Google lovar att dra ned på spårning av individer

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med CCleaner som rensar allt så fort jag stänger webbläsaren och jag använder även Maleware bytes som är bra på att blockera skadliga sidor och allt skräp typ trojaner m.m och de är de gott om, i stort sett varenda dag så blockeras allt från ip adresser till trojaner och spywere.
Fördelen med att blockera allt är så fort jag kommer in på en ny sida som jag inte varit på så poppar de upp att jag måste tillåta coockies och är de en sida jag loggar in på eller litar på så tillåter jag de, annars så trycker jag nej och de brukar oftast funka ändå.

Permalänk
Medlem

Är inte den som störs jätte mycket av riktad reklam och sånt men det kan vara irriterande.

Men däremot häromdagen när jag skulle kolla på nya mortal kombat filmens trailer och YouTube vill att jag ska identifiera mig med bild på mitt legitimation eller konto kort då vart det lite för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsf:

Är inte den som störs jätte mycket av riktad reklam och sånt men det kan vara irriterande.

Men däremot häromdagen när jag skulle kolla på nya mortal kombat filmens trailer och YouTube vill att jag ska identifiera mig med bild på mitt legitimation eller konto kort då vart det lite för mycket.

Äsch, det var väl inget. Snart vill de att du sätter en kamera+mic i sovrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Så som jag tolkar det:
Genom att distribuera processen!
1. Du besöker en webbsida som använder någon av Googles tjänster. Samtidigt som sidan laddas hämtas en programsnutt ner och installeras på din dator.
2. Programsnutten sätter igång att spåra dina aktiviteter på i princip samma sätt som Google tidigare gjort centralt, men nu är det inga spårningsdata som lämnar din dator.
3. Efter ett tag har programmet så mycket information om dig att det kan sortera in dig i en fördefinierad grupp. Vilken grupp du tillhör skickas till Google och/eller kan utläsas av kod från webbsidor du besöker.
4. Spårningen och anpassning av grupptillhörighet fortsätter och justeras hela tiden.

Detta blir en stor win för Google genom att de inte alls behöver lika mycket serverkraft själva när allt jobb görs hos dem som står för data.
För oss vanliga dödliga blir vinsten att integriteten gentemot Google ökar, i alla fall inledningsvis. Nackdelarna är att vi själva får stå för datakraften och att det installeras programvara som vi inte har kontroll över och som kan bli en ingångsvektor för malware.

Är det inte olagligt att ladda ner saker på människors datorer utan att dom går med på de?