Ny TV, Sony XH90, med skuggig fläck. Vad göra?

Permalänk
Medlem

Ny TV, Sony XH90, med skuggig fläck. Vad göra?

Vet inte exakt vad det är, ser inte ut som döda pixlar.
Fläcken är som en konstant skugga framför bilden ca 1 cm i diameter, ganska symmetrisk, syns när det är ljusa färger och än tydligare när bilden rör sig som vid panoreringar.

Fläcken fanns inte där under första dagen jag använde TVn det kom under andra dagen så det var inte där från början.
Tittade på Guardians of The Galaxy vol. 2 första dagen och då var det inte där såg om början på filmen efter jag upptäckt fläcken dag 2 och den var väldigt tydlig.
Hade märkt det direkt om fläcken var där första dagen.

När jag kör ett DSE test från Youtube märks där lite andra problem med men det är inget som syns vid vanligt tittande men just denna fläcken sticker verkligen ut.
Känns som en dealbreaker, ögon söker sig dit.

Ska lägga till att jag tänkte om det kunde vara en skruv till väggfästet som var för hårt spänd men det hänger ut ett snöre undertill TVn som hör till en hasp från väggfästet så man ser att det är ca 10 cm från fästpunkten.

Är toknöjd med TVn i övrigt.
Här kommer min oro lite som gör att jag vill rådfråga folk som har lite vana att byta ut TV med panelproblem, vad ska jag göra?
Kan man få TVn utbytt eller lagad för detta? Vänder man sig till Sony eller butiken?
Vad är sannolikheten att de tycker att denna avvikelse är fullt normal och något man ska acceptera?
Eftersom jag haft TVn kort tid kan jag använda distansavtalslagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

https://i.imgur.com/bNdOxG5.jpg

Vet inte exakt vad det är, ser inte ut som döda pixlar.
Fläcken är som en konstant skugga framför bilden ca 1 cm i diameter, ganska symmetrisk, syns när det är ljusa färger och än tydligare när bilden rör sig som vid panoreringar.

Fläcken fanns inte där under första dagen jag använde TVn det kom under andra dagen så det var inte där från början.
Tittade på Guardians of The Galaxy vol. 2 första dagen och då var det inte där såg om början på filmen efter jag upptäckt fläcken dag 2 och den var väldigt tydlig.
Hade märkt det direkt om fläcken var där första dagen.

När jag kör ett DSE test från Youtube märks där lite andra problem med men det är inget som syns vid vanligt tittande men just denna fläcken sticker verkligen ut.
Känns som en dealbreaker, ögon söker sig dit.

Ska lägga till att jag tänkte om det kunde vara en skruv till väggfästet som var för hårt spänd men det hänger ut ett snöre undertill TVn som hör till en hasp från väggfästet så man ser att det är ca 10 cm från fästpunkten.

Är toknöjd med TVn i övrigt.
Här kommer min oro lite som gör att jag vill rådfråga folk som har lite vana att byta ut TV med panelproblem, vad ska jag göra?
Kan man få TVn utbytt eller lagad för detta? Vänder man sig till Sony eller butiken?
Vad är sannolikheten att de tycker att denna avvikelse är fullt normal och något man ska acceptera?
Eftersom jag haft TVn kort tid kan jag använda distansavtalslagen?

Hade ett liknande problem på min datorskärm, fick en ny på RMA från Asus. Hade kollat med garantin, ibland tar man det med tillverkaren ibland med affären men det borde inte vara så svårt att ta reda på. Vet inte exakt hur distansavtalslagen funkar men det kanske kan vara ett alternativ också.

Permalänk
Medlem

Får börja med butiken helt enkelt och se var det leder mig.

Permalänk
Medlem

Hade likadant på en gammal Samsung tv.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Du skriver ny tv, men hur länge har du haft den?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Du skriver ny tv, men hur länge har du haft den?

Idag är det fem dagar sedan den levererades.