Installera Windows 10 på en NVME M.2 SSD, är det verkligen så här svårt?

Permalänk
Medlem

Installera Windows 10 på en NVME M.2 SSD, är det verkligen så här svårt?

Hej, jag skall precis bygga ihop en dator bestående av ett MSI Tomahawk Max 2, Ryzen 5 3600X samt en ny WD SN550 M.2 NVME. Jag börjar dock bli lite svettig när jag läser på om installationen av Windows 10 på en M.2 NVME SSD. Det verkar som att man behöver göra en del inställningar i BIOS för att det skall fungera korrekt, där vissa säger att manskap göra vissa inställningar medan andra menar motsatsen (Legacy på/av, CSM på/av, other OS, Secure boot avstängt, UEFI på/av osv) Här är t.ex. en beskrivning jag hittade som inte direkt skingrar dimmorna då jag på andra håll läst motstridiga råd:

Here is the procedure for install of Windows on a Nvme drive.

1 - Make sure you unplug all SATA and USB drives, the M.2 drive has to be the only drive installed.
2 - Go into the bios, under the boot tab there is an option for CSM, make sure it is disabled.
3 - Click on secure boot option below and make sure it is set to other OS, Not windows UEFI.
4 - Click on key management and clear secure boot keys.
5 - Insert a USB memory stick with a UEFI bootable iso of Windows 10 on it.
6 - Press F10 to save, exit and reboot.
7 - Windows will now start installing to your NVME drive as it has its own NVME driver built in.
8 - When the PC reboots hit F2 to go back into the BIOS, you will see under boot priority that windows boot manager now lists your NVME drive.
9 - Click on secure boot again but now set it to WIndows UEFI mode.
10 - Click on key management and install default secure boot keys
11 - Press F10 to save and exit and windows will finish the install.

Jag hänger inte riktigt med, är det verkligen så här många steg som krävs för att installera Windows 10 på en M.2 NVME disk? På mina gamla SATA SSD’er har det alltid varit busenkelt: 1. Ställ in ”boot priority 1” i Bios till USB-stickan med Windows installera på 2. När installationsprogrammet startat välj den SSDn du vill installera Windows till, inga extra inställningar i Bios utöver det har krävts. Jag skulle bli väldigt tacksam om någon kunnig på detta skulle kunna förklara för mig exakt var det är som krävs när det kommer till att installera Windows 10 på en nybyggd dator meden M.2 NVME? I nuläget känns det nästan som att jag kommer strunta i detta helt och köra på en gammal hederlig SATA SSD istället. Vore tacksam om någon kunde förklara på ett sätt som man förstår.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara någon som helst skillnad mellan att installera Win10 på en NVME SSD eller på en SATA SSD.
Vad som kan se ut som extra steg är nog sådant som bara behöver göras i vissa situationer, men kan behövas för både SATA och NVME SSDer.

Permalänk
Inaktiv

jag gjorde då inga som helst inställningar då jag installerade win 10 på sonens NVME, hade kört in win 10 på en USB sticka, botade datorn på USBn och körde in win 10, det var allt.

Det var ett Gigabyte Aorus B550 direkt ur lådan,

Permalänk
Medlem

Kommer fungera oavsett men om du vill utnyttja UEFI, secure boot, fast boot etc fullt ut så borde du ändra de inställningarna. CSM bör vara av och jag är ganska säker på att secure boot ska vara på med "Windows UEFI" också(någon får rätta om jag har fel). Windows installern är UEFI kompatibel och inkluderar MS nvme driver så borde inte vara nödvändigt att stänga av secure boot/ha på CSM, instruktionerna du hittat kanske är gamla. Båda dessa inställningar är vad jag vet till för att emulera BIOS så att saker utan stöd för UEFI ska fungera.

Finns också SVM och IOMMU du kan sätta på i AMD CBS settings så får du tillgång till core isolation samt memory integrity(aktiveras i defender).

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Nr 1, Plugga ur alla andra diskar är nåt man bör göra men samtidigt inte är ett krav.
Att man bör göra detta är för att windows VÄLDIGT GÄRNA installerar sig själv på andra diskar än den man väljer.
Det handlar då om små boot partitioner/osv som windows av nån jävla anledning alltid verkar vilja ha på en annan disk än den man själv väljer.

Det gäller även om man har en disk som redan har partition och data det skapas en ny liten partion ändå man förlorar dock ingen data utom i väldigt sällsynta fall.
Så den stora anledningen är att windows installerat boot partitionen på en annan disk och om den disken plockas ur/dör/etc sp bootar inte windows längre.
Är dock ganska lätt att fixxa igen med en windows installations dvd/usb men igen finns stor risk att den nya boot partitionen ej läggs där man vill ha den om mer än en disk finns installerad.

Med andra ord!
Det är lätt och går väldigt fort att tillfälligt koppla ur andra diskar innan man installerar windows så man slipper den visserligen lilla risk för data förlust och eventuella framtida boot problem.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izak80:

Hej, jag skall precis bygga ihop en dator bestående av ett MSI Tomahawk Max 2, Ryzen 5 3600X samt en ny WD SN550 M.2 NVME. Jag börjar dock bli lite svettig när jag läser på om installationen av Windows 10 på en M.2 NVME SSD. Det verkar som att man behöver göra en del inställningar i BIOS för att det skall fungera korrekt, där vissa säger att manskap göra vissa inställningar medan andra menar motsatsen (Legacy på/av, CSM på/av, other OS, Secure boot avstängt, UEFI på/av osv) Här är t.ex. en beskrivning jag hittade som inte direkt skingrar dimmorna då jag på andra håll läst motstridiga råd:

Here is the procedure for install of Windows on a Nvme drive.

1 - Make sure you unplug all SATA and USB drives, the M.2 drive has to be the only drive installed.
2 - Go into the bios, under the boot tab there is an option for CSM, make sure it is disabled.
3 - Click on secure boot option below and make sure it is set to other OS, Not windows UEFI.
4 - Click on key management and clear secure boot keys.
5 - Insert a USB memory stick with a UEFI bootable iso of Windows 10 on it.
6 - Press F10 to save, exit and reboot.
7 - Windows will now start installing to your NVME drive as it has its own NVME driver built in.
8 - When the PC reboots hit F2 to go back into the BIOS, you will see under boot priority that windows boot manager now lists your NVME drive.
9 - Click on secure boot again but now set it to WIndows UEFI mode.
10 - Click on key management and install default secure boot keys
11 - Press F10 to save and exit and windows will finish the install.

Jag hänger inte riktigt med, är det verkligen så här många steg som krävs för att installera Windows 10 på en M.2 NVME disk? På mina gamla SATA SSD’er har det alltid varit busenkelt: 1. Ställ in ”boot priority 1” i Bios till USB-stickan med Windows installera på 2. När installationsprogrammet startat välj den SSDn du vill installera Windows till, inga extra inställningar i Bios utöver det har krävts. Jag skulle bli väldigt tacksam om någon kunnig på detta skulle kunna förklara för mig exakt var det är som krävs när det kommer till att installera Windows 10 på en nybyggd dator meden M.2 NVME? I nuläget känns det nästan som att jag kommer strunta i detta helt och köra på en gammal hederlig SATA SSD istället. Vore tacksam om någon kunde förklara på ett sätt som man förstår.

Som andra sagt så behöver det inte vara så komplicerat, och egentligen behöver du inte göra något annat än för vilken disk som helst idag. Så 1: Frivilligt, men kan göra sakerna lättare. 2-4: behövs inte. 5: behövs, ska du installera Windows behöver du Windows. 6: är bara för att spara inställningarna i BIOS och det behövs inte då du inte behöver ändra något där. 7: är installationen. 8-11: behövs inte.

Så för att sammanfatta: Koppla ur övriga diskar för att komma bort från risken att något viktigt hamnar på fel disk. Stoppa i USB-minnet med Windows. Boota och installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nr 1, Plugga ur alla andra diskar är nåt man bör göra men samtidigt inte är ett krav.
Att man bör göra detta är för att windows VÄLDIGT GÄRNA installerar sig själv på andra diskar än den man väljer.
Det handlar då om små boot partitioner/osv som windows av nån jävla anledning alltid verkar vilja ha på en annan disk än den man själv väljer.

Det gäller även om man har en disk som redan har partition och data det skapas en ny liten partion ändå man förlorar dock ingen data utom i väldigt sällsynta fall.
Så den stora anledningen är att windows installerat boot partitionen på en annan disk och om den disken plockas ur/dör/etc sp bootar inte windows längre.
Är dock ganska lätt att fixxa igen med en windows installations dvd/usb men igen finns stor risk att den nya boot partitionen ej läggs där man vill ha den om mer än en disk finns installerad.

Med andra ord!
Det är lätt och går väldigt fort att tillfälligt koppla ur andra diskar innan man installerar windows så man slipper den visserligen lilla risk för data förlust och eventuella framtida boot problem.

Vad den här användaren säger.

Jag har nyligen fått erfara hur korkat det är att inte kunna ta ut en gammal hårddisk ur min gamla dator till min nya, trots att det bara är en "backup" hårddisk och inget installerat OS på. Men det finns tydligen en väldigt liten boot sector eller liknande på den, så datorn kan inte starta Windows när den inte är ikopplad. Och det var väldigt svårt att lösa problemet så den får sitta kvar där tills jag orkar bry mig.

Permalänk
Medlem

På mitt moderkort fick jag se till att aktivera M.2-läge för den porten innan disken dök upp i installationen, men det är fullt möjligt att det är konfigurerat så från början om du har ett nyare moderkort. Vad gäller UEFI/Secure boot etc så ska du ju kunna ha dem påslagna utan problem. Att aktivera legacy boot känns speciellt dumt.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, det uposakkattas. Det verkar vara lite blandade råd även i den här tråden där vissa menar att inget bör göras medan andra säger att jag bör göra vissa inställningar. Vad jag förstår så borde dock mycket per automatik redan vara på/av i Bios (moderkortet ifråga är ett MSI Tomahawk Max 2 och cpun en AMD Ryzen 5 3600). Finns det några inställningar jag absolut skall ställa in innan jag försöker installera Windows 10, inställningar som gör att Windows 10 funkar så bra och snabbt som möjligt och som inte går att göra efteråt utan måste göras innan installationen av operativsystemet?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ingenting särskilt när jag installerade Win10 häromdagen. Det är nog mest om man har fler diskar, kanske dual/multibootar osv. Som kan ställa till det.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag behövde inte göra något speciellt när jag installerade Windows på min NVME-disk. Dock så håller jag med om att du ska koppla ur alla andra diskar när du installerar. Men det ska man göra oavsett vad man installerar på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Koppla ur övriga diskar och kör, förmodligen går det bra direkt. Stöter du på patrull tacklar du det då

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Koppla ur övriga diskar och kör, förmodligen går det bra direkt. Stöter du på patrull tacklar du det då

Okej, inga inställningar för att få Windows 10 att funka så bra som möjligt behövs alltså? Vad rekommenderas förresten när det kommer till konto, lokalt eller ett Microsoft konto?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izak80:

Okej, inga inställningar för att få Windows 10 att funka så bra som möjligt behövs alltså? Vad rekommenderas förresten när det kommer till konto, lokalt eller ett Microsoft konto?

Det beror på. Man får en del fördelar om man loggar in med konto, men en del tycker att det är en för stor inskränkning av den personliga integriteten.

En stor fördel för mig med konto är att Windowslicensen (licenserna) är kopplad till kontot istället för till maskinen eller nyckeln. Synkning av inställningar och sånt är ju trevligt också men kanske inte direkt revolutionerande. Men det är ju nice att få ens färger och bakgrundsbilder direkt när man loggar in på en ny maskin och så, och slippa skriva in WiFi-lösenord. Kör man Edge som webbläsare så synkar den också allt som har med den att göra, lösenord, favoriter, tillägg och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror på. Man får en del fördelar om man loggar in med konto, men en del tycker att det är en för stor inskränkning av den personliga integriteten.

En stor fördel för mig med konto är att Windowslicensen (licenserna) är kopplad till kontot istället för till maskinen eller nyckeln. Synkning av inställningar och sånt är ju trevligt också men kanske inte direkt revolutionerande. Men det är ju nice att få ens färger och bakgrundsbilder direkt när man loggar in på en ny maskin och så, och slippa skriva in WiFi-lösenord. Kör man Edge som webbläsare så synkar den också allt som har med den att göra, lösenord, favoriter, tillägg och så.

Ok, hur är det med bloatware, installeras automatiskt en massa ”skit” när man loggar in på Microsoft konto, saker som man slipper om man skapar ett lokalt konto? Är allergisk mot detta nämligen.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izak80:

Ok, hur är det med bloatware, installeras automatiskt en massa ”skit” när man loggar in på Microsoft konto, saker som man slipper om man skapar ett lokalt konto? Är allergisk mot detta nämligen.

Nja, det är inget som installeras på grund av kontot (vad jag vet) däremot är det ju en del saker som inte funkar om du inte har konto, som Windows-butiken exempelvis. Sen kan det säkert gå att aktivera i alla fall en del av dessa ändå, genom att logga in med ett MS-konto i programmet istället för i Windows, men inte allt. En del ser ju butiken som bloat också förstås, jag har mer sett den som onödig för det inte fanns något av intresse där men det har ändrats en del på senare tid. Den nya terminalen är riktigt nice exempelvis och jag kör hellre Slack och Spotify i de sandboxade apparna som finns i butiken.

Permalänk
Medlem

Min vän har haft exakt samma problem med MSI B550 är nu osäker om det va exakt samma modell som din men han kom med sin dator till mig efter ha ägnat en hel dag. Följande löste problemet, kopplade ur allt onödigt skit och uppdaterade bios samtidigt återställde jag alla bios inställningar sen körde jag installationen och allting fungera. Nu låter det enkelt JA det är det men det tog mig 2timmar o komma fram till det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Ok, hur är det med bloatware, installeras automatiskt en massa ”skit” när man loggar in på Microsoft konto, saker som man slipper om man skapar ett lokalt konto? Är allergisk mot detta nämligen.

Bloatwaret som installeras gör ingen skillnad på om du väljer lokalt eller Microsoft konto

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BriLiAnT:

Min vän har haft exakt samma problem med MSI B550 är nu osäker om det va exakt samma modell som din men han kom med sin dator till mig efter ha ägnat en hel dag. Följande löste problemet, kopplade ur allt onödigt skit och uppdaterade bios samtidigt återställde jag alla bios inställningar sen körde jag installationen och allting fungera. Nu låter det enkelt JA det är det men det tog mig 2timmar o komma fram till det..

Du har nog skrivit i fel tråd, men tack ändå och hoppas det löser sig för din vän

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det är inget som installeras på grund av kontot (vad jag vet) däremot är det ju en del saker som inte funkar om du inte har konto, som Windows-butiken exempelvis. Sen kan det säkert gå att aktivera i alla fall en del av dessa ändå, genom att logga in med ett MS-konto i programmet istället för i Windows, men inte allt. En del ser ju butiken som bloat också förstås, jag har mer sett den som onödig för det inte fanns något av intresse där men det har ändrats en del på senare tid. Den nya terminalen är riktigt nice exempelvis och jag kör hellre Slack och Spotify i de sandboxade apparna som finns i butiken.

Aha, ok, jag trodde det var för att slippa allt "Bloatware" som många väljer att skapa ett lokalt konto under Windows 10 installationen.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Näe bara att det laddas upp så mycket mindre skit till microsoft med ett lokalt konto.
Är dock ganska svårt att lyckas skapa ett lokalt konto med nyare windows 10 versioner, finns info om det om du googlar.
Kör själv bara lokalt och framöver när dom har låst ner det helt o hållet så bara online konto går att köra så vet i fan vad jag gör.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Näe bara att det laddas upp så mycket mindre skit till microsoft med ett lokalt konto.
Är dock ganska svårt att lyckas skapa ett lokalt konto med nyare windows 10 versioner, finns info om det om du googlar.
Kör själv bara lokalt och framöver när dom har låst ner det helt o hållet så bara online konto går att köra så vet i fan vad jag gör.

Är väl inte svårare än att rycka nätverkskabeln, eller har dom gjort det ännu värre?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Japp dom har gjort det värre särskilt på home där det krävs en del pillande för att få det att funka.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Adata SX8200 PRO? Lite blandade recensioner men det är den absolut snabbaste disken i den prisklassen jag kunde hitta.

https://www.amazon.se/ADATA-ASX8200PNP-512GT-C-SX8200-Solid-S...

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget svar till TS då jag inte har någon erfarenhet av detta, men hoppas du får bra svar.

Skrivet av grizzly666:

Näe bara att det laddas upp så mycket mindre skit till microsoft med ett lokalt konto.
Är dock ganska svårt att lyckas skapa ett lokalt konto med nyare windows 10 versioner, finns info om det om du googlar.
Kör själv bara lokalt och framöver när dom har låst ner det helt o hållet så bara online konto går att köra så vet i fan vad jag gör.

Har kört med ett online-konto ända sedan jag uppgraderade till Windows 10, mest för att det var förvalt vid installationen. Systemen för både datorer och TV-spelkonsoler är så online-baserade idag, på både gott och ont. Det positiva är synkronisering och aviseringar om mail och annan information i realtid. Det negativa är dels att om internetanslutningen bryts fungerar vissa saker inte, och dels att företagen lättare kan samla in information om användaren.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Har tyvärr inget svar till TS då jag inte har någon erfarenhet av detta, men hoppas du får bra svar.

Har kört med ett online-konto ända sedan jag uppgraderade till Windows 10, mest för att det var förvalt vid installationen. Systemen för både datorer och TV-spelkonsoler är så online-baserade idag, på både gott och ont. Det positiva är synkronisering och aviseringar om mail och annan information i realtid. Det negativa är dels att om internetanslutningen bryts fungerar vissa saker inte, och dels att företagen lättare kan samla in information om användaren.

Vad för saker är det som inte fungerar om man inte har en internetanslutning och ett Microsoft konto på datorn?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det är ju valfritt att ha online-konto eller inte, men det är rätt bekvämt med online-konto. Ens inställningar sparas, windows-nyckeln sparas och man har en del mappar länkade till onedrive för automatisk backup.

Jag personligen ser ingen anledning att inte ha online-konto. Det "laddas upp" lika mycket skit till microsoft oavsett om man har online-konto eller inte. Jag skulle påstå att man får mindre bloat om man har online-konto, eftersom det inte installeras en massa appar automatiskt vid ominstallation.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Vad för saker är det som inte fungerar om man inte har en internetanslutning och ett Microsoft konto på datorn?

Det är inga saker mer än sådant som naturligt kräver uppkoppling vad jag förstår. Synkning av inställningar, mail och sånt funkar förstås inte utan uppkoppling oavsett kontotyp eller OS, samma med app-butiken och så. Cortana, alltså röststyrning/assistenten, misstänker jag inte fungerar utan uppkoppling också men jag vet inte för jag har aldrig använt den. Till och med aktiveringen av operativsystemet går ju att göra offline, dock med ett telefonsamtal.

Nu är det rätt sällan man inte har uppkoppling på sin dator idag, men jag har ibland tagit med mig en egen dator till jobbet för vissa saker och den får jag inte koppla upp på företagsnätet (vi har ett gästnät men det har inte känts så viktigt för det jag använt den till) och den har ju funkat utan problem, även med Office 365 och liknande.

Permalänk
Medlem

Har installerat win 10 på 3st datorer med nvme. M2. Kan intyga att det är oftast moderkortet och bios som fungerar olika beroende på kvalitet/kostnad... Det var ett jävla meck att installera på ett 1200kr moderkort, med uefi legacy och en massa som skulle ändras i bios, precis som du läste i beskrivningen. fungerade som du sa också enbart om alla ssd/hdd var urkopplade. Senare med ett 7000kr moderkort så pluggade jag in rubbet från start, den gav mig alla nvme. M2 slots /ssd/hdd som valbara, utan någon som helst inställning med uefi/legacy. Tror det handlar om teknik och tid, din pryl är ny och borde fungera ypperligt. Bios är myvket bättre nu än för bara 5 år sen. Det enda jag tror du behöver tänka på är att för säkerhets skull, kör bara med nvme. M2 vid just installeringen. Låt dom andra ligga urkopplade innan o medans. Dra igång bios med F2/F10 delete eller vad det nu är, välj nvme. M2 som secondary boot, usb som first boot. Peta in usb. Blå usb porten, tack 8D. Kör. Installera allt. Peta in alla ssd/hdd när du fått windows att funka. Ändra first boot till nvme. M2 om du inte planerar annat, sen borde det funka. Installera drivers o sånt, flasha bios, fixa senaste grejjerna. Sen kör du spindelharpan i 4k. Fint så.

Permalänk
Medlem

Byggde nyss ny burk med 2st nvme enheter.
Som väntat ingen skillnad och inga konstigheter.
Folk har alla möjliga ritualer kring detta men det krävs öht inga speciella manövrar om det inte är relativt gamla grejor.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb