Material från 150 000 övervakningskameror läckt efter hackerattack

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Kameraövervakning är en proaktiv åtgärd eftersom det avskräcker i viss mån.
Forskning finns på att något så enkelt som strategiskt utplacerade skyltdockor kan minska snatteri eftersom de ger en känsla av iaktagelse.

Risken är dock att exponering över tid gör att buset vänjer sig och slutar bry sig, så i så fall bör nog både kameror och skyltdockor flyttas/ändras då och då om de ska ha någon fortsatt effekt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

To be clear: this hack affected the cameras and nothing else. No customer data was accessed, no production systems, no databases, no encryption keys, nothing.
– John Graham-Cumming, teknikchef Cloudflare

Ehhh jag som kund hade helt klart ansett att "customer data was accessed" när bild och video är läckt.

Jag tror du missförstod lite - det var Cloudflare som sa det där, inte kameratillverkaren. Cloudflares kunders data läckte alltså inte ut på något vis, utan bara övervakningsvideos av Cloudflares datorhallar/utrustning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Problematiken grundar sig tyvärr inte i något som kan lösas med kameraövervakning. Tycker för övrigt att det är oerhört kontraproduktivt att försöka lösa brott reaktivt istället för att förebygga att de ens sker proaktivt.

Jag tror kameraövervakning är tänkt att ha både en proaktiv och reaktiv effekt.
Det var en hel del oro om Storbrittanniens bruk av CCTV men min bild är att de haft stor nytta av det.
Serien "The Capture" kan ju få en att tänka om det här med deepfakes och manipulation kan både skada rättsäkerhet och förtroende för CCTV, åtminstone vad det gäller material som modifieras i efterhand och planteras.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself