köpt lägenhet med defekt badrum

Permalänk
Medlem

Jag är legal analfabet, men, är badrummet någonsin renoverat? Finns exempel på när bostadsrättsföreningar renoverat alla badrum och sedan har byggfirman fått göra om/rätt när det ibland blivit fel. Men knappast på så gamla badrum.

Undersökningsplikt och besiktning av bostadsrätter, speciellt "i dessa tider", är knepigt. Ofta går man stressat runt, kanske ihop med andra spekulanter, innan man gör sitt livs största köp baserat på det man sett på ganska få minuter. Man hittar alltid fel efteråt, vår lägenhet saknade exempelvis jordfelsbrytare trots att mäklaren sa att sådan fanns. Ja, till badrummet, inte resten av lägenheten, visade det sig. Det ser man som lekman inte när man tittar i proppskåpet och ser en jordfelsbrytare. Bara för mig att betala herr elektriker så även resten av lägenheten skyddades.

Seriösa mäklare bör alltid inkludera ett besiktningsprotokoll gjort av, tja, Anticimex eller vilka som nu utför sådant, det borde mäklararvodet eller säljaren täcka med tanke på de sjuka priserna för bostäder. Det har dock aldrig hänt när vi gått på visningar att man fått se ett sådant. Och ska man som köpare beställa besiktningsman har tåget redan gått.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

jösses vad snabba folk va !! eloge till er

Bilder
https://imgur.com/a/8e5vL2Y

tvättmaskinen står bara där temporärt tills jag flyttar handfat mm
men ni ser hur vattnet rinner även om man har ett draperi till golvet så skulle det bara rinna runt

" renovering är uteslutet pga för dyrt "

mäklaren visade inget protokoll . jag frågade mäklaren om man skulle ta med en besiktnings man och hon sa att det ska man inte göra för det gör man endast på villor

vattnet är inte helt fast.. det går väldigt långsamt och får hjälpa vattnet ned men det blir ju en stor pöl efter man är klar lixom

det skulle bli för trångt och väldigt fult tyvärr

detta kan bli en aktuell lösning

hej, vi pratade inte om just det.. detta är ju första gången vi köper något så detta hade vi inte en aning om
det enda vi frågade var om det finns några vattenskador och han svarade nej

Hmm någon kanske har skrivit det redan men med perspektivet på bilderna så vill jag påstå att du inte har plats för en tvättmaskin. Sätter du upp skynket lite längre bort och tar bort den så kan det evntuellt bli bättre. Tänker mig att vattnet kan komma att rinna "fel" iom att den står där. Utöver detta: har du rensat i brunnen? Kanske är knökat med hår och skit som segar ner flöder.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

hej, hoppas jag har hamnat rätt i forumet

jo... jag köpte en lägenhet nu i februari och allt är bra så förutom badrummet, märkte att lutningen till brunnen är dålig.
och vattnet rinner inte ned utan skrapa. Ca 65% av badrummet är vatten fyllt

vad ska man göra och vad kan man göra ?
mvh michel

Ta upp det med mäklaren. Ta in en oberoende besiktningsman. Jag tycker du har rätt att få detta åtgärdat/kompensation.

Jag hade ett problem med en vitvara som var trasig och blev ersatt av säljaren. Mäklaren satte upp ett återbetalningskontrakt.
(motivationen är att man ska undersöka saker under visning men sånt man inte kan undersöka och finns där ska förutsättas fungera)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Som fler skrivit, rensa avloppet och sätt dit en sarg, finns lägre gummisarger att köpa också. Att tänka på när du kollar avloppet är att bor du högt upp i huset så kanske det inte är du som har problemet egentligen utan det kan sitta skit längre ner hos personer under dig. Avloppet går uppifrån dig och sen neråt genom alla lägenheter med avstick till deras avloppsbrunnar.
Har fru Agda två våningar ner pressat ner kattungar i sitt avlopp så blir det stopp även hos dig givetvis.

Rensa avloppet och sätt dit sarg, kontakta sen styrelsen och är det fler som larmat om liknande fel så kan det vara värt att ta dit en sugbil som rensar ordentligt.

Sargförslag, finns färdig med böjning också har jag för mig.
https://www.bauhaus.se/t-list-2m-gra?gclid=Cj0KCQiAs5eCBhCBAR...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Ta upp det med mäklaren. Ta in en oberoende besiktningsman. Jag tycker du har rätt att få detta åtgärdat/kompensation.

Jag hade ett problem med en vitvara som var trasig och blev ersatt av säljaren. Mäklaren satte upp ett återbetalningskontrakt.
(motivationen är att man ska undersöka saker under visning men sånt man inte kan undersöka och finns där ska förutsättas fungera)

Att ta dit en besiktningsman efter köpet är bortkastade pengar då man inte kan göra något alls så länge man inte skrivit in detta i kontraktet. Man kan givetvis även besikta en lägenhet men är nog rätt så sällsynt att man faktiskt gör det då det faktiskt kostar några 1000-lappar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Att ta dit en besiktningsman efter köpet är bortkastade pengar då man inte kan göra något alls så länge man inte skrivit in detta i kontraktet. Man kan givetvis även besikta en lägenhet men är nog rätt så sällsynt att man faktiskt gör det då det faktiskt kostar några 1000-lappar.

Det beror på. Min tanke var att det skulle vara en oberoende bedömning av tredje part. Men det beror ju hur långt man vill driva det (och lägga ut pengar)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Det beror på. Min tanke var att det skulle vara en oberoende bedömning av tredje part. Men det beror ju hur långt man vill driva det (och lägga ut pengar)

Kostnaden för att driva det kan många gånger kosta mer tid och pengar än att bara fixa problemet eller i värsta fall renovera badrummet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kostnaden för att driva det kan många gånger kosta mer tid och pengar än att bara fixa problemet eller i värsta fall renovera badrummet.

Vet inte vad det kan kosta. Min poäng var att få nån oberoende med kunskap att utvärdera om badrummet är korrekt konstruerat.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hade samma problem i en hyresrätt jag bodde i, där ignorerades problemet då det tydligen var "normalt" och att längre draperier rekommenderades - även fast det blev 0 skillnad.

Köpte en sarg och lite våtrumssilikon som jag fäste mot golv och vägg, blev hur bra som helst och ingenting kom utanför

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Doctor9 Rensa avloppet, tar 10 minuter

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vet inte vad det kan kosta. Min poäng var att få nån oberoende med kunskap att utvärdera om badrummet är korrekt konstruerat.

Självklart är det inte det, om du inte ska gå efter reglerna när det byggdes. Det är så pass gammalt att det tekniskt sett redan är utjänat, det är svaret du kommer få.

Det är nog bättre att ta dit en rörmokare om du inte är bekväm med att rensa och inspektera avloppet själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ser ut som ett äldre badrum, rensa avloppet och tycker du inte det räcker installera en duschkabin för några tusenlappar.

Finns nog inget krav man kan ställa på säljaren när badrummet i praktiken är uttjänat.

Håller med Petterk här.
Äldre badrum kan man inte förvänta sig att säljaren ska behöva stå för.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital