Rekommendera en bra budgetmobil.

Permalänk
Medlem

Rekommendera en bra budgetmobil.

Min sambo är på jakt efter en ny mobil Hon vill betala runt 2500 kr. Kan ni rekommendera den bästa luren för dessa pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Min sambo är på jakt efter en ny mobil Hon vill betala runt 2500 kr. Kan ni rekommendera den bästa luren för dessa pengar.

Skulle kika in på Xiaomi Redmi line-up om android är intressant. Brukar ha vettigt med ram samt kamera för pengarna och bra mobilprocessor.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Kanske en oneplus nord n10 eller n100, en beg iPhone XR om det är ett alternativ.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Moto G9 Play. Ser ut att ha det mesta man kan begära på en budgetmobil

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa Moto g8 plus. Den släpptes dock oktober 2019 så jag undrar om det är ett dumt köp med tanke på att bank id ska kunna fungera en bra tid framöver. Moto g9 plus är sämre vad jag har läst mig till.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/2000660/realme-7-pro-128gb-spegel...

Bättre blir svårt att hitta. Har själv en Redmi och är väldigt nöjd.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

https://webbutik.comviq.se/xiaomi-mi-10t-pro.html
rätt prisvärd om abonnemang är ett alternativ. "mobilavgiften" blir 100 i månaden i 24 månader.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk

Jag har en Xiaomi MI10T Lite och min förra var även en Xiaomi.

Kan varmt rekommendera någon av deras telefoner sett till pris / prestanda.

Permalänk
Medlem

Köpte en G8 power till dottern i julklapp och den kostade då 1700, gick väl ner till 1500:- tom. Fungerar fortfarande klockrent i alla fall.

Inte grymmaste mobilen på något sätt dock, men skulle fungera för många. Kameran är nog den delen som är relativt sett sämst kanske. Fungerar men om man jämför med flaggskepp tom för 5 år sedan så hänger den inte riktigt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

https://www.inet.se/produkt/2000660/realme-7-pro-128gb-spegel...

Bättre blir svårt att hitta. Har själv en Redmi och är väldigt nöjd.

Telefonen verkar intressant. Kan man stänga av reklam/bloatware?

Permalänk
Medlem

Jag kommer vänta ett litet tag eftersom Moto G50 och G100 är på gång med android 11.Källa

Permalänk
Inaktiv

Motorola g9 plus har jag kostade 3000 kr ny i september så bör ha sjunkit en del. Väldigt bra mobil. Fri från bloatware, bra wifi, 1+ vecka batteritid (som jag använder den), bra kamera, fina funktioner som att skakar man så aktiveras ficklampan osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Motorola g9 plus har jag kostade 3000 kr ny i september så bör ha sjunkit en del. Väldigt bra mobil. Fri från bloatware, bra wifi, 1+ vecka batteritid (som jag använder den), bra kamera, fina funktioner som att skakar man så aktiveras ficklampan osv.

Bloatware och ads tycker inte jag hör hemma i en telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

https://www.inet.se/produkt/2000660/realme-7-pro-128gb-spegel...

Bättre blir svårt att hitta. Har själv en Redmi och är väldigt nöjd.

Rekommenderar också Realme (ej att förväxla med Redmi då det är ett Xiaomi brand), ger helt klart most bang for the bucks! Jag har en Realme 6 och är hur nöjd som helst.
Den "vanliga" Realme 7 är riktigt billig, 1790!
https://www.webhallen.com/se/product/327100-Realme-7-6GB64GB-...

Största skillnaden är att det är en LCD skärm istället för AMOLED, dock har LCD skärmen en uppdateringsfrekvens på 90Hz istället för 60Hz. Sedan är kameran lite enklare (kanske endast front?), mindre minne samt SoC från Mediatek istället för Qualcomm.

Permalänk
Medlem

Vilken egenskap är viktigast för din sambo? Bra kamera, skärm, ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag kommer vänta ett litet tag eftersom Moto G50 och G100 är på gång med android 11.Källa

Den där G50 låter ju superintressant, ska nog vänta in den jag med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldDog:

Rekommenderar också Realme (ej att förväxla med Redmi då det är ett Xiaomi brand), ger helt klart most bang for the bucks! Jag har en Realme 6 och är hur nöjd som helst.
Den "vanliga" Realme 7 är riktigt billig, 1790!
https://www.webhallen.com/se/product/327100-Realme-7-6GB64GB-...

Största skillnaden är att det är en LCD skärm istället för AMOLED, dock har LCD skärmen en uppdateringsfrekvens på 90Hz istället för 60Hz. Sedan är kameran lite enklare (kanske endast front?), mindre minne samt SoC från Mediatek istället för Qualcomm.

Blev lite sugen på att skaffa en realme 7. Är det stor skillnad på en sådan och flaggskeppsmodellerna, tittar mest på Youtube, använder chrome och lyssnar på musik.

Hur är det med spyware på kinesiska mobiler? Minns att jag läste för några år sedan att det följer med sånt på köpet fast det gällde Huawei mobiler.

Permalänk
Medlem

I ordning av pris:

Nokia 2.4 32GB
Xiaomi Redmi 9 64GB
Nokia 3.4 Dual SIM (3GB RAM) 32GB
Samsung Galaxy A21s SM-A217F/DS 32GB
Realme 7 64GB
Nokia 5.3 Dual SIM (3GB RAM) 64GB
Nokia 5.3 Dual SIM (4GB RAM) 64GB
Motorola Moto G9 Play
Realme 6 (4GB RAM) 64GB
Xiaomi Poco X3 NFC 64GB

Android ≤10, NFC och fingeravtrycksläsare. Några telefoner är bortsållade, typ modeller med större skärm än 6,67-tum och några Mediatek-modeller från Samsung. Välj efter tycke och smak.

Väljer du straxt över 2500 kr finns det lite fler modeller, eller med andra lagringskapaciter. Behövs inte NFC (kort på mobilen) så kan det också dyka upp några fler alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Android ≤10, NFC och fingeravtrycksläsare. Några telefoner är bortsållade, typ modeller med större skärm än 6,67-tum och några Mediatek-modeller från Samsung. Välj efter tycke och smak.

Med mina egna kriterier så kan jag också säga att jag missade Xiaomi Redmi Note 9 Pro 128GB (Qualcomm/Snapdragon) samt Redmi Note 9 och Redmi Note 9T (Mediatek).

Permalänk
Medlem

Moto g50 har kommit ut och jag är lite besviken på specifikationerna. Skärmen är bara 720p, batteriet är bra och att den har android 11.

Nu finns det dock ett erbjudande på Webhallen Moto g5 5g plus som kom ut förra sommaren. Vilken av dessa skulle ni välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Moto g50 har kommit ut och jag är lite besviken på specifikationerna. Skärmen är bara 720p, batteriet är bra och att den har android 11.

Nu finns det dock ett erbjudande på Webhallen Moto g5 5g plus som kom ut förra sommaren. Vilken av dessa skulle ni välja?

Är också lite besviken, rätt låg ppi på en sådan stor skärm. Annars är all specs perfekta för det priset.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Jag har kört motorola och Xiaomi för runt 2000kr fungerar hur bra som helst. Gillar dem mer än mina iphones jag har via jobbet.

Permalänk
Medlem

Om ni inte har något emot iPhone och begagnade så har Mresell massa 7or och 8or för bra pris. Några av dem har nya batterier också om man läser specifikationerna.

https://mresell.se/

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Typiskt , i dag när jag kollar igen på Moto g5 5g plus 64gb på Webhallen så har dom inte kvar rabatten. I går kostade telefonen ca 1800 kr och nu kostar den 3000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ännu billigare om man köper från Google Store Tyskland, och använder en forwarding tjänst, t.ex. MailboxDE. Går loss på lite under 335 euro. 315 + jag tror det blir ca 18 euro. Jag har precis gjort det själv. Köper en Pixel 4a till morsan (hon står för kostnaden, jag hjälper henne o importera den) och förra gången jag köpte en telefon från Google Store Tyskland så kostade frakten från MailboxDE till Sverige 18.XX euro. Du måste välja UPS hos MailboxDE då telefonen innehåller batterier. Ja, jag rekommenderar Pixel 4a (eller om man vill ha större skärm, 4a 5G till vänner som behöver en ny telefon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Typiskt , i dag när jag kollar igen på Moto g5 5g plus 64gb på Webhallen så har dom inte kvar rabatten. I går kostade telefonen ca 1800 kr och nu kostar den 3000 kr.

Denna har jag, blir den rabatterad igen rekommenderar jag den. Har redan android 11 och det är vettig batteritid. Kameran kan jag inte jämföra enkelt då alla mina tidigare telefoner haft riktigt dåliga kameror, men denna är ju bättre än dom iaf

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Ännu billigare om man köper från Google Store Tyskland, och använder en forwarding tjänst, t.ex. MailboxDE. Går loss på lite under 335 euro. 315 + jag tror det blir ca 18 euro. Jag har precis gjort det själv. Köper en Pixel 4a till morsan (hon står för kostnaden, jag hjälper henne o importera den) och förra gången jag köpte en telefon från Google Store Tyskland så kostade frakten från MailboxDE till Sverige 18.XX euro. Du måste välja UPS hos MailboxDE då telefonen innehåller batterier. Ja, jag rekommenderar Pixel 4a (eller om man vill ha större skärm, 4a 5G till vänner som behöver en ny telefon

Tja samtidigt är det inte många tior man sparar liksom. Nu har dock Fnac höjt priset till €349 igen så då kanske det är bättre med Google DE. Fördelen med Fnac är dels att man slipper meka med mailbox och liknande och dels att det medföljer hörlurar, då det är ett lagkrav i Frankrike, men också att butiken säljer den till dig i Sverige och inte någon mellanhand liksom. Frakten när jag köpte denna telefon i vintras var på 11 euro i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Denna har jag, blir den rabatterad igen rekommenderar jag den. Har redan android 11 och det är vettig batteritid. Kameran kan jag inte jämföra enkelt då alla mina tidigare telefoner haft riktigt dåliga kameror, men denna är ju bättre än dom iaf

Hur tycker du 21:9 formatet fungerar? Den lär ju va väldigt lång samt att kolla på you tube kanske inte är optimalt med pillar boxes?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Hur tycker du 21:9 formatet fungerar? Den lär ju va väldigt lång samt att kolla på you tube kanske inte är optimalt med pillar boxes?

Man kan zooma i YT så att bilden fyller skärmen, man missar lite video i över och nederkant men det är sällan något större problem. Däremot finns det ju andra appar som inte låter en zooma.