Kommer ett konstigt surrande ljud från aio pumpen/moderkortet

Permalänk
Medlem

Kommer ett konstigt surrande ljud från aio pumpen/moderkortet

Hej! Precis byggt mig min drömrigg för ca 3 veckor sedan.
Idag när jag var ute ett tag sedan kom hem möttes jag av meddelandet ’your cooler has been somewhat characterized’

Nu när jag startar datorn fryser den direkt efter jag laddat Windows och hänger sig totalt.
Slutade med att jag tog av chassit och hör ett konstant surrande ljud från där processorn sitter.
Det låter lite som en mygga på kvällen i sovrummet fast mer skramligt.

Kan någon snäll själ hjälpa mig med vad problemet kan vara?

aio pump = asus rog strix 360 white
Moderkort: asus z-490a gaming
CPU: intel core i-5 10600kr 4,1ghz

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Har det kommit in luft i pumpen?
Kontrollera att radiatorn sitter högre upp än pumpen så luften stannar i radiatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Har det kommit in luft i pumpen?
Kontrollera att radiatorn sitter högre upp än pumpen så luften stannar i radiatorn.

Låter inte som att det är pumpen som surrar utan självaste processorn konstigt nog?
Har öppnat CPUID HWMonitor och alla 6 kärnorna fungerar, men alla 12 trådar på mellan 0-1% användning.

Har läst att z-490a moderkort är övervoltat för att asus ska få bättre siffror till sin försäljning... Kan det vara något med detta?

Permalänk
Medlem

Pumpen sitter på processorn med en AIO...
Jag har då aldrig upplevt att själva processor låter, möjligen moderkortet då det är ofta dc-dc delarna som avger ljud (coilwhine). Det är i stort den enda delen som jobbar i frekvenser (eller harmonics från) som kan hamna i hörbart område.

Du svarade inte på om radiatorn var ovan pumpen.
Men om du tror moderkortet är problemet med högre spänning så kan du ju sänka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Pumpen sitter på processorn med en AIO...
Jag har då aldrig upplevt att själva processor låter, möjligen moderkortet då det är ofta dc-dc delarna som avger ljud (coilwhine). Det är i stort den enda delen som jobbar i frekvenser (eller harmonics från) som kan hamna i hörbart område.

Du svarade inte på om radiatorn var ovan pumpen.
Men om du tror moderkortet är problemet med högre spänning så kan du ju sänka den.

Pumpen sitter monterad i taket av chassit.
Har ett Lian li 0-11 dynamic.

Har testat att byta ut hela vattenkylningen till en identisk men får fortfarande BSOD direkt den vill boota Windows. Olika felkoder hela tiden, även denna nya pump låter som att det kommer från där processorn sitter. Ljudet är konstant surrande.

Även clearat cmos och rensat SSD till fabriksnytt.

Tagit ut grafikkortet och alla RAM utom ett med, men ändå får jag bsod.
Är så sjukt trött på detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elkyz:

Pumpen sitter monterad i taket av chassit.
Har ett Lian li 0-11 dynamic.

Har testat att byta ut hela vattenkylningen till en identisk men får fortfarande BSOD direkt den vill boota Windows. Olika felkoder hela tiden, även denna nya pump låter som att det kommer från där processorn sitter. Ljudet är konstant surrande.

Även clearat cmos och rensat SSD till fabriksnytt.

Tagit ut grafikkortet och alla RAM utom ett med, men ändå får jag bsod.
Är så sjukt trött på detta...

Var har du monterat din radiator? I taket eller någon annanstans?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elkyz:

Pumpen sitter monterad i taket av chassit.
Har ett Lian li 0-11 dynamic.

Har testat att byta ut hela vattenkylningen till en identisk men får fortfarande BSOD direkt den vill boota Windows. Olika felkoder hela tiden, även denna nya pump låter som att det kommer från där processorn sitter. Ljudet är konstant surrande.

Även clearat cmos och rensat SSD till fabriksnytt.

Tagit ut grafikkortet och alla RAM utom ett med, men ändå får jag bsod.
Är så sjukt trött på detta...

Har du inte modifierat din Asus rog strix 360 white så sitter väl pumpen i kylblocket, dvs på CPU'n, även på den modellen. Det du i så fall har monterat i taket är radiatorn. Troligtvis är det som sagt pumpen du hör.

Testa om du kan ändra pumphastigheten i bios och lyssna om det blir någon skillnad i ljudet. De brukar gå konstant på 100% oavsett belastning, så sätter du den på t ex 80% borde det bli skillnad i ljudet.

Men annars, har du en vanlig luftkylare hemma, eller möjlighet att låna en, så skulle ju kunna testa med den för att se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att kolla in denna
https://youtu.be/BbGomv195sk