Permalänk

Ytliga repor på CPU gaming laptop

Tjena!

Jag köpte mig en gaminglaptop och beslöt mig för att byta kylpasta.

När jag tagit bort kylpastan så ser man att det ytligare repor på själva cpun. Rengjorde med isopropanol och lite bomullspinnar

Är detta något som kan försämra kylningen?

En annan grej som jag la märke till var den pastan som är på VRMs. Det kändes inte alls som vanlig kylpasta. Mer som en tjock kräm med typ grus..

Någon som vet vad det är och bör jag köra på samma sak eller fungerar det lika bra med vanlig kylpasta?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Nej, ytliga repor lär inte påverka nämnvärt. I de tester med att slipa IHS:er jag sett så är det ingen direkt skillnad mellan blankpolerat och relativt grovslipat. Hur plan IHS/die är gör mycket större skillnad.

Ang. VRM-kylningen så tror jag att det finns flytande alternativ till thermal pads, kan ev. vara det. Ett slags mellanting mellan kylpasta och klassiska thermal pads. Vanlig kylpasta kommer bara fungera om det inte är något avstånd mellan komponenterna och kylaren, vilket det oftast brukar vara för VRM-kylning.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Okej! Intressant...

Avstånd är det ju lite grann mellan VRM och själva heatzinken.. bör jag köra på typ thermal pads då eller ska man försöka leta land o rike efter den där konstiga pastan som kändes som ansiktsrenöring med stenar i 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrtechAnt:

Avstånd är det ju lite grann mellan VRM och själva heatzinken.. bör jag köra på typ thermal pads då eller ska man försöka leta land o rike efter den där konstiga pastan som kändes som ansiktsrenöring med stenar i 😆

Det beror väl på hur mycket du varit och smetat runt i den

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Det beror väl på hur mycket du varit och smetat runt i den

Just nu så har jag rensat bort allt både från cpu och alla vrms.. så all smet är ju borta om man säger så

Frågan är ju vad som skulle ge bäst kylning 🤔..

Ska jag köra pads så kommer jag behöva ha olika tjocklek på dom för att det är olika avstånd från vrm till kylarplattan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrtechAnt:

Tjena!

Jag köpte mig en gaminglaptop och beslöt mig för att byta kylpasta.

När jag tagit bort kylpastan så ser man att det ytligare repor på själva cpun. Rengjorde med isopropanol och lite bomullspinnar

Är detta något som kan försämra kylningen?

Kylpastan är ju där för att fylla ut repor så det ska nog inte direkt vara någon skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrtechAnt:

Okej! Intressant...

Avstånd är det ju lite grann mellan VRM och själva heatzinken.. bör jag köra på typ thermal pads då eller ska man försöka leta land o rike efter den där konstiga pastan som kändes som ansiktsrenöring med stenar i 😆

Har ingen erfarenhet av hur sådan (om det är nu är det) beter sig tyvärr. Thermal pads har oftast en viss förmåga att återfå form om de inte är överkomprimerade, så de brukar gå att återanvända med OK resultat om man är försiktig. Ska du ersätta med thermal pads, vilket borde gå, så måste du ha rätt tjocklek.

Har för lite erfarenhet här för att ge några direkta råd känner jag dock. Bara spekulerar.

Skrivet av MrtechAnt:

Just nu så har jag rensat bort allt både från cpu och alla vrms.. så all smet är ju borta om man säger så

Frågan är ju vad som skulle ge bäst kylning 🤔..

Ska jag köra pads så kommer jag behöva ha olika tjocklek på dom för att det är olika avstånd från vrm till kylarplattan

Pasta kommer inte fungera om det är avstånd och inte direktkontakt, om det är thermal pads och pasta du väljer mellan.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Har ingen erfarenhet av hur sådan (om det är nu är det) beter sig tyvärr. Thermal pads har oftast en viss förmåga att återfå form om de inte är överkomprimerade, så de brukar gå att återanvända med OK resultat om man är försiktig. Ska du ersätta med thermal pads, vilket borde gå, så måste du ha rätt tjocklek.

Har för lite erfarenhet här för att ge några direkta råd känner jag dock. Bara spekulerar.

Pasta kommer inte fungera om det är avstånd och inte direktkontakt, om det är thermal pads och pasta du väljer mellan.

Hur går man tillväga för att veta vilken tjocklek det ska vara? Har sett några exempel där vissa tagit för tjockt så varken cpu eller gpu kommer nära på kylplatta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrtechAnt:

Hur går man tillväga för att veta vilken tjocklek det ska vara? Har sett några exempel där vissa tagit för tjockt så varken cpu eller gpu kommer nära på kylplatta..

En metod jag använt med viss framgång är att använda häftmassa (typ sån här). Små "kluttar" med sådan på varje komponent, på med kylaren, av med kylaren och sedan mäta tjockleken när det tryckts ut. Det var dock lite större komponenter, vet inte hur bra det skulle fungera på VRM:s i en laptop. Sedan är det ju ett visst spann som en viss tjocklek klarar, men man får inte ha alldeles för tjock eller alldeles för tunn.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

En metod jag använt med viss framgång är att använda häftmassa (typ sån här). Små "kluttar" med sådan på varje komponent, på med kylaren, av med kylaren och sedan mäta tjockleken när det tryckts ut. Det var dock lite större komponenter, vet inte hur bra det skulle fungera på VRM:s i en laptop. Sedan är det ju ett visst spann som en viss tjocklek klarar, men man får inte ha alldeles för tjock eller alldeles för tunn.

Jaa... dom här Vrms är ju rätt små på en laptop. Kanske skulle struntat i att byta från början 😆..

Den pastan som var på från början var ju extremt fast... och det är väl förmodligen för att det inte är lika hårt tryck mot dom som det är på gpu och cpu..

Nej... jag är riktigt kluven!