som helst så skulle jag föredra linux framför windows på en server alla gånger.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Role_Model:

Jag är lite osäker på vad en Valheim-server egentligen kräver. Än så länge har jag spelat på två olika servrar. Den ena en gammal linxulaptop där vi var högst två, det var aldrig några problem. Den andra en windows-dator (som jag tyvärr inte vet specs på) som hostar Minecraft och Valheim. Spelar vi Valheim fler än 4 samtidigt så laggar det en del, 6 st kan bli rätt jobbigt, detta även om ingen kör Minecraft för tillfället. Hur som helst så skulle jag föredra linux framför windows på en server alla gånger.

Vi är 400 dagar in, spelar ca 6 personer och servern drar just nu 4gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tänk på att minecraft är ett skit spel som äter jättemycket ram, om du ska använda många plugins samt ha en stor värld och många spelare så kommer den äta mycket.

Körde en minecraftserver för en evighet sen. Då nån snackade om nån ny monsterserver med fler kärnor än en vattenmelon och en halv miljon kr i RAM och Optane, och hur den skulle orka med all last som slängdes på den så hade vi som stående skämt att runda av med "..eller en halvtaskig minecraftserver".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thu:

Körde en minecraftserver för en evighet sen. Då nån snackade om nån ny monsterserver med fler kärnor än en vattenmelon och en halv miljon kr i RAM och Optane, och hur den skulle orka med all last som slängdes på den så hade vi som stående skämt att runda av med "..eller en halvtaskig minecraftserver".

Det som är sjuk är att det ligger i sanningen, världen består av så kallad chunk och det sparas i minnet och den tar inte bort det som väl ha kommit till minnet, kanske finns plugins för det men inte på min tid.

Så problemet blir att minnet bara växer, och om det är många spelare i olika chunk så måste minnet vara snabb annans får man problem med att chunk inte läs in.

Jag gav min server 16 trådar och 32 GB ram, på den tiden var det mycket, samt att jag la hela världen i ramdisk.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Poweredge T40 går 4k ny på dustinhome.se
https://www.dustinhome.se/product/5011171709/emc-poweredge-t4...

Jag har en Dell T20 uppgraderad. Rekomenderas starkt.
Kör allt möjligt med 12gb ram, 500gb ssd, och 4kärnig cpu. Det som oftast tar slut först är ramminne. Extremt sällan att CPUn ej räckt till, även med flertalet spelservrar av olika typer.
Minecraft skenar väldigt gärna iväg med RAM, kolla in papermc som "vanilla" server för mindre ram/cpu användning

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Zeedarn:

Poweredge T40 går 4k ny på dustinhome.se
https://www.dustinhome.se/product/5011171709/emc-poweredge-t4...

Jag har en Dell T20 uppgraderad. Rekomenderas starkt.
Kör allt möjligt med 12gb ram, 500gb ssd, och 4kärnig cpu. Det som oftast tar slut först är ramminne. Extremt sällan att CPUn ej räckt till, även med flertalet spelservrar av olika typer.
Minecraft skenar väldigt gärna iväg med RAM, kolla in papermc som "vanilla" server för mindre ram/cpu användning

Den var galet prisvärd.

Hade velat ha den med 12-16 cores och dubbla ethernet(sistnämnd lättlöst förvisso) då jävlar hade den varit oslagbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Vill bara återkoppla lite.

Då jag ändå var i behov av en nyare NAS för backuper m.m. slog jag till på en Synology DS718+ som fanns till bra pris hos NetOnNet och testade med denna, med brasklappen att om det inte fungerade köpa en separat "normal" dator att agera spelserver.

Jag har installerat Docker och dragit ned och kör nu en Valheim-container på den med framgång. Containern tar ca 1,7 GB av de totala 2 GB RAM på NAS:en så fler spel (Minecraft) är ju inte att tänka på. Jag har beställt mer RAM (tot 16 GB) och ska testa att även dra upp en Minecraft-server sen. Eventuellt skriver jag en liten tutorial i mer passande forum på hela processen som fler kan ha nytta av.

Jag kör sedan några dagar även en Minecraft server (Paper utan mods) på NAS:en, som fick 16 GB minne först. Fungerar hur bra som helst. Vi har varit 5-6 personer inne på ett spel i taget hittills och ingen antydan till att det går segt. Allt körs i Docker.