Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nja, delvis. Men man kan stänga av iCloud.

Problemet med Icloud eller egentligen alla molntjänsters gratisnivåer är ju att platsen inte räcker så långt. Pratar man backup av inställningar, sms, dokument eller så räcker det långt förstås men för foton och liknande så räcker det inte långt alls. Så låter man inställningarna vara som när telefonen var ny så blir det snart fullt och så får man en massa gnäll, vilket oftast leder till att man avaktiverar foto-uppladdningen eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet med Icloud eller egentligen alla molntjänsters gratisnivåer är ju att platsen inte räcker så långt. Pratar man backup av inställningar, sms, dokument eller så räcker det långt förstås men för foton och liknande så räcker det inte långt alls. Så låter man inställningarna vara som när telefonen var ny så blir det snart fullt och så får man en massa gnäll, vilket oftast leder till att man avaktiverar foto-uppladdningen eller så.

Precis. Jag stänger av fotouppladdningen om jag använder iOS enhet då jag inte behöver den funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Precis. Jag stänger av fotouppladdningen om jag använder iOS enhet då jag inte behöver den funktionen

Jo, jag kör OneDrive vilket funkar bra på IOS. Dock brukar Icloud bli fullt ändå, trots att jag i princip inte använder telefonen (då "mina" iphones alltid har varit jobbtelefoner), men den gör ju backuper och så dit per default ganska ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Eller så värderar man smidig (läs är för lat) och säker lagring av sina foton mer än 9 kr/månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Eller så värderar man smidig (läs är för lat) och säker lagring av sina foton mer än 9 kr/månaden.

Det är ju det jag gör, och därför har jag Onedrive. Funkar utmärkt och enkelt på alla mina enheter till skillnad från Icloud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju det jag gör, och därför har jag Onedrive. Funkar utmärkt och enkelt på alla mina enheter till skillnad från Icloud.

Var inget hugg mot din Onedrive. Var ett hugg mot alla som inte använder någon "drive" med argumentationen att det är för dyrt eller för krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kan jag fråga dig hur du har konfat onedrive då jag vill migrera över från Google Photos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkshippo:

Kan jag fråga dig hur du har konfat onedrive då jag vill migrera över från Google Photos.

Det är inte så mycket att konfa, appen frågar om du vill aktivera foto-uppladdning efter installationen. Hur du får över dina bilder från Google vet jag inte men det borde inte vara så svårt. Enklast sannolikt är om du har en katalog på datorn som har alla Google Photos och så kör du OneDrive och lägger bilderna i dess kataloger istället. Alla bilder du har på din telefon kommer ju att skickas över när du aktiverar funktionen.

Jag har köpt årskort för Office 365+ Family eller vad det heter när de har varit billiga, sen delar jag på licenserna med några familjemedlemmar. Ofta kan man hitta dem för 500-600 när det är typ Black Friday eller så. Då ingår licenser för Office och molnlagring för fem personer i ett år.