Permalänk
Medlem

Skärm placering

Tjenare!

Köpte nyligen en LG 34gn850 och wow vilken skärm, men pjäsen kräver lite mera yta än min fd 24” skärm såklart.

Foten till skärmen är så pass stor att jag får ha musmattan hängandes ner för kanten av bordet så jag stack och köpte ett vägg-stativ på biltema.
Tänkte att jag innan skulle spela runt lite med dem olika höjderna på skärmen men blir inte klok på vilken höjd man bör ha skärmen på?

Säg att du sitter och kollar rätt fram 90 grader, vilken höjd på skärmen bör blicken hamna? Strax över mitten eller kanske högre?
Fästet går att tilta.

Tack sålänge 👍

Permalänk
Medlem

Känn efter vad som är bäst för dig, du kan ju alltid ändra höjden på stolen. Tror det bara är du som kan testa det som känns mest bekvämt. Du kan väl även ändra höjd på skrivbordet. Många faktorer som spelar roll här.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Ja självklart kan jag anpassa mig, tänkte mest vid koncentrerat arbete och spelande, då måste jag sitta vid samma höjd varje gång med armbågarna över mus/tangentbord. Tänkte om det fanns någon gyllene regel bara

Permalänk
Medlem

Toppen av skärmen bör vara i ögonhöjd, eller en bit under är något jag läst, och använder själv. Funkar bra och är bekvämt för mig iallafall

Permalänk
Medlem

En bit under toppen ska vara i ögonhöjd, så fixa så stolen och skrivbordet är i rätt höjd och justera skärmen efter det.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för svar 👍
Lägre än vad jag trodde!

Permalänk
Medlem

Hade kört på ett sånt här fäste https://www.maxgaming.se/sv/skarmstativ/gasdrivet-bordsfaste-... istället för att få justeringsmöjligheterna.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Hade kört på ett sånt här fäste https://www.maxgaming.se/sv/skarmstativ/gasdrivet-bordsfaste-... istället för att få justeringsmöjligheterna.

Precis när man började tro att man möjligen inte ville ha mera saker till sin man-cave 😅

Är inte 100 på att bordsskivan pallar trycket bara, Ikea!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiawatha:

Precis när man började tro att man möjligen inte ville ha mera saker till sin man-cave 😅

Är inte 100 på att bordsskivan pallar trycket bara, Ikea!

Tror du kan förstärka skivan genom att sätta tex en plywoodskiva under bordet som den får klämma fast i också.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiawatha:

Precis när man började tro att man möjligen inte ville ha mera saker till sin man-cave 😅

Är inte 100 på att bordsskivan pallar trycket bara, Ikea!

Kör dubbla skärmar på ett galant-bord med ett sånt här fäste (köpt på maxgaming för ett par år sedan)

Flexar lite men är inte särskilt orolig

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiawatha:

Precis när man började tro att man möjligen inte ville ha mera saker till sin man-cave 😅

Är inte 100 på att bordsskivan pallar trycket bara, Ikea!

Om du har en bordsskiva som inte är massiv från ikea så kommer den gå sönder till slut. Min gick sönder efter typ ett år.

Köpte en massiv träskiva och fungerar galant!

Edit: https://www.ikea.com/se/sv/p/linnmon-bordsskiva-moerkgra-4049...

Denna modell använde jag som gick sönder efter ett tag pga vikten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Om du har en bordsskiva som inte är massiv från ikea så kommer den gå sönder till slut. Min gick sönder efter typ ett år.

Köpte en massiv träskiva och fungerar galant!

Edit: https://www.ikea.com/se/sv/p/linnmon-bordsskiva-moerkgra-4049...

Denna modell använde jag som gick sönder efter ett tag pga vikten.

Skulle gissa på att det är samma jag använder idag