Kopieringsskydd program på företag, funderingar på hur göra.

Permalänk

Kopieringsskydd program på företag, funderingar på hur göra.

Hej,

Jag har utvecklat ett jättelitet arbetsprogram som är av karaktären att precis alla som jobbar med programmet vet att ett sådant program skulle vara bra att ha, men det blir att utveckla det på sin egen fritid och folk gillar bättre att göra annat på fritiden.
Nå nu är programmet skapat av mig och det blev en dundersuccé bland flera. Programmet är inget märkvärdigt alls, men den snabbar rejält upp en arbetsuppgifter och löser vissa problem.

Nu till problemet om jag släpper programmet löst så kommer den inom de kretsar som jobbar med programmet att spridas, de kommer då använda programmet för att effektivera sitt arbete och jag kommer förlora den fördelen jag fick tack vare att jag offrade min fritid till att förbättra mina arbetsredskap.

Min tanke är då något kopieringsskydd som ser till så att programmet ej kan spridas utanför företaget.
Jag funderar först på någon unik maskin id och sedan generera en licens. Men jag vet inte, det känns som att jag är väldigt misstänksam och ej litar på mina kollegor om jag kräver dem generera en id. Det är bara det att jag av erfarenhet vet att pyttesmå skitbra mjukvaror lätt får fötter. Det är ju inte så att en person som dagligen använder mitt program helt slutar upp och går tillbaka till att inte använda det i framtiden när den har bytt jobb. Sätt upp en licensserver och köra i nätverket, det känns som jag missbrukar mina befogenheter. Jag funderar på att diskret hjälpa dem med installationen utan att berätta att det bara är en engångsinstallation på något sätt.

Nå min fråga är hur gör ni andra i samma situation? Sälja mitt program kommersiellt, det är skitsvårt inom detta område. All tid som man lägger på att ens prata med en kund ska ses som en bortfalls kostnad på över 1000kr/h som man istället kunde fakturera. Detsamma med support, behöver en kund 2h hjälp så blir det en kostnad på över 2000kr.

Jag har en drös idéer med skitsmå enkla program som är av samma typ, att programmen inte är något märkvärdigt men de sparar arbetstid/pengar. Jag ser programmen lite som att jag har uppfunnit hjulet. Jag konkurrerar med andra personer att frakta gods från samma ställe, de släpar och drar godset på backen medans jag använder mitt hjul. Jag vill inte att de ska sno mitt hjul, speciellt inte när de själva kan göra ett hjul och har sett såna, men det handlar enbart om att de är för lata för att skapa ett hjul trots att de på längre sikt sparar tid med det.

*edit*
Program som är generella så kan man få många likes etc och göra bra saker. Men mina program är mer av typen att det kommer användas av ett fåtal personer som är direkta konkurrenter till mig om exakt samma jobb. Så när jag skattar kostnad för att göra ett jobb och lämna till kund, så kommer jag använda mina verktyg för att kunna göra mitt jobb billigare. Och då vill jag inte att konkurrenterna också ska använda mina program för att också kunna sänka sina priser och jag förlorar min konkurrensfördel..

Permalänk
Medlem

'enkla' småprogram är alltid svåra att få betalt för

tänk själv - har du någonsin betalat för (pk)zip, formatet som 'alla' använder även professionellt - tänkte väl det...

Men om du insisterar - gör det som shareware med en nagger precis vid start - som tex. Total Commander där det måste göra ett val med mus var gång det startar och därmed inte går att autostarta eller scripta igång men ändå enkelt att ta sig förbi för en normal privatanvändare med en musklick. Privatpersoner kan använda men företag med lazy administrator inser att de måste betala licens för att kunna hanteras bekvämt via AD etc. - och nej, inga kripplade versioner av program utan skall vara 'fulla' även i shareware-mode

En viktig sak - se till att det finns en huvudnyckel att publicera och låser upp för allt som sålts om du inte orka hantera med licenser längre om 5 eller 10 år - detta är jätteviktigt om betalning sker via kreditkort och du har en licensserver som programmen hela tiden måste fråga emot för att fungerar (och då räknas som prenumeration). För om det säljs som en prenumerationstjänst och tex. licensserven slutar att fungerar så kan kunden göra en 'fraud' till kortföretaget för att programmet inte fungerar längre och allt som betalats upp till 10 år tillbaka i tiden betalas tillbaka till kunden och kreditkortföretaget i sin tur kräver det av dig och har man för många sådana 'prickar' på sig så är det snart ingen kreditbolag som längre vill arbeta med dig - och idag är det lika med dödsstöten för ett företag av den här typen - Inte ens Microsoft vågade när deras licensserver för deras elektroniska programmerings och teknik-böcker stängdes utan de köpte tillbaka varenda bok av alla kunder som kunde identifieras.

Tänk också på företag som har delar av sin verksamhet på isolerade nätverk (ingen beröring med publik nätverk av säkerhetsskäl) att det finns en lösning med fil-licenser för dem och den marknaden kommer att öka på allt som är myndighetsberört och är redan idag jättebesvärligt för program som behöver pratar med en licensserver med jämna mellanrum, att det helt enkelt inte bli tillåtna alternativ i dessa nät. Det är väldigt 'anti-molntjänst' där av just anledningen att man inte vill ha ens teoretiska risken för informationsläckage.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

'enkla' småprogram är alltid svåra att få betalt för

tänk själv - har du någonsin betalat för (pk)zip, formatet som 'alla' använder även professionellt - tänkte väl det...

Men om du insisterar - gör det som shareware med en nagger precis vid start - som tex. Total Commander där det måste göra ett val med mus var gång det startar och därmed inte går att autostarta eller scripta igång men ändå enkelt att ta sig förbi för en normal privatanvändare med en musklick. Privatpersoner kan använda men företag med lazy administrator inser att de måste betala licens för att kunna hanteras bekvämt via AD etc. - och nej, inga kripplade versioner av program utan skall vara 'fulla' även i shareware-mode

En viktig sak - se till att det finns en huvudnyckel att publicera och låser upp för allt som sålts om du inte orka hantera med licenser längre om 5 eller 10 år - detta är jätteviktigt om betalning sker via kreditkort och du har en licensserver som programmen hela tiden måste fråga emot för att fungerar (och då räknas som prenumeration). För om det säljs som en prenumerationstjänst och tex. licensserven slutar att fungerar så kan kunden göra en 'fraud' till kortföretaget för att programmet inte fungerar längre och allt som betalats upp till 10 år tillbaka i tiden betalas tillbaka till kunden och kreditkortföretaget i sin tur kräver det av dig och har man för många sådana 'prickar' på sig så är det snart ingen kreditbolag som längre vill arbeta med dig - och idag är det lika med dödsstöten för ett företag av den här typen - Inte ens Microsoft vågade när deras licensserver för deras elektroniska programmerings och teknik-böcker stängdes utan de köpte tillbaka varenda bok av alla kunder som kunde identifieras.

Tänk också på företag som har delar av sin verksamhet på isolerade nätverk (ingen beröring med publik nätverk av säkerhetsskäl) att det finns en lösning med fil-licenser för dem och den marknaden kommer att öka på allt som är myndighetsberört och är redan idag jättebesvärligt för program som behöver pratar med en licensserver med jämna mellanrum, att det helt enkelt inte bli tillåtna alternativ i dessa nät.

Tackar för inputen, du gav många bra råd för mer generella program.

Men det finns olika typer av program. Program som är av typen skitcoolt spel på Appstore och man kan bli miljardär. Mina program är att de inte är kommersiellt säljbara, jag tjänar mer på att jobba med annat.
I mitt fall handlar det endast om att inte låta konkurrenter kunna sno mitt arbete så jag förlorar min konkurrenssituation, de ska inte kunna köra programmet alls. Vissa hävdar att alla kopieringsskydd knäcks, men i verkligheten handlar det om att någon person med kunskapen måste anse det vara värt tiden.
Ett program som högst används av högst 50 personer för nischade uppgifter i sverige är inget attraktivt att knäcka.

Jag har tillgång till Azure och kan sätta upp bra licensserver där. Men om en person ej har tillgång till det interna nätverket på företaget, så ska personen inte kunna använda mina program alls. Jag funderar då på att endast ställa lite frågor till AD servern, men sedan bytts denna AD servern ut ibland.

*edit*
Jag utvecklar mycket roliga saker till Excel. Jag har funderat på att sprida dessa och få kredit, det kan vara roligt.
Men mina program är inte på något sätt roliga att se på eller något, det handlar endast om att de sparar arbetstid. Och att ens konkurrenter inte ska använda samma program för att också spara arbetstid, när vi konkurrerar om exakt samma jobb och lägger offerter till exakt samma kunder.

Permalänk
Medlem

Om det är en desktop applikation som körs lokalt på varje maskin så skulle du kanske kunna göra att programmet vid start kollar så att datorn är medlem i den aktuella domänen på ditt företag.

Även om domänkontrollanten byts så borde id för domänen vara det samma.

Edit: om alla klienterna är anslutna till en domän, dvs.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Avstängd

Om dina program är så bra så borde du kunna prata med din chef och förhandla fram någon ersättning för att alla på företaget ska få ta del av det. Alternativt kanske du kan driva din roll framåt och få tid att bygga sånt på arbetstid istället.

Det går förstås att bygga någon form av licenshantering också, men är det små enkla program så kommer det ju att mångdubbla komplexiteten liksom.

Eller så gör du det enkelt för dig och behåller installern för dig själv. Du kan installera det hos andra från ett usb-minne eller liknande och inte släppa ut installern. Då får du förstås se till att din applikation inte är portabel, men det går ju att lösa.

Permalänk
Medlem

Bygg om så att det tunga maskineriet ligger på en server i molnet och sen bygger du ett användargränssnitt som är skyddat bakom inloggning? Antingen desktopklient eller bygga om det som webbapp.

Sen tar du ut en "struntsumma" för att hålla servern flytande. 10kr/användare/månad kanske är tillräckligt för att hålla allt snurrandes utan att du förlorar pengar.

Att ha all logik som desktop app och sen licensskydd så kan man lika gärna reverse engineera koden och skriva en egen lösning på dina algoritmer.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av smkr:

Om det är en desktop applikation som körs lokalt på varje maskin så skulle du kanske kunna göra att programmet vid start kollar så att datorn är medlem i den aktuella domänen på ditt företag.

Även om domänkontrollanten byts så borde id för domänen vara det samma.

Edit: om alla klienterna är anslutna till en domän, dvs.

Det är lite denna tanke jag har. Jag dock fler planer. Inga av mina skydd är svåra att knäcka, lite whireshark och man ser vad min program ställer för frågor. Men allt handlar om vad man har gjort. Det är inte precis GTA6 som jag har skapat.
Och om det tar längre tid att knäcka mitt kopieringsskydd än vad det tar att koda ihop ett eget program, så är mitt skydd tillräckligt bra.

Skrivet av snajk:

Om dina program är så bra så borde du kunna prata med din chef och förhandla fram någon ersättning för att alla på företaget ska få ta del av det. Alternativt kanske du kan driva din roll framåt och få tid att bygga sånt på arbetstid istället.

Det går förstås att bygga någon form av licenshantering också, men är det små enkla program så kommer det ju att mångdubbla komplexiteten liksom.

Eller så gör du det enkelt för dig och behåller installern för dig själv. Du kan installera det hos andra från ett usb-minne eller liknande och inte släppa ut installern. Då får du förstås se till att din applikation inte är portabel, men det går ju att lösa.

Mina program består ofta av minimala antal filer, men installerar tanket har jag haft. Där installern läser av maskinid, skapar en nyckel i configfilen och användaren ser inget.

Skrivet av KeVVa:

Bygg om så att det tunga maskineriet ligger på en server i molnet och sen bygger du ett användargränssnitt som är skyddat bakom inloggning? Antingen desktopklient eller bygga om det som webbapp.

Sen tar du ut en "struntsumma" för att hålla servern flytande. 10kr/användare/månad kanske är tillräckligt för att hålla allt snurrandes utan att du förlorar pengar.

Att ha all logik som desktop app och sen licensskydd så kan man lika gärna reverse engineera koden och skriva en egen lösning på dina algoritmer.

Denna tanke har jag haft, men det är overkill för min lösning. Dessutom så är viss datakänslig och det är mycket data som bearbetas. Senaste gången jag körde ena av mitt program med 16 trådar på en stor lösning så tog det över en vecka för programmet att utföra jobbet. Där man undrar hur gör man detta manuellt? Jo, man skiter i det och låter felen finnas. Det är typ så alla inom min bransch jobbar.
Notis: Bara för att ett program tar otroligt lång tid behöver det inte vara komplext, det räcker med ett program som bara går igenom precis varenda del och utför exakt samma test och ser att de fungerar.

Permalänk
Medlem

Vi människor är roliga varelser; bara för att vi inte kan ta och känna på mjukvara rent fysiskt så är det inte värt några pengar. Hade vi haft samma diskussion här om det vore ett fysiskt verktyg eller en "elektronikbox" som kostat 20-50kr i material? Det hade inte varit några konstigheter om något sådant kostat tusentals kronor.

Ditt verktyg är uppenbarligen värt pengar eftersom det sparar arbetstid, period. Sen hur mycket det är värt är en annan fråga.

När det gäller den tekniska biten, varför göra det komplicerat med nätverkslösningar och liknande; nej gör någon enkel inbyggd lösning som genererar en nyckel baserat på namn, adress, telefonnummer hos "kunden". Det sistnämnda för att samma nyckel givetvis fungerar i alla installationer men folk är förhoppningsvis mindre benägna att lämna ut den om det medför att de även måste lämna ut sina uppgifter (som då också "låses" fast i programmet).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Vi människor är roliga varelser; bara för att vi inte kan ta och känna på mjukvara rent fysiskt så är det inte värt några pengar. Hade vi haft samma diskussion här om det vore ett fysiskt verktyg eller en "elektronikbox" som kostat 20-50kr i material? Det hade inte varit några konstigheter om något sådant kostat tusentals kronor.

Ditt verktyg är uppenbarligen värt pengar eftersom det sparar arbetstid, period. Sen hur mycket det är värt är en annan fråga.

När det gäller den tekniska biten, varför göra det komplicerat med nätverkslösningar och liknande; nej gör någon enkel inbyggd lösning som genererar en nyckel baserat på namn, adress, telefonnummer hos "kunden". Det sistnämnda för att samma nyckel givetvis fungerar i alla installationer men folk är förhoppningsvis mindre benägna att lämna ut den om det medför att de även måste lämna ut sina uppgifter (som då också "låses" fast i programmet).

Om jag skulle vara ärlig så hade jag själv snott vissa av mina program. Speciellt de som är av typen.
Säg att man ska fylla i en excelfil med otroligt massa data, sedan låta ett riktigt stort program läsa in detta och man får fel.
Man kan då få spendera dagar på att granska felen, testa ta bort saker för att köra uteslutningsmetoden etc.
Eller så kan man använda ett av mina program som på runt 2 sekunder direkt listar var felen är.

Program av dessa typer får otroligt lätt fötter. När programmet inte innehåller några konstigheter alls och ingen gör ett liknande program begriper jag ej. Men det handlar om att de ej får göra programmen på betald arbetstid.
Och nej sälja programmet till de stora tillverkarna Autodesk, Adobe, Microsoft etc kan man glömma. Dessa tillverkarna skulle själva kunna göra många av mina program, men det är ingen utmaning om man får felmeddelande som exakt talar om var felen är.

*edit*
Det är otroligt många småprogram jag gör och frågan är generellt för att skydda dem för spridning när de används för att effektivisera ens arbete jämtemot direkta konkurrenter som kommer göra affärer med exakt samma kunder..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om jag skulle vara ärlig så hade jag själv snott vissa av mina program. Speciellt de som är av typen.
Säg att man ska fylla i en excelfil med otroligt massa data, sedan låta ett riktigt stort program läsa in detta och man får fel.
Man kan då få spendera dagar på att granska felen, testa ta bort saker för att köra uteslutningsmetoden etc.
Eller så kan man använda ett av mina program som på runt 2 sekunder direkt listar var felen är.

Program av dessa typer får otroligt lätt fötter. När programmet inte innehåller några konstigheter alls och ingen gör ett liknande program begriper jag ej. Men det handlar om att de ej får göra programmen på betald arbetstid.
Och nej sälja programmet till de stora tillverkarna Autodesk, Adobe, Microsoft etc kan man glömma. Dessa tillverkarna skulle själva kunna göra många av mina program, men det är ingen utmaning om man får felmeddelande som exakt talar om var felen är.

*edit*
Det är otroligt många småprogram jag gör och frågan är generellt för att skydda dem för spridning när de används för att effektivisera ens arbete jämtemot direkta konkurrenter som kommer göra affärer med exakt samma kunder..

Problemet med sådana småprogram är ju att de är såpass simpla så att om man vet vad funktionen är så kan man själv bygga något som gör samma sak rätt snabbt. De ligger liksom i gränslandet mellan ett makro och ett program.

Visst känns det lite surt men det är svårt att sätta ett värde på dem. Jag bygger sådana små program hela tiden för att automatisera saker. De går inte att sälja för har man intresse av dem kan man bygga det själv lätt i Python, AHK eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på att även om du byggt detta program på din fritid så är det din arbetsgivare som äger det. I och med att du uppenbarligen byggt det för att underlätta ditt arbete så är kopplingen solklar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vilken typ av "kontroll" vill du ha? Vill du ha per individuell basis, per maskin eller per företag? Nodbaserad eller floating licenser?
Finns lite för och nackdelar mellan dessa men själv skulle jag inte välja t.ex. "per maskin" och köra med t.ex. MAC eller CPU id då det kommer att resultera i svårigheter vid byte eller uppgradering av maskiner, allt kring support blir svårare. För om du tänker sälja så får du även tänka support.

Spontant kan jag tänka att antingen köra en web licensserver eller lokal licensserver, då har du både koll och användarna har ett "konto" som begränsar spridningen. Föreslår web licensserver som du kontrollerar och att användarna kan då aktivera sin licens mot licensservern vid första körning och resterande programstart kontrollerar användandet mot licensservern; då kan du föra statistik som t.ex. "när var det senast denna licens användes?" vilket kan vara bra om t.ex. användaren har bytt dator, installerat om OS eller liknande (och glömt eller ej har haft möjlighet att allokera bort licensen) så att du kan återställa den specifika licensen och därmed kan åter bli allokerad.
Du skulle även kunna licensiera per användare och att de kan ha upp till 2 maskiner t.ex. (stationär och laptop) men de beror på användarmönstret.

Detta är en del av "support" tänket, se till att licensprogrammet både begränsar användandet (att de inte sprider programmet internt och externt) samt att du kan ge god support med hjälp av den, idag och i framtiden.

Om du är en entreprenör i hjärtat så kör! Hade rekommenderat en startkostnad för licensen samt en årlig uppdateringskostnad för support och "fri" uppgraderingar. Tänker du rätt och implementerar allt detta rätt från början, både licens-biten OCH förutsättningarna (kontakten), så kan du senare kanske även sälja ytterligare program eller programpaket som underlättar deras jobb, att de sparar in pengar och ökar noggrannheten/säkerheten av deras produkter/tjänster med hjälp av dina lösningar.

Borde inte vara så svårt att göra en egen enkel licensserver, i.o.m. det är en liten användarbas så kommer de inte hålla på med att cracka ditt program HTTPS koppling mot en enkel webdomän räcker, så du behöver inte köra på egen burk eller cloud. Sen gör du bara en trevlig liten license manager som hanterar allt antingen från din dator eller via din domän.

[ang ovan trådkommentar] Om detta du har gjort INTE finns med i din arbetsbeskrivning så är det ok, annars kan arbetsgivaren kräva äganderätten till dina program. Bästa är att komma överens om vem som äger detta med arbetsgivaren. Du bör (min rekommendation) starta ett AB

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tänk på att även om du byggt detta program på din fritid så är det din arbetsgivare som äger det. I och med att du uppenbarligen byggt det för att underlätta ditt arbete så är kopplingen solklar.

Det är väl bara arbetsgivaren som äger programmet om personen i fråga har skrivit det under BETALD arbetstid. Annars är det väl privatpersonen som äger programmet. Oavsett vem eller vad målet är att lösa?
Är programmet skrivet hemma under privat tid så har arbetsgivaren inte rätt till programmet?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är väl bara arbetsgivaren som äger programmet om personen i fråga har skrivit det under BETALD arbetstid. Annars är det väl privatpersonen som äger programmet. Oavsett vem eller vad målet är att lösa?
Är programmet skrivet hemma under privat tid så har arbetsgivaren inte rätt till programmet?

Nej. Finns inget kollektivavtal så har arbetsgivaren oinskränkt rätt till alla uppfinningar du gör oavsett när på dygnet du gör dem. Finns kollektivavtal brukar det vara begränsat till uppfinningar du gör som är relaterade till arbetet. TS program uppfyller båda.

Det finns sätt att komma runt detta, tex om man har ett eget företag. Dock så måste din arbetsgivare då godkänna att du har ett eget företag. Du får inte starta ett eget företag i samma bransch som din arbetsgivare parallellt med en anställning.

Normalt är väl detta inget stort problem, det går att flyga ganska långt under radarn. Men jag kan tänka mig att det drar åt sig lite blickar om TS lägger in ett kopieringsskydd som kräver att man registrerar mjukvaran hos honom och därmed försvårar användandet av programmet inom företaget.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är väl bara arbetsgivaren som äger programmet om personen i fråga har skrivit det under BETALD arbetstid. Annars är det väl privatpersonen som äger programmet. Oavsett vem eller vad målet är att lösa?
Är programmet skrivet hemma under privat tid så har arbetsgivaren inte rätt till programmet?

Det brukar regleras i anställningsavtalet. Det är inte ovanligt att arbetsgivare ser till att göra sig till ägare av allt som en anställd producerar oavsett om det är på arbetstid eller ej. Sen är det inte alltid det håller i rätten förstås, man är inte livegen liksom, men om det är något relaterat till arbetet, branschen eller så så kan det vara värre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Det brukar regleras i anställningsavtalet. Det är inte ovanligt att arbetsgivare ser till att göra sig till ägare av allt som en anställd producerar oavsett om det är på arbetstid eller ej. Sen är det inte alltid det håller i rätten förstås, man är inte livegen liksom, men om det är något relaterat till arbetet, branschen eller så så kan det vara värre.

Grundläget är att arbetsgivaren har rätt till dina uppfinningar. Lagen kan dock avtalas bort i kollektivavtal eller anställningsavtal. Så det behöver inte stå i anställningsavtalet för att arbetsgivaren ska ha rätt till uppfinningar som du gör.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Grundläget är att arbetsgivaren har rätt till dina uppfinningar. Lagen kan dock avtalas bort i kollektivavtal eller anställningsavtal. Så det behöver inte stå i anställningsavtalet för att arbetsgivaren ska ha rätt till uppfinningar som du gör.

Nja, det beror på. Faller det inom verksamhetsområdet? Är du anställd för att "uppfinna" saker? Och "ha rätt till" gäller i en del fall där "uppfinnaren" ändå har rätt till skälig ersättning från sin arbetsgivare och så.

Se exempelvis: https://www.almi.se/vara-tjanster/tjanster/affarsutveckling-1...

Permalänk
Skrivet av giplet:

Men jag kan tänka mig att det drar åt sig lite blickar om TS lägger in ett kopieringsskydd som kräver att man registrerar mjukvaran hos honom och därmed försvårar användandet av programmet inom företaget.

Det är just detta som gör att jag lite ställer min fråga här. Syfte med mitt skydd är endast att programmet ej ska spridas utanför företaget inget annat. Men kopieringsskydd ger mig "makt" som jag ej ska ha. Jag förstår mycket väl att företag inte vill ha en massa lösningar som olika anställda har kopieringsskydd för. Det är ju liksom att bädda för problem.
Man skapar olika arbetssätt med olika verktyg, av någon anledningar slutar en anställd och slutar fixa kopieringsskyddet och företaget står där. Nu är mitt aktuella verktyg endast av typen att snabba upp manuella saker, men ändå..

En helt annan fråga är vem som äger programmen? De jag ofta utvecklar är av typen att det är inget att diskutera om, de är såpass enkla så det är inte värt kassa referenser istället. Däremot om man skulle byta jobb, har man då rätt att göra ett liknande applikation som man har gjort på sitt gamla jobb? Detta när man la ner 100% av alla utvecklingstid på ens egen fritiden, eller är det att stjäla det arbete som man gjorde på ens egen fritid? Jag tror min sista fråga är irrelevant för mig, det är inga så märkvärdiga saker jag gör så det blir mer än sura miner. Men systemutvecklare på olika företag har nog samma dilemma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Nja, det beror på. Faller det inom verksamhetsområdet? Är du anställd för att "uppfinna" saker? Och "ha rätt till" gäller i en del fall där "uppfinnaren" ändå har rätt till skälig ersättning från sin arbetsgivare och så.

Se exempelvis: https://www.almi.se/vara-tjanster/tjanster/affarsutveckling-1...

Ja, det finns mer regler runt detta kring bland annat ersättning. Men det är ju först steg två eller tre. I detta fallet är det solklart så att TS bör upplysa sin arbetsgivare om att han byggt detta program och fråga om de är intresserade av uppfinningen eller om han kan göra vad han vill med den. Svaret ska man ha skriftligen för att slippa åka på problem. Säger företaget att de inte är intresserade så är det ju grönt ljus sedan. Är de intresserade kan man börja diskutera skälig ersättning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du kan ju snabbt lägga in så att programmet kollar mot en databas om X finns i någon tabell.

Gör den inte det så stängs programmet.

Så är det bara att radera X ur databasen om du slutar!

Ful & enkel lösning som fungerar.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Skrivet av AllMessedUp:

Du kan ju snabbt lägga in så att programmet kollar mot en databas om X finns i någon tabell.

Gör den inte det så stängs programmet.

Så är det bara att radera X ur databasen om du slutar!

Ful & enkel lösning som fungerar.

Ingen alls dum ide och såna skydd räcker emot väldigt mycket. Det blir en elegantare lösning än hålla på och trixa med licenskoder.

Så jag har bestämt mig jag gör en spärr så att vissa program som jag endast vill ska fungera på kollegors datorer kommer att köra denna.. Vad spärren blir håller jag hemligt, men det är inget märkvärdigt. Det gäller endast att hitta något unikt.

Problemet blir vad händer efter 10år, kanske man inte jobbar kvar och det man kollade emot har ändras. Men man får tänk till hur man använder kontrollerna.

En applikation jag har gjort kontrollerar arbete.
Vi typ 20st företag som jobbar emot en och samma kund. Folk lämnar in arbetet, en besiktningsman kontrollerar ger anmärkningar och skickar tillbaka, denna process kan hålla på väldigt längre.
Min applikation som körs på under 30 sekunder söker igenom arbetet och hittar mängder av fel, detta så bra så att besiktningsmän missar typ 50% av de felen jag hittar. -Besiktningsmännen hittar dock mängder av fel som mitt program ej hittar.

Jag har då noterat att dessa 20 andra bolag som hela tiden skickar sitt arbete fram och tillbaka saknar ett sådant självtestande program jag har gjort och de supergärna skulle vilja ha det. Detta då det kostar mycket att betala besiktningsmannen hela tiden. Och varför betala besiktningsmannen för att dokumentera fel som man själv kunde hitta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det brukar regleras i anställningsavtalet. Det är inte ovanligt att arbetsgivare ser till att göra sig till ägare av allt som en anställd producerar oavsett om det är på arbetstid eller ej. Sen är det inte alltid det håller i rätten förstås, man är inte livegen liksom, men om det är något relaterat till arbetet, branschen eller så så kan det vara värre.

Oj hade ingen aning om att företaget ägde det man gjorde utanför arbetstid. Jag har gjort ett enklare script hemma som jag använder på jobbet, det komprimerar alla bilder efter arbetsdagen och sedan skickar upp dem på en ftp. Detta spar en hel del tid mot hur de andra gjorde. Jag fick ta över detta när några var på semester och tröttnade direkt på att göra allt manuellt.

Säg att jag skulle sluta, får jag ta bort scriptet då? Finns ingen annan som skulle lyckas göra ett script och de skulle inte kunna lista ut vad som hände om mitt kraschade mitt i heller.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CusmaR:

Oj hade ingen aning om att företaget ägde det man gjorde utanför arbetstid. Jag har gjort ett enklare script hemma som jag använder på jobbet, det komprimerar alla bilder efter arbetsdagen och sedan skickar upp dem på en ftp. Detta spar en hel del tid mot hur de andra gjorde. Jag fick ta över detta när några var på semester och tröttnade direkt på att göra allt manuellt.

Säg att jag skulle sluta, får jag ta bort scriptet då? Finns ingen annan som skulle lyckas göra ett script och de skulle inte kunna lista ut vad som hände om mitt kraschade mitt i heller.

Egentligen får du inte ta bort det, men samtidigt kan det ju som du säger bli en risk om det kör automatiskt och inte ses efter.

Många som jobbar på kontor skapar nog sina egna smarta lösningar, Excelfiler som tar ut statistik, små script, arbetsbeskrivningar osv. Allt detta är ju arbetsgivarens egendom, men jag har aldrig gjort någon överlämning av detta när jag slutat. Om någon frågat hur jag gjort så ja visst. Sedan har jag inte heller gått igenom och slängt något. Vill man tröska igenom min dokumentmapp och återanvända så var så god. Privata grejer sparar jag aldrig på min jobbdator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CusmaR:

Oj hade ingen aning om att företaget ägde det man gjorde utanför arbetstid. Jag har gjort ett enklare script hemma som jag använder på jobbet, det komprimerar alla bilder efter arbetsdagen och sedan skickar upp dem på en ftp. Detta spar en hel del tid mot hur de andra gjorde. Jag fick ta över detta när några var på semester och tröttnade direkt på att göra allt manuellt.

Säg att jag skulle sluta, får jag ta bort scriptet då? Finns ingen annan som skulle lyckas göra ett script och de skulle inte kunna lista ut vad som hände om mitt kraschade mitt i heller.

Skrivet av giplet:

Egentligen får du inte ta bort det, men samtidigt kan det ju som du säger bli en risk om det kör automatiskt och inte ses efter.

Många som jobbar på kontor skapar nog sina egna smarta lösningar, Excelfiler som tar ut statistik, små script, arbetsbeskrivningar osv. Allt detta är ju arbetsgivarens egendom, men jag har aldrig gjort någon överlämning av detta när jag slutat. Om någon frågat hur jag gjort så ja visst. Sedan har jag inte heller gått igenom och slängt något. Vill man tröska igenom min dokumentmapp och återanvända så var så god. Privata grejer sparar jag aldrig på min jobbdator.

Någonstans får man ju ha lite rimlighet i det hela också. Lagen pratar om uppfinningar och patent, att ha ett litet script som formaterar en excelfil eller liknande lär väl inte falla under det liksom. Problem blir det ju sällan om man inte försöker sälja eller patentera de här scripten eller vad det nu handlar om.

Permalänk
Medlem

det finns en skillnad om du har gjort det under arbetstid eller ej, om du har det i din arbetsbeskrivning eller ej.

Är det utvecklat utanför arbetstid och du inte har programmering som en arbetsbeskrivning så är det stora chanser att de är ditt.
Arbetsgivaren får inte rätt till arbetstagarens uppfinningar hursomhelst, t.ex. om du utvecklar ett program eller uppfinner samt patenterar en uppfinning utanför arbetstid medans du jobbar på mcdonalds som restaurangarbetare så har inte mcdonalds rätten till dem. Det är solklart utanför deras arbetsbeskrivning.

Ta ett snack med arbetsrättsjuristen, finns en hos ditt fack om du vill utnyttja ditt medlemskap annars ta en timmes gratis hos en firma, sen lägg några tusen som kostnad i ditt nya AB som du sedan drar av.