Anandtech recenserar förrymd Intel Core i7-11700K "Rocket Lake"

Permalänk
Medlem

Känns som intels 14nm kommer leva för alltid. Finns ingen tillverkningsnod som kan var i närheten till optimerad med tanke på hur länge den har varit det bästa som fans.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Sitter med i7-8086K på Z390, så ser ändå ut som att Rocket Lake kan bli en hyfsad uppgradering.

Alder Lake är jag ganska säker på att jag kommer skippa bara p.g.a. utmaningen med att få schemaläggaren att gissa rätt om vilka jobb som ska skickas till en normal respektive begränsad kärna, och har svårt att tro att de kommer sätta den funktionaliteten på första generationen trots att det är Intel.

Det lär vara 2-3 år bort innan vi ser någon refresh/uppdatering där också, så det finns nog risk att Rocket Lake kommer nog bli den sista gångbara Intel-uppgraderingen för ganska lång tid framöver.

Permalänk
Medlem

Gött att man köpte 5900x.. I'm lovin it!

Permalänk

yikes köper hellre en gen 10 i9

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

ser inte alls bra ut..

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Sitter med i7-8086K på Z390, så ser ändå ut som att Rocket Lake kan bli en hyfsad uppgradering.

Alder Lake är jag ganska säker på att jag kommer skippa bara p.g.a. utmaningen med att få schemaläggaren att gissa rätt om vilka jobb som ska skickas till en normal respektive begränsad kärna, och har svårt att tro att de kommer sätta den funktionaliteten på första generationen trots att det är Intel.

Det lär vara 2-3 år bort innan vi ser någon refresh/uppdatering där också, så det finns nog risk att Rocket Lake kommer nog bli den sista gångbara Intel-uppgraderingen för ganska lång tid framöver.

Elle så kör du på Ryzen?

Visa signatur

Rätt töntigt med specs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Elle så kör du på Ryzen?

Det kommer inte hända här med mindre än att Intel försvinner från CPU-marknaden.

AMDs övertag varar inte för evigt lika lite som det gjorde det på Athlon vs P4-tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det kommer inte hända här med mindre än att Intel försvinner från CPU-marknaden.

AMDs övertag varar inte för evigt lika lite som det gjorde det på Athlon vs P4-tiden.

Menar du att du hellre sitter med en objektivt sämre produkt bara för att det är ett visst märke? Låter ju rationellt och sunt måste jag säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Menar du att du hellre sitter med en objektivt sämre produkt bara för att det är ett visst märke? Låter ju rationellt och sunt måste jag säga.

Dels är jag är lojal mot dem som är lojala mot mig, sen värderar jag stabilitet framför bättre prestanda i benchmarks. AMD valde att inte ta ansvar för sina trasiga K6-2:or en gång i forntiden, vilket är ett av skälen till att jag inte har köpt en produkt av dem sedan 1998.

Långsint? Nädå, jag kan förlåta, men jag kommer aldrig glömma.

Permalänk
Medlem

Hm om prestandan på 11700k vs 11900k skiljer så mycket i spel så går det inte att förklara med de 200MHz som 11700k klockar lägre. Har Intel gjort en fuling och strypt prestandan på 11700k för att 11900k ska framstå så mycket bättre i spel?

Metro Exodus – In game benchmark, 1080p High settings. Processor: 11th Gen Intel® Core™ i9-11900K processor (RKL-S) PL1=125W TDP, 8C16T, Motherboard: MSI Z490 GODLIKE. MCE disabled, Bios Version: EC70I6, Memory: 32 GB (4×8) DDR4-3200 DDR4 SDRAM, Storage: Samsung 970 Evo Plus 1TB, Display Resolution: 1920×1080, OS: Microsoft Windows 10 Pro 20H2, Graphics card: EVGA RTX 3080 XC3, Graphics driver: 460.79
Versus
Processor: AMD Ryzen™ 9 5900X processor PL1=105W TDP, 12C24T, Motherboard: Production Asus Crosshair VIII Formula X570, Bios Version: 2702, Memory: 32 GB (4×8) DDR4-3200 DDR4 SDRAM, Storage: Samsung 970 Evo Plus 1TB, Display Resolution: 1920×1080, OS: Microsoft Windows 10 Pro 20H2, Graphics card: EVGA RTX 3080 XC3, Graphics driver: 460.79. Testing by Intel as of December 21, 2020

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Dels är jag är lojal mot dem som är lojala mot mig, sen värderar jag stabilitet framför bättre prestanda i benchmarks. AMD valde att inte ta ansvar för sina trasiga K6-2:or en gång i forntiden, vilket är ett av skälen till att jag inte har köpt en produkt av dem sedan 1998.

Utom när det gäller konkurrenshämmande åtgärder då tydligen. Men å andra sidan så nådde de en förlikning med AMD, skrev på ett papper dör de lovade att aldrig göra om det, och Paul Ottelini är död och begraven, så det är väl historia. Sorglig historia, men ändå historia. Själv har jag kört på AMD så jag tycker att de gett mer till sina kunder i och med att moderkortsbyten varit tekniskt motiverade snarare än ekonomiskt motiverade. Jag tror varken AMD eller Intel bryr sig ett dugg om sina kunder. Men AMD är i så fall betydligt bättre på att låtsas att de gör det än Intel någonsin har varit.

Jag hade hoppats att rocket lake skulle bli bra. Inte för att jag gillar Intel, men för att Zen3 är det jag kan uppgradera till utan att byta moderkort, och om rocket lake hade blivit bra så hade efterfrågan på Zen3 minskat, vilket ökat mina chanser att köpa en, och kanske till och med till ett lägre pris. Men som det ser ut så blir det på sin höjd ett Meh med asterisk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Utom när det gäller konkurrenshämmande åtgärder då tydligen. Men å andra sidan så nådde de en förlikning med AMD, skrev på ett papper dör de lovade att aldrig göra om det, och Paul Ottelini är död och begraven, så det är väl historia.

Inte för att det som hände för 20+ år sedan har någon större betydelse idag, men kan ju ändå konstatera att Intels rabattsystem till OEMs inte drabbade mig på något sätt eftersom jag byggde datorer av delar redan då. Att jag satt med en död K6-2:a som jag lagt alla mina sparpengar på som tonåring var lite värre...

Skrivet av Ozzed:

AMD så jag tycker att de gett mer till sina kunder i och med att moderkortsbyten varit tekniskt motiverade snarare än ekonomiskt motiverade.

Det finns för- och nackdelar med båda situationer. Å ena sidan får man ofta en uppdaterad plattform och modernare interface med moderkortsbyten, å andra sidan får man ta kostnaden för ett nytt moderkort. Jag föredrar det första, uppgraderar med 2-3 års mellanrum och plöjer in många tusen timmar i varje dator, så den kostnaden är för liten för att spela någon avgörande roll för min del.

Skrivet av Ozzed:

Jag tror varken AMD eller Intel bryr sig ett dugg om sina kunder. Men AMD är i så fall betydligt bättre på att låtsas att de gör det än Intel någonsin har varit.

Jag tror att båda är måna om att både skaffa och behålla kunder, sen går det väl lite olika bra i olika perioder. Upplever nog i motsats till vad du verkar göra att Intel t.ex. håller liv i mjukvarusupporten för gamla produkter långt efter att de slutat vara aktuella, vilket jag tolkar som att de bryr sig.

Skrivet av Ozzed:

Jag hade hoppats att rocket lake skulle bli bra. Inte för att jag gillar Intel, men för att Zen3 är det jag kan uppgradera till utan att byta moderkort, och om rocket lake hade blivit bra så hade efterfrågan på Zen3 minskat, vilket ökat mina chanser att köpa en, och kanske till och med till ett lägre pris. Men som det ser ut så blir det på sin höjd ett Meh med asterisk.

Ja vi får väl se vad det blir av det hela. Jag kan antagligen vänta tills närmare Alder Lake-releasen för att få allt mycket billigare, lite som t.ex. i5-10600K bara kostar 2290 kr nu, samtidigt som det är en av de snabbaste processorerna för ren gaming, vilket är det enda krävande jag utför på min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AnandTech nämnde att resultatet för L3$ var lite märkligt givet att Sunny Cove inte har motsvarande problem. För L3$ och RAM finns det viss möjlighet för BIOS/UEFI att påverka, men kan ju också vara så att något inte gick helt enligt plan med bakporteringen...

Hm, kan det ha med den större/grövre noden att göra? Avstånden inom processorn blir ju längre än på 10nm, kanske behövs ett par extra cykler för att signalerna helt enkelt ska hinna nå fram?

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Sveklockarn:

AMD valde att inte ta ansvar för sina trasiga K6-2:or en gång i forntiden, vilket är ett av skälen till att jag inte har köpt en produkt av dem sedan 1998.

Mina två senaste, 3900x och 3700x, köpte jag i ren protest pga https://sv.wikipedia.org/wiki/Pentiums_FDIV-bugg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Inte för att det som hände för 20+ år sedan har någon större betydelse idag, men kan ju ändå konstatera att Intels rabattsystem till OEMs inte drabbade mig på något sätt eftersom jag byggde datorer av delar redan då. Att jag satt med en död K6-2:a som jag lagt alla mina sparpengar på som tonåring var lite värre...
Det finns för- och nackdelar med båda situationer. Å ena sidan får man ofta en uppdaterad plattform och modernare interface med moderkortsbyten, å andra sidan får man ta kostnaden för ett nytt moderkort. Jag föredrar det första, uppgraderar med 2-3 års mellanrum och plöjer in många tusen timmar i varje dator, så den kostnaden är för liten för att spela någon avgörande roll för min del.
Jag tror att båda är måna om att både skaffa och behålla kunder, sen går det väl lite olika bra i olika perioder. Upplever nog i motsats till vad du verkar göra att Intel t.ex. håller liv i mjukvarusupporten för gamla produkter långt efter att de slutat vara aktuella, vilket jag tolkar som att de bryr sig.
Ja vi får väl se vad det blir av det hela. Jag kan antagligen vänta tills närmare Alder Lake-releasen för att få allt mycket billigare, lite som t.ex. i5-10600K bara kostar 2290 kr nu, samtidigt som det är en av de snabbaste processorerna för ren gaming, vilket är det enda krävande jag utför på min dator.

fast K6-2 är ju också mer än 20 år gammal nog. och skulle inte kalla säga att det inte har drabbat dig när intel har hållit tillbaka teknisk utvecklingn i flera år med sin inställning att man inte behöver mer än 4 kärnor.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll om man har högre upplösning än 1080?

Strypt min 5800x till 4ghz och märker ingen skillnad vid 3840x1600 med rtx 3080

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Är det inte märkligt att Intel plöjt ner enorma pengar för att ta fram en ersättare till 10k-serien som är marginellt bättre om de håller tidsschemat för ersättaren med ddr5 om dryga halvåret?

Det känns som om Intel tappat aimet och gått över till spray and pray.
Utveckla allt parallellt och hoppas nått funkar.
Jag tror Intel garderar för att nästa generation kommer bli försenad, inte nå önskad prestanda eller bli svårproducerad och att 11an kommer få längre livstid än vad det ser ut som nu på timelinen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Är det inte märkligt att Intel plöjt ner enorma pengar för att ta fram en ersättare till 10k-serien som är marginellt bättre om de håller tidsschemat för ersättaren med ddr5 om dryga halvåret?

Det känns som om Intel tappat aimet och gått över till spray and pray.
Utveckla allt parallellt och hoppas nått funkar.
Jag tror Intel garderar för att nästa generation kommer bli försenad, inte nå önskad prestanda eller bli svårproducerad och att 11an kommer få längre livstid än vad det ser ut som nu på timelinen.

Alder Lake kommer nog att bli problematisk i början, så Intel behöver en brödprocessor, kanske Comet Lake också var för sönderpatchad säkerhetsmässigt så dom behövde den nya arkitekturen för att slippa ännu mer mitigations. Sen är en inte helt oviktig del att OEM behöver nya produkter att annonsera och sälja. Samt att alla M.2 snart kommer att vara PCIE 4.0, behövdes en uppdaterad arkitektur. Prestanda verkar meh, men dom kunde inte få allt.

Största nyheten är väl kraftigt förbättrad IGP, vilket knappast berör gamers. Hursomhelst, Zen 4 ska ha en RDNA2 chiplet så Intel måste utveckla den delen också för att hänga med.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6200c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC 16GB ||CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 10GB || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC 10GB || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra 8GB || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 EVGA GTX1070 FE 8GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det har blivit en ding ding värld. Just priset är ju något som ofta knorras om när det gäller 5800X. Själv väntar jag med uppgradering tills 5900X finns att köpa. Blir en trevlig svansång för mitt Crosshair VII, och efter det får jag väl bli en sådan som inte uppgraderar på ett tag då jag dels blivit farsa nu och dels ogillar att byta moderkort. Men som läget är nu så ser det ut som jag får vänta. Inget som finns på marknaden går ju att köpa i verkligheten.

För min del är det inte priset på en 5800X som stör utan problemet är snarare att byter jag inte grafikkortet finns ingen vits att köpa en annan CPU Mitt 1080ti gråter redan medan min 3800X gäspar typ.

Lite inne på 5900X också faktiskt men jag tror det är bättre att ha alla kärnor ett kluster eftersom jag enbart spelar, inte för min 3800X med 4+4C konfig stött på problem vad jag vet iaf. Förvisso år det ju mer lättkylt och bättre för PBO med två kluster istället för alla 8 kärnor i ett kanske kompenserar så aa...jag vet inte helt enkelt xD

Lutar för tillfället år 5800X. När det närmar sig köp sätter jag mig in i mitt lilla dilemma mer och gör ett val. Vill få fatt på ett 6900X till en rimlig peng först bara...men både få tag på ett och till rimligt pris lär ju dröja...

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 3800X | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Alder Lake kommer nog att bli problematisk i början, så Intel behöver en brödprocessor, kanske Comet Lake också var för sönderpatchad säkerhetsmässigt så dom behövde den nya arkitekturen för att slippa ännu mer mitigations. Sen är en inte helt oviktig del att OEM behöver nya produkter att annonsera och sälja. Samt att alla M.2 snart kommer att vara PCIE 4.0, behövdes en uppdaterad arkitektur. Prestanda verkar meh, men dom kunde inte få allt.

Största nyheten är väl kraftigt förbättrad IGP, vilket knappast berör gamers. Hursomhelst, Zen 4 ska ha en RDNA2 chiplet så Intel måste utveckla den delen också för att hänga med.

PCI-E 4.0 skulle ju vara ett rent försäljningsargument i så fall.
Länge till alla m2or är gen4 med tanke på att Intel just släppt 670p och samsung 980 på gen3.
Prestandaskillnaden är ju rätt försumbar idag.

Däremot kan IGP vara en bidragande orsak till utvecklingen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

fast K6-2 är ju också mer än 20 år gammal nog. och skulle inte kalla säga att det inte har drabbat dig när intel har hållit tillbaka teknisk utvecklingn i flera år med sin inställning att man inte behöver mer än 4 kärnor.

På den tiden när AMD K6-2 var aktuella så var det single-core CPUer som gällde för konsumenter.

Pentium D som var Intels första tvåkärniga CPU för konsumenter kom i maj 2005, samtidigt som Athlon 64 X2 vilket var AMDs första tvåkärniga CPU för konsumenter.

Core 2 QX6700 var Intels första fyrkärniga CPU för konsumenter och den lanserades redan i november 2006, medan det dröjde fram till november 2007 innan AMD släppte fyrkärniga Phenom för konsumenter.

Perioden mars-juli 2010 släpptes Intel Gulftown (i7-9xx) som blev första sexkärniga CPUn för konsumenter, tätt följda av AMD med Phenom II X6 i april 2010.

Den stora skillnaden i antal kärnor för konsumenter händer efter åttakärniga AMD FX-8120 i oktober 2011. Det dröjer ända till augusti 2014 innan Intel släpper den åttakärniga Haswell-E, och sen ända fram till oktober 2018 innan de släpper åtta kärnor för normala icke-Extreme-modeller.

På vilket sätt har Intel hållit tillbaka utvecklingen när AMD gick från två till åtta kärnor för konsumenter inom loppet av knappt 6½ år (maj 2005-oktober 2011)?

Under ett flertal år slog fyrkärniga Intel-CPUer alla åttakärniga AMD-CPUer för spelande, vilket är den enda prioriteringen för prestanda jag haft på mina datorer genom åren, så det finns liksom ingenting jag har förlorat prestandamässigt på att ha Intel förutom möjligen väldigt nyligen i samband med senaste Ryzen-iterationen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Mina två senaste, 3900x och 3700x, köpte jag i ren protest pga https://sv.wikipedia.org/wiki/Pentiums_FDIV-bugg

Hur drabbade det dig personligen? Hade du måhända ingen dator under flera månader (bl.a. hela sommarlovet) för att Intel nekade dig garanti på deras trasiga produkt, samtidigt som ditt sparkonto var helt tomt så att du inte ens hade råd att köpa något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

På vilket sätt har Intel hållit tillbaka utvecklingen när AMD gick från två till åtta kärnor för konsumenter inom loppet av knappt 6½ år (maj 2005-oktober 2011)?

Under ett flertal år slog fyrkärniga Intel-CPUer alla åttakärniga AMD-CPUer för spelande, vilket är den enda prioriteringen för prestanda jag haft på mina datorer genom åren, så det finns liksom ingenting jag har förlorat prestandamässigt på att ha Intel förutom möjligen väldigt nyligen i samband med senaste Ryzen-iterationen...

Intels reaktion på Ryzen visade att de sannolikt kunnat höja antalet kärnor för flera år sedan med bibehållen eller högre klockfrekvens. Att de inte gjort det tidigare är helt enkelt för att de inte känt behov av det på grund av bristande konkurrens. Därmed stod utvecklingen på processorer för konsumenter i princip still i flera år, något som garanterat lett till att du förlorat rejält med prestanda. Det har sannolikt även påverkat spelens utveckling under denna tid negativt.

För oss som även gör annat än spela på våra konsument-processorer har prestandan helt plötsligt ökat med en faktor 2-4, ibland mer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Sveklockarn:

Hur drabbade det dig personligen?

Då var jag den enda PC-snubben på IT på den tiden (Ericsson Gävle) och jag hade precis installerat 500 PC nätanslutna för Pathworks/LAT (inte tcp/ip) till våra VMS-servers var det rätt bråda tider. Fick förklara, speciellt för Q-snubbarna, vad som gällde tills deras datorer räknade rätt igen.

<edit>Jepp, jag är pensionsmässig. Har hunnit med att handknacka assembler för t.ex. z80, 6502, 6800, 8086 när det var "hett". </edit>

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Intels reaktion på Ryzen visade att de sannolikt kunnat höja antalet kärnor för flera år sedan med bibehållen eller högre klockfrekvens. Att de inte gjort det tidigare är helt enkelt för att de inte känt behov av det på grund av bristande konkurrens.

En anledning är antagligen att Intel kört på monolitiska CPU-kärnor medan AMD gått över till chiplets och fått ner produktionskostnaden. Bristande konkurrens är naturligtvis en viktig aspekt, men också kostnaden ställt mot vilken prestandaökning det hade gett ett antal år tillbaka i tiden, och Bulldozer övertygade uppenbarligen inte kunderna om nyttan med sina åtta kärnor heller.

Skrivet av blunden:

Därmed stod utvecklingen på processorer för konsumenter i princip still i flera år, något som garanterat lett till att du förlorat rejält med prestanda. Det har sannolikt även påverkat spelens utveckling under denna tid negativt.

Köper inte riktigt den analysen eftersom det funnits nästan lika högpresterande alternativ med åtta kärnor från AMD, och trots det så har fyra Intel-kärnor dragit ifrån. Om något så har det varit ett paradigmskifte i mjukvaruvärlden de senaste 5-6 åren, men ingenting händer över en natt.

Skrivet av blunden:

För oss som även gör annat än spela på våra konsument-processorer har prestandan helt plötsligt ökat med en faktor 2-4, ibland mer.

Jag utgår helt från mitt personliga perspektiv när jag bedömer mina hårdvarubehov, övrig produktivitet jag ägnar mig åt är sånt som en tio år gammal CPU från valfritt företag skulle mäkta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Då var jag den enda PC-snubben på IT på den tiden (Ericsson Gävle) och jag hade precis installerat 500 PC nätanslutna för Pathworks/LAT (inte tcp/ip) till våra VMS-servers var det rätt bråda tider. Fick förklara, speciellt för Q-snubbarna, vad som gällde tills deras datorer räknade rätt igen.

<edit>Jepp, jag är pensionsmässig. Har hunnit med att handknacka assembler för t.ex. z80, 6502, 6800, 8086 när det var "hett". </edit>

Det är kanske lite emotionell skillnad att ha det svettigt inom ramarna för en anställning där man uppbär lön, mot en 17-åring som plötsligt tappar möjligheten att utöva sitt största intresse för att ett företag struntar i sina kvalitetsproblem, eller hur känner du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är kanske lite emotionell skillnad att ha det svettigt inom ramarna för en anställning där man uppbär lön, mot en 17-åring som plötsligt tappar möjligheten att utöva sitt största intresse för att ett företag struntar i sina kvalitetsproblem, eller hur känner du?

Men du. Både AMD och Intel har i det närmaste ömsar skinn sedan den tiden. Inget av företagen är vad de var då. Men visst, jag kan förstå att man ogärna vill befatta sig med ett företag som man upplever har traskat sönder ens ungdom. Säger bara att rent rationellt borde det inte ha någon bäring idag. Generellt gör man sig själv en otjänst om man dömer företag efter beslut som togs förr. Då visar man bara att det inte spelar någon roll om de ändrar sig, och då har se inga incitament att sluta vara rövhål. Jag ser det i alla fall som så att man bör rösta med plånboken både vad gäller positiva och negativa förändringar. Det är den enda makt vi konsumenter någonsin kommer ha över företagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är egentligen först med denna serie att Intel visar hur illa det står till. Fram till nu har dom varit konkurransduktiga, egentligen tack vare att AMD Zen 1 och 2 har varit ganska dåliga för att vara ärlig. Men sista Zen springer ringar runt denna serie nu. I allt förrutom AVX512.
Inte är denna för oss entusiaster då den knappast kan överklockas på ett vettigt sett. Vem som denna är myntad till kan man ju börja undra över när inte ens de bästa kylarna klara hålla temperaturer på en normal nivå. 9900k och 10900k var dom sista ur Core som faktist är bra. Men då får man bara 16 kanaler och pci 3x.

En 11600k med 6/12 skulle kunna rädda detta, förutsatt att den går att klocka bättre och spara energi på borttagna kärnor.

Visa signatur

Ryzen 1700--GTX 1080--Go XLR--Motu M2--Shure SM7B

9900K@5.2--4X8GB G.Skill Ripjaws 3600 @ 4000 16-16-16-34--Inno3D RTX 2080 Ti AIO--Rog Strix Z390-F--Noctua NH-D15--MSI TrioX 4090

12900k@5.3--2X16GB DDR6000 @ DDR6200 CL30--Freezer II 420--P500A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men du. Både AMD och Intel har i det närmaste ömsar skinn sedan den tiden. Inget av företagen är vad de var då. Men visst, jag kan förstå att man ogärna vill befatta sig med ett företag som man upplever har traskat sönder ens ungdom. Säger bara att rent rationellt borde det inte ha någon bäring idag.

Nu är det inte enda anledningen, som sagt. Det bygger i hög grad på att jag upplever att Intel haft en designfilosofi som gjort att deras system varit enkla att bygga ihop, fungerat på första försöket och i det stora hela varit väldigt pålitliga.

Skrivet av Ozzed:

Generellt gör man sig själv en otjänst om man dömer företag efter beslut som togs förr. Då visar man bara att det inte spelar någon roll om de ändrar sig, och då har se inga incitament att sluta vara rövhål.

Jag håller med. Sedan 4-5 år tillbaka försöker jag hålla mig såpass uppdaterad att jag vet ungefär vad aktuella AMD-prylar går för, och har även rekommenderat dem till folk som efterfrågat prestanda på områden där Intel ligger efter.

Skrivet av Ozzed:

Jag ser det i alla fall som så att man bör rösta med plånboken både vad gäller positiva och negativa förändringar. Det är den enda makt vi konsumenter någonsin kommer ha över företagen.

Jo, det är otvivelaktigt så. Jag har övervägt att köpa AMD, jag är bara inte i ett läge där det har spelat någon avgörande roll för gaming ännu.

Tack för ditt inlägg, jag tror det här är det bästa jag har läst av dig någon gång. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intel har dels spelat väldigt fult för att få/behålla kunder och det handlar nog inte om lojalitet. Sedan har de själva haft diverse issues med chipsets och cpuer.
Olika buggar och för att inte tala om säkerhetsproblemen och den prestanda dessa kostade folk som behövde vara säkra.

Där hade man alltså varken stabilitet eller prestanda och inte "tog de ansvar" och ersatta konsumenter för något av detta eller tidigare issues heller.

Jag skulle säga, vad ett bolag gjorde för 10-20 år sedan när helt andra männsikor drev bolaget behöver inte vara signifikant för hur det är idag. Men om någon gjort en del tvivelaktiga saker i närtid så är det nog tyvärr Intel.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P