Plötsligt totalhaveri - bootloop utan lyckad POST

Permalänk
Medlem

Plötsligt totalhaveri - bootloop utan lyckad POST

Sitter helt plöstligt i ett "katastrofscenario" här, min 10-åriga dator vill plötsligt inte POSTa till UEFI.
Vad är det som har hänt då? - Jo jag satt i godan ro och pysslade med lite programmering och råkade stänga av ett program som inte ville komma igång igen - så en omstart tänkte jag löser biffen.

Men vid omstart nu så bootar inte ens datorn upp till UEFI, utan startar automatiskt om inom en sekund eller två, dvs:

  • Trycker igång datorn

  • Nätagget klickar igång, fläktarna snurrar igång, men inget pip från moderkortet

  • Efter en till två sekunder klickar nätagget igen och datorn bootloopar

Efter tre omstarter går moderkortet till nåt fallback-läge och startar upp "Asrock UEFI Setup Utility" istället för att boota in till UEFI, med en dialog och en progress bar för "Intel ME update" (har aldrig sett denna under mina 10 år med maskinen). Efter att dialogen är klar med vad den än gör så blir skärmen svart och datorn fortsätter tuffa på utan att starta om.

Jag kan i det här läget alltså inte ens boota in i ett USB-minne och köra nån recovery (kör Linux och hade kunnat kolla runt lite med en live usb annars).

Datorn är som sagt 10 år gammal snart, där processor, moderkor, minnen och nätagg funnits med sen dag ett.
Jag skulle inte misstänka att någon av diskarna havererat då dom flesta är nyare, det borde väl inte påverka post heller även om så var fallet. Jag ser på moderkortet att felkod 4F skrivs ut, men hittade inte riktigt något tydlgit svar på vad det innebär.

Förslag för felsökning välkomnas varmt, måste lösa detta under kommande vecka då jag normalt jobbar på den här datorn men kan köra laptop som plan B. Är det sannolikt att något i burken helt enkelt nått end of life och borde bytas ut, eller är det dags att bara byta ut hela paketet och beställa nytt mobo, cpu, minnen och kylning på en gång?

Operativsystem: Arch Linux / Windows 10 dual boot
Processor: Intel Core i7 3770K
Processorkylare: Noctua tornkylare med dubbla fläktar
Moderkort: Asrock Z77 Extreme4
Minne: 4x8Gb Corsair Vengeance low pro
Grafikkort: Asus 1070 + 670
Hårddisk: 3xSSD. 3xHDD
Nätaggregat: Corsair AX860i
Övrig kylning: 2x 140 in, 1x140 ut

Permalänk
Vila i frid

Absolut skitsvårt att säga vad som knasat. Själv kan jag PXE-boota Acronis och lägga tillbaks från en backup - vis av tidigare händelser. Men att på fri hand kunna avgöra något... mjä. Finns det något på diskarna du vill spara? Om inte är det bara börja om från början. Enda anledningen att ställa in legacy boot är att det går lätt(are) att laga MBR och PBR.

Permalänk
Medlem

Om du kan, testa att tvinga moderkortet att uppdatera bios om du kikar hur du gör det via moderkorts manualen med usb sticka.
Kan ev hjälpa att ladda ur datorn på ström helt, koppla ur skärm, extern usb hub som har egen ström kabel
om du använder det och cmos batteriet ska också ut från burken, brukar sitta illa till under övre pci-e slotten oftast.

Såklart ha nätagget urkopplat från väggen och sedan håller in startknappen i ca 30 sekunder för att ladda ur nätagget och ev moderkortet's kondensatorer, testa ifall burken startar utan cmos batteriet i och låt den hämta default settings så du kommer in i bios/uefi.
Gör du det kan du nog stänga av datorn igen, skicka i cmos batteriet, ev byta ut det mot ett nytt och fixa uefi inställningar så du kan använda datorn som vanligt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

Clear CMOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Om du kan, testa att tvinga moderkortet att uppdatera bios om du kikar hur du gör det via moderkorts manualen med usb sticka.
Kan ev hjälpa att ladda ur datorn på ström helt, koppla ur skärm, extern usb hub som har egen ström kabel
om du använder det och cmos batteriet ska också ut från burken, brukar sitta illa till under övre pci-e slotten oftast.

Såklart ha nätagget urkopplat från väggen och sedan håller in startknappen i ca 30 sekunder för att ladda ur nätagget och ev moderkortet's kondensatorer, testa ifall burken startar utan cmos batteriet i och låt den hämta default settings så du kommer in i bios/uefi.
Gör du det kan du nog stänga av datorn igen, skicka i cmos batteriet, ev byta ut det mot ett nytt och fixa uefi inställningar så du kan använda datorn som vanligt.

Provade ta ut biosbatteriet, och tömma ut strömmen, blir dessvärre ändå precis samma bootloop igen, även utan biosbatteriet isatt.

Skrivet av anon42512:

Clear CMOS?

Testade det tidigare, hjälper inte.

Permalänk
Inaktiv

Kan du inte uppdatera UEFI när du kommer till setup utility? Testat det?

F4-koden ska betyda "Recovery firmware image is loaded".

Permalänk
Medlem

Har nu kopplat ur allt från moderkortet, ingen gpu, ingen usb-kabel till frontpanelen etc.
Har endast skärm inkopplat till moderkortets DVI och tangentbord inkopplat, och får då error A2 som verkar indikera nåt om fel med SATA-enhet, men jag har ingen disk ikopplad. Har provat koppla in enskilda olika diskar och A2-felet kvarstår.

Får ingen bild alls ut från moderkortets DVI, dvs, syns ingen info om POST alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Kan du inte uppdatera UEFI när du kommer till setup utility? Testat det?

F4-koden ska betyda "Recovery firmware image is loaded".

Setup utility är bara en dialog med en progress bar, det ser inte ut att gå att göra nånting där.

Permalänk
Medlem

Fixar den sig inte magiskt är det kanske ett nytt moderkort som behövs. Ser ut att kosta ca 1000 kr för samma modell på Ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Setup utility är bara en dialog med en progress bar, det ser inte ut att gå att göra nånting där.

Låter som att moderkortet har tackat för sig. Själv hade jag en liknande plattform som gav upp förra året(cpu:n pajade). Men det kanske ändå var dags för en uppgradering nu? 😅

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommy:

Setup utility är bara en dialog med en progress bar, det ser inte ut att gå att göra nånting där.

Okej. Då kan det nog dess värre vara BIOS-chippet som har gett med sig, läste att det kan tyda på det.

Permalänk

4F = Bios håller på att säga upp sig

Edit: Kan också ha haft att göra med korrupta filer i OS

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Ja alltså nåt jävla skumt är det, nu har jag tagit ur ram-minnet också, och då startar moderkortet utan att bootloopa till felkod 53, vilket har nåt med minne att göra, dvs. att det inte finns minne monterat. Men så fort jag sätter i en sticka med minne så får jag beteendet igen där allt startar upp i en till två sekunder, och sen är det som att nån trycker på reset-knappen och allt klickar igång på nytt utan förvarning.

Permalänk
Medlem

Har du inte en annan dator att flasha bios på, och testat med annat ram och annan processor så behöver du nytt moderkort. Flasha bios behöver ju inte ens hjälpa, kan vara annat fel än att eeprom/flashkretsen blev korrupt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du inte en annan dator att flasha bios på, och testat med annat ram och annan processor så behöver du nytt moderkort. Flasha bios behöver ju inte ens hjälpa, kan vara annat fel än att eeprom/flashkretsen blev korrupt.

Hur exakt menar du att man flashar bios med en annan dator? o.O

Jag har dessvärre inte annat minne och processorer liggandes, men det verkar ju väldigt mycket som att moderkortet har gett upp. Så fort jag sätter i ett minne i första sloten så visar debugdisplayen 4F - 4F -4F - A2, så det verkar som att den säger att den inte kan ladda bios, och sen slutar det med att den säger att den inte hittar någon disk.

Känns halvroligt att hamna i den här sitsen just nu när det inte verkar finnas några processorer i lager någonstans, har funderat på att uppgradera till en Ryzen-burk ett tag, men ser ut som att man måste vänta till månadsskiftet mars/april innan man kan få tag i nån processor.

I och för sig skulle jag bara kunna köpa ett annat moderkort till den här datorn, kanske nån variant från Asus, någon kanske har koll på vilka modeller som var något att ha i den här generationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Hur exakt menar du att man flashar bios med en annan dator? o.O

Man kan ta ut flashkretsen när datorn är i drift och tvinga flash på din krets om man har en dator/moderkort som kör samma typ av krets.

Nu när jag kollar ser jag dock att många lyckas flasha (även denna generation) med billiga programmerare från Ebay. Det är något du skulle kunna prova från din laptop.

Sen är ju frågan om det finns något annat problem som gjorde UEFI/ME korrupt. Stabilitetstester kan dock göras i efterhand.

Du kan också köpa ett redan flashat flashminne/eeprom för ditt moderkort. Det är en hundring i Ebaylandet.

Kan du vänta och inte gillar att fippla skulle jag rekommendera det sistnämnda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Man kan ta ut flashkretsen när datorn är i drift och tvinga flash på din krets om man har en dator/moderkort som kör samma typ av krets.

Nu när jag kollar ser jag dock att många lyckas flasha (även denna generation) med billiga programmerare från Ebay. Det är något du skulle kunna prova från din laptop.

Sen är ju frågan om det finns något annat problem som gjorde UEFI/ME korrupt. Stabilitetstester kan dock göras i efterhand.

Du kan också köpa ett redan flashat flashminne/eeprom för ditt moderkort. Det är en hundring i Ebaylandet.

Kan du vänta och inte gillar att fippla skulle jag rekommendera det sistnämnda.

Okej, intressant info, visste inte att det fanns såna grejer lättillgängliga.
Däremot orkar jag verkligen inte försöka få liv i ett tio år gammalt bioschip, det blir att beställa ett funktionstestat begagnat moderkort istället.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Okej, intressant info, visste inte att det fanns såna grejer lättillgängliga.
Däremot orkar jag verkligen inte försöka få liv i ett tio år gammalt bioschip, det blir att beställa ett funktionstestat begagnat moderkort istället.

Det är rimligt tänkt och jag förstår dig. Det krävs s.k pill o fix. Smart med funktionstestat moderkort men släng iväg ett mail till Asrock för att höra deras respons om nytt bios-chip.
Alla ASROCK Z77 EXTREME4-M / EXTREME9 / EXTREME6/TB4 / PRO3 / FM2A55M-VG3 modeller har chip som avlägsnas utan värme. Sockeltyp helt enkelt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Okej, intressant info, visste inte att det fanns såna grejer lättillgängliga.
Däremot orkar jag verkligen inte försöka få liv i ett tio år gammalt bioschip, det blir att beställa ett funktionstestat begagnat moderkort istället.

Handlar ju också om vad som är tillgängligt, så enkelt är det inte att köpa ett moderkort från 2012 till bra pris och i bra skick. Inget du hittar i marknaden eller på Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Det är rimligt tänkt och jag förstår dig. Det krävs s.k pill o fix. Smart med funktionstestat moderkort men släng iväg ett mail till Asrock för att höra deras respons om nytt bios-chip.
Alla ASROCK Z77 EXTREME4-M / EXTREME9 / EXTREME6/TB4 / PRO3 / FM2A55M-VG3 modeller har chip som avlägsnas utan värme. Sockeltyp helt enkelt.

Vet du om dom har nån svensk kontakt? Annars får jag ha det som ett uppsamligsheat bara för att få kortet i ordning så att det kan säljas sen, kan inte riktigt vänta i flera veckor på frakt från asien och sånt. Men jag gillar idén att få tag på ett nytt chip!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Handlar ju också om vad som är tillgängligt, så enkelt är det inte att köpa ett moderkort från 2012 till bra pris och i bra skick. Inget du hittar i marknaden eller på Tradera.

Finns ett flertal på ebay i Tyskland, borde få hem nåt därifrån inom en vecka om det är den vägen jag tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Finns ett flertal på ebay i Tyskland, borde få hem nåt därifrån inom en vecka om det är den vägen jag tar.

Beror på hur snabbt säljaren skickar. DHL från Tyskland brukar bara ta några dagar. Så blir fortfarande att vänta ett tag.

Sen skulle jag inte säga bra pris direkt

Permalänk
Medlem

Har du provat att sätta i ett ny batteri i moderkortet. Allt blir fett shacky om det är slut.
Mitt batteri tog slut för för någon månad sedan och Windows dog i samma veva total korrupt, kommer inte ihåg om jag gjorde poweroff eller om det var elarbetet i kåken som döda allt.

Nytt batteri och bios beter sig som det ska igen.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Beror på hur snabbt säljaren skickar. DHL från Tyskland brukar bara ta några dagar. Så blir fortfarande att vänta ett tag.

Sen skulle jag inte säga bra pris direkt

Det är ju relativt, 1000kr för en fungerande dator inom några dagar med begagnat moderkort, eller 10000kr och vänta 3-4 veckor på ryzen.

Å andra sidan såg jag att det även fanns färdigflashade bioschip till mitt moderkort från Tyskland för en hundring, vad tror vi om det?

Skrivet av Ei:

Har du provat att sätta i ett ny batteri i moderkortet. Allt blir fett shacky om det är slut.
Mitt batteri tog slut för för någon månad sedan och Windows dog i samma veva total korrupt, kommer inte ihåg om jag gjorde poweroff eller om det var elarbetet i kåken som döda allt.

Nytt batteri och bios beter sig som det ska igen.

Nytt batteri är testat och bios är fortfarande trasigt,du hade bättre flyt än jag.

Permalänk
Medlem

Jag lägger min röst på moderkortet eller cpun.
Antingen försöker du prova byta ut bios på komponentnivå, alternativt prova cpun på ett annat moderkort. Det är inte kul att kasta 1000 kr och du ändå får byta bägge.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommy:

Ja alltså nåt jävla skumt är det, nu har jag tagit ur ram-minnet också, och då startar moderkortet utan att bootloopa till felkod 53, vilket har nåt med minne att göra, dvs. att det inte finns minne monterat. Men så fort jag sätter i en sticka med minne så får jag beteendet igen där allt startar upp i en till två sekunder, och sen är det som att nån trycker på reset-knappen och allt klickar igång på nytt utan förvarning.

Antagligen ligger test av minnet före i kön av det som kontrolleras, än det som är trasigt med moderkortet, så då stannar den på det istället.

Permalänk
Medlem

Återkoppling på hur det här gick då; beställde ett nytt bioschip från Tyskland, flashat och klart med senaste stabila versionen från Asrock. Kostade 95kr inkl frakt. Datorn slutade bootloopa direkt efter installation, det var bara att koppla in allt igen, boota en live-usb och skriva in bootloadern på nytt till UEFI:t och nu funkar allt som vanligt igen! Hela processen to kanske 45 minuter.

Stort tack för all hjälp och tipsen som kom in i tråden!