Material från 150 000 övervakningskameror läckt efter hackerattack

Permalänk
Melding Plague

Material från 150 000 övervakningskameror läckt efter hackerattack

Molnbaserade övervakningskameror från bolaget Verkada exponerade videoströmmar från vårdinrättningar och fängelser samt bolag likt Cloudflare och Tesla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter dyrt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Känns som att det fanns en kameratillverkare med det namnet

Välkommen till Sweclockers redaktion Noelia (@landmarks)

Permalänk
Medlem

Ja, jo kommer man åt ett adminkonto så är det ju givetvis lätt att ”hacka”. Frågan är ju hur de kom över det, bryte force? Någon som surfat porr och får keylogger installerad?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

"Verkada erbjuder kameror med mjukvara som ska kunna känna igen personer och föremål,"

Helt sjuk, kommer blir mer och mer som Kina.

Kan inget annat kan skratta åt företag, jag är emot massövervakning.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, jo kommer man åt ett adminkonto så är det ju givetvis lätt att ”hacka”. Frågan är ju hur de kom över det, bryte force? Någon som surfat porr och får keylogger installerad?

Ja jag skulle inte ens klassa detta som hacking... Adminkontot och lösenordet ska ha legat ute på en öppen webbplats.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Ja, jo kommer man åt ett adminkonto så är det ju givetvis lätt att ”hacka”. Frågan är ju hur de kom över det, bryte force? Någon som surfat porr och får keylogger installerad?

admin
password

Ibland är det tyvärr inte svårare än så.

Permalänk
Medlem

"oopsie"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Någon som surfat porr och får keylogger installerad?

Surfa porr kan du göra utan att få en keylogger. Det finns många bra sidor utan sånt trams. Har jag iallafall hört från någon jag känner...

Permalänk
Skrivet av superegg:

"Verkada erbjuder kameror med mjukvara som ska kunna känna igen personer och föremål,"

Helt sjuk, kommer blir mer och mer som Kina.

Kan inget annat kan skratta åt företag, jag är emot massövervakning.

Jag är för massövervakning, om man bor i en förort som jag gör.. hade jag gärna haft kameror överallt.. helst med ljud och i varje trapphus.

Sjukt skönt att kunna vara lite med säkrare med storebror som övervakare.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fatmajk:

Surfa porr kan du göra utan att få en keylogger. Det finns många bra sidor utan sånt trams. Har jag iallafall hört från någon jag känner...

Man behöver inte ens lämna Reddit, har jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, jo kommer man åt ett adminkonto så är det ju givetvis lätt att ”hacka”. Frågan är ju hur de kom över det, bryte force? Någon som surfat porr och får keylogger installerad?

Mest vanligt idag är via phishing...

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Känns som att det fanns en kameratillverkare med det namnet

Välkommen till Sweclockers redaktion Noelia (@landmarks)

Tack! Mycket trevligt att vara här!

Som jag förstått det tillhandahåller Verkada både sina egna kameror samt mjukvaran/plattformen, men kanske har de haft endast kameror innan det, hittar tyvärr inget om det.

Permalänk
Medlem

Ingen internetsladd i hårddisken denna gången?

Mänskligt slarv är mycket svårt att skydda sig mot;
Ju komplexare påtvingad lösenordsskyddsmekanism desto större risk för idiotiska genvägar.
Säkraste lösningen är att plocka ut beroendet av mänskligt minne ur ekvationen
Tänker på tex fingeravtryck, retina etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja jag skulle inte ens klassa detta som hacking... Adminkontot och lösenordet ska ha legat ute på en öppen webbplats.

/hulle.

Precis, folk slänger sig hela tiden med "jag har blivit hackad", system är generellt så pass bra att det är väldigt svårt att hacka sig in på seriösa företag.

Skrivet av anon5930:

admin
password

Ibland är det tyvärr inte svårare än så.

Jo, men då har du inte hackat dig in.

Skrivet av Fatmajk:

Surfa porr kan du göra utan att få en keylogger. Det finns många bra sidor utan sånt trams. Har jag iallafall hört från någon jag känner...

Med tanke på hur mycket reklam det finns på dessa sajter så kan man säkert hamna någonstans där man inte borde.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Nu vill inte jag vara sånn, men hur kan ett admin konto (visserligen på en hög nivå) ge tillgång till samtliga kunders videoströmmar? Hur tänker man? Tänker man?
AXIS i Lund gnuggar händerna hoppas jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Nu vill inte jag vara sånn, men hur kan ett admin konto (visserligen på en hög nivå) ge tillgång till samtliga kunders videoströmmar? Hur tänker man? Tänker man?
AXIS i Lund gnuggar händerna hoppas jag

Säkert lite som Domain-admin konton, inget som man använder till allt, men för att göra just dessa saker och någon lyckades komma över det. Så troligtvis så har dom gett dessa konton lite för mkt behörigheter.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Rätt ironiskt att verkada blir hackade med tanke på att dem varit ute och påstått att deras system som är helt closed source med allt centralt på ett ställe är mycket säkrare än så som giganterna inom branschen dvs axis, hanwa samt bosch har valt att göra. De har istället valt att skapa ett eget nätverksprotokol kallat onvif som är helt opensource. Med hjälp av detta så kan vem som helst skapa egen mjukvara till kamerorna och man kan även blanda kameror från olika tillverkare mm.

Förövrigt rätt anmärkningsvärt att sjukhus, fängelser och andra myndigheter valt att köpa in kameror från ett budget företag som verkada men är väl pengar som talat i vanlig ordning

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SockerfriKetchup:

Jag är för massövervakning, om man bor i en förort som jag gör.. hade jag gärna haft kameror överallt.. helst med ljud och i varje trapphus.

Sjukt skönt att kunna vara lite med säkrare med storebror som övervakare.

Jag bor med i ett ghetto område där många har dött, men jag är ändå emot massövervakning det kommer ändå inte hjälpa då alla är svartklädda och i rätten så kommer det sakna bevis eller att dom döms till ett lågt straff.

Har själv blivit stoppad av snuten bara för att jag åker i ghetto området, och dom säger att det är mycket droger där, men dom vet nog mycket väl om vem dessa personer är men dom kan inte göra något utan bevis.

Och när jag beskriver området så hånskratta folk åt mig och även här, då dom tycker jag överdriver.

Och om jag skulle vart i Kina och deras AI skulle läsa av mig så hade det kommit upp "onormal person" grip personen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Jag bor med i ett ghetto område där många har dött, men jag är ändå emot massövervakning det kommer ändå inte hjälpa då alla är svartklädda och i rätten så kommer det sakna bevis eller att dom döms till ett lågt straff.

Har själv blivit stoppad av snuten bara för att jag åker i ghetto området, och dom säger att det är mycket droger där, men dom vet nog mycket väl om vem dessa personer är men dom kan inte göra något utan bevis.

Och när jag beskriver området så hånskratta folk åt mig och även här, då dom tycker jag överdriver.

Och om jag skulle vart i Kina och deras AI skulle läsa av mig så hade det kommit upp "onormal person" grip personen.

Samma här, dock hade kameror ändå gjort det lite nervöst för gängen som hänger utanför Coop.. Även om de kör med ''no face no case''

Tror det var i somras en ungdom blev avrättad utanför mitt fönster.. en sådan ''drive by''

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Inaktiv

Jävlar va någon kommer få sparken! 😅

Skrivet av SockerfriKetchup:

Jag är för massövervakning, om man bor i en förort som jag gör.. hade jag gärna haft kameror överallt.. helst med ljud och i varje trapphus.

Sjukt skönt att kunna vara lite med säkrare med storebror som övervakare.

Håller med dig! Mer bl.a. övervakningskameror hade varit toppen.
Har själv fått bilen först skadad i anlagd bilbrand, sönderslagen och klotter i hela bilen på ska vi säga "nysvenska".
2:a gången det va bilbrand på min parkering så hade jag tur att det inte min bil stod nära den bilen de startade branden i.

Hade gärna sett typ GPS fotboja för dömda brottslingar som kan va farliga eller har en historia av stölder & skadegörelse.
Alla vi som sköter oss till den grad att vi inte misshandlar eller eldar bilar, vilket tack och lov är den stora majoriteten, hade fått en bra mycket lugnare vardag & samhället hade sparat sjukt stora summor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SockerfriKetchup:

Samma här, dock hade kameror ändå gjort det lite nervöst för gängen som hänger utanför Coop.. Även om de kör med ''no face no case''

Tror det var i somras en ungdom blev avrättad utanför mitt fönster.. en sådan ''drive by''

Dom har sätt upp kameror i Bergsjön i center, men då flytta dom bara till ett annat ställe som bara var en bit ifrån.

Tro mig detta gäng skiter i kameror, i värsta fall så använder dom barn för att göra jobbat gjort.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Säkert lite som Domain-admin konton, inget som man använder till allt, men för att göra just dessa saker och någon lyckades komma över det. Så troligtvis så har dom gett dessa konton lite för mkt behörigheter.

Man skapar inte ett adminkonto som kan riskera ett helt företags framtid, då överväger man andra alternativt, ev vinster som ett konto på denna nivå kan erbjuda kan aldrig motivera den ekonomiska förlusten OM det knäcks.

Permalänk
Skrivet av superegg:

Dom har sätt upp kameror i Bergsjön i center, men då flytta dom bara till ett annat ställe som bara var en bit ifrån.

Tro mig detta gäng skiter i kameror, i värsta fall så använder dom barn för att göra jobbat gjort.

Du har såklart rätt, men vi får inte lov att diskutera detta.. nån kan ju bli kränkt

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Man skapar inte ett adminkonto som kan riskera ett helt företags framtid, då överväger man andra alternativt, ev vinster som ett konto på denna nivå kan erbjuda kan aldrig motivera den ekonomiska förlusten OM det knäcks.

Så är det absolut, men det verkar inte som man har tänkt så i detta fallet. Ett konto har haft för mkt behörighet och det har kommit på vift. Sen blir man förvånad över vilka genvägar som tas med säkerheten ibland, så detta är inget som jag blir direkt förvånad över.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Tack! Mycket trevligt att vara här!

Som jag förstått det tillhandahåller Verkada både sina egna kameror samt mjukvaran/plattformen, men kanske har de haft endast kameror innan det, hittar tyvärr inget om det.

Jag menade mer att de troligen inte existerar efter detta

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av medbor:

Jag menade mer att de troligen inte existerar efter detta

Ibland kan det gå såhär

Tiden får utvisa om detta är något de kan återhämta sig från eller inte, men det ser kanske inte strålande ut just nu.

Permalänk
Medlem

To be clear: this hack affected the cameras and nothing else. No customer data was accessed, no production systems, no databases, no encryption keys, nothing.
– John Graham-Cumming, teknikchef Cloudflare

Ehhh jag som kund hade helt klart ansett att "customer data was accessed" när bild och video är läckt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Samma här, dock hade kameror ändå gjort det lite nervöst för gängen som hänger utanför Coop.. Även om de kör med ''no face no case''

Tror det var i somras en ungdom blev avrättad utanför mitt fönster.. en sådan ''drive by''

Skrivet av anon236072:

Jävlar va någon kommer få sparken! 😅

Håller med dig! Mer bl.a. övervakningskameror hade varit toppen.
Har själv fått bilen först skadad i anlagd bilbrand, sönderslagen och klotter i hela bilen på ska vi säga "nysvenska".
2:a gången det va bilbrand på min parkering så hade jag tur att det inte min bil stod nära den bilen de startade branden i.

Hade gärna sett typ GPS fotboja för dömda brottslingar som kan va farliga eller har en historia av stölder & skadegörelse.
Alla vi som sköter oss till den grad att vi inte misshandlar eller eldar bilar, vilket tack och lov är den stora majoriteten, hade fått en bra mycket lugnare vardag & samhället hade sparat sjukt stora summor.

Skrivet av superegg:

Dom har sätt upp kameror i Bergsjön i center, men då flytta dom bara till ett annat ställe som bara var en bit ifrån.

Tro mig detta gäng skiter i kameror, i värsta fall så använder dom barn för att göra jobbat gjort.

Problematiken grundar sig tyvärr inte i något som kan lösas med kameraövervakning. Tycker för övrigt att det är oerhört kontraproduktivt att försöka lösa brott reaktivt istället för att förebygga att de ens sker proaktivt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firstofmay:

Problematiken grundar sig tyvärr inte i något som kan lösas med kameraövervakning. Tycker för övrigt att det är oerhört kontraproduktivt att försöka lösa brott reaktivt istället för att förebygga att de ens sker proaktivt.

Kameraövervakning är en proaktiv åtgärd eftersom det avskräcker i viss mån.
Forskning finns på att något så enkelt som strategiskt utplacerade skyltdockor kan minska snatteri eftersom de ger en känsla av iaktagelse.
Eftersom vi redan vet att de flesta inte begår brott så är det en effektiv åtgärd att sätta in hård övervakning & spårning på de relativt fåtal personer som insisterar på att förstöra och stjäla.
Kunde personligen inte bry mig mindre om t.ex. våldtäktsmäns "rättighet" att röra sig fritt utan övervakning.
Vissa personer kan helt enkelt inte hantera det ansvar som kommer med den friheten, så då borde den friheten tas ifrån dem för att göra livet bättre & tryggare för alla oss andra som kan hantera frihet.