Bygga egen prestandator för 35K - 6 skärmar

Permalänk

Bygga egen prestandator för 35K - 6 skärmar

Hej!

Min första tråd här!

Bakgrund: Ingen erfarenhet av datorbygge och ingen större koll på datorer men önskar lära mig mer och läser ofta trådar här.

Jag arbetar inte i dagsläget med tyngre program. Nästan bara Officepaketet men däremot har jag ofta 6 Officeprogram öppna samtidigt och upp mot 60 flikar i Chrome.

Jag har idag 3 externa skärmar till min laptop - en gammal Lenovo X1 med intel i7.
3 skärmar är för lite då jag vill ha 3 skärmar dedikerade för 1st Outlook och 2 st webbläsarfönster - hittade då detta moderkort med 6 st minidisplayports: Saphire GPRO6200
https://www.proshop.se/Grafikkort/Sapphire-GPRO-6200-Eyefinit...

Vad jag kan förstå så kräver detta grafikkort att man kör AMD med processor och grafikkort?

Jag vill bygga en dator som kommer vara sjukt overkill mot vad jag behöver idag med tanke att den ska räcka för samma behov även om 5-10 år.
Nr 1 fokus är att datorn ska vara supersnabb och kunna ha Måånga program öppna samtidigt. Nr 2 är att den ska vara riktigt tyst. Då jag med kollegor kör det mesta i molnet är; lagring inte så viktigt och; inte heller grafik då det räcker med full HD för mina Officeprogram.

Jag har ingen aning om vad som är kompatibelt så att allt snurrar på utan problem men skrev ner en lista på det jag tyckte såg ut att vara bland det värsta på privatmarknaden.

Nån som har kommentarer, tips etc så mottages det gärna - budgeten är max 35.000 kr men helst 25.000 för datorn exklusive skärmar. Kommer antagligen anlita någon för råd om detta samt för byggandet men vill få beställarkompetens nog att inte känna att jag blir blåst eller iaf inte fattar ett skvatt av va han som ska hjälpa mig snackar om.

Detta är vad jag tänkte impulsköpa häromdagen innan jag drog i handbromsen och tänkte att jag nog gör bäst i att fråga kunniga i området:

*Moderkort: Gigabyte X570 Aourus Master
*Processor: AMD Ryzen 9 9500X 3,7Ghz
*Grafikkort (6skärmar): Saphire GPRO6200 Eyefinity 6 - 4GB GDDR5
*RAM: G.Skill TridentZ, DDR4, kit, 128 GB: 4 x 32 GB, DIMM 288-pin, 4000 MHz / PC4-32000, CL18, 1.4 V, ej buffrad, icke ECC
*Hårddisk: SSD, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 1TB
*Kylning: EK Water Blocks RGB 240 - Kit bestående av vattenkylare, kylarfläkt mm
*Nätaggregat: Corsair HX1200 Strömförsörjning - 1200 Watt - 135 mm - 80 Plus Platinum certificate
* Chassi: be quiet! Silent Base 802 Fönster Vit
Alla saker finns på prisjakt, vet inte hur det är med regler kring länkar än.

Säkert rolig läsning för många av er kunniga att se vad en amatör fått fram för komponenter och jag tål elaka skriverier om ni känner för det. Målet är som sagt att få en maxad dator för 6 skärmar som ska hålla Bra för det jag gör under många år framöver. Berätta gärna vad jag tänkt fel och ev rätt, vad ni tipsar om istället samt om någon med egen firma med F-skatt kan bygga denna åt mig. Skicka PM i så fall med vad du skulle köra för komponenter samt ditt pris för att bygga och ev. skicka den till Stockholm. Bor du max 20 mil bort så kan jag hämta den istället (så får du visa hur man startar den och kommer ut på det där nätet😉)

Tack på förhand för svar och hjälp!🙏🙂🙂
Mvh
Magnus

Ändrad budget samt konsultationsfråga inbäddad i slutet av inlägget
Permalänk

Hej!!

Någon måste väl ha ett svar - framförallt vad gäller 6 skärmar; behöver jag föreslagna grafikkortet med 6 st Mini DisplayPort?

Finns nån som via PM kan konsulta ett färdigt bygge passande mig mot ersättning som helst har eget med F-skatt?

Mvh Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorbygg1:

Hej!

Min första tråd här!

Bakgrund: Ingen erfarenhet av datorbygge och ingen större koll på datorer men önskar lära mig mer och läser ofta trådar här.

Jag arbetar inte i dagsläget med tyngre program. Nästan bara Officepaketet men däremot har jag ofta 6 Officeprogram öppna samtidigt och upp mot 60 flikar i Chrome.

Jag har idag 3 externa skärmar till min laptop - en gammal Lenovo X1 med intel i7.
3 skärmar är för lite då jag vill ha 3 skärmar dedikerade för 1st Outlook och 2 st webbläsarfönster - hittade då detta moderkort med 6 st minidisplayports: Saphire GPRO6200
https://www.proshop.se/Grafikkort/Sapphire-GPRO-6200-Eyefinit...

Vad jag kan förstå så kräver detta grafikkort att man kör AMD med processor och grafikkort?

Jag vill bygga en dator som kommer vara sjukt overkill mot vad jag behöver idag med tanke att den ska räcka för samma behov även om 5-10 år.
Nr 1 fokus är att datorn ska vara supersnabb och kunna ha Måånga program öppna samtidigt. Nr 2 är att den ska vara riktigt tyst. Då jag med kollegor kör det mesta i molnet är; lagring inte så viktigt och; inte heller grafik då det räcker med full HD för mina Officeprogram.

Jag har ingen aning om vad som är kompatibelt så att allt snurrar på utan problem men skrev ner en lista på det jag tyckte såg ut att vara bland det värsta på privatmarknaden.

Nån som har kommentarer, tips etc så mottages det gärna - budgeten är max 35.000 kr men helst 25.000 för datorn exklusive skärmar. Kommer antagligen anlita någon för råd om detta samt för byggandet men vill få beställarkompetens nog att inte känna att jag blir blåst eller iaf inte fattar ett skvatt av va han som ska hjälpa mig snackar om.

Detta är vad jag tänkte impulsköpa häromdagen innan jag drog i handbromsen och tänkte att jag nog gör bäst i att fråga kunniga i området:

*Moderkort: Gigabyte X570 Aourus Master
*Processor: AMD Ryzen 9 9500X 3,7Ghz
*Grafikkort (6skärmar): Saphire GPRO6200 Eyefinity 6 - 4GB GDDR5
*RAM: G.Skill TridentZ, DDR4, kit, 128 GB: 4 x 32 GB, DIMM 288-pin, 4000 MHz / PC4-32000, CL18, 1.4 V, ej buffrad, icke ECC
*Hårddisk: SSD, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 1TB
*Kylning: EK Water Blocks RGB 240 - Kit bestående av vattenkylare, kylarfläkt mm
*Nätaggregat: Corsair HX1200 Strömförsörjning - 1200 Watt - 135 mm - 80 Plus Platinum certificate
* Chassi: be quiet! Silent Base 802 Fönster Vit
Alla saker finns på prisjakt, vet inte hur det är med regler kring länkar än.

Säkert rolig läsning för många av er kunniga att se vad en amatör fått fram för komponenter och jag tål elaka skriverier om ni känner för det. Målet är som sagt att få en maxad dator för 6 skärmar som ska hålla Bra för det jag gör under många år framöver. Berätta gärna vad jag tänkt fel och ev rätt, vad ni tipsar om istället samt om någon med egen firma med F-skatt kan bygga denna åt mig. Skicka PM i så fall med vad du skulle köra för komponenter samt ditt pris för att bygga och ev. skicka den till Stockholm. Bor du max 20 mil bort så kan jag hämta den istället (så får du visa hur man startar den och kommer ut på det där nätet😉)

Tack på förhand för svar och hjälp!🙏🙂🙂
Mvh
Magnus

Hejsan, spontant tycker jag det låter som fullständigt overkill för ditt behov att köpa så fläskig CPU och så mycket RAM. Det vore kanske vettigt om du skulle rendera en massa saker men att sitta i Office och köra saker via webläsare kräver absolut inte så mycket.

Jag skulle köpa en betydligt beskedligare CPU, moderkort och ram. Jag skulle säga att även en förra generationens 3600 skulle vara klart overkill och sedan tror jag du klarar dig med med ett billigare b550 eller b450 moderkort. Själv har jag aldrig kommit upp i mer än 6gb användning för min webläsare och den har cirkus 50 flikar aktiva dagligen. 16 GB räcker sannolikt men vill du fläska på så ta 32 GB... Det lär räcka.

Gällande GPUn så är det värt att kolla upp vad du ska köra för skärmar. Ovanstående kort klarar 6st skärmar 4k i 30hz vad jag kan se. Det kan bli lite irriterande om du vill kolla några streams eller videos skulle jag tycka. Men är det lägre upplösning på varje skärm funkar det kanske. Annars är det 2 kort (Nvidias konsumentkort klarar bara 4 skärmar per kort) eller 1 kort med tillräckliga utgångar från AMD som gäller.

PSUn är också klart overkill. Köp något från Corsair på 550 eller 650 Watt så klarar du dig med god marginal. Beroende på vilken GPU du i slutändan väljer. Den ovan rekommenderar en PSU på 400W.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem

Klart det ser ballt ut med 6st skärmar, men det är ganska opraktiskt. Aldrig funderat på att ha färre skärmar med högre upplösning? Slipper man köpa ett kefft grafikkort från 2012 också...

Edit: Finns ju också moderna Gigabyte-kort som har 3st Displayport och 3st HDMI, kunde ju vara en idé om du t.ex. redan har köpt en massa skärmar.

Håller även med om att det är ju väldigt överdödande med 5950x och 128gb RAM - Om du inte vet på förhand att du ska knyta upp en massa minne i virtualisering eller rendering eller så.

Permalänk
Medlem

Kör du i 1080p per skärm kan man ju daisy-chaina upp till 4 1080p skärmar per displayport 1.2, förutsatt att dina skärmar har displayport in OCH ut.

https://multimonitorcomputer.com/solved/displayport-daisy-cha...

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

När det gäller framtidssäkerhet som vet jag från min datorbyggen över de senaste 15 åren att ngt man inte byter ut lika ofta, om alls, är CPU. Däremot GPU byter man oftare (eftersom det är lättare, bl.a.).
Om pengar inte är en fråga, kör med den processorn, även om det är overkill. Du kanske bygger om ditt system efter några år för en annan anvädning och vill inte köpa annat? Annars behöver man nog inte tänka så mycket som 5-10 år frammåt och kan köpa med enklare komponenter allmännt.
GPU alternativet är ju kanske att köpa 2 istället. Då har man säkert tillräckligt med utgångar. Också en fråga om pengar förstås. Blir kanske tom tystare om man inte spelar spel...
PSU skulle jag aldrig snåla med, 1200 Watt är visserligen overkill, men 650-700W ger marginal just för framtiden (som sagt, du kanske bestämmer dig för 2 GPUer, eller annan pryl). PSU kan dessutom också bidra till ljudnivå, dvs är den för klen/billigt då kyler den mera och ger mera ljud i värsta fall).
Och minne - 32 är redan för mycket, men kanske framtidssäkert. Beroende på storlek kan man ju exapndera lätt i framtiden istället.
Till sist - som der redan nämns - om det inte handlar om att det ska se balt ut, då är kanske 2x 4k skärmar ett annat sätt att få mycket yta att jobba med. Prisfråga visserligen vs det du redan har.
Ja, summa sumarum alltså i princip det de andra redan skrev...
lycka till.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorbygg1:

Hej!!

Någon måste väl ha ett svar - framförallt vad gäller 6 skärmar; behöver jag föreslagna grafikkortet med 6 st Mini DisplayPort?

Finns nån som via PM kan konsulta ett färdigt bygge passande mig mot ersättning som helst har eget med F-skatt?

Mvh Magnus

Du kan inte bara köra 3st ultrawide? t.ex. https://www.inet.se/produkt/2214679/samsung-34-s34j550-va-qhd...

Så lägg en del av summan på 3st skärmar och resten på en okej dator?

I min värld bör detta räcka till vad du behöver + att du har råd med 3 sådana skärmar i din budget: https://www.inet.se/datorbygge/b1247603/kanske

Går säkert att förbättra bygget lite slängde mest ihopa något exempel. Och vissa delar behöver nog bytas ut om du vill ha bygget innan hösten.

Skrivet av fiskebulle:

Klart det ser ballt ut med 6st skärmar, men det är ganska opraktiskt. Aldrig funderat på att ha färre skärmar med högre upplösning? Slipper man köpa ett kefft grafikkort från 2012 också...

Edit: Finns ju också moderna Gigabyte-kort som har 3st Displayport och 3st HDMI, kunde ju vara en idé om du t.ex. redan har köpt en massa skärmar.

Håller även med om att det är ju väldigt överdödande med 5950x och 128gb RAM - Om du inte vet på förhand att du ska knyta upp en massa minne i virtualisering eller rendering eller så.

Brukar de inte vara så att även om där finns 6 portar så är det begränsat av tillverkare i hårdvara att max ~4 portar är användbara samtidigt? Vet inte om det finns kort som klarar fler.

Permalänk
Medlem

Ja, du borde köpa nya skärmar tycker jag

2 st ultrawide 49" ovanpå varandra?
1st 8k 65" QLED?

Finns bra program för att justera fönsterstorlekar och snappa dem till en grid. Har använt bla divvy, funkar fint.
https://mizage.com/windivvy/

Permalänk
Hedersmedlem

Angående minnesmängd så är det inte svårt att använda mycket minne med Office. Tunga excelfiler är inte svårt att förbruka ett par gigabyte på. Samma sak med webbläsare, det går mängder med minne.

Har 16gb i nuvarande jobbdator och kommer nog kunna fylla det utan att anstränga mig

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Lycka till att få tag på en 5900x före Q2 2022 eller tills zen4 släpps -- vilket som än kommer först!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Kör du i 1080p per skärm kan man ju daisy-chaina upp till 4 1080p skärmar per displayport 1.2, förutsatt att dina skärmar har displayport in OCH ut.

https://multimonitorcomputer.com/solved/displayport-daisy-cha...

Viktigt att tänka på är dock att begränsningen för hur många skärmar grafikkortet klarar av fortfarande gäller när man daisy-chainar (det nämns i artikeln, men är lätt att missa). De flesta moderna grafikkort klarar max 4 skärmar, så det räcker inte att bara ta första bästa grafikkort med två DP-utgångar om man vill ha 6 skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Viktigt att tänka på är dock att begränsningen för hur många skärmar grafikkortet klarar av fortfarande gäller när man daisy-chainar (det nämns i artikeln, men är lätt att missa). De flesta moderna grafikkort klarar max 4 skärmar, så det räcker inte att bara ta första bästa grafikkort med två DP-utgångar om man vill ha 6 skärmar.

Korrekt, men många moderkort har en egen krets nuförtiden, som ofta innehåller en DP.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz