Permalänk
Medlem

Display port till DVI-adapter funkar ej

Tjena,

För någon dag sedan behövde jag byta skärmar och för att göra det så kopplade jag ur alla skärmsladdar. När jag sedan kopplade tillbaka allting så märkte jag att min andra skräm "flimrade/hackade" hela tiden så jag tänkte att adaptern kanske gick sönder, ingen big deal jag beställer en ny. Nu har den nya adaptern kommit och funkar som den ska men sen när jag behövde dra ut den så funkar den ej längre. Den första som flimrar funkar men inte den helt nya. Någon som vet vad det kan bero på? Det är inget fel på ingången då jag har provat andra kablar i den.

Det gäller en Gainward GeForce RTX 2080 ifall det hjälper

Permalänk
Medlem

Testa sänka upplösning och uppdateringshasigheter (refresh rate)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Testa sänka upplösning och uppdateringshasigheter (refresh rate)

Hur gör jag det? Kollar jag Nvidias inställningar eller bildinställningarna så kommer inte den skärmen upp.

Permalänk
Medlem

Menar du att fönstret för inställningarna kommer upp på andra skärmen?
Tryck då Windows + P för att ändra från extended till duplicate, dvs visar samma innehåll på båda skärmarna.

Permalänk
Medlem

Nej, jag menar att windows ej visar att det finns en skärm #2. Den visar bara min primära + tvn men inte min andra bildmonitor som också är inkopplad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kabbzter:

Nej, jag menar att windows ej visar att det finns en skärm #2. Den visar bara min primära + tvn men inte min andra bildmonitor som också är inkopplad.

Du kanske inte har en skärm 2 ansluten logiskt utan bara fysiskt, dvi har inte hdcp som krav (utan ger bara stöd för det) så om du använder anslutningar som kräver hdcp kan de som inte stödjer det stängas av.
Det kan också bli en massa andra problem med adaptrar eftersom det är så extremt få som klarar av signalkonverteringen fullt ut och korrekt och dessutom verkar väldigt många inte hålla isär DP och DP++ och inte heller om dvi d signalen behöver vara singel eller dual link.
Det innebär helt olika krav på adaptrar och omvandlare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, menar du att jag istället kanske borde ha köpt en displayport - dvi kabel ist? https://images.fyndiq.se/image/upload/f_auto/t_600x600/prod/4...

Istället för en sån här adapter? https://images.fyndiq.se/image/upload/f_auto/t_600x600/prod/4...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kabbzter:

Okej, menar du att jag istället kanske borde ha köpt en displayport - dvi kabel ist? https://images.fyndiq.se/image/upload/f_auto/t_600x600/prod/4...

Istället för en sån här adapter? https://images.fyndiq.se/image/upload/f_auto/t_600x600/prod/4...

Jag vet inte vad någon av dem är för något elektriskt, de bör dock funka mellan DP++ (finns bara på utgångar) och dvi-d sl, men är det inte nån aktiv signalomvandlare i dem fungerar de inte mellan några andra interface (eller i omvänd signalriktning) även om kontakterna passar.
DP är alltså inte elektrisk kompatibel med DVI på nått sätt
Men DP++ är elektriskt kompatibel med DVI-D SL förutom att det inte måste finnas hdcp stöd hos DVI utan det är frivilligt så det kan också strula, hdcpstöd är däremot krav hos DP och hdmi och helt tekniskt omöjligt med vga.

Adaptrar blir lätt en enda svår röra när det inte fungerar direkt och tillverkarna av adaptrar och signalomvandlare är ofta väldigt otydliga med funktionerna och då speciellt om det är billiga adaptrar, kostar adaptern över 2000 kr börjar man kunna ta för givet att den innehåller en fungerande signalomvandlare men bra omvandlare är för det ändå mest bara dumt om man inte har en väldigt speciell anledning att vilja ha dem typ en riktigt dyr och påkostad professionell monitor, för normalt bruk är det ofta bättre att byta monitor än att dra ut på plågan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte vad någon av dem är för något elektriskt, de bör dock funka mellan DP++ (finns bara på utgångar) och dvi-d sl, men är det inte nån aktiv signalomvandlare i dem fungerar de inte mellan några andra interface (eller i omvänd signalriktning) även om kontakterna passar.
DP är alltså inte elektrisk kompatibel med DVI på nått sätt
Men DP++ är elektriskt kompatibel med DVI-D SL förutom att det inte måste finnas hdcp stöd hos DVI utan det är frivilligt så det kan också strula, hdcpstöd är däremot krav hos DP och hdmi och helt tekniskt omöjligt med vga.

Adaptrar blir lätt en enda svår röra när det inte fungerar direkt och tillverkarna av adaptrar och signalomvandlare är ofta väldigt otydliga med funktionerna och då speciellt om det är billiga adaptrar, kostar adaptern över 2000 kr börjar man kunna ta för givet att den innehåller en fungerande signalomvandlare men bra omvandlare är för det ändå mest bara dumt om man inte har en väldigt speciell anledning att vilja ha dem typ en riktigt dyr och påkostad professionell monitor, för normalt bruk är det ofta bättre att byta monitor än att dra ut på plågan.

Hmmm okej. Ja då vet jag inte riktigt. Håller med om att att det känns som att man drar ut på eländet men jag har å andra sidan heller inga planer på att köpa en ny andra monitor. Jag brukar göra såhär att när jag köpet en ny monitor så brukar den jag har haft innan bli monitor #2 i min setup.