Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Absolut, den låg runt 60-62 förut, nu ligger jag konstant strax under 40...

Om inget är ändrat kan det vara så att den throttlar minnet? minns du vad minnesklock samt temp låg på förut? samt, vad ligger den på nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Jävla knepigt? Fattar inte varför mitt resultat bara blir sämre och sämre? Kör som sagt med ett 3070.

Vilken miner kör du med? Jag körde först Phoenixmine & NBminer innan jag provade T-rex. T-rex ger inga stale eller incorrect share till skillnad från dom andra.

Detta är mina inställningar för ena 3070 kortet. Ligger stabilt på 60MH/s

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | Asus PG27AQDP | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Om inget är ändrat kan det vara så att den throttlar minnet? minns du vad minnesklock samt temp låg på förut? samt, vad ligger den på nu?

Dessvärre inte en aning.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

NH borde du köra Phoenix i. Det ger bättre än deras excavator eller vad den heter...
Men 40 mh/s har man inte ens med ett 3070 out of the box. Så något är väldigt knas i din burk!! Testa starta om datorn och börja om från början igen.

Kolla även så du inte köra någon annan krypto än Eth?
Jag har enbart Phoenixminer ikryssat här hemma på mitt 3070 och ligger på stabila 40+ kr/dygn senaste 2 dygnen. Ca 61 MH/s.

Permalänk
Medlem

Kör ni 24/7 med era kort eller bara när ni inte använder datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Dessvärre inte en aning.

Starta om datorn. När du startar NiceHash kryssar du enbart i Phoenix miner i listan man kan få fram under "benchmark", innan du startar något. Sen när allt annat är urkryssat och endast Phoenix är igång kan du starta minern. Samtidigt kan du skaffa MSI afterburner och kör minnena i +1100 OC, -500 på GPU core, 65% power limit. Då borde du iaf få ut 60+ mh/s. Får du inte ut det (eller åtminstone väldigt nära) är det något annat som spökar/stjäl kraft från ditt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Kör ni 24/7 med era kort eller bara när ni inte använder datorn?

Har börjat köra med mitt även när jag spelar LoL, eftersom det inte kräver så mycket.
Spelar det spelet på 135 W och minear samtidigt 40mh/s 😂😂
Men när jag använder datorn till andra spel (spelar mycket pubg) stänger jag av minern.

Permalänk
Medlem

Ett sätt att se om minnet throttlar är att hämta hem typ MSI afterburner, kolla vad minnes Hz ligger på när du kör heaven benchmark (eller någon annan.) sedan starta minern och se om den klockar ner sig. Temp på minnet är lite lotteri med hwinfo64, kanske finns, kanske inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Ett sätt att se om minnet throttlar är att hämta hem typ MSI afterburner, kolla vad minnes Hz ligger på när du kör heaven benchmark (eller någon annan.) sedan starta minern och se om den klockar ner sig. Temp på minnet är lite lotteri med hwinfo64, kanske finns, kanske inte.

Är det inte bara 3080 o 3090 som visar minnes temp?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Oklart. Och verkade som inte alla visade temp av någon anledning.

Throttle kan man upptäcka via hastigheten på minnet om man jämför heaven vs mining

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Är det inte bara 3080 o 3090 som visar minnes temp?

just memory junction temp du kan see i hwinfo t.ex är specifikt för GDDR6X tror jag, sen kan ju olika kort ha sensorer som visar memory tcase temps, typ EVGA har deras ICX sensors, så du kan se minnestemperaturen, men det är inte samma sensor. t.ex på mitt 3080 evga kort visar den runt 60c på de 3 minnes sensorerna medans memory junction sensorerna visar runt 90c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Starta om datorn. När du startar NiceHash kryssar du enbart i Phoenix miner i listan man kan få fram under "benchmark", innan du startar något. Sen när allt annat är urkryssat och endast Phoenix är igång kan du starta minern. Samtidigt kan du skaffa MSI afterburner och kör minnena i +1100 OC, -500 på GPU core, 65% power limit. Då borde du iaf få ut 60+ mh/s. Får du inte ut det (eller åtminstone väldigt nära) är det något annat som spökar/stjäl kraft från ditt grafikkort.

Fimpade Excavator och testade T-rex. Startade om datorn då den stått å tuggat ett gäng veckor. Hashrate ligger nu på 50-51. Har kört 12 timmar och profitabilityn gick upp till 4 euro/24h, såg ditt inlägg nu och ska testa dina tips.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Fimpade Excavator och testade T-rex. Startade om datorn då den stått å tuggat ett gäng veckor. Hashrate ligger nu på 50-51. Har kört 12 timmar och profitabilityn gick upp till 4 euro/24h, såg ditt inlägg nu och ska testa dina tips.

Låter lågt det oxå. Jag kör t-rex med mitt ventus x3 3070, kör minnena i +1400, - 500core, 55% power ligger på 62-63mh/s iaf när datorn inte används till något annat samtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör någon här PhoenixMiner med 3070? Min temp verkar låst till 79. 50% power, -502 core och +1100 minne. Bugg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Kör någon här PhoenixMiner med 3070? Min temp verkar låst till 79. 50% power, -502 core och +1100 minne. Bugg?

Körde det ett tag med 2 st 3070, ena 58c & den andra på 60c. 57% & 59% power. Fläkten på 70%

PhoenixMiner_5.5c & nvidias driver 461.72

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | Asus PG27AQDP | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Låter lågt det oxå. Jag kör t-rex med mitt ventus x3 3070, kör minnena i +1400, - 500core, 55% power ligger på 62-63mh/s iaf när datorn inte används till något annat samtidigt.

Vad hamnar din strömförbrukning på kortet på då?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Körde det ett tag med 2 st 3070, ena 58c & den andra på 60c. 57% & 59% power. Fläkten på 70%

PhoenixMiner_5.5c & nvidias driver 461.72

Jag fattar inte men då är det kanske för mina fläktar ligger på 46%? I afterburner har jag dock templimit 69, så märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad hamnar din strömförbrukning på kortet på då?

120w

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag fattar inte men då är det kanske för mina fläktar ligger på 46%? I afterburner har jag dock templimit 69, så märkligt.

Jag har satt fläkten manuellt till 70%, prova det.
Ställde in mina inställningar efter denna & har tweakat power limit så att jag inte kommer under 60MH/s
https://miningchamber.com/gpu-mining/rtx-3070-mining-settings...

Men en del verkar kunna gå ner till 50% på power limit

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Jag har satt fläkten manuellt till 70%, prova det.
Ställde in mina inställningar efter denna & har tweakat power limit så att jag inte kommer under 60MH/s
https://miningchamber.com/gpu-mining/rtx-3070-mining-settings...

Men en del verkar kunna gå ner till 50% på power limit

Jag kör också efter den, testade 55% power men ingen stor skillnad mot 50%, förutom att kortet drar 140w jämfört med 130w. Satt fläktarna på 70 i afterburner men den ligger fortfarande på 78-79C. Läste om en annan snubbe på reddit med samma problem där PhoenixMiner verkar skita i inställningarna från Afterburner, främst när det kommer till fläktkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag kör också efter den, testade 55% power men ingen stor skillnad mot 50%, förutom att kortet drar 140w jämfört med 130w. Satt fläktarna på 70 i afterburner men den ligger fortfarande på 78-79C. Läste om en annan snubbe på reddit med samma problem där PhoenixMiner verkar skita i inställningarna från Afterburner, främst när det kommer till fläktkontroll.

Ok, kör trex nu efter lite problem med stale shares i phoenix. Men lästa någon annanstans att man ska köra standardinställning i afterburner tills DAG:en har byggts klart & sedan köra på sin minerprofil i afterburner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Ok, kör trex nu efter lite problem med stale shares i phoenix. Men lästa någon annanstans att man ska köra standardinställning i afterburner tills DAG:en har byggts klart & sedan köra på sin minerprofil i afterburner.

lägger du till -mcdag 1
I phoenix miner så väntar den tills DAGen är genererad innan den applicerar memory overclocken, löste problemen för mig,
dock funkar det nog bara om du låter phoenixminer sköta OC'n istället för afterburner -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Garanterat något med PhoenixMiner som inte stämmer, för jag kör trex nu och kortet ligger på 55 grader med samma inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Tack, jag kör lite försiktigt på minnena, har lagt mig på +900 och får en hashrate på 59 MH/s, 120W och 46 grader på coretemp.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Om jag minns rätt är det skrivet i koden i batfilen ”—ttemp 79” som den riktar sig efter, du kan ta bort den helt och ändra fläkten med msi afterburner eller ändra siffran till något annat

Permalänk
Medlem

mm skrev in in -tt 30 i phoenixmine på mitt asus dual oc, för den gick up till 79 med standard inställningarna i phoenix miner, satte inte ens igång fläkten, tror de har o göra med 0db inställningarna på kortet. Skriver man in -tt 30 funka den som den ska.

Permalänk
Medlem

65MH/s med ett 3070. Någon som kommer i närheten av dessa siffror?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

https://www.youtube.com/watch?v=TjiELOeK6sY

Har nästan varit uppe på 64mh som mest

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

mina tuggar på strax över 60 mh/s, 62 som max men ligger lite lägre för vill inte maxa. 65 hade varit fett, som ett halvt extra 3070 -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

https://www.youtube.com/watch?v=TjiELOeK6sY

Det är ju en väldigt hög överklock på minnet, bra exemplar? Mitt EVGA verkar ha en smärtgräns nånstans mellan 1300-1400. Kör ungefär samma platta kurva som han i videon och +1300 på minne. Ligger runt 62MH/s. Enligt T-rex ligger kortet på runt 130w.

Misstänker att Nicehash äter upp rätt bra del av förtjänsten, men har inte orkat byta då det är väldigt smidigt och det gick lätt att få ut pengar. Kanske är värt att lägga lite arbete på att byta.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450