Välja ny nätverkslösning? Är Unifi för komplicerat?

Permalänk
Medlem

Välja ny nätverkslösning? Är Unifi för komplicerat?

Sitter idag med en lösning med fiber in 250/250 och sedan TP-link M9 Deco Mesh.

Men är inte särskilt nöjd med meshlösningen. Skulle vilja hitta en stabil lösning, som gärna kan kosta extra ”bara” det funkar.

Har suttit och kollat en del på Unifi och deras olika lösningar. Men jag blir inte klok på hur jag kommer igång och vad som är bäst att välja.

Har ett 1 1/2 plans hus trästomme. Mest gipsväggar.
Förutom täckning på de två våningarna i huset skulle jag även vilja ha bra täckning i trädgården och garaget. Garaget ligger i anslutning till huset.

Prylar som ansluter är det vanliga: iPads, telefoner, datorer, n
TV, AppleTV, Sonos och en del smarta prylar (Hue etc).

Skulle en UDM funka? Skulle den täcka nedanvåningen?
Komplettera med en AP för ovanvåning? Vilken AP ska man köpa?
Vad rekommenderas för utomhus/garage? Dessa kanske går att kombinera i en AP?

Eller ska jag gå på en lösning med UDM Pro?

Allt ska trådas också om jag förstått allt rätt. Har idag inte ett enda nätverksuttag eller kabel dragen i huset så det är lite jobb där att lösa.

Väldigt tacksam för all input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NahojM:

Sitter idag med en lösning med fiber in 250/250 och sedan TP-link M9 Deco Mesh.

Men är inte särskilt nöjd med meshlösningen. Skulle vilja hitta en stabil lösning, som gärna kan kosta extra ”bara” det funkar.

Har suttit och kollat en del på Unifi och deras olika lösningar. Men jag blir inte klok på hur jag kommer igång och vad som är bäst att välja.

Har ett 1 1/2 plans hus trästomme. Mest gipsväggar.
Förutom täckning på de två våningarna i huset skulle jag även vilja ha bra täckning i trädgården och garaget. Garaget ligger i anslutning till huset.

Prylar som ansluter är det vanliga: iPads, telefoner, datorer, n
TV, AppleTV, Sonos och en del smarta prylar (Hue etc).

Skulle en UDM funka? Skulle den täcka nedanvåningen?
Komplettera med en AP för ovanvåning? Vilken AP ska man köpa?
Vad rekommenderas för utomhus/garage? Dessa kanske går att kombinera i en AP?

Eller ska jag gå på en lösning med UDM Pro?

Allt ska trådas också om jag förstått allt rätt. Har idag inte ett enda nätverksuttag eller kabel dragen i huset så det är lite jobb där att lösa.

Väldigt tacksam för all input.

Hur stort är huset? En AP per våning brukar räcka om det inte är ett jättestort hus.

UDM med U6 Lite/LR som AP. Till garaget kan du ha en FlexHD som är utomhusklassad.

Tänk på att den inbyggda AP:n i UDM är WiFi 5, så om det är viktigt med WiFi 6 så är det bättre med en UDM Pro och en extra U6.

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade på allt krångel jag hade med USG och AP:erna, så köpte två Unifi Amplifi istället och allt fungerar klockrent
(100/10 dock här)

Permalänk

Ubiquti är bra grejer för enterpriselösningar men jag ser faktiskt inte nyttan för privatpersonerna. Onödigt krångligt skulle jag säga.

Är du inte intresserad av att lära dig nätverk och meka med prylarna skulle jag avstå från Ubiquiti.

Hört en del om deras USG inte heller klarar av någon vettigt throughput (wan -> lan) för användare med snabbare internetuppkoppling (500Mbit+)
Min konsumentrouter Asus ac66u från typ 2013 klarar att skyffla ca 935 Mbit från internet till lan på min giglina. Kan va Stadsnätets utrustning som gör att jag inte når högre också.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Ska du sätta upp kameror från Ubiquiti så ska du ha UDM Pro, en rejäl POE switch så du kan driva alla kameror och accesspunkter. Jag kom upp i ungefär 25,000kr med all hårdvara och lite kringutrustning

Ska du inte göra det så nöjer du dig med UDM, 1-2 Accesspunkter och ett par POE-Injectors.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Ubiquti är bra grejer för enterpriselösningar men jag ser faktiskt inte nyttan för privatpersonerna. Onödigt krångligt skulle jag säga.

Är du inte intresserad av att lära dig nätverk och meka med prylarna skulle jag avstå från Ubiquiti.

Hört en del om deras USG inte heller klarar av någon vettigt throughput (wan -> lan) för användare med snabbare internetuppkoppling (500Mbit+)
Min konsumentrouter Asus ac66u från typ 2013 klarar att skyffla ca 935 Mbit från internet till lan på min giglina. Kan va Stadsnätets utrustning som gör att jag inte når högre också.

USG är gammal hårdvara, men den klarar nästan 1000 Mbit/s WAN -> LAN om man inte har DPI och IPS/IDS påslaget.

Permalänk
Medlem

Har du någon maskin/nas du kan köra UniFi Controller på? Behöver du ens UniFi Controller? Accesspunkterna kan du köra i stand-aloneläge och allt kommer fungera lika bra för det så länge du inte ska ha gästnätverk med portal och annat.

Du behöver bara välja UDM om du villa styra allt via UniFi Controller (men inte köra USG) och inte vill köra UniFi Controller på någon annan maskin eller inte vill köra Cloud Key.

För 250/250 behöver man ingen speciell router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Ubiquti är bra grejer för enterpriselösningar men jag ser faktiskt inte nyttan för privatpersonerna. Onödigt krångligt skulle jag säga.

Är du inte intresserad av att lära dig nätverk och meka med prylarna skulle jag avstå från Ubiquiti.

Hört en del om deras USG inte heller klarar av någon vettigt throughput (wan -> lan) för användare med snabbare internetuppkoppling (500Mbit+)
Min konsumentrouter Asus ac66u från typ 2013 klarar att skyffla ca 935 Mbit från internet till lan på min giglina. Kan va Stadsnätets utrustning som gör att jag inte når högre också.

Tack för rådet.
Har du några tips på bra lösningar annars? Skulle verkligen behöva hitta något bättre än TP-Link.

Permalänk
Medlem

Kör på ubiquti, är kanonbra för hemmalösningar.
Att hävda att det är enterprise är väl semifelaktigt, enl mig är enterprise Cisco, Fortinet, Juniper, Aruba etc.
Ubiquti är mer nästan enterprise standard gjord för hemma entusiaster, lite mer pillrande än en Asus router men funkar mycket bättre och mer möjligheter för att skala upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NahojM:

Tack för rådet.
Har du några tips på bra lösningar annars? Skulle verkligen behöva hitta något bättre än TP-Link.

USG duger mer än väl om du skulle gå den vägen. Som redan diskuterat går den att använda med 1000 Mbit/s också. Precis som med RT-AC66U kommer prestandan variera beroende på vilka funktioner man kör, men det är inte riktigt relevant med 250 Mbit/s (när du går från en mesh-router) så länge du inte ska köra typ VPN/site-to-site VPN, vilket inte kommer fungera bra på RT-AC66U heller.

TP-Link själva har bättre grejer i deras företagsserie, men där du stöter på problem handlar nog om att du kör mesh-noderna med trådlös backhaul, kör du kabel mellan dem så kommer det fungera mycket bättre. Det de saknar är möjlighet att själv välja vilken kanal de ligger på. Går i princip inte att komma undan att köra noderna med kabel.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du ha enklare installation och kanske stabilare versionshantering skulle jag kika på Aruba Instant On. Inte riktigt lika mycket funktionalitet som WiFi-system men betydligt bättre statistik (på AP-nivå) och framför allt enklare installation.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Klurat något mer?

@Kr^PacMan: Finns alternativ bland företagsprodukterna, har de fått ut en 11ax-version för vettig summa som du skulle rekommendera?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Klurat något mer?

@Kr^PacMan: Finns alternativ bland företagsprodukterna, har de fått ut en 11ax-version för vettig summa som du skulle rekommendera?

De har ju deras AP22 som är motsvarande UniFi U6 Lite (2x2 antennkonfiguration) som kostar cirka 1700. Gissar att den kanske går ner lite i pris om det kommer en 3x3/4x4-modell i serien. Inte snorbilligt jämfört med UniFi men det beror ju som sagt på hur man ska använda den.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

De har ju deras AP22 som är motsvarande UniFi U6 Lite (2x2 antennkonfiguration) som kostar cirka 1700. Gissar att den kanske går ner lite i pris om det kommer en 3x3/4x4-modell i serien. Inte snorbilligt jämfört med UniFi men det beror ju som sagt på hur man ska använda den.

Såg att den kostar straxt över 2000 kr inkl moms, så är nog fint så länge man inte ska ha flera stycken.

Permalänk
Medlem

Unifi har bra AP men deras router sida är inte så imponerade just nu.
USG är för begränsad.
UDM har inbyggd AP och konstig formfaktor, för dyr.
UDP PRO är alldeles för dyr.

En UDM lite utan AP för 1000 kr mindre hade behövts.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Prelatur:

Unifi har bra AP men deras router sida är inte så imponerade just nu.
USG är för begränsad.
UDM har inbyggd AP och konstig formfaktor, för dyr.
UDP PRO är alldeles för dyr.

En UDM lite utan AP för 1000 kr mindre hade behövts.

Edgerouter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Edgerouter?

Givetvis. Jag kör 5st Unifi AC AP och några Unifi Switchar. Men routern väljer jag helst Edgerouter. Jag har Edgerouter PoE.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Asyvan:

Givetvis. Jag kör 5st Unifi AC AP och några Unifi Switchar. Men routern väljer jag helst Edgerouter. Jag har Edgerouter PoE.

Utmärkt, min ER-X passerade precis 5 månader uptime. Stabila prylar.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha in routern i samma interface så är det Unifi router som gäller.
Edgerouter lider lite av samma problem.
Edgerouter X och Lite (samma hårdvara som USG) är rätt gamla med klen cpu.
Funkar helt okey är prisvärda så länge hardware offload är på. Vill man använda något som slår av hardware offload så försvinner prestandan.
De med lite bättre CPU sticker iväg i pris.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Tack för all input. Inhandlat kabel nu så ska testa att tråda upp TP-Link först och se om det blir bättre. Annars finns ju kablarna på plats för Unifi 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av NahojM:

Tack för all input. Inhandlat kabel nu så ska testa att tråda upp TP-Link först och se om det blir bättre. Annars finns ju kablarna på plats för Unifi 😁

Precis, det är en investering som lever vidare. Bara att planera lite så det blir bra när det är dags att byta ap/mesh också