Vad tycker ni om @Samsung i forumet?

Permalänk
Officiell representant

Vad tycker ni om @Samsung i forumet?

Nu har rollen som forumrepresentant för Samsung varit igång i några månader, så jag och övriga inblandade på Geeks tyckte att det kunde vara intressant att se hur ni upplever närvaron. Jag har försökt fokusera mycket på att svara på frågor och få information från andra delar inom Samsung, och samtidigt delta i andra diskussioner som känns intressanta (alltså inte bara Samsungfokus) om jag har tid.

Vad tycker ni? Tråden är placerad här i mobiltelefoner för att det är den forumdel där jag varit mest aktiv.

Permalänk
Medlem

Självklart är det bra. Speciellt för oss som inte har Facebook, där mycket support mm finns idag.

Permalänk
Medlem

Det är anmärkningsvärt lite "vandrande reklampelare"-känsla i dina inlägg och det ska du ha en eloge för! Du gör ditt jobb betydligt bättre än jag över huvud taget trodde var möjligt när platsen annonserades. Fortsätt på samma vis och det är bara fler tummar upp från min sida.

Permalänk
Officiell representant
Skrivet av stelex:

Självklart är det bra. Speciellt för oss som inte har Facebook, där mycket support mm finns idag.

Positivt att höra! Sedan ska det väl tilläggas att den här rollen inte egentligen är tänkt att ersätta den vanliga kundsupporten inom Samsung (även om jag svarar på sådant också om jag har tid och kunskap) utan erbjuda något "mer".
Exempel kan vara frågor som produktexperter inom Samsung i Norden kan svara på och att ge ett sätt för medlemmarna här att exempelvis komma med synpunkter på produkter.

Permalänk
Officiell representant
Skrivet av LemonIllusion:

Det är anmärkningsvärt lite "vandrande reklampelare"-känsla i dina inlägg och det ska du ha en eloge för! Du gör ditt jobb betydligt bättre än jag över huvud taget trodde var möjligt när platsen annonserades. Fortsätt på samma vis och det är bara fler tummar upp från min sida.

Stort tack för det! Ja, det är inte alls tänkt att den här rollen ska skapa reklam i forumet för Samsung, utan snarare ett sätt att bidra till forumet med en hyfsat direkt kommunikationsväg till Samsung och insikter som annars kanske kan vara svåra att få.

Sedan förstår jag också att det finns medlemmar som säkert kan känna att bara att jag diskuterar en Samsungprodukt känns reklamigt, men det är en balansgång jag försöker fixa på ett bra sätt – och feedback är alltid välkommet! Vi (Samsung och Geeks) diskuterar också löpande hur vi kan finjustera närvaron här för att det ska ge mer nytta för forumet.

Permalänk
Medlem

Är din roll att svara på frågor vid eventuella problem med Samsung-produkter med? Eller vad kall du göra? Jag har inte sett så mycket Samsung i forumet, men inte hängt jättemycket här det sista.

Låter bra att det finns iaf!

Jag har en del Samsung-prylar och ex TV, Soundbar krånglar en del kan jag säga.

Kanske jag isf kan skapa en tråd i framtiden och få lite svar?

Permalänk
Officiell representant
Skrivet av Akerhage:

Är din roll att svara på frågor vid eventuella problem med Samsung-produkter med? Eller vad kall du göra? Jag har inte sett så mycket Samsung i forumet, men inte hängt jättemycket här det sista.

Låter bra att det finns iaf!

Jag har en del Samsung-prylar och ex TV, Soundbar krånglar en del kan jag säga.

Kanske jag isf kan skapa en tråd i framtiden och få lite svar?

Som rollen ser ut nu så jobbar jag med Samsungs mobiltelefoner, tablets och wearables (exempelvis smarta klockor och hörlurar). Dock är det bra att känna till om det finns önskemål om att den här rollen utökas, så att vi kan ha med det i diskussionerna.

Permalänk
Medlem

Gillar att ni går över till 4 års uppdateringar från er sida på telefonsidan, börjar närma sig Apples statistik.
Till och med Google själva är ju omsprungna på uppdateringsfronten, i deras eget OS...jahapp
Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Är din roll att svara på frågor vid eventuella problem med Samsung-produkter med? Eller vad kall du göra? Jag har inte sett så mycket Samsung i forumet, men inte hängt jättemycket här det sista.

Låter bra att det finns iaf!

Jag har en del Samsung-prylar och ex TV, Soundbar krånglar en del kan jag säga.

Kanske jag isf kan skapa en tråd i framtiden och få lite svar?

Står i hans signatur.
» Officiell representant på SweClockers för Samsungs telefoner, plattor och wearables
Han kan komma med lite info och ta reda på sånt. Diskutera prylarna med mera. Soundbars och TV är ju utanför hans "område" så känns som att det kan bli lite svårt där. Bättre att skapa en tråd eller kontakta Samsungs support isåfall.

Permalänk
Medlem

Med tanke på användarnamnet så får jag lite flashbacks till den grymma TV-serien Community om ett community college. När Subway ville öppna en butik inne i skolan men det var bara tillåtet för studenter, således anställde de en person som bytte namn till Subway och liksom var en personifiering av bolaget som fick gå i skolan så att de kunde öppna sin affär.

Men förutom det så är det inget fel att ha en officiell representant. Fint att få någon som kan svara på frågor, och som kanske får lite mer information eller annan information än vad som kommer ut i pressreleaser och artiklar. Det är viktigt att det är tydligt att det är en person med ett uppdrag och inte en vanlig medlem, men det är det.

Permalänk
Medlem

Tycker du gör ett grymt jobb Gillar även att du är aktiv på andra delar, vilket visar att du inte är helt företagstyrt utan engagerar dig i forumet å frågor/är aktiv

Permalänk
Officiell representant
Skrivet av nickhe:

Tycker du gör ett grymt jobb Gillar även att du är aktiv på andra delar, vilket visar att du inte är helt företagstyrt utan engagerar dig i forumet å frågor/är aktiv

Kul att höra! Ja, jag försöker att delta på andra ställen i forumet när det finns ämnen som intresserar. Förhoppningen är ju att på många sätt vara en vanlig medlem också, så att det inte blir känslan av ett stort företag som har flyttat kundtjänst hit. Inte för att det behöver vara fel, men förhoppningen är något lite personligare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Som rollen ser ut nu så jobbar jag med Samsungs mobiltelefoner, tablets och wearables (exempelvis smarta klockor och hörlurar). Dock är det bra att känna till om det finns önskemål om att den här rollen utökas, så att vi kan ha med det i diskussionerna.

Då önskar jag att även dessa prylar tas med

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar initativet med en ombudsman mellan kund och utvecklare, men om feedbacken presenteras för döva öron, är det mest ett spel för galleriet.

Min reservation och skepsis grundar sig på användarrecensioner av Samsung Health. Vid varje negativ recension så säger sig Samsungs utvecklare lyssna på kritiken. Den är massiv och unison om en bortplockad funktion (weight management).

Ändå återinförs den inte. Andra klagar på att de raderat medicinsk historik för blodtryck, glukosvärde. Idag har diabetiker med typ I, en glukosmätare fastsatt på t.ex. armen. Glukosvärdet kan man läsa av genom att lägga mobiltelefonen mot enheten. Att den datan raderas i Samsung Health är skandal.

Jag har som rutin att exportera datan i Samsung Health den siste varje månad. För att inte bli av med träningsdata samt att det går snabbare att sortera den. Dubletterna får jag bort med Fslint och kvar har jag då bara senaste månadens träningsdata.

Sen använder jag databasen för att skapa ett script som byter namn på filen. I databasen står det vilken motionsform det är. Med Vim och regex byter jag namn på en numerisk beteckning för indoor row till IndoorRow. Efter en del meck ser scriptet ut så här.

Exercise type ändrar jag i Vim med:

Citat:

:s/,15004/_IndoorRow\/' */

Sen raderar jag alla onödiga kolumner så slutresultatet blir:

Citat:

#!/bin/bash
rename -v 's/a9c2a71e-8f84-482c-8bd7-30604e631def/20190702_141927_GMT+0200_IndoorRow/' *

Vill du som läser det ha en fullständig förklaring av stegen, säg då till, så dokumenterar jag när jag vid nästa tillfälle organiserar datan.

Jätteglad att det går att exportera datan till läsbart format.

Vill understryka att min skepsism ingalunda är riktat mot @Samsung utan hans arbetsgivare. Jag hoppas de lyssnar på hans feedback, som är användarnas egna åsikter. Det är först om de återinför weight management som jag på allvar känner att de bryr sig och tar till sig av kritikerstormen.

Permalänk
Officiell representant
Skrivet av MrRunaway:

Jag uppskattar initativet med en ombudsman mellan kund och utvecklare, men om feedbacken presenteras för döva öron, är det mest ett spel för galleriet.

Min reservation och skepsis grundar sig på användarrecensioner av Samsung Health. Vid varje negativ recension så säger sig Samsungs utvecklare lyssna på kritiken. Den är massiv och unison om en bortplockad funktion (weight management).

Ändå återinförs den inte. Andra klagar på att de raderat medicinsk historik för blodtryck, glukosvärde. Idag har diabetiker med typ I, en glukosmätare fastsatt på t.ex. armen. Glukosvärdet kan man läsa av genom att lägga mobiltelefonen mot enheten. Att den datan raderas i Samsung Health är skandal.

Jag har som rutin att exportera datan i Samsung Health den siste varje månad. För att inte bli av med träningsdata samt att det går snabbare att sortera den. Dubletterna får jag bort med Fslint och kvar har jag då bara senaste månadens träningsdata.

Sen använder jag databasen för att skapa ett script som byter namn på filen. I databasen står det vilken motionsform det är. Med Vim och regex byter jag namn på en numerisk beteckning för indoor row till IndoorRow. Efter en del meck ser scriptet ut så här.

Exercise type ändrar jag i Vim med: Sen raderar jag alla onödiga kolumner så slutresultatet blir:
Vill du som läser det ha en fullständig förklaring av stegen, säg då till, så dokumenterar jag när jag vid nästa tillfälle organiserar datan.

Jätteglad att det går att exportera datan till läsbart format.

Vill understryka att min skepsism ingalunda är riktat mot @Samsung utan hans arbetsgivare. Jag hoppas de lyssnar på hans feedback, som är användarnas egna åsikter. Det är först om de återinför weight management som jag på allvar känner att de bryr sig och tar till sig av kritikerstormen.

Jag förstår helt hur du menar, och alla synpunkter som kommer fram och skickas vidare bidrar ju i någon mån till den framtida utvecklingen. Fördelen med den här rollen är att det kan lyftas fram snabbare till nyckelpersoner inom den nordiska organisationen. Dock tror jag också att det är bra att ha både tålamod med förändringar och kanske även att alla önskemål inte går att genomföra av olika anledningar.

Jag ska göra ett försök att få fram lite mer information om Samsung health och se om det finns någon specifik anledning att det tagits bort. Det kan ju handla om kvalitetssäkring, lagstiftning på olika marknader eller andra faktorer som vi kanske inte tänker på i första läget.

Permalänk
Medlem

@Samsung Jag måste säga att jag blir mer och mer irriterad på er. Jag har alltid älskat samsung. Jag har en Note 10, har en Samsung Galaxy Tab S7 Plus, har en 85” samsung tv, ja typ det mesta i samsungs system.
Men jag blir sjukt irriterad när ni börjar pusha ut reklam på era tv apparater.
Jag köpte en tv för nästan 50.000kr och nu får jag en massa reklam av er för att skaffa Disney+...
För mig är detta så jävla dåligt, helst på en hårdvara.. och vad jag kan se så kan jag inte stänga av detta.
Är det någon som vet/kan hur kan stänger av otillåten reklam av samsung i deras tv-apparater så är jag väldigt nyfiken. Då jag skulle aldrig lägga några pengar på ett så snuskigt företag som Disney.

Permalänk
Officiell representant
Skrivet av Zyces:

@Samsung Jag måste säga att jag blir mer och mer irriterad på er. Jag har alltid älskat samsung. Jag har en Note 10, har en Samsung Galaxy Tab S7 Plus, har en 85” samsung tv, ja typ det mesta i samsungs system.
Men jag blir sjukt irriterad när ni börjar pusha ut reklam på era tv apparater.
Jag köpte en tv för nästan 50.000kr och nu får jag en massa reklam av er för att skaffa Disney+...
För mig är detta så jävla dåligt, helst på en hårdvara.. och vad jag kan se så kan jag inte stänga av detta.
Är det någon som vet/kan hur kan stänger av otillåten reklam av samsung i deras tv-apparater så är jag väldigt nyfiken. Då jag skulle aldrig lägga några pengar på ett så snuskigt företag som Disney.

Jag förstår frustrationen kring att det dyker upp reklam som det inte känns som att du har godkänt, och jag tror inte att det finns något sätt att helt plocka bort annonserna. Samsung har bedömt att det är relevant att ha annonser på förstaskärmen och i appbutiken.

Det är dock möjligt att avaktivera funktionen som skräddarsyr annonser efter vad du tittat på genom att gå in i inställningsmenyn och sedan användarvillkoren. Där finns något som heter "interest based advertising" om du använder engelska, eller något i stil med personifierade/skräddarsydda annonser på svenska.

Jag jobbar inte aktivt med tv-sidan (det här uppdraget är för mobiltelefoner, surfplattor och wearables), men jag vidarebefordrar synpunkten till mina kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

@Samsung Jag måste säga att jag blir mer och mer irriterad på er. Jag har alltid älskat samsung. Jag har en Note 10, har en Samsung Galaxy Tab S7 Plus, har en 85” samsung tv, ja typ det mesta i samsungs system.
Men jag blir sjukt irriterad när ni börjar pusha ut reklam på era tv apparater.
Jag köpte en tv för nästan 50.000kr och nu får jag en massa reklam av er för att skaffa Disney+...
För mig är detta så jävla dåligt, helst på en hårdvara.. och vad jag kan se så kan jag inte stänga av detta.
Är det någon som vet/kan hur kan stänger av otillåten reklam av samsung i deras tv-apparater så är jag väldigt nyfiken. Då jag skulle aldrig lägga några pengar på ett så snuskigt företag som Disney.

Funderade på varför jag inte har någon reklam och kom på att tvn inte är uppkopplad mot nätet En lösning om du vill slippa reklam. Jag använder AppleTV istället.

Är det mycket reklam?

Permalänk
Officiell representant
Skrivet av Wiinis:

Funderade på varför jag inte har någon reklam och kom på att tvn inte är uppkopplad mot nätet En lösning om du vill slippa reklam. Jag använder AppleTV istället.

Är det mycket reklam?

Jag har förstått det som att det är en ruta i "hemmenyn", men om jag misstar mig får någon gärna rätta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Funderade på varför jag inte har någon reklam och kom på att tvn inte är uppkopplad mot nätet En lösning om du vill slippa reklam. Jag använder AppleTV istället.

Är det mycket reklam?

Det är en liten ruta vid "apparna". Men fult är det oavsett pris på TVn.
Sen är det fult att man lovar 4K 120hz VRR HDMI 2.1 på Samsungs Q70R / Q80R 2019 via mjukvaruppdatering men det är fortfarande inte aktivt och på de utan one connect box har de bara sagt "HDMI 2.0 port stöds ej" men detta lovade de att den skulle vara kompatibel... Aja.
Samsung på forumet är najs men Samsung i helhet känns som att man backar lite i kundvänlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Funderade på varför jag inte har någon reklam och kom på att tvn inte är uppkopplad mot nätet En lösning om du vill slippa reklam. Jag använder AppleTV istället.

Är det mycket reklam?

Jag såg reklam, alltså en ruta ungefär som de andra ingångarna eller apparna, för Disney+ sist. Och stod man kvar på ett av de andra alternativen så fick man ibland upp reklam relaterat till det, som för ett visst spel om jag hade markören på XBox en stund, men det kanske kom från "appen" snarare än från Samsung. Apparna har ju möjligheter att visa några rutor där, som att Netflix visar saker man håller på att kolla på så att man kan komma direkt till dem istället för att gå via appens huvudmeny, så det vore ju inte konstigt om MS tog det tillfället i akt och gjorde lite reklam. Men det är förstås bara en spekulation från min sida. Samsung och MS har ju någon form av samarbete då XBox inte riktigt beter sig som de andra HDMI-ingångarna.

Samtidigt verkar det ha försvunnit vid den senaste uppdateringen. Min TV är så vitt jag kan se reklamfri nu. Om man inte räknar app-rekommendationerna om man markerar app-butiken förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är en liten ruta vid "apparna". Men fult är det oavsett pris på TVn.
Sen är det fult att man lovar 4K 120hz VRR HDMI 2.1 på Samsungs Q70R / Q80R 2019 via mjukvaruppdatering men det är fortfarande inte aktivt och på de utan one connect box har de bara sagt "HDMI 2.0 port stöds ej" men detta lovade de att den skulle vara kompatibel... Aja.
Samsung på forumet är najs men Samsung i helhet känns som att man backar lite i kundvänlighet.

Ja det där är lite störigt. Inte minst eftersom teven rapporterar till XBoxen att den klarar 4K120 och allt verkar fungera om man sätter igång det. Tills man startar ett spel (som kan köras i 4K120?) och hela teven hänger sig. Nu har jag Q85R med OneConnect så jag hoppas det betyder att en kommande uppdatering får igång stödet.