Rb pi pihole startas automatiskt vid start upp.

Permalänk

Rb pi pihole startas automatiskt vid start upp.

Tjo,
Jag skulle vilja att pihole startade när min rb pi startas upp så jag slipper starta pihole manuellt.
För att starta pihole så kör jag sudo pihole -d kan man inte lägga in detta kommandot så det körs vid start upp ?
Sökt lite på nätet men inte hittat något direkt.
/Force

Permalänk
Medlem

@forcevision

Googla "linux startup script", och lägg in kommandot enligt guide som ser ut att följa standard-sätt... (exvis script-fil, i lämplig katalog i /etc/ ...)

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Skrivet av m1k3_dd:

@forcevision

Googla "linux startup script", och lägg in kommandot enligt guide som ser ut att följa standard-sätt... (exvis script-fil, i lämplig katalog i /etc/ ...)

Provade detta och kör jag sudo pihole status står det att piholekörs men jag har reklam fortfarande i mobilen. Allt funkade klockrent tills jag startade om min rb pi. Samma inställningar i mobilen och rb pi har rätt ip nummer.

Permalänk
Medlem

@forcevision: görs inte en startuptjänst automagiskt när man kör installern?
Kan inte erinra mig om att jag någonsin behövt göra en service vid de tillfällen jag satt upp en pihole.

Permalänk
Sötast

Undrar om något gått fel vid install kanske?

Min pi-hole startar automatiskt.

Permalänk
Medlem

Nåt fel på den stora tråden om Pi-hole?:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1416906-pi-hole-hardwa...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Lite smått irriterande att pihole går ner varannan dag. Då måste jag starta om min rb pi för att den skall fungera igen.

Permalänk
Sötast
Skrivet av forcevision:

Lite smått irriterande att pihole går ner varannan dag. Då måste jag starta om min rb pi för att den skall fungera igen.

Du bör nog köra en fresh install.
Känner inte igen några av dina problem

Permalänk
Medlem

Pihole startas vid boot, om allt installerats som det ska. Den ska inte heller gå ner ofta. Jag kör en manuell reboot efter cirka 10 dagar, för jag upplever det som "renande". Å andra sidan är jag lite vidskeplig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaherdin:

Pihole startas vid boot, om allt installerats som det ska. Den ska inte heller gå ner ofta. Jag kör en manuell reboot efter cirka 10 dagar, för jag upplever det som "renande". Å andra sidan är jag lite vidskeplig också.

pi@pihole:~ $ uptime
up 1202 days, 2:53, 1 user, load average: 0.76, 0.79, 0.81
pi@pihole:~ $

Permalänk

Pihole i AUR är jättetrasigt just nu ifall det är det som TS kör?
Kraschar sporadiskt (5 - 30 minuter) och efter krasch får man deleta pihole-filer som ägs av fel användare i /dev/shm innan man startar om det.