Telia har försett utpressande advokatbyrå med kunduppgifter – utan domstolsbeslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

riktigt illa, kör själv telia pga deras goda peering, men kanske ska byta till annan operatör ändå.

Rekommenderar Bahnhof som försöker skydda sina kunder så mycket de bara kan inom lagens ramar. De behåller bara sina loggar så länge som lagen kräver som åtgärd bland annat.

De har nöjda kunder också
https://www.sweclockers.com/nyhet/30661-bahnhof-och-netflix-i...

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

"Krohn upplyser också om att de berörda kunderna kontaktats för en ursäkt."

Jaha men dåså! Då är det lugnt att dessa människor möjligtvis får gå igenom en utpressnings process och kanske skevar till hela deras liv. Mycket bra jobbat Telia. Använt Telia i min mobil i kanske 15 år men ska byta idag.

Du tycker inte du överdriver en smula? Ett ringa misstag har skett och som det står i artikeln så beviljas nästan alla inlämnade domslut. Så hade de gått till domare med dessa 55 också så hade de ändå fått uppgifterna.

Vem ska du byta till om man får fråga? För ALLA måste lämna ut uppgifter efter domslut. Och domslut beviljas lätt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Det lär ju vara misstag på enskild handläggarnivå hos Telia, knappast ett övergripande "nu ska vi fucka upp för våra kunder"-tänk.
Men med det sagt är jag ändå glad att jag inte bytte till Telia när de ringde och ville sälja in 500mbit för 299/mån. Visade sig att de menade 500/100, inte 500/500 som jag har nu. Så bad dem att tänka om o tänka rätt.

Exakt min tanke. Bristande handläggning. Det är mycket information som ska ut och någon har gjort en miss eller tagit genvägar. Eventuell straffpåföljd kommer att anpassas efter det.

Permalänk
Medlem

Lite OT kanske.

Det är väl inte så trevligt att få ett sånt där brev från en advokatbyrå men det är bara att kasta.

För det första är det väl inte prövat enligt svensk rätt huruvida den som står på abonnemanget är ansvarig eller ej?
För det andra måste det fastslås att någon begått ett upphovsrättsligt intrång och det avgörs typiskt inte genom tvistemål utan brottmål som drivs av åklagare. Ibland slås brottmål och tvistemål ihop (i dessa fall får man sina rättegångskostnader betalda av staten).
Även om ett mål enbart skulle behandlas som tvistemål så blir det ett förenklat tvistemål om summan som det tvistas om är mindre än ett halvt prisbasbelopp. Det betyder att man endast kan yrka rättegångskostnader för ansökan och 1 tim juridisk rådgivning. Med andra ord inte särskilt dyrt.

Dåligt av Telia, men folk behöver inte oroa sig

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Är nöjd med telia även om detta är riktigt dåligt, det är ett misstag, men det är ett misstag som inte får hända. Har kollat på andra operatörer men ingen som kan matcha priserna som jag har idag så jag fortsätter att vara nöjd

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Känns bra att man sa upp Telia Bredband och nu kör på Bahnhofs villafiber istället från 1 mars.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Du tycker inte du överdriver en smula? Ett ringa misstag har skett och som det står i artikeln så beviljas nästan alla inlämnade domslut. Så hade de gått till domare med dessa 55 också så hade de ändå fått uppgifterna.

Problemet var ju att advokatfirman inte hade rättigheterna till dessa filmer, och det var därför som domstolen beslutade att inte tvinga Telia att ge dem uppgifterna om dessa kunder.

Samtidigt får man väl hoppas att de flesta kastar de här breven, om de inte polisanmäler dem då vilket förstås hade varit ännu bättre.

Citat:

Vem ska du byta till om man får fråga? För ALLA måste lämna ut uppgifter efter domslut. Och domslut beviljas lätt.

Bahnhof så klart. De har inte lämnat ut några uppgifter i sådana här fall vad jag har förstått. Det är ju en del av deras marknadsföring, att de står upp för integriteten och så, men det gör ju inte att det inte är en fördel för kunden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Du tycker inte du överdriver en smula? Ett ringa misstag har skett och som det står i artikeln så beviljas nästan alla inlämnade domslut. Så hade de gått till domare med dessa 55 också så hade de ändå fått uppgifterna.

Vem ska du byta till om man får fråga? För ALLA måste lämna ut uppgifter efter domslut. Och domslut beviljas lätt.

Fast i just detta fallet hade domstolen sagt nej till att lämna ut uppgifterna.

"De felaktigt överlämnade uppgifterna är alltså en liten del av den helhet som fick grönt ljus i februari förra året, men varför de 55 posterna trillade igenom nätet trots domstolens nekande är okänt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Men har inte detta hänt tidigare känns gött att sitta på en lina med Bahnhof

en stor skillnad i de fallen som du länkar till där är att telia i de fallen blivit dömda i domstol att lämna ut uppgifterna och då är tvingade av svensk lag att lämna ut uppgifterna. I detta aktuella fallet har domstolen sagt att uppgifterna inte skall lämnas ut vilket är en betydande skillnad

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så är det ett brott mot GDPR. Varför de inte är anmälda vet jag inte.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du tycker inte du överdriver en smula? Ett ringa misstag har skett och som det står i artikeln så beviljas nästan alla inlämnade domslut. Så hade de gått till domare med dessa 55 också så hade de ändå fått uppgifterna.

Vem ska du byta till om man får fråga? För ALLA måste lämna ut uppgifter efter domslut. Och domslut beviljas lätt.

Det kan man tycka. Börjar dock bli så sjukt trött på alla dessa stora företag som gör misstag på misstag och det ända dom gör är att be om ursäkt. En annan människa hade blivit hängd om man hade gjort ett misstag av samma magnitud.

Permalänk
Skrivet av M_X_E_Q:

Men har inte detta hänt tidigare känns gött att sitta på en lina med Bahnhof

Jo jag fick själv hem ett fint inbetalningsbrev via Njord som tack för att jag använt Telia. Nu ber jag dem dra åt helvete varje gång de försöker lura på en något. Bahnhof thumbsup

Visa signatur

Corsair 750D | Intel Core i7-3770K 4.6 GHz delidded & lappad | XSPC Raystorm D5 RX360 - RX240 | Gigabyte G1-Killer Series G1.Sniper 3 | G.Skill Ares 16 Gb 1866 Mhz | Corsair AX 1200W Gold | Intel 520 SSD 120 Gb - Samsung 830 256 Gb | x 2 Palit Geforce GTX 680 4GB + x1 MSI Twin Frozr GTX 680 4Gb | QNIX 27" 2560x1440 120hz | Logitech G700 | Logitech G110

Permalänk
Medlem
Citat:

Man kan diskutera hur känsligt det är att ett begränsat antal abonnentuppgifter felaktigt har lämnats till en advokatbyrå

Man också summera det med att de har spridit skyddade uppgifter för över 50 individer till en utländsk organisation som sannolikt har agerat på informationen med konsekvenser så som hot och utpressning mot dessa individer - ett förfarande som man från Telias sida varit medveten om.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Lite OffTopic, men Njord har inte rent mjöl i påsen själva rörande bedrägeribrott...

https://torrentfreak.com/copyright-troll-law-firm-partner-cha...

Permalänk
Skrivet av dozix:

GDPR borde väl rimligen kunna appliceras på detta.

Tycker detsamma, man kan få ut denna typen av information om kunder, samtidigt som jag inte kan få lönespecifikationen till min privata mail från min arbetsgivare pga GDPR 🤣

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Varje gång man läser sånt här så skäms man för att man jobbar på en arbetsplats under namnet "Telia"...
Oavsett om min arbetsplats inte alls har med kärnverksamheten ISP att göra.

Usch. Ingenting på intranätet om detta heller som vanligt. Alltid göms det undan så mycket som möjligt. Jag har skapat ett internt ärende med förfrågan om vad som ska göras och varför det inte postas öppet och att just sånt här gör att konkurrenter som Bahnhof ses som ett bättre alternativ i det publika ögat. Skamligt.
Kommer inte kunna uppdatera detta om jag nu får ett "riktigt" svar pga eventuell sekretess men får jag bullshitsvar kommer jag skriva det.

Tur man inte har Telia som ISP iaf. Trots rabatt för anställda är det fortfarande dyrare än alternativen...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Sannolikt har advokat-/utpressarbyrån begärt att få ut uppgifter för X st misstänkta pirater från Telia. Domstol har slagit fast att Telia skall lämna ut X - Y av de uppgifterna. En tjänsteman på Telia har fått i uppdrag av Telias advokater att sammanställa de uppgifter som skall lämnas ut, och då utgått från listan med de X uppgifterna, inte listan med de X - Y uppgifterna.

Förhoppningsvis utgör detta en sk personuppgiftsincident, som Telia är skyldiga att anmäla till Integritetsskyddsmyndigheten.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elyxiator:

en stor skillnad i de fallen som du länkar till där är att telia i de fallen blivit dömda i domstol att lämna ut uppgifterna och då är tvingade av svensk lag att lämna ut uppgifterna. I detta aktuella fallet har domstolen sagt att uppgifterna inte skall lämnas ut vilket är en betydande skillnad

Ok ska jag tolka dej som så att Bahnhofs kunder inte fildelar eller att Bahnhof inte lämnar ut sina kunder?

Jag ser ju att siffran 0 gäller för Bahnhof men Telia har lämnat ut 11466...det är en betydande skillnad dock.

Permalänk
Inaktiv

Alla gillar översittare, kommuner, företag och privatpersoner som så fort de fått makt blir helt tokig. Ursäkt efter att man utsatt någon för utpressning och dessutom oskyldig?

Brings me back till Mönsterås kommun den lilla skithålan som dubbelfakturerade mig och när jag påpekade det så hade man "fixat det" och likt förbannat så åkte jag till inkasso. Och bemötande var jaha nu har vi fixat....ja men någon kompensation då....nä vadå du har ju inte tagit någon ekonomiskt skada eller så. Så där fick jag inte ens en ursäkt

Telia suger dolme, 2010 ville de att jag skulle betala resten av året för bredband som jag bara kunde ha i lägenheten jag flyttade ifrån och därmed blockera inflyttande ifall så skulle ske. Slutade efter massa diskussioner med kundtjänst och forum, sen kom någon pr-nisse in i bilden som jag inte minns vad han heter och sa du behöver inte betala. De kanske kom på till slut att det inte var någon bra ide för mig, telia och inflyttande hyresgäst om de ville ha bredbandet som jag stog på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M_X_E_Q:

Ok ska jag tolka dej som så att Bahnhofs kunder inte fildelar eller att Bahnhof inte lämnar ut sina kunder?

Jag ser ju att siffran 0 gäller för Bahnhof men Telia har lämnat ut 11466...det är en betydande skillnad dock.

Bahnhof löser det på ett annat sätt. De är tvungna att lagra vissa uppgifter för utlämning till polis i sex månader, vilket de gör. Men de behöver inte lagra uppgifter för den här typen av grejer, däremot kan de vara skyldiga att lämna ut de uppgifter de har om de har några. Jag vet inte hur det rent juridiskt fungerar men Bahnhof hävdar alltså att de inte lagrar några abonnentuppgifter som de kan lämna ut mer än just de som de är tvungna men att de ligger i ett separat system och således inte kan lämnas ut till någon annan än polisen.

De förklarar det, dock inte så grundligt, här: https://bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/06/darfor-mas...

Permalänk
Medlem

dubbelmoralen på detta forum...
här är det minsann ingen som laddar ner nåt olagligt, alla betalar 1700:- för en Windows licens osv... när plötsligt LastPass ville ha betalt då blev det panik & sånt ska minsann inte jag betala för...
finns kanske annat folk inte vill betala för undrar man då...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

dubbelmoralen på detta forum...
här är det minsann ingen som laddar ner nåt olagligt, alla betalar 1700:- för en Windows licens osv... när plötsligt LastPass ville ha betalt då blev det panik & sånt ska minsann inte jag betala för...
finns kanske annat folk inte vill betala för undrar man då...

Köpte mitt win10 OEM för 1790:- på webbhallen och tyckte det var ett riktigt bra pris för PRO-versionen.
Tror inte det är så många som laddar ned längre. Det mesta streamas. Tror snarare det är principen och själva utlämnandet som är kritiserat.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

dubbelmoralen på detta forum...
här är det minsann ingen som laddar ner nåt olagligt, alla betalar 1700:- för en Windows licens osv... när plötsligt LastPass ville ha betalt då blev det panik & sånt ska minsann inte jag betala för...
finns kanske annat folk inte vill betala för undrar man då...

Jag tycker att det finns goda anledningar att bryta mot lagen när det kommer till viss fildelning. T.ex så är det en god gärning att dela SciHub’s material, och det ses som något straffbart är en skam. När företag kan lobba för (och få igenom) att deras utdöende affärsmodeller ska ges konstgjord andning med hjälp av skattepengar så bör man inte följa lagen i de avseendena längre. Se det som ett sätt för den enskilde att kunna bidra till en bättre värld.

Det är en annan femma med film, musik och arbeten i andra digitaliseringsbara former, även om många branscher har kunnat skapa en osund form av skydd för sina utövare så låts andra branscher stå utan motsvarande hjälpinsatser. Jämför hur en uppfinnare har förutsättningar att få inkomst på en uppfinning med hur en musikant har förutsättningar för samma hjälp, eller ändå värre, hur en författare anses ha skydd för sina verks rättigheter utan att ens ha ansökt och betalat för det. En uppfinnare måste ge något tillbaka för ett patent, de behöver skapa och lämna in en förklaring av sin uppfinning, under reglerade former, samt betala för att göra ansökan om patentet, oavsett om det blir ett patent eller inte, samt de får sen en tidsbegränsning på 20-25 år på rättigheterna, samt att de behöver sen betala en avgiftbvarje år för att behålla sina rättigheter.
Borde inte det vara så för alla branscher?
Systemet idag är i kraftig obalans. Jag tycker man kan ska handla utifrån hjärtat i de här frågorna. Bortse från lag, när lagen inte är sund.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

bahnhof here we come!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Det var bara en tidsfråga innan detta skulle hända, och skulle inte förvåna mig om det gäller fler operatörer. Känns bara bättre och bättre att ha Bahnhof. Folk alger att även de lägger sig på rygg och andra tramsiga ordval. Men sålänge ingen kan bevisa att de hänger ut fildelare så tänker jag fortsätta rekommendera dem varmt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var bara en tidsfråga innan detta skulle hända, och skulle inte förvåna mig om det gäller fler operatörer. Känns bara bättre och bättre att ha Bahnhof. Folk alger att även de lägger sig på rygg och andra tramsiga ordval. Men sålänge ingen kan bevisa att de hänger ut fildelare så tänker jag fortsätta rekommendera dem varmt.

Dom har säkerligen någon business (Bahnhof) och skulle kunna tro att vi kommer aldrig vara helt anonyma, men så som jag ser då är det fortfarande bättre än Telia!

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Jag är en lugn och sansad person och brukar inte brusa upp, men detta var då f*n något som fick mig irriterad. Vi på Gotlands landsbygd har kontrakt med telia och är TVUNGA att använda skiten. Efter denna artikel så fick jag lust att flytta bara pga att slippa Telia. Detta ska upp på nästa fiber möte.

Permalänk
Medlem

Uppgifterna har inte "slunkit ut" utan advokatbyrån har hört av sig och någon på telia har gett dom informationen via mail. Det är inget slarvfel, man råkar inte trycka sänd utan det är i efterhand man sett att dessa uppgifter gets ut utan belägg för att göra de. Personen på telia borde inte få ha hand om såna känsliga uppgifter utan att kunna reglerna kring hanteringen. Hur vet dom på telia att det var advokatbyrån som hörde av sig? Tror fel person hade tillgång till fel sorts information och detta är inget Telia velat skicka ut. Samtidigt är telia som arbetsgivare skyldiga att tillgodose att varje arbetare kan sin arbetsuppgift och har rätt utbildning för att hantera den. Hoppas på ett kännbart straff så telia gör en uppsträckning.

Permalänk
Avstängd

Vore intressant att få se något av ärendena som fick Telia att lämna ut uppgifterna. Vart ligger ribban för att dom ska lämna ut kunduppgifter till någon tomteverkstad i ett främmande land så att säga

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Borde inte detta rimligtvis vara en GDPR-överträdelse, att lämna ut personliga uppgifter till obehöriga?