Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

För de flesta handlar det nog om jobbskatteavdrag och att man inte talat om för arbetsgivaren att betala in mindre skatt. Be din arbetsgivare att betala in mer skatt om du vill slippa åka på kvarskatt.

Jag får tillbaka 8186 kr.

Jobbskatteavdraget är väl ändå inkluderat i skattetabellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack så mycket! Riktigt uppskattat!

Men det är inte public service uppgift jag ska betala? Eller varför är den rödmarkerad?

Den råkade vara markerad på bilden jag hittade, har inget med saken att göra. Läs lite längre ner ifrån den bara.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulfuß:

Fick deklarationen igår. Ska få tillbaka. Men - sen kommer det issues. Får aktier i en ESPP hos E-Trade. Skattat förmån för dessa, det blev mindre lön i september. Då kommer det lilla trasslet - vad är anskaffningsvärdet på aktierna? Sålde några och tog hem en del vinst. Tänker ju inte skatta dubbelt på förtjänsten.

Tänker jag rätt här? Pris vid tilldelning: 137.25 USD. Mitt pris: 112.50 USD. Försäljningspris: 246.78 USD.
Förtjänst per aktie till K4:an: 109.53 USD. Alltså anskaffningspris 137.25 USD.
Räkna om till dollarkurs vid försäljningsdagen. Eller ska man räkna om till SEK när man fick tilldelning och sen SEK när man sålde? Dra bort transaktionsavgifter från förtjänsten?

Ska maila min HR, sen Skatteverket. Dom har skrivit en del om ESPP, men har inte hittat något exempel med kurser och belopp som förklarar detta... sen blir det K4 och pengar i juni.

Anskaffningsvärdet är de summor som dragits av från din lön när du gjort avsättningar. Plus det totala värde som du fick betala förmån på (för differensen mellan tilldelningspris och det pris du fick betala)
Då har du redan anskaffningspriset i SEK.

Säljer du och får pengarna till svenskt konto i SEK så vet du vad du fick betalt minus omkostnader.

Sen är det bara räkna ut mer aktie osv och välja metod. Tex genomsnittligt anskaffningspris osv

Permalänk
Medlem

Får tillbaka ~2300:-, inga tillägg inga avdrag & ingen kyrkoavgift!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ska betala ~8tkr.

Permalänk
Medlem

Kunde varit mycket värre, men ändå lite besviken att jag bara får tillbaka 2500 spänn. Sambon, som delar lika på bolånet, får tillbaka över 10 000. Vet inte om det kanske beror på att jag har tjänat ganska precis 100 000 kr mer än hon, och har fått runt 30 000 kr mer i statlig skatt. Har inte detaljstuderat deklarationen men det är enda skillnaden på oss.

Hon är dessutom med i Svenska Kyrkan; det är inte jag.

Permalänk
Medlem

7600 enligt SKV, 29500 efter avdrag.
Har skickat in om jämkning för det här kommer fortgå ett tag och det känns onödigt att låna ut pengar till staten i upp till 18 månader

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

7600 enligt SKV, 29500 efter avdrag.
Har skickat in om jämkning för det här kommer fortgå ett tag och det känns onödigt att låna ut pengar till staten i upp till 18 månader

Får du ränta på det?😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Kunde varit mycket värre, men ändå lite besviken att jag bara får tillbaka 2500 spänn. Sambon, som delar lika på bolånet, får tillbaka över 10 000. Vet inte om det kanske beror på att jag har tjänat ganska precis 100 000 kr mer än hon, och har fått runt 30 000 kr mer i statlig skatt. Har inte detaljstuderat deklarationen men det är enda skillnaden på oss.

Hon är dessutom med i Svenska Kyrkan; det är inte jag.

Låter ju perfekt att få tillbaka 2500kr. Själv har jag lånat ut 6500kr räntefritt till staten som jag snart får tillbaka. Hade hellre lånat pengar gratis sedan våren och investerat än att låna ut pengar gratis.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som är med i Svenska Kyrkan?
Som är med "bara för att det går på automode"

Och en sak jag inte visste innan.... Har du ett "vanligt/random" jobb ...plus eget företag.... japp ---> då dras det dubbelt.

Som ateist känner jag mig blåst på min egen dumhet, då jag betalt till Svenska Kyrkan i ca 30år. Gick ur förra året o önskar att jag gjort det för 30 år sen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Betalar skatt för en liten sommarstuga som jag äger, den brann dock ner 2017 , men glömt att regga det.

Löste det för 2 månader sen dock, så det är klart hos skatteverket.. på deklarationen nu står det att jag ska betala skatt för det huset, är det bara att ändra på sin deklaration sedan 16e mars till 0kr för den? eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Undrar hur många som är med i Svenska Kyrkan?
Som är med "bara för att det går på automode"

Och en sak jag inte visste innan.... Har du ett "vanligt/random" jobb ...plus eget företag.... japp ---> då dras det dubbelt.

Som ateist känner jag mig blåst på min egen dumhet, då jag betalt till Svenska Kyrkan i ca 30år. Gick ur förra året o önskar att jag gjort det för 30 år sen.

alltid varit för svenska kyrkan, de gör mycket fint! Dock 2015 när de blev så extremt politiska, då gick jag ur,

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Undrar hur många som är med i Svenska Kyrkan?
Som är med "bara för att det går på automode"

Och en sak jag inte visste innan.... Har du ett "vanligt/random" jobb ...plus eget företag.... japp ---> då dras det dubbelt.

Som ateist känner jag mig blåst på min egen dumhet, då jag betalt till Svenska Kyrkan i ca 30år. Gick ur förra året o önskar att jag gjort det för 30 år sen.

Har nog betalat den sen ja varit 18år är 31 nu funderar på å gå ur men vet inte hur man gör och inte brytt mig om det så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Betalar skatt för en liten sommarstuga som jag äger, den brann dock ner 2017 , men glömt att regga det.

Löste det för 2 månader sen dock, så det är klart hos skatteverket.. på deklarationen nu står det att jag ska betala skatt för det huset, är det bara att ändra på sin deklaration sedan 16e mars till 0kr för den? eller hur funkar det?

Lämnade in ansökan om utträde samma år jag fyllde 19. Har varit ateist sen jag blev medveten om vad religion och tro är, förmodligen i lågstadiet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

alltid varit för svenska kyrkan, de gör mycket fint! Dock 2015 när de blev så extremt politiska, då gick jag ur,

Jo, jag förstår verkligen din känsla.
Och de gör mycket fint, verkligen.
Men för min del är det inte bara pengarna som retar mig.
Det politiska som du skriver, är en del av det.

Men det som retar mig mest, är att, så fort du börjar jobba och betalat skatt.... Då går det per auto att du skall betala till svenska kyrkan. Om du inte går ur D V S.

Och det "tvånget" är vridet och konstigt i mina ögon.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Har nog betalat den sen ja varit 18år är 31 nu funderar på å gå ur men vet inte hur man gör och inte brytt mig om det så mycket.

Så svårt är det inte

https://digitaliseringsinitiativet.se/ga-ur-svenska-kyrkan?gc...

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Får du ränta på det?😆

Om det vore så väl.

Permalänk
Medlem

Kvarskatt 6200:- 🤢

Permalänk
Medlem

Funkar med att bara skicka ett mail till den församling man tillhör om man vill bespara sig 130kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Funkar med att bara skicka ett mail till den församling man tillhör om man vill bespara sig 130kr.

Exakt, sånt där är ett extremt bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Funkar med att bara skicka ett mail till den församling man tillhör om man vill bespara sig 130kr.

Eller gå med ett brev, gjorde så själv. Gick bara förbi kyrkan på en promenad och lämnade i deras brevlåda. En vecka senare fick jag bekräftelse på att jag lämnat

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Funkar med att bara skicka ett mail till den församling man tillhör om man vill bespara sig 130kr.

Det funkar säkert bra på flera sätt... Tog bara första länken, för att visa att det inte är så svårt, att lösa detta stora "problem"

Rättstavning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Och där gick jag back 1800 kr. 😅

Nåja, inte hela världen...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Har varje år i 10 år fått tillbaka mellan 15 och 20 tusen kronor. Detta året blev det inget kul haha ska betala tillbaka 8000 kr riktigt tradigt det är väl min arbetsgivare som dragit för lite i skatt på lönen troligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Undrar hur många som är med i Svenska Kyrkan?
Som är med "bara för att det går på automode"

Och en sak jag inte visste innan.... Har du ett "vanligt/random" jobb ...plus eget företag.... japp ---> då dras det dubbelt.

Som ateist känner jag mig blåst på min egen dumhet, då jag betalt till Svenska Kyrkan i ca 30år. Gick ur förra året o önskar att jag gjort det för 30 år sen.

Jag är med i Svenska kyrkan p.g.a. kulturvärdet i byggnader och målningar samt att det är en traditions högborg (som delvis anpassar sig). Jag tror som du att många oavsiktligen är med och betalar i "onödan". Själv betalar jag gärna lite för tidigare nämnt samt att det är en del av "Svenska statens" välgörenhets uppdrag i mindre gynsamma länder.

Tilläg: får tillbaka 3748;-

Edit: Tillägg

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

859kr i år innan avdrag, med reseavdrag ligger jag normalt på 8 - 10k tillbaka, får se nu när dem ökat reseavdrag igen -.-

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Jo, jag förstår verkligen din känsla.
Och de gör mycket fint, verkligen.
Men för min del är det inte bara pengarna som retar mig.
Det politiska som du skriver, är en del av det.

Men det som retar mig mest, är att, så fort du börjar jobba och betalat skatt.... Då går det per auto att du skall betala till svenska kyrkan. Om du inte går ur D V S.

Och det "tvånget" är vridet och konstigt i mina ögon.

Äsch, det kommer bara om man är medlem i kyrkan.

Vilket i så fall är dina föräldrars fel. Skicka fakturan till dom. Min son är inte döpt, och vi är inte med i kyrkan. Så han slipper ju också.

Jag håller dock med dig, själv gick jag ur. Dock har jag en tanke av att gå med igen för de gör en stor tjänst när det kommer till att bevara svenskt kulturarv. Dessutom gillar jag de humanitära insatser de gör för t ex flyktingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDuke:

Anskaffningsvärdet är de summor som dragits av från din lön när du gjort avsättningar. Plus det totala värde som du fick betala förmån på (för differensen mellan tilldelningspris och det pris du fick betala)
Då har du redan anskaffningspriset i SEK.

Säljer du och får pengarna till svenskt konto i SEK så vet du vad du fick betalt minus omkostnader.

Sen är det bara räkna ut mer aktie osv och välja metod. Tex genomsnittligt anskaffningspris osv

Tack och bock! Har bara snabbgooglat lite, men det verkar vettigt. Ska se vad HR och svenska ekonominissen säger.
Sålde aktierna för dom hade gått upp riktigt mycket och tänkte använda pengarna till projektet ”inga lån alls”.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk

Fick 2500kr tillbaka. Trodde det skulle bli som förra året då jag fick betala runt 14000kr. Jag är väldigt nöjd

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jo, jag förstår verkligen din känsla.
Och de gör mycket fint, verkligen.
Men för min del är det inte bara pengarna som retar mig.
Det politiska som du skriver, är en del av det.

Men det som retar mig mest, är att, så fort du börjar jobba och betalat skatt.... Då går det per auto att du skall betala till svenska kyrkan. Om du inte går ur D V S.

Och det "tvånget" är vridet och konstigt i mina ögon.

Det är ju inget tvång, du kan gå ur om du vill precis som du skriver.

Jag tycker egentligen inte att det är jättekonstigt att man är med som standard. Svenskan kyrkan är ju en del av landets historia och kulturarv.