Quiz: Hur bra koll har du på ljudkort?

Permalänk
Medlem

6/10 Korrekta svar!
Hyfsat bra koll på dessa musikaliska kretskort har du allt, bra jobbat!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

10/10 konstigt nog..

Permalänk

Det klassiska resultatet då man inte visar sig kunna nånting: 4 av 10. Har aldrig haft ett "sånt där" ljudkort nån gång, bara audio interfaces som man kopplar instrument till.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

5/10 då jag glömt så mycket och alternativen var för snarlika man måste ju skylla ifrån sej. Xonar STX bor kvar i datorn sen dom kom ut och får nog, om det håller, flytta med till nästa. Första köpt för egna pengar var ett SoundBlaster AWE 32 PnP...

Nostalgi
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

8/10 helt okej

Synd att Aureal A3D dog ut, var mäktigt imponerande för sin tid, t.o.m. idag står sig ganska bra mot moderna virtuella surround tekniker. Skulle gärna få hända mer på den fronten om man frågar mig.

Nyligen gjort lite tester med demo med bl.a. Windows Sonic vs Dolby Atmos Headphone vs DTS Headphone:X och även om de står sig bra mot att köra "Stereo" högtalarinställningen med default Windows drivern så tycker jag med t.ex. moderkortstillverkares egna Realtek drivisar och 5.1 högtalarinställningen så ger 5.1 inställningen förstås mera naturligt ljud och ändå motsvarande 3D positionering med hörlurar enligt mitt tycke. Dolby Atmos Headphone funkar sämst utav de nämnda för mig. DTS Headphone:X med "generic headphone" inställningen funkar ganska OK men föredrar när man lyssnar till ljudkvalité hederliga 5.1 högtalarinställningen marginellt, Windows Sonic sådär "OK", minst skillnad men inte så stor försämring i ljudkvalité då igen. Men bäst kvalité med ungefär motsvarande positionering så tycker jag fortfarande 5.1 högtalar inställningen i Windows ger (föredrar 5.1 över 7.1, låter lite mera utbredd, blir för tight soundstaging med 7.1 kanalmixning för hörlurar säkert)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Saknar en fråga om Roland MT32

Permalänk
Medlem

7/10 Korrekta svar!
Du kan det här med ljudkort, grymt jobbat!

Visste inte ens att EVGA gjort ljudkort.
Bättre koll på gamla saker helt klart

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

4/10

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

7/10, var några äldre som jag mindes namnen fel på. 🤣

Minns åren med Soundblaster, och när de slog igenom, innan dess satt man med ett Roland MT-32 som var bästa som fanns då men de kunde ju tyvärr inte producera talljud.

Permalänk

Minns att jag hade nåt Sound Blaster 16 kompatibelt integrerat i Nvidia chipsetet på moderkortet till min pentium 233 MHz.
BLASTER=A220 I5 D1

Permalänk
Medlem

8/10, jag förväntade mig 10 men det var svårt.

Saknade något om Gravis Ultrasound, det givna valet för den som ville tracka musik i t.ex Fast Tracker 2. Jag kom från mod-världen på Amiga och att kunna använda fler kanaler än 4 var en gudagåva.

När GUS:et blev föråldrat bytte jag ut det mot ett AWE32 men ville egentligen ha ett TB Pinnacle, allt för att kunna spela samplingar. Så småningom blev det ett SB Live som hade riktigt bra effekter tack vare prima chip utvecklat av/med Ensoniq. Därefter blev det diverse ESI och M-Audio innan jag slutligen landade i RME via USB och där befinner jag mig än.

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Om du inte ser quizet beror det troligen på att du kör någon scriptblockering, så testa att stänga av det så bör det funka fint.

Ja, eller så kan ni göra ett quiz utan facebooks jävla opinionstage trackingskit sörja?! Har man bara en liite vettig webläsare eller webskydd så blockas opinionstage. Rätterligen!

Rätt sjukt att ni inte förmår koda 10 frågor på ett quiz utan att en IT-gigant med tveksam agenda och spårning av alla. Hela. Tiden. Och. Överallt. Måste vara med på noterna?

Dom skäms ju inte ens över mycket och på vilka sätt som de KAN spåra internet-användare på:
https://help.opinionstage.com/en/articles/3550294-how-to-opti...

Kan ni inte ta o bli lite coolare än så här?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ThurahT:

Ja, eller så kan ni göra ett quiz utan facebooks jävla opinionstage trackingskit sörja?! Har man bara en liite vettig webläsare eller webskydd så blockas opinionstage. Rätterligen!

Rätt sjukt att ni inte förmår koda 10 frågor på ett quiz utan att en IT-gigant med tveksam agenda och spårning av alla. Hela. Tiden. Och. Överallt. Måste vara med på noterna?

Dom skäms ju inte ens över mycket och på vilka sätt som de KAN spåra internet-användare på:
https://help.opinionstage.com/en/articles/3550294-how-to-opti...

Kan ni inte ta o bli lite coolare än så här?

Hej.

Jag vet inte vilken relevans den där länken har då vi inte använder någon trackingpixel i våra quizzar.

Men med det sagt så arbetar vi på ett internt quiz-system. Tills dess om man vill köra en quiz här så måste man sluta blockera den. Eller så kan man fortsätta att blockera det men då kan man inte heller delta i quizet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Trodde inte det skulle gå så bra men med tanke på frågorna borde jag haft 9/10 och inte 8/10.
Borde då jag kollar en del på 8-bit Guy och LGR klaran frågan. Framförallt med tanke på att jag lekt med emulering av Rolands MT32 och då inte bode blandat ihop dem.

Kul quiz.

Trodde inte Aureal vann mot Creative i domstolen utan att de bara konkade pga pengabrist runt/under rättegången. Innan uppköpet. Ska finnas fungerande prototyper ute av vortex 3 korten med APUer "Audio Prossesing Unint" Har i alla fall en XP drv som ska fungera med den liggande kvar om någon har ett kort.
Första versionerna av A3D användes så vit jag vet i flygsimulatorer i amerikanska flygvapnet för 3d positionering med hörlurar.
Något Creative aldrig fick till ens efter uppköpet. Inte vad jag testat eller sett skrivas om i alla fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.