Svensk advokatbyrå skickar kravbrev på 7 000 kronor till fildelare

Permalänk
Skrivet av Pinkaywr:

Betala inte, jag hade detta också, efter 4e påminnelsen, så krävdes det 80k för rättegången, och detta var i okt/nov 2020. Så strunta i breven, jag kastade kraven. Och sedan dess har jag inte fått ett enda brev.

4 påminnelser? Hur fasen har dom tid med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnenSover:

4 påminnelser? Hur fasen har dom tid med det?

Vad menar du? De har satt upp ett system som skickar ut nya utskrifter/utskick via extern leverantör, breven hanteras av maskiner och det går på automatik.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vad menar du? De har satt upp ett system som skickar ut nya utskrifter/utskick via extern leverantör, breven hanteras av maskiner och det går på automatik.

Ok 👍

Permalänk
Skrivet av BjörnenSover:

4 påminnelser? Hur fasen har dom tid med det?

Jag fick ett brev och pratade bokstavligen med två advokater som är familjevänner. De sa båda att en IP-adress inte är bevis och att ett riktigt advokatbyrå inte skulle skicka ett sådant brev via postnord. De skulle skicka det så att du måste underteckna ditt namn. De sa kasta bort det och svara inte eller känna till dem. Ledsen för min dåliga svenska, jag var tvungen att använda en engelsk-svensk översättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av USA Chris:

Jag fick ett brev och pratade bokstavligen med två advokater som är familjevänner. De sa båda att en IP-adress inte är bevis och att ett riktigt advokatbyrå inte skulle skicka ett sådant brev via postnord. De skulle skicka det så att du måste underteckna ditt namn. De sa kasta bort det och svara inte eller känna till dem. Ledsen för min dåliga svenska, jag var tvungen att använda en engelsk-svensk översättare.

I princip perfekt svenska, enda underliga är att du har två mellanslag efter punkt.

Tror du tänker på delgivning, det kommer först när man blir stämd och inte meddelat rätten att man mottagit handlingarna. Då sker det med personlig överlämning. Det går inte att använda här. Normalt sett behövs det inte ens när det handlar om rättshandlingar och rättshandlingar skickas inte heller som rekommenderat brev.

Permalänk
Skrivet av USA Chris:

Jag fick ett brev och pratade bokstavligen med två advokater som är familjevänner. De sa båda att en IP-adress inte är bevis och att ett riktigt advokatbyrå inte skulle skicka ett sådant brev via postnord. De skulle skicka det så att du måste underteckna ditt namn. De sa kasta bort det och svara inte eller känna till dem. Ledsen för min dåliga svenska, jag var tvungen att använda en engelsk-svensk översättare.

Jag har uppfattat det som att advokaterna måste veta vem som satt vid datorn och att IP-adressen bara är en bit hjälp på vägen. Om man vet att abonnemanget används av en familj på fyra personer är det sannolikt att det var någon i familjen som piratkopierade filen. Med den vetskapen kan advokaten sedan försöka hitta ytterligare bevis, men hittar man inga ytterligare bevis tänker jag mig att det bara är att ge upp. Har advokaten tur kanske någon i familjen skrivit något på Facebook eller Twitter som kan kopplas till den piratkopierade filen. 17:30 piratkopierades filmen av någon som använde familjens internetabonnemang och kl. 20:00 twittrade sonen i familjen något om filmens handling. Då kanske det skulle räcka för att bevisa att det var sonen som piratkopierade. En husrannsakan skulle också kunna avslöja något, men jag tror inte att piratkopiering i liten skala är tillräckligt allvarligt för att man ska få genomföra en husrannsakan.

Skrivet av Petterk:

I princip perfekt svenska, enda underliga är att du har två mellanslag efter punkt.

Det där verkar vara något gammalt som är på väg att försvinna. Jag har ibland sett gamla personer använda två mellanrum, särskilt om personen skrivit mycket på skrivmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag har uppfattat det som att advokaterna måste veta vem som satt vid datorn och att IP-adressen bara är en bit hjälp på vägen. Om man vet att abonnemanget används av en familj på fyra personer är det sannolikt att det var någon i familjen som piratkopierade filen. Med den vetskapen kan advokaten sedan försöka hitta ytterligare bevis, men hittar man inga ytterligare bevis tänker jag mig att det bara är att ge upp. Har advokaten tur kanske någon i familjen skrivit något på Facebook eller Twitter som kan kopplas till den piratkopierade filen. 17:30 piratkopierades filmen av någon som använde familjens internetabonnemang och kl. 20:00 twittrade sonen i familjen något om filmens handling. Då kanske det skulle räcka för att bevisa att det var sonen som piratkopierade. En husrannsakan skulle också kunna avslöja något, men jag tror inte att piratkopiering i liten skala är tillräckligt allvarligt för att man ska få genomföra en husrannsakan

Du får inte göra husrannsakan efter ett informationsföreläggande i civilrättsliga syften. Husrannsakan får bara göras mot brott som kan ge två års fängelse eller mer. IPRED handlar om just civilrättsliga sanktioner.

Det finns ett annat tvångsmedel och det är intrångsundersökning som Kronofogden bistår med.

Det handlar alltså aldrig om brott i IPRED-mål och ingen kommer ta det till rätten då uppgifterna från tyska firmorna som ska ha anslutit till bittorrent-svärmen kan ha manipulerats eller vara felaktiga, finns inget sätt för någon att verifiera uppgifterna. Kostnaden med intrångsundersökning efter informationsföreläggande vill de inte ta och det har aldrig gjorts efter informationsföreläggande. I andra länder har de vunnit mot folk i rätten, men det är ju för att det finns andra standarder i civilmål. De har ju också mött motstånd i bland annat hemlandet Danmark.

Skrivet av Kommenterande 2:

Det där verkar vara något gammalt som är på väg att försvinna. Jag har ibland sett gamla personer använda två mellanrum, särskilt om personen skrivit mycket på skrivmaskin.

Ja, men det är alltid lustigt när man upptäcker det i digitala sammanhang

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det är smått otroligt att detta pågår nu 4år senare, någon måste väl kunna trycka till dessa sv*** en gång för alla.

Någon borde ju ha granskat dom vid det här laget. Hursom verkar ju folk tyvär betala annars hade de ju slutat för länge sedan med dessa utskick.

Permalänk

En nyhetsartikel jag läste sa att de nyligen skickat ut 46 000 brev. Om BARA tio procent betalar 7000sek snabbt, skulle det vara 4600 personer, betala totalt 32.200.000sek .... Jag skulle tro att mer än 10% kommer att betala. Det är bara en alternativ intäktsström för filmföretag, inte om att bekämpa piratkopiering.
(Ledsen för min dåliga svenska, det är mitt andra språk.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

men jag tror inte att piratkopiering i liten skala är tillräckligt allvarligt för att man ska få genomföra en husrannsakan.

"Henrik Ponten vänder sig i graven och stönar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av USA Chris:

En nyhetsartikel jag läste sa att de nyligen skickat ut 46 000 brev. Om BARA tio procent betalar 7000sek snabbt, skulle det vara 4600 personer, betala totalt 32.200.000sek .... Jag skulle tro att mer än 10% kommer att betala. Det är bara en alternativ intäktsström för filmföretag, inte om att bekämpa piratkopiering.
(Ledsen för min dåliga svenska, det är mitt andra språk.)

Filmbolag? Nästan allt handlar om porr numera och ägaren av Njord Law är åtalad för bedrägeri i Danmark, rättsfall har också kastats ut för att Njord Law och MIRCOM inte äger rättigheterna till filmerna de begärt in pengar för och i Danmark stämt folk för. I Danmark har också rätten ifrågasatt om handlingarna ens begåtts.

Permalänk

I vilket fall som helst så sa Piratpartiet att man inte skall svara på några brev och att av runt 200.000 som fått brev hittills har 0 dragits till domstol av dom som inte betalat.

Så jag tänker inte betala sen får vi väll se vad som händer.

Sen känns det ändå Inge vidare då man inte vet vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnenSover:

I vilket fall som helst så sa Piratpartiet att man inte skall svara på några brev och att av runt 200.000 som fått brev hittills har 0 dragits till domstol av dom som inte betalat.

Så jag tänker inte betala sen får vi väll se vad som händer.

Sen känns det ändå Inge vidare då man inte vet vad som händer.

Ingenting händer mer än att man riskerar att få fler brev i posten.

Permalänk
Skrivet av zodd0:

Ingenting händer mer än att man riskerar att få fler brev i posten.

Tack 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amiroo:

Fick också brev från Serce & Partners för några veckor sen. Fick påminnelse idag. Raka vägen ner i papperskorgen.

Hej jag fick samma brev idag (första) vill vara veta hur det har gått efter andra påminnelsen ska jag betala eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AACCEE:

Hej jag fick samma brev idag (första) vill vara veta hur det har gått efter andra påminnelsen ska jag betala eller inte?

Varför skall du betala?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av AACCEE:

Hej jag fick samma brev idag (första) vill vara veta hur det har gått efter andra påminnelsen ska jag betala eller inte?

Inte hört nåt efter tredje brevet.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AACCEE:

Hej jag fick samma brev idag (första) vill vara veta hur det har gått efter andra påminnelsen ska jag betala eller inte?

Kan du inte lägga 1 min och läsa några sidor bakåt?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Fick min första påminnelse idag och hot om rättegångskostnader på 160.000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnenSover:

Fick min första påminnelse idag och hot om rättegångskostnader på 160.000kr

Haha, kasta i papperskorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnenSover:

Fick min första påminnelse idag och hot om rättegångskostnader på 160.000kr

Bara kasta. Dom har ju inget bevis för något, så till rätten skulle dom aldrig våga ta det och skulle dom det så är risken större att dom förlorar. Men som sagts innan i tråden så har ingen dragits till rätten i Sverige dom har heller inget att komma med i rätten.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnenSover:

Fick min första påminnelse idag och hot om rättegångskostnader på 160.000kr

Juridik är väl alltid mer komplicerad än vad som står i lagen men till att börja med står det såhär:

3 d § I tvistemål där förlikning om saken är tillåten ska tingsrätten alltid bestå av en lagfaren domare, om värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger hälften av prisbasbeloppet enligt 2 kap.6 och 7 §§socialförsäkringsbalken.

Och vidare.

8 a § I mål där 1 kap. 3 d § första stycket tillämpas gäller följande i stället för bestämmelserna i 8 §.

[S2]Ersättning för rättegångskostnad får inte avse annat än kostnad för

rättslig rådgivning under en timme vid ett tillfälle för varje instans och med ett belopp som motsvarar högst den ersättning som betalas för rådgivning enligt rättshjälpslagen (1996:1619) under en timme,
ansökningsavgift eller tilläggsavgift,
resa och uppehälle för en part eller ställföreträdare i samband med sammanträde eller, om personlig inställelse inte föreskrivits, resa och uppehälle för ombud,
vittnesbevisning,
översättning av handlingar.

Det borde inte kunna uppgå till 160 000, alltså är det bara skrämseltaktik. Så länge deras krav mot dig inte är betydligt större än de krav som ställts mot mot tidigare skribenter.

Permalänk
Skrivet av BjörnenSover:

Fick min första påminnelse idag och hot om rättegångskostnader på 160.000kr

Om de vill att du betalar mindre än ett halvt prisbasbelopp (alltså mindre än 23.800 kr om de stämmer dig under 2021) räknas det som ett förenklat tvistemål, vilket kraftigt begränsar hur höga rättegångskostnader motparten kan tvingas att betala. Jag tror att du kan åka på att betala domstolsavgiften för att stämma dig (omkring 1000 kr), omkring 1000 kr i advokatkostnader och motpartens resekostnader för att ta sig till din tingsrätt. Det blir alltså inte i närheten av 160.000 kr. Sedan kanske det är du som vinner och då behöver du normalt inte betala motpartens rättegångskostnader. Resekostnaderna är kanske de som blir dyrast beroende på hur långt motparten behöver resa och om det krävs hotellövernattning.

160.000 kronor låter som ett fantasibelopp. Även om det skulle bli ett normalt tvistemål kan jag inte tänka mig att det skulle bli så höga rättegångskostnader. På sin höjd kanske det blir så mycket om det överklagas hela vägen till högsta domstolen.

Permalänk

Vad dom ville ha i brevet var 14.000kr För porrfilmen/filmerna dom säger jag skall ha laddat ner. Anything for daddy och You are my daddy och det är advokaten Alex Bloch som jag har läst om i tidigare inlägg som har undertecknat brevet.

Sen står det att om talan väcks kan beloppet överstiga förlikningserbjudandet utan avse hela skadan på 160.000kr samt även krav på ersättning för rättegångskostnader.

https://bahnhof.se/filestorage/userfiles/Spridningskollen/PMA...

Nr 71 och 937 skall vara jag enligt dom. Är min ip.

Permalänk
Skrivet av BjörnenSover:

Vad dom ville ha i brevet var 14.000kr För porrfilmen/filmerna dom säger jag skall ha laddat ner. Anything for daddy och You are my daddy och det är advokaten Alex Bloch som jag har läst om i tidigare inlägg som har undertecknat brevet.

Sen står det att om talan väcks kan beloppet överstiga förlikningserbjudandet utan avse hela skadan på 160.000kr samt även krav på ersättning för rättegångskostnader.

Nyligen publicerad SvD-artikel: en advokatbyrå fälldes av Advokat­samfundets disciplin­nämnd för att skicka orimliga kravbrev. Är det meningsfullt att anmäla kravbrevet till disciplinnämnden?

Skrivet av BjörnenSover:

https://bahnhof.se/filestorage/userfiles/Spridningskollen/PMA...

Nr 71 och 937 skall vara jag enligt dom. Är min ip.

Det är omkring 10 minuter mellan nedladdningarna. Samma IP-adress och samma Bittorrent-klient (namn+versionsnummer).

Hur vet man om det stämmer att angiven IP-adress har laddat ner filen? Listan på IP-adresser skulle ju ha kunnat modifieras i ett textredigeringsprogram.

Permalänk
Inaktiv

har sagt det förr och säger det igen, släng brevet i papperskorgen, det är inget att ens fundera på, fattar inte att folk fortfarande funderar på hur de ska göra, hela upplägget är en jättescam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Nyligen publicerad SvD-artikel: en advokatbyrå fälldes av Advokat­samfundets disciplin­nämnd för att skicka orimliga kravbrev. Är det meningsfullt att anmäla kravbrevet till disciplinnämnden?Det är omkring 10 minuter mellan nedladdningarna. Samma IP-adress och samma Bittorrent-klient (namn+versionsnummer).

Hur vet man om det stämmer att angiven IP-adress har laddat ner filen? Listan på IP-adresser skulle ju ha kunnat modifieras i ett textredigeringsprogram.

Varför är det ens en fråga? Du vet väl själv att ingen har kollat och ingen kommer kolla. Det har inte samlats in med en metod som säkerställer att informationen stämmer. Det är heller inte relevant för informationsföreläggande.

Permalänk

Uppdatering!

Andra påminnelsen kom idag i brevlådan. Samma brev mer eller mindre och krav om 14.000kr står kvar om inte jag betalar kanske dom går vidare och då kräver dom 160.000kr fast nu har jag till 1a Maj att betala SERCE&PARTNERS samt då deras klient Strike 3 Holdings LLC är dom jag fått brev ifrån som sagts tidigare.

Hur går det för er andra som också nyss fick brev? Har ni hört något mer?

I praktiken var det exakt samma brev som tidigare påminnelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BjörnenSover:

Uppdatering!

Andra påminnelsen kom idag i brevlådan. Samma brev mer eller mindre och krav om 14.000kr står kvar om inte jag betalar kanske dom går vidare och då kräver dom 160.000kr fast nu har jag till 1a Maj att betala SERCE&PARTNERS samt då deras klient Strike 3 Holdings LLC är dom jag fått brev ifrån som sagts tidigare.

Hur går det för er andra som också nyss fick brev? Har ni hört något mer?

I praktiken var det exakt samma brev som tidigare påminnelse.

I praktiken ska även denna slängas i soptunnan.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnenSover:

Uppdatering!

Andra påminnelsen kom idag i brevlådan. Samma brev mer eller mindre och krav om 14.000kr står kvar om inte jag betalar kanske dom går vidare och då kräver dom 160.000kr fast nu har jag till 1a Maj att betala SERCE&PARTNERS samt då deras klient Strike 3 Holdings LLC är dom jag fått brev ifrån som sagts tidigare.

Hur går det för er andra som också nyss fick brev? Har ni hört något mer?

I praktiken var det exakt samma brev som tidigare påminnelse.

Jag fick kanske 2-3 påminnelser efter det första brevet. Inte fått något nu på väldigt lång tid.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken