Volymen på höger kanal 10dB lägre än vänster

Permalänk
Medlem

Volymen på höger kanal 10dB lägre än vänster

Hej

Jag flyttade nyligen min receiver in i ett skåp och vid provlyssning märkte jag att högerkanalen är ca 10dB lägre än vänster.
Jag har en Denon AVR 1908 så ca 10dB får jag av att jag behöver höja högerkanalen till +10dB innan dom låter jämt.
Kör i stereo om någon undrar.

Eftersom jag kunde höra detta direkt så utesluter jag lite halft att det är skåpets ventilation som är problemet men skåpet är iaf okej ventlierat.
Det är också uteslutet att det är högtalarna efter testen nedan.

Har testat att:

  • Fabriksåterställa enheten

  • Köra i Bi-Amp läge (kör vanligtvis ej bi-amp då det blir för mycket sladd)

  • Köra båda högtalarna i samma kanal i bi-amp: dom låter lika i högt/lågt om dom ligger på samma kanal

  • Byta mellan A/B kanalerna

Är det så att receivern har börjat sjunga på sista versen eller finns det några magiska lösningar som jag inte vet om?

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bregell:

Hej

Jag flyttade nyligen min receiver in i ett skåp och vid provlyssning märkte jag att högerkanalen är ca 10dB lägre än vänster.
Jag har en Denon AVR 1908 så ca 10dB får jag av att jag behöver höja högerkanalen till +10dB innan dom låter jämt.
Kör i stereo om någon undrar.

Eftersom jag kunde höra detta direkt så utesluter jag lite halft att det är skåpets ventilation som är problemet men skåpet är iaf okej ventlierat.
Det är också uteslutet att det är högtalarna efter testen nedan.

Har testat att:

  • Fabriksåterställa enheten

  • Köra i Bi-Amp läge (kör vanligtvis ej bi-amp då det blir för mycket sladd)

  • Köra båda högtalarna i samma kanal i bi-amp: dom låter lika i högt/lågt om dom ligger på samma kanal

  • Byta mellan A/B kanalerna

Är det så att receivern har börjat sjunga på sista versen eller finns det några magiska lösningar som jag inte vet om?

Som du beskriver det så låter det ju mest som ett logiskt problem med att setupfunktionen eller balanskontrollen har flippat ur på nått sätt, en vanligt analogt fel som ändrar nivån brukar ge fler problem typ dist/glapp om nivån ändras så mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Som du beskriver det så låter det ju mest som ett logiskt problem med att setupfunktionen eller balanskontrollen har flippat ur på nått sätt, en vanligt analogt fel som ändrar nivån brukar ge fler problem typ dist/glapp om nivån ändras så mycket.

Det konstiga är ju att det uppstod vid flytten in i det nya skåpet.
Sen att det består vid fabriksåterställning är också skumt.

Du tror inte det har något att göra med vibrationerna som jag upptäckte från min andra tråd?

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bregell:

Det konstiga är ju att det uppstod vid flytten in i det nya skåpet.
Sen att det består vid fabriksåterställning är också skumt.

Du tror inte det har något att göra med vibrationerna som jag upptäckte från min andra tråd?

Sånt är väldigt långsökt, och om flytten påverkat så borde det ha varit nånmerekanisk skada som även påverkat ljudkvaliten på nått sätt, det är ju egentligen ganska få saker som bara ändrar nivån utan att göra nått mer, när nått glappar eller går sönder brukar det hända mer än så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skall testa att sätta i kalibreringsmikrofonen och se vad den spottar ur sig för konfig.

Annars blir det väl att köpa något nytt, den har ju några år på nacken.

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

de flesta Denonstärkare kan man ju firmware uppgradera - kan ju vara värt att fläska in ny firmware bara för att se om det löser biffen.

i min AVR så finns det sjukt många ställen att ställa nivåer på...balans, fader, panorama, ljudprofiler(från mätmikrofon eller inbyggda)

Lycka till!

Mvh Lazze

Permalänk
Samsung Sverige

Har du testat med olika källor/ingångar in i recievern också? En signalkabel som inte riktigt sitter i kan ge liknande problem. Testa även att gå via den optiska ingången.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

de flesta Denonstärkare kan man ju firmware uppgradera - kan ju vara värt att fläska in ny firmware bara för att se om det löser biffen.

i min AVR så finns det sjukt många ställen att ställa nivåer på...balans, fader, panorama, ljudprofiler(från mätmikrofon eller inbyggda)

Lycka till!

Mvh Lazze

Tror tyvärr inte att AVR 1908 har den möjligheten, de va lite innan det satt wifi o ethernet i alla produkter.

Skrivet av Samsung:

Har du testat med olika källor/ingångar in i recievern också? En signalkabel som inte riktigt sitter i kan ge liknande problem. Testa även att gå via den optiska ingången.

Har faktiskt bara testat HDMI men kan ju slå över på radio eller sätta in nåogt på någon RCA för att testa.

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bregell:

Tror tyvärr inte att AVR 1908 har den möjligheten, de va lite innan det satt wifi o ethernet i alla produkter.

Har faktiskt bara testat HDMI men kan ju slå över på radio eller sätta in nåogt på någon RCA för att testa.

Äldre apparater kan vara fullprpoppade med inställningar och funktioner, jag började med Yamahas hembioprylar på Dolby surrondtiden, de hade separat inställningar per ingång och ljudprogram, dvs väljer du tex cd som ingång har du möjlighet att göra typ 40 olika setuper till bara cd ingången beroende på vilket ljudprogram som är aktivt. Väljer man sedan tv så får man möjlighet att ha 40 andra och om man vill helt olika setuper, chansen att man verkligen vill ändra alla är liten för man brukar ju inte byta högtalare eller flytta runt dem men Yamaha hindrade inte att man kunde programmera den så om man ville, däremot trimmade jag in ljudnivåer olika för olika ingångar och jag trimmade även ljudnivåer per kanal i tvtunern.

Apparaterna kan var väldigt komplexa om man vill utnyttja dem fullt ut och det är på både gott och ont, Yamahas manualer var tjocka programeringshandböcker att sätta sig in i men den hade rätt få begränsningar och det fanns i princip inga artificiella begränsningar för att "förenkla och begränsa" nått som var tekniskt möjligt med nån kombination av hårdvaran i den, helt enkelt en riktig entusiastmaskin snarare än nått som bara ska funka halvbra direkt men inte går att optimera.
Och detta hade Yamaha 1992, långt innan hdmi

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.