Permalänk
Medlem

Köpråd av ny systemkamera

Tjena!

Blev nyligen av med min fina Canon EOS 200D och tänker köpa en ny systemkamera då mitt intresse för bild är stort. Jag undrar om där finns någon som har ett bra tips på en likvärd eller bättre kamera än min förra. Huvudområdet är foto men alltid ett glatt plus om den kan filma i 4k (i annat fall har jag min mobil som klarar av det). Budget få gärna vara max 5000kr (även begagnade systemkameror går bra, jag är väl medveten om att 5000kr är en begränsning vid nyköp). Andra saker som jag gärna vill att den ska ha är "smarta" funktioner som fildelning via wifi/bluetooth och en fin display. Sist så får gärna modellen vara relativt ny och systemkamerans pris får vara inkluderat att objektiv "vanligt" som funkar för det flesta situationer (ungefär som det som följde med min Canon EOS 200D "18-55/4,0-5,6 IS STM".

Tack på förhand

/mindre kunnig fotointressant

Permalänk
Medlem

Vad var det som gjorde att du gjorde dig av med din 200D? Har du några objektiv kvar? Kan vara bra att veta, om du tex har kvar något EF-objektiv så är det nog smidigt att köpa en ny Canon.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Vid en separation så fick den andra parten kameran och alla tillbehör. (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Difiv3:

Vid en separation så fick den andra parten kameran och alla tillbehör. (:

Jag skulle nog bara rekommendera att kika blocket på kamerorna i din prisklass, i området du vill (hela sverige, bara skåne, osv) och om du hittar något som kan vara intressant så kolla recensioner. Lite "jobbig" prisklass, speciellt om det ska vara ett hopp upp från 200D. Såg en 6D för 4,7 i Skåne, men vet inte hur den är mot 200D (kan vara värt enbart för fullframe annars).

https://www.blocket.se/annons/skane/canon_eos_6d_hus___batter...

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Har du kvar Canon objektiv så är eos m50 kanske självklara valet. Går för 5k ny utan objektiv. Annars kan jag föreslå Sony a6000, gammal men tar bra bilder och finns för under 5000 med objektiv ibland om du letar efter kap, finns en del begagnade för någorlunda lägre dock. Kan rekommendera Panasonic gx80 oxå, finns för under 5k ny med objektiv. Det är bara Sony kameran som inte klarar 4k. Alla kan dela filer, tycker Sony har fungerat smidigast för sånt men har inte provat Canon. Du lär inte få en "bra" display (de duger för förhandsvisning) på en systemkamera, de flesta tillverkare ignorerar att specca sina skärmar, det är mest evf:en som de pyntar i högre modeller. Din mobil är bästa sättet att kolla på bilder ute i fältet.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Okej grymt tack! Ska kika på den.

Det viktigaste för mig är väl egentligen att jag får med ett objektiv och att bilderna är så högupplösta som möjligt typ 6000x4000. Pekskärm, wifi och sånt är inte absolut nödvändigt med alltid ett glatt plus. Om det inte riktigt finns något att jämföra med så kan jag alltid köpa en ny 200d men vill helst komma under 5000kr

Permalänk
Medlem

@Difiv3

Ett tips är https://www.almqvistfoto.se jag köpte en begagnad EOS 1300D där för ett par veckor sen för 1800 kr. Nyskick, inte en repa. Dom har ofta mycket begagnat inne, och nej jag är inte associerad på något vis till den butiken, mer än att jag handlat en gång ifrån dem

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Gällnde wifi kan man köpa SD kort som auto-laddar upp bilder när de får kontakt med wifi. När jag köpte kamera 15 år sen var de dock lite långsamma för att hantera filmning, kanske är annat nu

Permalänk
Medlem

Jag kikade runt och bestämde mig för en Canon EOS 250D vilket verkar vara storebrorsan till 200D, allt landade på 6800:- med väska och sd-kort. Men det får de vara värt.