Min laserskrivare beter sig som en bläckstråleskrivare?

Permalänk

Min laserskrivare beter sig som en bläckstråleskrivare?

Jag har en färglaser (samsung sl-c480w) som plötsligt vägrade skriva ut och ville jag skulle köpa någon bildbehandlingsenhet.

Sagt och gjort, jag köpte en ny, heter visst också "Trumma för överföring av toner". Utskrifterna blev helt utsmetade.

Jag bytte trumma, samma resultat. Jag bytte trumma till orginal, samma resultat. Företaget jag handlade från fick se utskriften och har inte kommit med någon annan lösning.

Vad är orsaken och lösningen? Jag har bara sett fenomenet "utsmetad färg' på bläckstråleskrivare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Jag däremot har sett de utsmetade färgerna på laserskrivare förut. Jag är absolut inget proffs på detta utan bara långtida användare, men jag har sett några typiska fel när utskrifter strular:

- Tonerkasetten är slut eller ojämn. Lösning: Byt toner. Eller skaka den, kan hjälpa en stund.

- Trumman är slut - typiskt lever trumman flera gånger längre än tonerkasetterna men de brukar ta slut med tiden. Lösning: byt trumma.

- Värmeenheten som fixerar tonern vi papperet börjar ge sig. Har bara sett det nån enstaka gång. Då var skrivaren ändå slut så den byttes ut. Om det är för dålig sprutt på värmeenheten så kommer det ju kladda efteråt.

- Allmänt kladd på valsar som papperet passerar inne i skrivaren. Lösning: Rengör.

Köpte du en originaltrumma eller en kopia?

Utskrifterna du får ut, är det "fixerat kladd" (dvs att det har smetats ut innan värmeenheten och sen fixerats) eller är det möjligt att kladda runt tonern när du fått ut papperen?

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Köpte du en originaltrumma eller en kopia?

Utskrifterna du får ut, är det "fixerat kladd" (dvs att det har smetats ut innan värmeenheten och sen fixerats) eller är det möjligt att kladda runt tonern när du fått ut papperen?

Testade två kopior och en orginaltrumma.

Kladdet är torrt, dvs går inte att smeta ut mer.

Permalänk
Medlem

Då är ju kladdet innan värmetråden. Kollat hur tonern ser ut, finns det kladd på eventuell rulle där? Kladd på rullar inne i maskinen?

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Tack, verkar ha gjort susen.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Då är ju kladdet innan värmetråden. Kollat hur tonern ser ut, finns det kladd på eventuell rulle där? Kladd på rullar inne i maskinen?

Fanns pulver att dammsuga upp.