Reklamerat CPU hos Inet, rätt att hamna längst bak i kön igen?

Permalänk
Medlem

Reklamerat CPU hos Inet, rätt att hamna längst bak i kön igen?

Jag beställde en Amd Ryzen 5600x och Inet levererade en som var DOA (dead on arrival). Reklamerade köpet för en månad sedan och fick efter en vecka till svar att en ny skulle skickas den 25 februari. Igår kontaktade jag dem och frågade om den nya är skickad, men fick då till svar att det kommer dröja ytterligare. Detta med hänvisning till att de skapade en ny order, och att jag då hamnade längst bak i kön igen. De får löpande leveranser av dessa och har således haft flera chanser att leverera en ny processor, men istället för att fullfölja avtalet med mig har de valt att prioritera leverans av nya beställningar, beställningar som är inkomna efter min. Är det rimligt att man ska hamna längst bak i kön igen när man reklamerat en vara som inte finns i lager? Borde inte min order som är lagd tidigast fullföljas innan nya beställningar? Enligt mig är det oskäligt. Rätt eller fel? Har många bra erfarenheter av Inet och tycker de gör mycket rätt, men hanteringen av reklamationer av varor som inte finns i lager är ju under all kritik.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns någon regelering så men däremot är det utom skälig tid så bör du kunna få göra ett täckköp. Problemet är att det inte finns några på marknaden så ja, det är lite pest eller kolera.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Av erfarenhet så hamnar man längst bak i kön precis som en ny order. Brukar inte vara några större problem men nu är ju tillgången på ny hårdvara FUBAR, och eftersom den dessutom vad DOA så kan jag tycka Inet kunde va lite servicemedvetna och lösa det snabbast möjligt för dig, eller ge lite bättre pris på en 5800X som finns i lager. Kräv att få pengarna tillbaka annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Av erfarenhet så hamnar man längst bak i kön precis som en ny order. Brukar inte vara några större problem men nu är ju tillgången på ny hårdvara FUBAR, och eftersom den dessutom vad DOA så kan jag tycka Inet kunde va lite servicemedvetna och lösa det snabbast möjligt för dig, eller ge lite bättre pris på en 5800X som finns i lager. Kräv att få pengarna tillbaka annars

Ja jag tycker inte det är för mycket begärt av en butik som benämner sig som "Sveriges bästa datorbutik" att allokera processorer till innestående reklamationsärenden när de får leveranser. Frågade faktiskt om jag kunde få köpa en 5800x till reducerat pris men i såfall skulle jag bara få 100 kr rabatt. Det andra alternativet var ett återköp mot presentkort, så då sitter jag ju ändå där med pengar låsta hos en butik som vägrar leverera det jag beställt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Återköp ska inte behöva vara mot presentkort, de har tidsgräns vid reklamation

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Återköp ska inte behöva vara mot presentkort, de har tidsgräns vid reklamation

Enda undantaget är ifall man handlat för ett presentkort annars så har butikerna ingen rätt att försöka packa på kunder presentkort vid hävning av köp som detta bör vara.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Enda undantaget är ifall man handlat för ett presentkort annars så har butikerna ingen rätt att försöka packa på kunder presentkort vid hävning av köp som detta bör vara.

Jag betalade med en del presentkort och en del med Swish, så täckköp eller återbetalning är väl bara att glömma då. Den enklaste lösningen är ju att de helt enkelt skickar en från första inkommande leverans men det verkar de ju helt ointresserade av.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jag betalade med en del presentkort och en del med Swish, så täckköp eller återbetalning är väl bara att glömma då. Den enklaste lösningen är ju att de helt enkelt skickar en från första inkommande leverans men det verkar de ju helt ointresserade av.

Håller med dig att det är den bästa lösningen för alla.

Gällande återköp så bör du ifall kunna få tillbaka Swish delen av pengarna insatta på ditt konto och presentkortet delen tillbaka i form av ett nytt presentkort men nu när Inet har ett rykte av bra service så tycker man ifall att du bör kunna få tillbaka alla pengarna till ditt konto för ett annat köp eftersom de inte håller vad de lovar dig.

Du alltid anmäla till ARN men det tar väldigt lång tid innan du får ditt ärenden avgjort.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jag beställde en Amd Ryzen 5600x och Inet levererade en som var DOA (dead on arrival). Reklamerade köpet för en månad sedan och fick efter en vecka till svar att en ny skulle skickas den 25 februari. Igår kontaktade jag dem och frågade om den nya är skickad, men fick då till svar att det kommer dröja ytterligare. Detta med hänvisning till att de skapade en ny order, och att jag då hamnade längst bak i kön igen. De får löpande leveranser av dessa och har således haft flera chanser att leverera en ny processor, men istället för att fullfölja avtalet med mig har de valt att prioritera leverans av nya beställningar, beställningar som är inkomna efter min. Är det rimligt att man ska hamna längst bak i kön igen när man reklamerat en vara som inte finns i lager? Borde inte min order som är lagd tidigast fullföljas innan nya beställningar? Enligt mig är det oskäligt. Rätt eller fel? Har många bra erfarenheter av Inet och tycker de gör mycket rätt, men hanteringen av reklamationer av varor som inte finns i lager är ju under all kritik.

Dom har 2-3 veckor på sig att laga/fixa den, sen kan du begära att få köpet hävt.
Uruselt att dom sätter dig sist i kön men Inet har alltid varit sämst i klassen när det kommer till garanti och reklamationer, därför man inte köper något från dom.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ja jag tycker inte det är för mycket begärt av en butik som benämner sig som "Sveriges bästa datorbutik" att allokera processorer till innestående reklamationsärenden när de får leveranser. Frågade faktiskt om jag kunde få köpa en 5800x till reducerat pris men i såfall skulle jag bara få 100 kr rabatt. Det andra alternativet var ett återköp mot presentkort, så då sitter jag ju ändå där med pengar låsta hos en butik som vägrar leverera det jag beställt.

Oväntat att Inet ljuger dig rakt i ansiktet, du behöver självklart inte acceptera ett presentkort, du har rätt att få pengarna tillbaka till kontot. Men det bästa för dig är nog att göra ett täckningsköp i en annan butik.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Jag betalade med en del presentkort och en del med Swish, så täckköp eller återbetalning är väl bara att glömma då.

Täckningsköp har du rätt till om de inte åtgärdar felet inom "skälig tid". Det har inget att göra med vilket betalningssätt du valt. Man kan diskutera vad skälig tid är. Det är möjligt att det är skäligt att vänta längre nu medan det är svårt att få tag på grafikkort. Täckningsköp innebär att du köper samma produkt i en annan butik och så får den ursprungliga butiken stå för dina merkostnader för detta. Problemet är att det är brist på grafikkort och därför kanske du inte hittar någon annan butik som säljer samma grafikkort och då kan du inte göra något täckningsköp.

Om felet inte åtgärdas inom skälig tid kan du istället välja att häva köpet och det bör innebära att pengarna swishas tillbaka och återbetalas till ditt presentkort. Om du väljer att häva köpet får du själv lösa problemet att du inte har ett nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Frågade faktiskt om jag kunde få köpa en 5800x till reducerat pris men i såfall skulle jag bara få 100 kr rabatt.

Bara för att inflika så kan 100 kr rabatt ses som löjligt och dålig deal. Men det kan i själva verket vara bra deal då du kan få köpa något till inköpspris. Processorer i dyrare prisklass har ju en obefintlig marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Bara för att inflika så kan 100 kr rabatt ses som löjligt och dålig deal. Men det kan i själva verket vara bra deal då du kan få köpa något till inköpspris. Processorer i dyrare prisklass har ju en obefintlig marginal.

Det är helt ovidkommande vad de har för marginaler, att få hundra kronor rabatt på en vara för 5000:- (alltså 2%) är inte på något sätt en bra deal. Det skänker väl inte TS någon glädje om han får köpa den till inköpspris eller inte, det är vad han betalar för den som är intressant för honom, inte vad inköpspriset råkar vara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det är helt ovidkommande vad de har för marginaler, att få hundra kronor rabatt på en vara för 5000:- (alltså 2%) är inte på något sätt en bra deal. Det skänker väl inte TS någon glädje om han får köpa den till inköpspris eller inte, det är vad han betalar för den som är intressant för honom, inte vad inköpspriset råkar vara...

Där skiljer vi oss åt. Kanske beror på att jag är företagare och ser saker på ett annat sätt. Tycker en bra deal omfattar fler parametrar än bara priset i KR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Där skiljer vi oss åt. Kanske beror på att jag är företagare och ser saker på ett annat sätt. Tycker en bra deal omfattar fler parametrar än bara priset i KR.

Givetvis innefattar en bra deal flera parametrar. Men i detta scenario är dealen dålig i både procent och i absolut belopp. Det finns inget alls att glädjas åt i erbjudandet. Visst, hade produkten kostat 200:- och man fått 100:- rabatt så är det ju såklart en helt annan sak. Men som konsument är jag inte ett dugg intresserade av vilka marginaler en näringsidkare jobbar med, det blir inte per automatik ett bra erbjudande för att marginalen är låg...

Eller tror du att man skulle rosa marknaden på Black Friday om man slänger upp en produkt för 5000:- och ger 100:- rabatt tillsammans med texten "SUPER-DUPER-MEGA-DUNER-ERBJUDANDE"?

Jag tror du personligen skulle vinna på att uppdatera dina referensramar en aning, då jag faktiskt inte tror att någon kund (företagare eller privatperson) skulle bli särskilt imponerad av ett erbjudande likt ovan (om vi nu inte snackar om exempelvis en upphandling om flera tusentals enheter). Framförallt tror jag det kan bli lite konstig stämning om du själv känner att du banne mig har tagit i från tårna och gett ett erbjudande som nästan är för bra för att vara sant, men det är scenariot ovan som erbjudits...

Permalänk
Medlem

Har fått ett mail från Inet där det nu står att det kommer dröja till slutet av månaden innan leverans sker. Helt otroligt, då har det alltså gått två månader. Det kan inte anses som skäligt?

@Inet är det så här dåligt ni hanterar alla reklamationsärenden? Är det för mycket begärt att inte tvingas köa två månader igen när ni har levererat en trasig vara? Ni har inte varit det minsta tillmötesgående eller lösningsorienterade utan beklagar er endast över hur ni "inte kan göra något". Lögner och åter lögner. Det är väl inte svårare än att skicka en processor från första inkommande leverans istället för att prioritera att leverera nybeställningar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Har fått ett mail från Inet där det nu står att det kommer dröja till slutet av månaden innan leverans sker. Helt otroligt, då har det alltså gått två månader. Det kan inte anses som skäligt?

@Inet är det så här dåligt ni hanterar alla reklamationsärenden? Är det för mycket begärt att inte tvingas köa två månader igen när ni har levererat en trasig vara? Ni har inte varit det minsta tillmötesgående eller lösningsorienterade utan beklagar er endast över hur ni "inte kan göra något". Lögner och åter lögner. Det är väl inte svårare än att skicka en processor från första inkommande leverans istället för att prioritera att leverera nybeställningar.

Är det bekräftat att det skickats ut några processorer sedan du gjorde en reklamation?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

Är det bekräftat att det skickats ut några processorer sedan du gjorde en reklamation?

Det var det jag tänkte också. Det har ju inte varit gott om dem riktigt...

Permalänk
Medlem

Visst är det så att de måste hantera din reklamation innom rimlig tid,
Men det är även så att de som har beställt CPU även de har ingått ett avtal och Inet måste fullfölja detta avtal med.
(dvs leverera enl avtal) Det är inte så att du har förtur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Visst är det så att de måste hantera din reklamation innom rimlig tid,
Men det är även så att de som har beställt CPU även de har ingått ett avtal och Inet måste fullfölja detta avtal med.
(dvs leverera enl avtal) Det är inte så att du har förtur.

Fast det finns en väsentlig skillnad. När man säljer en vara så står det en fritt att avtala om när leveransen ska ske. Man kan alltså skriva att det är preliminär leverans till januari 2022 om man så önskar, och det är inget fel i sak. Det kan man dock inte göra när det kommer till reklamation. En reklamation ska hanteras inom rimlig tid, om så inte görs så kan konsumenten häva köpet och eventuellt kräva skadestånd (exempelvis för ett så kallat täckningsköp om ett motsvarande kort skulle finnas hos en annan återförsäljare).

Om Inet däremot varit så "korkade" att de gått ut med exakta leveransdatum när de sålt korten (som de sedan inte kunnat hålla), så öppnar de ju även upp för att konsumenter som ännu inte fått sina komponenter kan häva köpen och kräva skadestånd. Men det vore som sagt sällsynt korkat av dem att ingå sådana köpeavtal när tillgången är så pass låg och efterfrågan så hög, framförallt då de inte ens behöver göra det...

Så beroende på hur köpeavtalen är skrivna så finns det definitivt fog för att hävda att reklamationer borde gå före, om inte annat så för att det rent krasst är det mest rättvisa.

Permalänk
Medlem

Jag kan personligen tycka att en reklamation för DOA ska gå före beställningar oavsett komponent.
Vad är skillnaden mot att butikerna lägger undan exemplar av grafikkort för att bygga kunddatorer när det är torka av GPU:er på marknaden? För det sker, inget snack om det.

Jag ser inget fel i det heller, absolut inte. En butik måste ju kunna få sälja sina egna produkter (färdiga burkar) med beställningsvaror. Men då borde ju även reklamationer ingå i en mindre pott kan jag tycka för att kunna hantera dessa inom skäliga tidsramar.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz