[LÖST] Laing DDC-pump - justera varvtal med motstånd på kablaget

Permalänk
Medlem

[LÖST] Laing DDC-pump - justera varvtal med motstånd på kablaget

Hej alla!

Idag har jag monterat min första custom loop och tycker det är hur coolt som helst.

Dock så är det kanske knappast någon överraskning att min "Laing DDC-pump 12V DDC-1T Plus" väsnas alldeles för mycket och jag vill därför justera varvtalet på den.

Det finns ju lite alternativ att välja på, bland annat genom fan controllers och molex/3-pin-adaptrar, men jag undrar om inte det allra smidigaste vore att sätta ett motstånd direkt på kablaget? Jag vet dock inte exakt hur man gör, men jag tänker att nån här gör det. Löda kan jag väl någorlunda, men vad för slags motstånd och i vilken storlek har jag ingen aning om.

Nån som peka på vad jag ska köpa?

Tack

Edit:

På ett annat forum blev jag tipsad om att byta plats på en pin i molex-kontakten för att på så vis ge 7 V matning och nu är systemet snudd på knäpptyst!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Lite info.
Pumpen drar i vanliga fall (nominal) 18W (obs! De specar ej max värde).
För att få fram strömmen:
18W/12A = 1,5A

Kan även få fram vad pumpens interna resistans är:
U=R*I, flytta runt lite U/I=R
12/1,5A=8 ohm.

Var länge sedan jag räknade på detta så någon får gärna kommentera om jag missat något.

Men tror då du vill ha ett motstånd mellan 0-8 ohm beroende på hur mycket du vill sänka spänningen.
Tar ett räkne exempel om man tar ett 8ohm motstånd.

Kretsen blir då 8+8 ohm (pump + motstånd)
12V/16ohm = 0,75A
Då spänningsfallet över resistorn fördelas genom spänningsdelning (skriver på mobilen så Googla för formel).
Vid två lika resistanser är de 50%.
Så spänningen över resistorn blir 6V.
Effekten: 6V*0,75A=4,5W
Om du inte vill räkna för varje resister så kan du använda 4,5W då alla andra värden (under 8 ohm) kommer ge lägre effekt över resistorn.

Du vill då ha en högeffekts resistor.
Värt att tänka på är att det inte är säkert att pumpen fungerar så bra om du sänker spänningen för mycket.
Mer effektivt är att använda en DC/DC krets (mer avancerat, men går att köpa moduler).
Eller använda pwm, då får pumpen alltid sin driftsspänning och klarar troligen att gå ner på lägre varvtal innan den inte vill längre. Är idag så med fläktar.

Permalänk
Medlem

OK.
Jag har läst lite och det kan vara så att pumpen får svårt att starta om den får för lite effekt.

PWM är alltså en teknik som används inte bara för chassifläktar i PC. Intressant!

Jag kanske borde poängtera att jag fått tips från pumpens förra ägare och läst innan om hur man kan åstadkomma detta, men jag är envis och jag vill allra helst undvika extra kabeldragning och komponenter i systemet. På något vis så måste det vara möjligt att göra detta direkt på pumpen.

Jag har mailat electrokit.se nu för ett förslag.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Fläktmotstånd finns att köpa om man inte kan sänka i bios av nån anledning. Finns oftast i 7V eller 5V.
Har man inte en pwm styrd pump kan man oftast sänka spänningen istället till den i bios.
Men om inte det heller går kan man köpa ett motstånd.
Fläktmotstånd

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Fläktmotstånd finns att köpa om man inte kan sänka i bios av nån anledning. Finns oftast i 7V eller 5V.
Har man inte en pwm styrd pump kan man oftast sänka spänningen istället till den i bios.
Men om inte det heller går kan man köpa ett motstånd.
Fläktmotstånd

Ja, exakt så där, men med molex!

Jag vill alltså, allra helst om möjligt, klippa sladden till pumpen och sätta dit ett motstånd på det där sättet. Men eftersom ingen annan verkar göra det är det kanske overkill.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

På ett annat forum blev jag tipsad om att byta plats på en pin i molex-kontakten för att på så vis ge 7 V matning och nu är systemet snudd på knäpptyst!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

När jag körde DDC 1T för över 10år sen moddade jag pumpen för 18W (en bygel)men drog också kablaget upp till min dåvarande 5.25" Zalman fläktkontroller 6x 3pin 2x Switchar 0-12v. Med hjälp av en likriktare så skiftade jag mellan 0v 5v 12v

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare