Emulera Mobilt Bank-ID

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Men det är ju lite osäkert att köpa på Blocket. Skall fundera på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Testade det med och även android på wmvare.
Samma sak.

Lutar åt att man inte provar Andy. Synd att det inte fungerar. Mer och mer av era svar tyder på att ingen har lyckats emulera mobil bank-id på pc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rolnil:

Tack för tipset! Men det är ju lite osäkert att köpa på Blocket. Skall fundera på det.

Är man osäker så kan man träffa säljaren och få dem att visa att telefonen fungerar vid köpet. Samtidigt har jag inte haft några större problem med Blocket, dock har jag kört blocketpaket för dyrare grejer, men det kan nog vara svårt att få någon att göra det för sådana här småsummor. Annars finns det ju affärer som säljer begagnade telefoner, problemet är ju att de brukar vara rätt dyra. Dock får man ju generellt en genomgången telefon med exempelvis bytt skärmglas om det var sprucket och så, och viss garanti. Man kan exempelvis få en Iphone 6S refurb för runt 1500 på CDON.

Permalänk
Medlem

Väcker en gammal tråd till liv p.g.a. lite ny information då jag börjat kolla in hur AJAX Systems program till Android fungerar(fanskapet ger fri led åt Firebase att rapportera tillbaks till Google hur man använder saker på sin telefon och programmet fungerar inte om inte Google Play Services har kontakt med Google, men det är en annan tråd för sig) och testade samtidigt Mobilt BankID.

Bluestacks 5 kan köra igång Mobilt BankID men om man vill "skanna" QR-koder på datorskärmen så blir det lite värre. Däremot så har LDPlayer gått ett steg längre, man kan nämligen välja att sätta en "ruta" över vilken plats som helst på datorskärmen och då blir detta "bilden" åt Mobilt BankID.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Haha, ja, det är då ett perfekt läge att skapa en konspirationsteori xD

Aha, du menar så. Nä, nu för tiden måste man skanna en QR-kod för att ens kunna sätta igång Mobilt BankID, och den QR-koden uppdateras en gång per sekund med nya koder fram tills QR-koden har skannats in. Säkerhetsåtgärd liksom.

Undantaget är om du kör browsern på "telefonen" när du installerar... lite svårt scanna en qr-kod som visas på telefonens skärm med telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Väcker en gammal tråd till liv p.g.a. lite ny information då jag börjat kolla in hur AJAX Systems program till Android fungerar(fanskapet ger fri led åt Firebase att rapportera tillbaks till Google hur man använder saker på sin telefon och programmet fungerar inte om inte Google Play Services har kontakt med Google, men det är en annan tråd för sig) och testade samtidigt Mobilt BankID.

Bluestacks 5 kan köra igång Mobilt BankID men om man vill "skanna" QR-koder på datorskärmen så blir det lite värre. Däremot så har LDPlayer gått ett steg längre, man kan nämligen välja att sätta en "ruta" över vilken plats som helst på datornskärmen och då blir detta "bilden" åt Mobilt BankID.

Provade just installera mobilt bankid på LDPlayer -- fungerade utan problem.

Permalänk
Medlem

Provade LDPlayer jag med och jepp det funkar fint tackar för tipset!
Provade LDPlayer för några år sedan och då funkade det inte alls.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolnil:

Tack för alla svar! Anledning till frågan är just det som flera nämnt att vissa sidor inte accepterar bank-id på dator utan kräver mobilt bank-id. Angående köp av en billig telefon som klarar mobilt bank-id kan man fundera över hur länge man kan ha den p g a av uppdateringar.
500 kr för en telefon som räcker, låt oss säga 3 är, blir ju en kostnad på sikt.

13:80 kr i månaden. Hur snål kan man vara?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Och varför ska man behöva punga ut med pengar som man egentligen inte behöver och inte kommer få nån nytta av?
Tex JAG!
Jag har nog på 5år sänt 3 sms, ringt 2-3 samtal (till myndigheter) har en gammal samsung gt-e1150 flip mobil utan kamera (som jag inte saknat en enda gång).
Batteritid än idag efter en halv evighet sedan inköp ligger på 3-4 veckor om den är påslagen, vilket är sällan så normalt laddas den 1-2 gånger per år.

Så varför ska jag då behöva köpa ett strömslukande monster som jag aldrig kommer använda förutom till bankid/swish 1-3 gånger om året lågt räknat=55:- per användning, dvs 55:- för varje gång jag använder bankid, DET är enligt mig extremt dyrt.
Och är en 500:- mobil det billigaste i längden? Det kan mycket väl bli billigare att köpa en dyrare mobil med nyare android som då troligen kommer funka längre!
Utöver det så kommer den vara mer oanvändbar än min gamla samsung då det bara finns touchscreen vilket jag absolut hatar att använda.
Idioten som kom på den uppfinningen bör ställas inför rätta för brott mot mänskligheten!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Och varför ska man behöva punga ut med pengar som man egentligen inte behöver och inte kommer få nån nytta av?
Tex JAG!
Jag har nog på 5år sänt 3 sms, ringt 2-3 samtal (till myndigheter) har en gammal samsung gt-e1150 flip mobil utan kamera (som jag inte saknat en enda gång).
Batteritid än idag efter en halv evighet sedan inköp ligger på 3-4 veckor om den är påslagen, vilket är sällan så normalt laddas den 1-2 gånger per år.

Så varför ska jag då behöva köpa ett strömslukande monster som jag aldrig kommer använda förutom till bankid/swish 1-3 gånger om året lågt räknat=55:- per användning, dvs 55:- för varje gång jag använder bankid, DET är enligt mig extremt dyrt.
Och är en 500:- mobil det billigaste i längden? Det kan mycket väl bli billigare att köpa en dyrare mobil med nyare android som då troligen kommer funka längre!
Utöver det så kommer den vara mer oanvändbar än min gamla samsung då det bara finns touchscreen vilket jag absolut hatar att använda.
Idioten som kom på den uppfinningen bör ställas inför rätta för brott mot mänskligheten!

Jag förstår inte den här attityden riktigt. Som teknikintresserad, vilket väl de flesta är på detta forum, så är ju en smarttelefon än av de mest användbara enheterna som finns, fylld med modern teknik liksom. Den är inte bäst på så många uppgifter men tillräckligt bra på så många grejer att jag har svårt att se att någon inte skulle ha användning för den varje dag.

Även om man helt vägrar sociala medier och aldrig har någon som helst kontakt med andra människor eller ens rör sig utanför sin bostad så har man nytta av en smartphone skulle jag säga, i alla fall om man använder en dator, spelar eller så, även om kommunikation förstås är det vanligaste man använder den till följt av användning på språng. Bara att hålla koll på datorns temperaturer och liknande när man spelar kan ju vara intressant exempelvis. Eller styra musikuppspelningen på datorn. En del spel blir roligare att spela om man har tillgång till en karta exempelvis och det är bara att söka fram en.

Jag pysslar lite med musik och en smartphone är ju en ypperlig stäm-apparat exempelvis, med stöd för en väldig massa olika instrument, men jag använder den också som metronom och jag kan kolla upp alla konstiga ackord på diverse instrument och så.

Två-faktors autentisering tycker jag är ganska viktigt idag och en app i telefonen är en av de smidigaste metoderna för det i mina ögon. Hur smidigt det är varierar men för mina jobbgrejer exempelvis så får jag upp en förfrågan i telefonen när jag försöker logga in med en ny enhet eller efter en utgången session, vilket är mycket smidigare än att behöva exempelvis klicka på en länk i ett mail eller så. För exempelvis Uplay, Google m.fl. så har jag unika koder för varje tjänst som byts varje minut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Väcker en gammal tråd till liv p.g.a. lite ny information då jag börjat kolla in hur AJAX Systems program till Android fungerar(fanskapet ger fri led åt Firebase att rapportera tillbaks till Google hur man använder saker på sin telefon och programmet fungerar inte om inte Google Play Services har kontakt med Google, men det är en annan tråd för sig) och testade samtidigt Mobilt BankID.

Bluestacks 5 kan köra igång Mobilt BankID men om man vill "skanna" QR-koder på datorskärmen så blir det lite värre. Däremot så har LDPlayer gått ett steg längre, man kan nämligen välja att sätta en "ruta" över vilken plats som helst på datorskärmen och då blir detta "bilden" åt Mobilt BankID.

Skrivet av SAFA:

Provade just installera mobilt bankid på LDPlayer -- fungerade utan problem.

Intressant! Bara för att klargöra, har ni lyckats legitimera er någonstans med BankID via LDplayer?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Gick bra med "testa bankid" från bankid´s sida och att logga in på ica banken.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolnil:

Tack för alla svar! Anledning till frågan är just det som flera nämnt att vissa sidor inte accepterar bank-id på dator utan kräver mobilt bank-id. Angående köp av en billig telefon som klarar mobilt bank-id kan man fundera över hur länge man kan ha den p g a av uppdateringar.
500 kr för en telefon som räcker, låt oss säga 3 är, blir ju en kostnad på sikt.

Skrivet av drefk2000:

13:80 kr i månaden. Hur snål kan man vara?

Skrivet av grizzly666:

Och varför ska man behöva punga ut med pengar som man egentligen inte behöver och inte kommer få nån nytta av?
Tex JAG!
Jag har nog på 5år sänt 3 sms, ringt 2-3 samtal (till myndigheter) har en gammal samsung gt-e1150 flip mobil utan kamera (som jag inte saknat en enda gång).
Batteritid än idag efter en halv evighet sedan inköp ligger på 3-4 veckor om den är påslagen, vilket är sällan så normalt laddas den 1-2 gånger per år.

Så varför ska jag då behöva köpa ett strömslukande monster som jag aldrig kommer använda förutom till bankid/swish 1-3 gånger om året lågt räknat=55:- per användning, dvs 55:- för varje gång jag använder bankid, DET är enligt mig extremt dyrt.
Och är en 500:- mobil det billigaste i längden? Det kan mycket väl bli billigare att köpa en dyrare mobil med nyare android som då troligen kommer funka längre!
Utöver det så kommer den vara mer oanvändbar än min gamla samsung då det bara finns touchscreen vilket jag absolut hatar att använda.
Idioten som kom på den uppfinningen bör ställas inför rätta för brott mot mänskligheten!

Det är väl bra om ni kan virtualisera det en stund, men det är ingen kostnad ni talar om. Byt bank och ni har tjänat igen de där tiorna.

Nokia 1.4 kostar exempelvis 1490 kr och har säkerhetsuppdateringar till åtminstone april 2024. Det är ~1,4 kr om dagen eller ~42 kr i månaden. Förutsatt att man bara använder telefonen så länge säkerhetsuppdateringar kommer från tillverkaren.

Svårt att tala om att en mobil är oanvändbar om du ändå aldrig använder mobilen.

Vad gör ni när bredbandet går ner hemma? Vad gör ni i sommarstugan? Bara att dela från telefonen om ni inte har en gammal fliptelefon.

Kostnaden klarar någon utan jobb, så har du jobb och oroar dig för typ 50 kr i månaden har du problem. Ja, jag räknar inte något abonnemang för använder du telefonen väldigt lite kan du köra t.ex. Wifog Zero och typ ett extra kontantkort för att tanka på surf när internet går ner eller du sitter i stugan.

500 kr om året är pengar, men behöver ni inte vara anträffbara? Har ni ingen nytta av en telefon? Internet i fickan? Musik i bilen eller på bussen?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ja, jag räknar inte något abonnemang för använder du telefonen väldigt lite kan du köra t.ex. Wifog Zero och typ ett extra kontantkort för att tanka på surf när internet går ner eller du sitter i stugan.

Behöver telefonen ens ett telefonnummer för att Mobilt Bank-ID ska fungera? Telefonen kan ju ha wifi-uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Behöver telefonen ens ett telefonnummer för att Mobilt Bank-ID ska fungera? Telefonen kan ju ha wifi-uppkoppling.

Nej, men man kanske har ett telefonnummer för att kunna nås? Mobilt BankID fungerar på surfplattor och på iPod Touch.

Wifog Zero räcker långt för mobila betalningar om man vill kör NFC eller Swish samt betala för parkeringen. 0,5 GB är jättemycket för den typen av data/användning. Vill man surfa eller spela kan man göra det på WiFi. Behöver du mer surf eller samtalsminuter går det att fylla på. Wifogs abonnemang med 1 GB surf och 30 min samtal kostar 30 kr/mån. Wifog har dock slut på simkort

Kort och gott, du kan få telefon med runt 3-4 års säkerhetsuppdateringar och telefonnummer för mindre än de flesta betalar för billigare telefonabonnemang och kontantkort (95-160 kr) som de kanske inte ens nyttjar fullt ut när man slår ut det per månad. Folk betalar 200-600 kr för bara abonnemangen när de har de vanliga mobilabonnemangen från de stora operatörerna. Vi talar om 40-80 kr/mån inkl telefonabonnemang/kontantkort för en vettig telefon beroende på vad som passar. Ingen annan telefon (folk har ju typ ip-telefoni i existerande skala fortfarande) för att agera telefon behövs.

Vet ingen surfplatta som blir lika billig om man ska ha säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Inaktiv

Det finns de som inte vill ha en smartphone av integritets anledningen, Google och Apple. som där av vill emulera bankid för att komma runt det.
Just saying

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det finns de som inte vill ha en smartphone av integritets anledningen, Google och Apple. som där av vill emulera bankid för att komma runt det.
Just saying

Vad pratar du om, du kan bokstavligen enbart använda den för de saker som inte går att göra utan mobilt bankid och låta den ligga avstängd resten av tiden. Säkerhetsmässigt är det ju galet att köra en gammal GSM/WCDMA-lur istället för något modernt med säkerhetsuppdateringar. Vad är det som alla inaktiverade appar i telefonen ska spionera på? Mobiloperatören vet vem du ringer och var du befinner dig oavsett om du ringer med en Nokia 105 och de där sociala apparna spionerar i andra ändan av samtalet när du ringer folk.

Behöver man inte Kivra, lämnar aldrig hemmet så man inte behöver köpa parkeringsplatser eller köpa biljetter för lokaltrafiken/tåg och aldrig betalar med Swish så ja då behöver du inte mobilt bankid heller och klarar dig att logga in på de tjänster du har med hjälp av bankid på fil eller bankkortet och får nöja dig med att logga in på banken med koddosan eller kortddosan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om, du kan bokstavligen enbart använda den för de saker som inte går att göra utan mobilt bankid och låta den ligga avstängd resten av tiden. Säkerhetsmässigt är det ju galet att köra en gammal GSM/WCDMA-lur istället för något modernt med säkerhetsuppdateringar. Vad är det som alla inaktiverade appar i telefonen ska spionera på? Mobiloperatören vet vem du ringer och var du befinner dig oavsett om du ringer med en Nokia 105 och de där sociala apparna spionerar i andra ändan av samtalet när du ringer folk.

Behöver man inte Kivra, lämnar aldrig hemmet så man inte behöver köpa parkeringsplatser eller köpa biljetter för lokaltrafiken/tåg och aldrig betalar med Swish så ja då behöver du inte mobilt bankid heller och klarar dig att logga in på de tjänster du har med hjälp av bankid på fil eller bankkortet och får nöja dig med att logga in på banken med koddosan eller kortddosan.

Jag sa att vissa kanske inte vill ha en smartphone

Förklara för mig hur en dumtelefon kan vara osäker, för att den inte får uppdateringar?
Är google och apple telefonoperatörer?

Japp det finns saker som kräver mobilt bank-id som inte har ett skit med att vara på springande fot.. Ica att beställa hemkörning av varor är ett exempel där du behöver mobilt bank-id. Så jag strunta i att beställa från dem då bank-id på kort inte accepterades (bank-id kopplad till dator asså)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag sa att vissa kanske inte vill ha en smartphone

Förklara för mig hur en dumtelefon kan vara osäker, för att den inte får uppdateringar?
Är google och apple telefonoperatörer?

Japp det finns saker som kräver mobilt bank-id som inte har ett skit med att vara på springande fot.. Ica att beställa hemkörning av varor är ett exempel där du behöver mobilt bank-id. Så jag strunta i att beställa från dem då bank-id på kort inte accepterades (bank-id kopplad till dator asså)

Tror du att enklare telefoner inte kan köra programvara? Vet du vad ett simkort är? Missat alla sårbarheter i 2G och 3G? Stulna krypteringsnycklar? Attacker över SMS?

Vad tror du telefonoperatörerna använder uppgifterna till? Marknadsföring.

ICA är ett sådant där ställe som inte kräver mobilt bankid även fast de säger det, öppna bankidprogrammet innan så dyker legitimeringsförfrågan upp. Det går att kräva mobilt bankid via API, det går ju att kräva QR-kod också, men bara för att du inte får någon förfrågan att öppna bankid på datorn så betyder det inte att det inte går.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Nej, men man kanske har ett telefonnummer för att kunna nås?

Ja, men det är en annan sak. Jag vill kunna ringa och ta emot samtal och skicka och ta emot SMS/MMS, så jag har ett telefonnummer kopplat till min mobil.

Skrivet av anon309108:

Det finns de som inte vill ha en smartphone av integritets anledningen, Google och Apple. som där av vill emulera bankid för att komma runt det.

En lösning kan i så fall också vara att köpa en Android-telefon och sedan radera Android och ersätta det med LineageOS. Då får man Android men utan Googles spyware. Jag vet dock inte om Mobild Bank-ID funkar med en sådan lösning.

Skrivet av anon309108:

Förklara för mig hur en dumtelefon kan vara osäker, för att den inte får uppdateringar?

Telefonsamtal, SMS och MMS är okrypterade och därför osäkra. De är dock lika okrypterade om du har en smart telefon och därmed fortfarande lika osäkra. Med en smart telefon kan man använda alternativa, krypterade, tjänster som är säkrare. Jag misstänker dock att många sällan behöver den här extra säkerheten.

En smart telefon kan få säkerhetsuppdateringar som förhindrar att skurkar installerar virus och gör andra dumheter. Det går dock inte att installera säkerhetsuppdateringar på en dum telefon, men å andra sidan borde det därmed inte heller gå att installera virus eller göra andra dumheter, så en dum telefon kanske i själva verket är säkrare i den aspekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

En smart telefon kan få säkerhetsuppdateringar som förhindrar att skurkar installerar virus och gör andra dumheter. Det går dock inte att installera säkerhetsuppdateringar på en dum telefon, men å andra sidan borde det därmed inte heller gå att installera virus eller göra andra dumheter, så en dum telefon kanske i själva verket är säkrare i den aspekten.

Nej? En 2G-telefon har åtminstone kretskopplad data. De kan också använda SMS eller MMS för att exfiltrera. 2G är på väg bort, och 3G har gott om datakommunikation att nyttja. Enklare telefoner som säljs idag är 4G med KaiOS typ och är precis lika kapabla att köra sårbar kod som någon annan modern plattform, den är precis lika smart som en iPhone för 15000 kr det är bara att den inte har samma stöd från tredjepartsutvecklare.

Nu kan man inte använda en sådan telefon till särskilt mycket, men det är en säkerhetsrisk att använda den för 2FA.

En telefon är en telefon, det är en dator med programvara på och har så varit sedan de blev digitala.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

ICA är ett sådant där ställe som inte kräver mobilt bankid även fast de säger det, öppna bankidprogrammet innan så dyker legitimeringsförfrågan upp. Det går att kräva mobilt bankid via API, det går ju att kräva QR-kod också, men bara för att du inte får någon förfrågan att öppna bankid på datorn så betyder det inte att det inte går.

Om en sida kräver QR-kod, går man till about:config i Firefox och letar rätt på general.useragent.override. Sedan skriver man in en User Agent-sträng för Android-versionen av Firefox. Nu tror sidan att du använder Android och då försvinner QR-koden. Då kan man testa med att starta bank-id-programmet i förväg och se om det funkar. Om du har slagit på Enhanced Tracking Protection i Firefox måste du dock först slå av det eftersom Firefox annars struntar i inställningen general.useragent.override.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om en sida kräver QR-kod, går man till about:config i Firefox och letar rätt på general.useragent.override. Sedan skriver man in en User Agent-sträng för Android-versionen av Firefox. Nu tror sidan att du använder Android och då försvinner QR-koden. Då kan man testa med att starta bank-id-programmet i förväg och se om det funkar. Om du har slagit på Enhanced Tracking Protection i Firefox måste du dock först slå av det eftersom Firefox annars struntar i inställningen general.useragent.override.

Fast då kräver den inte QR-kod eller bankid på samma enhet. Är bankid på samma enhet krav så ska det inte fungera att öppna appen, utan bara via länken som öppnar appen.

Låtsaskrav finns som sagt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kommenterande 2:

En lösning kan i så fall också vara att köpa en Android-telefon och sedan radera Android och ersätta det med LineageOS. Då får man Android men utan Googles spyware. Jag vet dock inte om Mobild Bank-ID funkar med en sådan lösning.Telefonsamtal, SMS och MMS är okrypterade och därför osäkra. De är dock lika okrypterade om du har en smart telefon och därmed fortfarande lika osäkra. Med en smart telefon kan man använda alternativa, krypterade, tjänster som är säkrare. Jag misstänker dock att många sällan behöver den här extra säkerheten.

En smart telefon kan få säkerhetsuppdateringar som förhindrar att skurkar installerar virus och gör andra dumheter. Det går dock inte att installera säkerhetsuppdateringar på en dum telefon, men å andra sidan borde det därmed inte heller gå att installera virus eller göra andra dumheter, så en dum telefon kanske i själva verket är säkrare i den aspekten.

Jag hade smartphone när de kom och efter ett år kastade jag den i bokhyllelådan för den var bara ett stressmoment.
Jag sitter vid datorer hela dagarna och när jag åker hemifrån för att handla, ta en fika med vänner, hälsa på släktingar och vänner, så är det såååå skönt att vara offline.. Inga tankar på.. Är det någon som skrivit till mig på det och det forumet... har jag fått ett mail.. osv. Så jag finner en dumtelefon avkopplande.

Sedan bojkottar jag the big five.. google, facebook, microsoft, apple och amazon då jag anser att om de ska tjäna pengar på min data, så ska jag ha en del av förtjänsten... får jag inte det så ska de inte heller tjäna pengar på mig.

Staten.. de struntar totalt i om jag köper ettpar leggings denna månaden på Ginatrecot och att jag köper en topp på H&M månaden efter... men de där andra de struntar inte i det för de tjänar pengar på att veta sådant så de kan skicka riktade annonser osv.. dela data med andra och till USA. Sedan får jag reklam om leggings o toppar i en månad efteråt, även at t jag med största sannolikhet kommer köpa något helt annat nästa gång

Precis.. det går inte installera skadlig kod på en dumtelefon så det gör inget om operativet är 20år gammalt

Men poängen med mitt inlägg #19103374 här ovanför var ju bara att vissa kanske inte vill ha en smartphone.. sedan finns det hundra olika anledningar. Nedsatt syn, problem med finmotorik eller bara principen.. alla har olika anledningar.. jag har min

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Tror du att enklare telefoner inte kan köra programvara? Vet du vad ett simkort är? Missat alla sårbarheter i 2G och 3G? Stulna krypteringsnycklar? Attacker över SMS?

Vad tror du telefonoperatörerna använder uppgifterna till? Marknadsföring.

ICA är ett sådant där ställe som inte kräver mobilt bankid även fast de säger det, öppna bankidprogrammet innan så dyker legitimeringsförfrågan upp. Det går att kräva mobilt bankid via API, det går ju att kräva QR-kod också, men bara för att du inte får någon förfrågan att öppna bankid på datorn så betyder det inte att det inte går.

Min gamla sony ericsson walkman dumtelefon är nog för gammal för att köra en sådan attack på.
Samt jag svarar inte på okända sms eller telefonsamtal

Vad jag vet säljer inte tele2 personuppgifter vidare om man har hemligt nummer.
oftast att man får miljarder telefonförsäljare är för att man har vanligt abonnemang så man är listad i eniro, hitta.se osv

Okej.. Det ska jag testa.. tack för tipset

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Min gamla sony ericsson walkman dumtelefon är nog för gammal för att köra en sådan attack på.
Samt jag svarar inte på okända sms eller telefonsamtal

Tänk på att den som kontaktar dig kan uppge ett falskt telefonnummer.

Skrivet av anon309108:

Vad jag vet säljer inte tele2 personuppgifter vidare om man har hemligt nummer.

Har du hemligt nummer står det väl inte vem det är som ringer om du ringer till någon? Då funkar inte längre ditt trick som går ut på att inte svara på okända telefonsamtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag hade smartphone när de kom och efter ett år kastade jag den i bokhyllelådan för den var bara ett stressmoment.
Jag sitter vid datorer hela dagarna och när jag åker hemifrån för att handla, ta en fika med vänner, hälsa på släktingar och vänner, så är det såååå skönt att vara offline.. Inga tankar på.. Är det någon som skrivit till mig på det och det forumet... har jag fått ett mail.. osv. Så jag finner en dumtelefon avkopplande.

Sedan bojkottar jag the big five.. google, facebook, microsoft, apple och amazon då jag anser att om de ska tjäna pengar på min data, så ska jag ha en del av förtjänsten... får jag inte det så ska de inte heller tjäna pengar på mig.

Staten.. de struntar totalt i om jag köper ettpar leggings denna månaden på Ginatrecot och att jag köper en topp på H&M månaden efter... men de där andra de struntar inte i det för de tjänar pengar på att veta sådant så de kan skicka riktade annonser osv.. dela data med andra och till USA. Sedan får jag reklam om leggings o toppar i en månad efteråt, även at t jag med största sannolikhet kommer köpa något helt annat nästa gång

Precis.. det går inte installera skadlig kod på en dumtelefon så det gör inget om operativet är 20år gammalt

Men poängen med mitt inlägg #19103374 här ovanför var ju bara att vissa kanske inte vill ha en smartphone.. sedan finns det hundra olika anledningar. Nedsatt syn, problem med finmotorik eller bara principen.. alla har olika anledningar.. jag har min

Håller med dig till fullo. Har också mina anledningar till varför jag inte har en smartphone. Har en 4G med Kai som jag stängt av all bloat på för jag tycker det är trevligare med ljudkvaliten VoLTE och dess täckning än GSM/3G.

Många idag använder smartphone av enkelhetsskäl och precis så, när det kommer nya påhitt så går många över på det. Men i bakgrunden sker en nedmontering av gamla system som en gång fungerat väl. Så går fler över och så, till slut blir det gamla systemet en dag väldigt mycket mer komplicerat att använda. Den som försöker föreställa sig i efterhand hur det skulle vara att sköta något på ett gammaldags vis ser ofta hur bökigt och krångligt det gamla systemet gjorts för att tvinga över folk till det nya systemet - och tror att det var så förr. Finns många hederliga lösningar och saker som fungerar bra egentligen så länge som någon vill.

Vad gäller handling måste jag säga att det är obegripligt att det måste till bank-id för att lägga en matvarubeställning. Vad är det som är så allvarligt i att beställa mat att legitimation behöver visas? Det är ju inte så att matvarorna stjäls bara av en beställning. Det fungerar ju fint med pizza, ring och säg vad du ska ha så kan du hämta ut den en stund senare. Leg för alkoholhaltiga drycker visas vid behov på plats. Men om jag får sia så kommer väl pizzerior i framtiden att kräva legitimering för att beställa en pizza bara för att det är "enkelt". Hur har det blivit så här att legitimering krävs så schablonmässigt för allsköns olika saker? Inte undra på att bank-id-bedrägerier blivit så vanliga.

Tyvärr måste jag säga emot dig om säkerhet, en gammal 2G-lur går att installera skadlig programvara i även om telefonen inte har skrivbart minne. Telefonoperatörerna har tillgång till ditt SIM-kort och kan genom det installera program på det. SIM-kortet är i sig en egen dator. Det finns möjlighet för illasinnade aktörer att bryta sig in om operatörens skydd är svagt och skriva sin egen kod till ditt SIM-kort, om de kan kommunicera med din telefon. Ett SIM-virus är i princip oupptäckbart och har potential att göra rejäl skada. På vissa bättre genomtänkta telefoner kan du blockera den möjligheten vilket jag rekommenderar eftersom SIM-virus får så låg åtkomst i telefonen att de kan installera systemprogram eller till och med läcka information ur krypterade meddelandetjänster.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kommenterande 2:

Tänk på att den som kontaktar dig kan uppge ett falskt telefonnummer.Har du hemligt nummer står det väl inte vem det är som ringer om du ringer till någon? Då funkar inte längre ditt trick som går ut på att inte svara på okända telefonsamtal.

Om jag ringer till någon så syns inte mitt nummer nej.
Om någon ringer eller smsar mig så ser jag deras nummer. Om de har hemligt nummer och ringer mig så ser inte jag deras nummer nej.

Så varför fungerar inte mitt trick att inte svara på okända nummer?
Ser jag en sifferkombination jag inte känner igen eller förväntar mig ska ringa så svarar jag inte.
Om jag inte förväntar mig att bli uppringd av någon från dolt nummer så svarar jag inte.
Så vart är det som det inte fungerar menar du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marida:

Håller med dig till fullo. Har också mina anledningar till varför jag inte har en smartphone. Har en 4G med Kai som jag stängt av all bloat på för jag tycker det är trevligare med ljudkvaliten VoLTE och dess täckning än GSM/3G.

Många idag använder smartphone av enkelhetsskäl och precis så, när det kommer nya påhitt så går många över på det. Men i bakgrunden sker en nedmontering av gamla system som en gång fungerat väl. Så går fler över och så, till slut blir det gamla systemet en dag väldigt mycket mer komplicerat att använda. Den som försöker föreställa sig i efterhand hur det skulle vara att sköta något på ett gammaldags vis ser ofta hur bökigt och krångligt det gamla systemet gjorts för att tvinga över folk till det nya systemet - och tror att det var så förr. Finns många hederliga lösningar och saker som fungerar bra egentligen så länge som någon vill.

Vad gäller handling måste jag säga att det är obegripligt att det måste till bank-id för att lägga en matvarubeställning. Vad är det som är så allvarligt i att beställa mat att legitimation behöver visas? Det är ju inte så att matvarorna stjäls bara av en beställning. Det fungerar ju fint med pizza, ring och säg vad du ska ha så kan du hämta ut den en stund senare. Leg för alkoholhaltiga drycker visas vid behov på plats. Men om jag får sia så kommer väl pizzerior i framtiden att kräva legitimering för att beställa en pizza bara för att det är "enkelt". Hur har det blivit så här att legitimering krävs så schablonmässigt för allsköns olika saker? Inte undra på att bank-id-bedrägerier blivit så vanliga.

Tyvärr måste jag säga emot dig om säkerhet, en gammal 2G-lur går att installera skadlig programvara i även om telefonen inte har skrivbart minne. Telefonoperatörerna har tillgång till ditt SIM-kort och kan genom det installera program på det. SIM-kortet är i sig en egen dator. Det finns möjlighet för illasinnade aktörer att bryta sig in om operatörens skydd är svagt och skriva sin egen kod till ditt SIM-kort, om de kan kommunicera med din telefon. Ett SIM-virus är i princip oupptäckbart och har potential att göra rejäl skada. På vissa bättre genomtänkta telefoner kan du blockera den möjligheten vilket jag rekommenderar eftersom SIM-virus får så låg åtkomst i telefonen att de kan installera systemprogram eller till och med läcka information ur krypterade meddelandetjänster.

sant.. bekvämligheten/latheten/internetberoendet är nog primära valet hos människor att de har en smartphone.. synd bara att de blir så asociala av sig..

Det är sorgligt att se när en förälder är på lekplatsen med sitt barn.. barnet söker förälderns uppmärksamhet och föräldern ignorerar totalt för de är så upptagna med att kolla fejan osv.. och jäkligt irriterande om man står o pratar med någon och de sliter fram telefonen mitt i konversationen för att kolla ett twitter inlägg.
Men det är jääääävligt kul och se hur folk går in i stolpar, parkerade cyklar och krockar med folk snubblar över saker för att de har näsan i telefon... Jag har fått sanslösa asgarv från sådana. *hahaha* och ungefär här känner sig en viss procent läsare väldigt träffade helt plötsligt. *hihi*
Jag har även sett folk cykla omkull och jag har sett en köra av vägen med bil.. Då skrattar jag inte. men om de klarat sig så de inte behöver sjukvård, så får de höra orden: skyll dig själv och ge attan i telefon i framtiden. Smartphonezombies är otäcka.

joo jag hade en låååång konversation med ICA om det där.. När man betalar i förskott så ska en direktbetalning med internetbank fungera lika väl.. Så jag tipsade dom om vilka de skulle vända sig till för att sätta upp det, då de avslutat samarbetet med klarna solutions.
Så det är på gång att ICA ska börja både stödja bank-id på enhet(kort och fil) samt via sin internetbank med bankdosan med direktbetalning.
Sedan hur fort hjulen snurrar innan ledningen får tummen ur, det återstår att se, men jag gav dem kontaktuppgifter till de som de skulle vända sig till för betalningssystemet. Jag prata med dem för va 3månader sedan.. så det dröjer nog ett tag till. Jag ska följa upp det nu i slutet på juni.

Jag försökte kolla upp det där, men alla hits jag får på simkortsvirus är relaterat till nya mobiltelefoner. När jag satte avgränsad sökning fram till år 2005 så var det helt andra typer de pratade om.
Jag sitter med ett 21år gammalt simkort och en telefon som är 16år gammal.. Så att råka ut för ett sim virus som faktiskt kan åstadkomma något skadligt känns näst intill omöjligt... Allt skadligt som skapas är för nutida teknik och framåt.. Ingen skriver virus idag till windows 3.11 exempel.
Men jag ska kolla upp det för att se var på trolighetsskalan det ligger, eller om det ens funnits något som kan drabba så gamla saker.. Det är alltid intressant att lära sig nya saker..
Mina datorer är nog största risken, men jag kör Linux så risken är minimal även om den existerar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon309108:

Min gamla sony ericsson walkman dumtelefon är nog för gammal för att köra en sådan attack på.
Samt jag svarar inte på okända sms eller telefonsamtal

Vad jag vet säljer inte tele2 personuppgifter vidare om man har hemligt nummer.
oftast att man får miljarder telefonförsäljare är för att man har vanligt abonnemang så man är listad i eniro, hitta.se osv

Okej.. Det ska jag testa.. tack för tipset

Du kan Nixa en mobil också, seriösa företag kollar Nix och skurkarna ringer från listor eller provar sig fram och så spelar det ingen större roll om du har hemligt nummer för det går ju att ringa det om man gissar rätt...
Du kan däremot ofta göra filter i telefonen typ att bara tillåta att godkända nummer släpps igenom och övriga automatisk avvisas.
Anmäl numret till Nix så blir du av med nästan alla säljare, åtminstone de du kan bli av med. https://nixtelefon.org/
blir du uppringd av nån du har gett ditt nummer till så brukar man kunna meddela dem om att man inte vill ha marknadsföring och de flesta respekterar det för att få behålla dig som kund för troligen har du nån gång gett dem tillåtelse att kontakta dig med "erbjudanden" typ matbutikens veckoerbjudanden eller en tjänsteoperatör som vill sälja nått kabeltv abb, de brukar faktisk sluta om man säger till.

Skrivet av Marida:

Håller med dig till fullo. Har också mina anledningar till varför jag inte har en smartphone. Har en 4G med Kai som jag stängt av all bloat på för jag tycker det är trevligare med ljudkvaliten VoLTE och dess täckning än GSM/3G.

Många idag använder smartphone av enkelhetsskäl och precis så, när det kommer nya påhitt så går många över på det. Men i bakgrunden sker en nedmontering av gamla system som en gång fungerat väl. Så går fler över och så, till slut blir det gamla systemet en dag väldigt mycket mer komplicerat att använda. Den som försöker föreställa sig i efterhand hur det skulle vara att sköta något på ett gammaldags vis ser ofta hur bökigt och krångligt det gamla systemet gjorts för att tvinga över folk till det nya systemet - och tror att det var så förr. Finns många hederliga lösningar och saker som fungerar bra egentligen så länge som någon vill.

Vad gäller handling måste jag säga att det är obegripligt att det måste till bank-id för att lägga en matvarubeställning. Vad är det som är så allvarligt i att beställa mat att legitimation behöver visas? Det är ju inte så att matvarorna stjäls bara av en beställning. Det fungerar ju fint med pizza, ring och säg vad du ska ha så kan du hämta ut den en stund senare. Leg för alkoholhaltiga drycker visas vid behov på plats. Men om jag får sia så kommer väl pizzerior i framtiden att kräva legitimering för att beställa en pizza bara för att det är "enkelt". Hur har det blivit så här att legitimering krävs så schablonmässigt för allsköns olika saker? Inte undra på att bank-id-bedrägerier blivit så vanliga.

Tyvärr måste jag säga emot dig om säkerhet, en gammal 2G-lur går att installera skadlig programvara i även om telefonen inte har skrivbart minne. Telefonoperatörerna har tillgång till ditt SIM-kort och kan genom det installera program på det. SIM-kortet är i sig en egen dator. Det finns möjlighet för illasinnade aktörer att bryta sig in om operatörens skydd är svagt och skriva sin egen kod till ditt SIM-kort, om de kan kommunicera med din telefon. Ett SIM-virus är i princip oupptäckbart och har potential att göra rejäl skada. På vissa bättre genomtänkta telefoner kan du blockera den möjligheten vilket jag rekommenderar eftersom SIM-virus får så låg åtkomst i telefonen att de kan installera systemprogram eller till och med läcka information ur krypterade meddelandetjänster.

Personligen tycker jag det borde vara internationella lagkrav på att man alltid måste identifiera sig och att en säljare aldrig ska kunna få ta betalt utan att köparen aktivt kvitterat köpet med en identifierbar verifiering, tex att betalningsuppgifter får sparas i butikens system för att "förenkla" är idioti ur konsumentens synvinkel när det går att handla utan mer kontroll än att man är inloggad i butiken, ja det finns system som ökar säkerheten men speciellt amerikanska företag skiter ju totalt i köparnas säkerhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.