Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Du måste redigera launch terms för valheim. Högerklicka på Valheim och i lauch terms skriv "+connect DIN_IP_HÄR:2456", ta bort "".

jag kommer in på servern om jag skriver det i launch terms, kan jag anta att det fungerar för andra då eller kommer jag in pga att jag är ansluten lokalt?

Permalänk
Skrivet av Headbit1:

den kommer till game server connected, men iom att portarna inte öppnas vet jag inte om någon kan ansluta till den. du har inte möjlighet att testa ansluta?

Servernamn: TestServer1
pass: test123

Om den kommer till game server connected så är portarna öppna, annars hade den fastnat tidigare.

Under Steam, gå till View/Server och lägg till favorite med adressen som du angett. Ex. "192.168.0.1:2456"

Om du ser namnet på servern du angett i BAT-filen och inte IP-adressen är den uppe som den ska, sen är det bara att dubbelklicka på den och skriva in lösenordet.

Du startar alltså spelet genom view/server.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbit1:

kan man testa det själv på något sätt? om jag startar servern så kan jag ansluta till den via "valheims community list" men är fundersam om det är pga att jag är ansluten lokalt till där servern hostas?

Det enklaste är att be någon annan ansluta till servern. Har du en annan dator i ditt nätverk så kan du testa ansluta från den bara för att verifiera att det fungerar lokalt i ditt hemnätverk. På så sätt kan du räkna bort att felet skulle ligga på datorn som du kör servern på.

Canyouseeme verkar prata TCP och inte UDP (så ett annat protokoll) som valheim-servern lyssnar på så det är den troligaste anledningen till varför inte den tjänsten ser din port som öppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Om den kommer till game server connected så är portarna öppna, annars hade den fastnat tidigare.

Under Steam, gå till View/Server och lägg till favorite med adressen som du angett. Ex. "192.168.0.1:2456"

Om du ser namnet på servern du angett i BAT-filen och inte IP-adressen är den uppe som den ska, sen är det bara att dubbelklicka på den och skriva in lösenordet.

Du startar alltså spelet genom view/server.

den visar ip-adressen, ska jag skriva in min WAN ip? 192.168.1.21:2456 vilket är "internal ip" som jag öppnat portarna mot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Headbit1:

hm okej, för det kan inte va något annat som stoppar? dhcp, brandvägg eller nått annat jag inte tänkt på?

Visst kan det vara något annat, det kan också vara att ändringarna från Bahnhof inte har gått igenom på alla plan. Har du gjort allt rätt och det ändå inte funkar kan det vara lönt att avvakta tills imorgon.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Skrivet av Headbit1:

den visar ip-adressen, ska jag skriva in min WAN ip? 192.168.1.21:2456 vilket är "internal ip" som jag öppnat portarna mot?

Du ska skriva in din lokala IP-adress, samma som du använde för att öppna portarna. Det är genom den IP:n som allt slussas.

Funkar inte 2456-2457 (eller vad du använder) skulle jag som sagt rekommendera att testa med 27015 och 27016. Eller något i rangen 27015-27030.

När du sedan lägger till dem i favorite, testa både portarna. Dvs. x.x.x.x:27015 samt x.x.x.x:27016. Den ena är för spelet den andra är för query, och ibland fattar inte steam vilken som är vad.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Du ska skriva in din lokala IP-adress, samma som du använde för att öppna portarna. Det är genom den IP:n som allt slussas.

Funkar inte 2456-2457 (eller vad du använder) skulle jag som sagt rekommendera att testa med 27015 och 27016. Eller något i rangen 27015-27030.

När du sedan lägger till dem i favorite, testa både portarna. Dvs. x.x.x.x:27015 samt x.x.x.x:27016. Den ena är för spelet den andra är för query, och ibland fattar inte steam vilken som är vad.

nuså! det var port 2457 som skulle användas, nu visas server namnet som jag skrivit i BAT-filen.

Permalänk
Skrivet av Headbit1:

nuså! det var port 2457 som skulle användas, nu visas server namnet som jag skrivit i BAT-filen.

Kul att höra!

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk