Chromecast with Google TV in Sweden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravix:

Det är nog den mest logiska förklaringen, har kollat runt lite på min enhet och det är endast Youtube det gäller.

Ja, men det är rätt skumt att inte den skalar som den ska. när andra skalar rätt. Jag kollar mest Youtube genom min HTPC så för mig gör det inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravix:

Tvn i sig är en 8 år gammal Panasonic sista generationens plasma, så den har några år på nacken. Har dock fortfarande otroligt bra bild, så den blir inte utbytt bara för att, utan när den ger upp.
Men får se om det går att lösa detta.

Har du stängt av overscan i TVns inställningar? Sitter själv på en gammal panasonicplasma så menyerna är kanske rätt lika varandra.

Permalänk
Medlem

Jag har nu lyckats köpa en CC med Android TV, installera min VPN och sideloadat Hulu-appen och det funkar.

Så här gjorde jag:

Jag installerade appen från min VPN, vilket är Strong VPN, men det borde vara samma för alla och jag vet inte just den är bättre eller sämre än andra, men den funkar för Hulu i alla fall vilket inte alla VPN:er gör. Den hittades inte när jag sökte på appar i CC:ns butik men i datorns webbläsare kunde jag välja att installera den på CC:n.

Jag kanske hade kunnat installera Hulu-appen via butiken men då hade jag behövt ändra region eller skapa nytt konto eller så, så jag sket i det och körde på sideloading. För att få det att funka fick jag först aktivera utvecklarläget på CC:n, sen installera en filhanterare som kan installera appar, jag valde File Commander från MobiSystems då det är en ganska välkänd app. Sen behöver man gå in och tillåta den appen att installera appar, har man inte gjort det så får man ju frågan om man vill göra det när man försöker så det var inte komplicerat.

Sen tog jag ned Hulu-appen från apkmirror.com, senaste funkade utan problem. Jag laddade upp denna till OneDrive, loggade in på OneDrive i File Commander och installerade den.

Dold text

Allt fungerar alltså men allt är tyvärr inte perfekt.

Jag verkar inte få mer än 1080p, vilket är bättre än 720p som jag fick tidigare i datorns webbläsare med VPN igång men inte 4K som jag hade hoppats på. Det är inte hela världen men lite tråkigt.

Sideloadade appar hamnar inte på hemskärmen på CC:n. För att starta Hulu får jag alltså gå till inställningar - appar - hulu-appen - starta. Det borde gå att lösa med någon annan launcher men det krävs lite research för att välja rätt där tror jag. De flesta verkar vara ryskutvecklade och har bara rysk information på Play Store, vilket känns lite halvjobbigt.

Hulu-appen är inte så bra. Allt finns där och så men gränssnittet är absolut inte anpassat för CC. Markören syns inte på de flesta ställen och när den väl syns så är det en väldigt subtil ändring i transparens i rutan runt ett alternativ typ. Alltså är det inte helt lätt att få igång innehållet, en del saker har liksom en play-knapp i appens huvudmeny och där syns det att man är rätt ute, så de går att starta, men det gäller inte det mesta utan då får man gå in på liksom sidan för den specifika filmen eller serien och sen i blindo försöka hitta rätt. Mitt trick som verkar funka är att trycka upp och åt vänster några gånger så att jag hamnar på appens "hemknapp", sen trycka ner tre gånger följt av ok, då startar innehållet. När det väl spelar så kan man inte pausa eller hoppa, "styrkorset" och dess knapp i mitten gör ingenting så det enda man kan göra är att trycka "Back" och hamna på föregående meny.

Däremot funkar exempelvis Netflix och Disney+ som de ska med mina svenska prenumerationer och ger mig det amerikanska utbudet, men bara 1080p vad jag kan se. Jag ska se vad det mer finns för appar som kräver VPN och se vad som funkar och inte. Peacock hade varit intressant kanske och de har en gratisnivå med reklam, så den står på tur att testa. Paramount+ verkar inte ha en gratisnivå och ofta begränsar de bankkort som inte är amerikanska för den typen av tjänster (Hulu gör det också men bara när man går med, jag gick med innan det så jag slapp det problemet). Lösningen verkar vara att köpa ett amerikanskt förbetalt kreditkort, vilket inte godkänns av streaming-apparna men med det kan man öppna och fylla på ett amerikanskt paypal-konto som man sen kan använda som betalmedel. Jag vet inte om det är värt det jobbet för Paramount+ dock.