Moddare monterar 16 GB GDDR6-minne på ett Geforce RTX 3070

Permalänk
Melding Plague

Moddare monterar 16 GB GDDR6-minne på ett Geforce RTX 3070

Rysk entusiast byter ut minneskretsar och modifierar minnes-straps för ett fullt fungerande grafikkort med dubbla minnet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det första jag tänker är att det ser riktigt dumt ut med en så stor kylare på ett så litet kort.

Men coolt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Det där såg inte ut att vara en helt lätt lödning, frågan är om de gamla minneskapslarna ens går att återanvända efter att ha lötts av.

Riktigt häftigt med denna typen av moddar, jag kan tycka att det är lite märkligt att 3070 bara fick 8 GB grafikminne medans lillebror 3060 (utan Ti) fick 12 GB.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Kan det vara moddning som kommer ersätta överklockning?
SweModders?

Permalänk
Medlem

Blir att köpa ett kit från alibaba eller ebay sen 😁

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan det vara moddning som kommer ersätta överklockning?
SweModders?

Vem vet, kanske är framtiden. Känns mer och mer poänglöst att överklocka grafikkort för varje generation som går i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Nvidia fine russian wine?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Coolt.

Om nån här känner sig lite händig här, så är det här nog en stor marknad som kan fyllas, jag skulle nog betala fört, ifall jag fick nån sorts garanti på att jag får ett nytt kort ifall de skulle göra bort sig

Permalänk
Medlem

Haha älskar det. Är så extermt orimligt att man skulle försöka sig på något sådant men tanken är så kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Coolt.

Om nån här känner sig lite händig här, så är det här nog en stor marknad som kan fyllas, jag skulle nog betala fört, ifall jag fick nån sorts garanti på att jag får ett nytt kort ifall de skulle göra bort sig

Frågan är ju lite vad det tar i tid att löda loss de gamla minnesmodulerna och ersätta dessa med nya plus eventuell flashning av bios (får man ju hoppas gå att få till framöver). Annars låter det ju inte som någon höjdare att behöva justera klockfrekvenserna via tredjepartsmjukvara.

Men har svårt att se att detta går att får till på under 2 timmar därtill ska lite vinst och utlägg tas med i aspekten. Så frågan är väl egentligen om det ens går att få till en rimlig kostnadsaspekt i detta. Är folk berädda att lägga mer än 2-3 tusen för att få till uppgraderingen? Då hamnar vi hyggligt nära RTX 3080 i pris vilket troligen är mer värt prestandamässigt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Finns det något egentligt intresse förutom rent nörderi att göra en sådan här moddning? Det är väl enklare och billigare att köpa en färdig produkt med dubbla minnet? Eller är det så att man skapat en minneskonfig här som inte går att köpa (är för dåligt påläst på minneskonfig 3000 serien)?
Ett mer intressant minnesmoddning skulle vara på någon iPhone/iPad som har har typ 80% vinstmarginal för extra minne (de lägger väl på 2000-3000kr på priset för en minnekrets som bara är typ 400kr dyrare)

Permalänk
Medlem

Ja när Nvidia är tondöv i sin segmentering så är det rätt naturligt att entusiaster tar saken i egna händer. Visst, en del i det är såklart att det är coolt och för att se om det överhuvudtaget går, men om Nvidia släppt 3070 med 16GB från början så hade incitamenten varit noll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ozzed:

Ja när Nvidia är tondöv i sin segmentering så är det rätt naturligt att entusiaster tar saken i egna händer. Visst, en del i det är såklart att det är coolt och för att se om det överhuvudtaget går, men om Nvidia släppt 3070 med 16GB från början så hade incitamenten varit noll.

Känn som incitamentet är "for the lulz" oavsett vad här
Är inte som om någon kommer att göra det här som en användbar mod, det är mer bara "för att".

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera mitt 3030!!!
Visa vägen!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan det vara moddning som kommer ersätta överklockning?
SweModders?

Problemet blir att validera resultaten, kan lika gärna vara nerflashad 3080 i det här fallet eller något liknande.

Men detta borde väl vara en bra tid att börja med modulära grafikkort tänker jag i alla fall, köp 8GB och köp till några moduler till för 12 GB eller 16 GB.

Permalänk
Medlem

Skulle smällt på en sticker med wide Putin på kortet så hade det vart perfekt 😉

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Riktigt häftigt med denna typen av moddar, jag kan tycka att det är lite märkligt att 3070 bara fick 8 GB grafikminne medans lillebror 3060 (utan Ti) fick 12 GB.

Förklaringen var tydligen att med en 192-bitars minnesbuss hade Nvidia att välja på 6 eller 12 GB varav det första ansågs för lite.

Tänker du tillbaka är det ganska vanligt att grafikkort har minnesmängden i dessa storlekar. Exempelvis GTX 580 hade 1,5 eller 3 GB, GTX 960 hade 2 eller 4 GB, GTX 1060 hade 3 eller 6 GB etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Det där såg inte ut att vara en helt lätt lödning, frågan är om de gamla minneskapslarna ens går att återanvända efter att ha lötts av.

Riktigt häftigt med denna typen av moddar, jag kan tycka att det är lite märkligt att 3070 bara fick 8 GB grafikminne medans lillebror 3060 (utan Ti) fick 12 GB.

Tror det har med bandbredd att göra. Antingen 6GB eller 12GB fattar jag det som (för 3060). Men som du säger, märkligt ändå när kortet förmodligen chokar innan det ens hinner använda 6GB.

Edit: Oops, what he said. ☝

Permalänk
Medlem

@Maaxan Jag har inga extrema krav på fps, men jag äger ett RTX3060 och det tar 10-11 GB i MSFS 2020 konstant ungefär. Tycker det funkar helt okej. Men jag är ju ingen gamer egentligen. Jag kör endast det nyligen nämnda spelet eller simulator är det ju mer än ett spel. Kerbal space program 2 står på tur nästa år. Sen har jag inga andra titlar som jag tycker är intressanta för tillfället.

@hakro807 Problemet är att jag inte har ägt så många grafikkort och har haft ett väldigt lågt intresse för dataspel under många år tills nu med flight sim. Så jag har faktiskt dålig koll får jag erkänna. Jag tror mitt RTX3060 är mitt femte eller sjätte 3D grafikkort som jag äger om jag räknat rätt. Då räknar jag bort S3 Virge, ISA-kort och VLB-kort jag kört med. Men från Voodoo2 till nu.

Voodoo2 -> 9800 ATI All in wonder -> Nvidia 9800 GTX (tror jag det var, spelade något enstaka spel för att testa det). Nvidia GTX 660 (testade battlefield 4 demo tror jag?) -> RTX 3060. Det blir fem stycken!

Men spelar man "shot em up" spel (om det fortfarande heter så?) så har man nog helt andra krav än vad jag har.

Tack för klargörande med mängden grafikminne och minnesbuss oxå.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

Tycker det som är mest imponerande är att han fått tag på 3070 kort

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Kan man göra sånt på Geforce RTX 3070 vad kan man göra på dom större korten då?
Intressant tanke,,,

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

Missade att löda fast ett par VSA-100 kretsar när de ändå var i farten. 16GB VRAM, Ampere och Voodoo!

Klent med 8GB VRAM på mitt 3070, speciellt då jag kom från 1080Ti med 11GB, men inget jag själv gjort. Blir troligen att byta upp mig när 3080Ti eller 4080 släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

jag kan tycka att det är lite märkligt att 3070 bara fick 8 GB grafikminne medans lillebror 3060 (utan Ti) fick 12 GB.

Det finns en marknadsföringsaspekt i det också. Höga siffror säljer alltid bättre, oavsett om man har nytta av den extra minnesmängden. Sen är det såklart en fråga om segmentering också, där ett 3070 med 12 GB GDDR6 eventuellt skulle hamna för nära ett 3080 som bara har 10 GB av den dyrare minnestypen GGDR6X.

Permalänk
Medlem

Kan man ta bort minne om man tycker 8GB är för mycket?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Frågan är ju lite vad det tar i tid att löda loss de gamla minnesmodulerna och ersätta dessa med nya plus eventuell flashning av bios (får man ju hoppas gå att få till framöver). Annars låter det ju inte som någon höjdare att behöva justera klockfrekvenserna via tredjepartsmjukvara.

Men har svårt att se att detta går att får till på under 2 timmar därtill ska lite vinst och utlägg tas med i aspekten. Så frågan är väl egentligen om det ens går att få till en rimlig kostnadsaspekt i detta. Är folk berädda att lägga mer än 2-3 tusen för att få till uppgraderingen? Då hamnar vi hyggligt nära RTX 3080 i pris vilket troligen är mer värt prestandamässigt.

Iofs tror jag inte BIOS-mod är nödvändigt för uppräkning av minnesmängden.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Nu vill jag se 40GB på 3090. GA102 finns ju i A6000 med 48GB, så modade drivare från den kanske kan fungera på 3900. Men om BIOSen stöder mer än 20GB och om det går att få den att fatta att det är 40GB och inte 20GB.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.