Permalänk
Medlem

BRF häva avtal med ComHem?

Hej!
Tänkte kolla om någon har tips eller lyckats med detta själv. Vår BRF har en gruppanslutan med comhem där flera har haft problem sen december med avbrott ungefär en gång i veckan. Jag har pratat med deras avtalssida för BRfer och de säger att de inte kan ge kompensation förens de har hittat felet, vilket inte verkar gå att hitta då vi fortfarande har problem (internetlös sen kl 14 idag). Till råga på allt gjorde de inte en felanmälan förrens 2 veckor tillbaka då de antagit att felet skulle bli avhjälpt med att ordna med en tidigare felanmälan som låg, vilket det såklart inte gjorde. Har även under 3 månader påpekat att det förmodligen är delningen till vårt hus som är problemet, men det har de avvisat fram tills nu...

Så för att komma till min fråga: går det att upphäva avtalet i förtid måntro då de inte lyckas leverera bredbandsuppkoppling enligt avtal? Tänker att jag säger till de att vi upphäver avtalet efter att nuvarande period är över? Annars är det 12 mån från nästa
period (ca 20 månader från idag) som gäller för uppsägning som vanligt av avtalet.

FYI: sitter i styrelsen i brfen där vi diskuterat detta och vi har enligt stadgar rätt att ta beslut i detta.

Tack på förhand för alla tankar och funderingar kring detta!

Permalänk
Medlem

Vad säger stadgarna i BRF och avtalet med Comhem?
Samfälligheten jag bor, kräver att samtliga fastighetsägare är med på att säga upp avtalet för att kunna göra det med Comhem.

Permalänk
Medlem

Vad står det i ert avtal gällande avtalsbrott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Hej!
Tänkte kolla om någon har tips eller lyckats med detta själv. Vår BRF har en gruppanslutan med comhem där flera har haft problem sen december med avbrott ungefär en gång i veckan. Jag har pratat med deras avtalssida för BRfer och de säger att de inte kan ge kompensation förens de har hittat felet, vilket inte verkar gå att hitta då vi fortfarande har problem (internetlös sen kl 14 idag). Till råga på allt gjorde de inte en felanmälan förrens 2 veckor tillbaka då de antagit att felet skulle bli avhjälpt med att ordna med en tidigare felanmälan som låg, vilket det såklart inte gjorde. Har även under 3 månader påpekat att det förmodligen är delningen till vårt hus som är problemet, men det har de avvisat fram tills nu...

Så för att komma till min fråga: går det att upphäva avtalet i förtid måntro då de inte lyckas leverera bredbandsuppkoppling enligt avtal? Tänker att jag säger till de att vi upphäver avtalet efter att nuvarande period är över? Annars är det 12 mån från nästa
period (ca 20 månader från idag) som gäller för uppsägning som vanligt av avtalet.

FYI: sitter i styrelsen i brfen där vi diskuterat detta och vi har enligt stadgar rätt att ta beslut i detta.

Tack på förhand för alla tankar och funderingar kring detta!

Hej!

Ni får kolla igenom ert avtal ni skrivit på vad som gäller vid förtida uppsägning, om ni har rätt till det/ och vad det kostar. Troligen så får ni betala avtalstiden ut, eller en saftig summa som kompensation för förtida hävning.

Kolla även upp före avtalet sägs upp vad det skulle kosta att dra in stadsnät från ex iTux, eller annan stadsnätsoperatör, eller går direkt till en fiberleverantör, ex Ownit, Telia mfl och få prisuppgift.

Har ni fiber nu via Comhem eller gammal kabelbredband?

Har ni inte fiber indraget nu, så kan det bli saftig kostnad för att gräva ner fiber till ert hus. Har ni fiber nu så kan det vara så enkelt att de kopplar om i telestationen mellan Comhem och annan operatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Hej!
Tänkte kolla om någon har tips eller lyckats med detta själv. Vår BRF har en gruppanslutan med comhem där flera har haft problem sen december med avbrott ungefär en gång i veckan. Jag har pratat med deras avtalssida för BRfer och de säger att de inte kan ge kompensation förens de har hittat felet, vilket inte verkar gå att hitta då vi fortfarande har problem (internetlös sen kl 14 idag). Till råga på allt gjorde de inte en felanmälan förrens 2 veckor tillbaka då de antagit att felet skulle bli avhjälpt med att ordna med en tidigare felanmälan som låg, vilket det såklart inte gjorde. Har även under 3 månader påpekat att det förmodligen är delningen till vårt hus som är problemet, men det har de avvisat fram tills nu...

Så för att komma till min fråga: går det att upphäva avtalet i förtid måntro då de inte lyckas leverera bredbandsuppkoppling enligt avtal? Tänker att jag säger till de att vi upphäver avtalet efter att nuvarande period är över? Annars är det 12 mån från nästa
period (ca 20 månader från idag) som gäller för uppsägning som vanligt av avtalet.

FYI: sitter i styrelsen i brfen där vi diskuterat detta och vi har enligt stadgar rätt att ta beslut i detta.

Tack på förhand för alla tankar och funderingar kring detta!

Innebär flera att det enbart är vissa bostäder där detta problem uppstår?
Ifall det är som så att ni har ett nät i fastigheten/fastigheterna som ni själva (brf:en) har ansvar över så kan det ju mycket väl vara där felet sitter och då är det ju såklart varken något avtalsbrott eller nånting som Com Hem ska kompensera er för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NetAdmin:

Hej!

Ni får kolla igenom ert avtal ni skrivit på vad som gäller vid förtida uppsägning, om ni har rätt till det/ och vad det kostar. Troligen så får ni betala avtalstiden ut, eller en saftig summa som kompensation för förtida hävning.

Kolla även upp före avtalet sägs upp vad det skulle kosta att dra in stadsnät från ex iTux, eller annan stadsnätsoperatör, eller går direkt till en fiberleverantör, ex Ownit, Telia mfl och få prisuppgift.

Har ni fiber nu via Comhem eller gammal kabelbredband?

Har ni inte fiber indraget nu, så kan det bli saftig kostnad för att gräva ner fiber till ert hus. Har ni fiber nu så kan det vara så enkelt att de kopplar om i telestationen mellan Comhem och annan operatör.

Tack för snabbt svar!

Är väl inte förtida upphävning enligt avtal då de inte lyckas leverera? 20 månader är det som gäller enligt avtal...

Nätet i fastigheten, coax, ägs av comhem själva och jag har bett de att komma med prisuppgift på att uppgradera nätet till fiber vilket BRF kan betala för, men de säger att de inte vill göra sådana jobb.

Har offerter från andra leverantörer redan som är redo att dra nytt.

Permalänk
Medlem

Rätt att ta beslut ja men vad säger avtalet vad ni har skrivit på är det som gäller och står det inget om att vid ej leverans etc etc så har ni ett avtal oavsett vad ni drar in vid sidan om och då kan det ev bli tal om en stämning mot er om det står i avtalet att ni har bundit er att anv Comhems utrustning under avtals tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Innebär flera att det enbart är vissa bostäder där detta problem uppstår?
Ifall det är som så att ni har ett nät i fastigheten/fastigheterna som ni själva (brf:en) har ansvar över så kan det ju mycket väl vara där felet sitter och då är det ju såklart varken något avtalsbrott eller nånting som Com Hem ska kompensera er för.

Comhem köpte upp företaget bakom vårt nät på 90 talet. Antar att det är samma utrustning fortfarande sett till hur värdelöst det är...

Kan inte säga till 100% att det är alla lägenheter, men deras support ser att det är flertalet som har problem samt att vi i styrelsen mottagit en hel klagomål från lägenhetsinnehavare i föreningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Rätt att ta beslut ja men vad säger avtalet vad ni har skrivit på är det som gäller och står det inget om att vid ej leverans etc etc så har ni ett avtal oavsett vad ni drar in vid sidan om och då kan det ev bli tal om en stämning mot er om det står i avtalet att ni har bundit er att anv Comhems utrustning under avtals tiden.

Även om den inte fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Tack för snabbt svar!

Är väl inte förtida upphävning enligt avtal då de inte lyckas leverera? 20 månader är det som gäller enligt avtal...

Nätet i fastigheten, coax, ägs av comhem själva och jag har bett de att komma med prisuppgift på att uppgradera nätet till fiber vilket BRF kan betala för, men de säger att de inte vill göra sådana jobb.

Har offerter från andra leverantörer redan som är redo att dra nytt.

Hej!

Kolla avtalet, vad som finns där angående fel, eventuell kompensation, uppsägning etc.

Som företagare (Som en BRF är att likställa med) så är man i princip nästan helt utlämnad till vad som finns i avtalet, då det är väldigt få lagar som är applicerbara på företagsköp/tjänster, mot om det varit en konsument som köpt tjänsten.

Gammalt coaxnät är utdöende oavsett, så även om ni ska uppgradera antingen med Comhem eller annan leverantör, så är det fiber som gäller. Och då är det bra idé att börja nu om ni inte är nöjda med Comhem.

Förslagsvis så går ni på ett öppet stadsnät (Om det finns) ex iTux eller annan leverantör, så får varje kund själv välja operatör och tjänster.

Om ni säger upp avtalet tills det löper ut, och det nya byggs under tiden så finns det ju gott om tid att få det klar, och driftsatt så avbrottstiden hålls nere till i princip bara koppla in ny router åt varje kund, då det är separata nät. Bra att starta i tid, då det kan ta tid med planering, tillstånd för grävning och kabeldragning internt i fastigheten.

För att vara på den säkra sidan för er i styrelsen, kalla alla boende till ett möte, antingen fysiskt eller digitalt, eller lämna ut papper till alla boenden och specificera vad ni vill göra, varför, eventuell kostnad, eventuell "vinst" för de boende (Stabilare, snabbare, fler tjänster, fler tv kanaler etc?), och hur lång tid eventuell installation tar, vad som krävs göras i lägenheterna mm.

Så alla får komma med synpunkter om vad de tycker, och vad de anser borde göras.

Så ni inte tar ett beslut själva, och så visar det sig att det är ett par i styrelsen som vill ha nytt "bara för att" medans majoriteten är nöjda med Comhem (Så länge det är fungerande såklart) och vill stanna kvar där.

Permalänk
Medlem

ComHem genomför nu en uppgradering av Coaxnätet kolla detta först....

"Vad innebär uppgraderingen för mig som bor i en samfällighet?
För samfälligheter innebär det att vi drar fiber ända fram till den gemensamma punkt där vi ansluter era byggnader. Mellan byggnaderna inom samfälligheten använder vi ert befintliga nät."

Permalänk
Medlem
Skrivet av NetAdmin:

Förslagsvis så går ni på ett öppet stadsnät (Om det finns) ex iTux eller annan leverantör, så får varje kund själv välja operatör och tjänster.

Förslagsvis gör ni inte alls så här. Det är bättre att skaffa kollektivt avtal gällande bredband med en reko isp som alla använder. Ska alla välja isp själva kommer det kosta er 3-5 ggr högre månadskostnad.

Internet är internet, det finns inte direkt någon skillnad på vilken isp man har (förutom peering. hur många i er brf bryr sig om 10ms högre/lägre ping mot usa?). Internet är som luft. Alla behöver luft.

Tv kan brf-innehavare som önskar ha det beställa själva. Alla vill inte ha tv.

min rekommendation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Förslagsvis gör ni inte alls så här. Det är bättre att skaffa kollektivt avtal gällande bredband med en reko isp som alla använder. Ska alla välja isp själva kommer det kosta er 3-5 ggr högre månadskostnad.

Internet är internet, det finns inte direkt någon skillnad på vilken isp man har (förutom peering. hur många i er brf bryr sig om 10ms högre/lägre ping mot usa?). Internet är som luft. Alla behöver luft.

Tv kan brf-innehavare som önskar ha det beställa själva. Alla vill inte ha tv.

min rekommendation

Stadsnät behöver inte vara dyrare än att välja en enskild ISP, vissa kanske vill ha Telia, vissa kanske vill ha Bahnhof, vissa kanske Tele2 osv, valfriheten får man i ett bra öppet stadsnät, och kunden själv kunna välja om den vill ha telefoni, vilka tv kanaler osv, än att bli påtvingad vissa tjänster till en kostnad.

Äldre vill ex ha lägre bredbandshastighet, telefoni och tv, medans yngre oftast vill ha snabbt bredband men ingen telefoni eller massa tv kanaler, då de oftast ser på tv online mot äldre som ser på tv på just en tv.

Och en gruppanslutning behöver inte nödvändigtvis bli billigare än ett öppet stadsnät, då kostnaden för abonnemang etc istället läggs på föreningen, än direkt på slutkund, så det blir egentligen bara att kostnaden blir dold för de boende i föreningens kostnad än direkt synlig för boende via egen faktura.

Sen kan det i vissa fall vara billigare med en enskild leverantör, men bäst i förlängningen är att ha öppet stadsnät då alla kan välja sina egna tjänster, hastighet, operatör mm fritt än att bli tvingad till viss operatör etc. Och då behöver man inte stå och behöva gräva in ny fiber om 5-7 år igen då avtalet gått ut och man vill byta operatör.
Har man öppet stadsnät så är det ju bara att förlänga avtalet, och det löper på.

Ett stadsnät idag, som byggs med 1 Gbit/s mot lägenheter är framtidssäkrat för många år, och switchar som används är sådant som håller i många år, och inte behöver bytas ofta.

Så för valfrihet för enskilda boende, och minskat problem/kostnader längre fram med byte av operatör, indragning ny fiber mm efter avtalstiden så är öppet stadsnät bästa lösningen för de allra flesta.

Och det är skillnad på operatör och operatör, inte bara i ping tider, men även i kapacitet mellan operatörer, de mindre operatörerna har oftast lägre kapacitet än de stora, och därav kan kännas "tröga" när många är ute och surfar på nätet. Nerladdningstider kan variera, lika så streamad video hos olika operatörer, om det flyer på, laddningstider mm.

Men oavsett vilket ni väljer, att gå till en enskild operatör eller ett stadsnät så kommer det med största sannolikhet bli en bra uppgradering från Comhem coax att få in fiber ända in i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Så för att komma till min fråga: går det att upphäva avtalet i förtid måntro då de inte lyckas leverera bredbandsuppkoppling enligt avtal?

Som alla andra har sagt: Enligt de villkor som finns i avtalet.

Men spelar det verkligen någon roll? Innan min förening skaffade fiber/stadsnät betalade vi något i stil med 60 kr/månad och hushåll till ComHem för grundutbudet för TV. Sedan beställde varje hushåll för sig internet-uppkoppling och eventuella extra TV-tjänster (allt bara via ComHem).

Om ni har samma upplägg så är det ju bara att koppla upp sig på stadsnätet och betala dom 60 kronorna och fortsätta titta på TV via ComHem tills avtalet går att säga upp normalt. För ni har väl inte varit dumma nog att skriva på ett avtal som säger att bara ComHems nät får finnas i föreningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NetAdmin:

Hej!

Kolla avtalet, vad som finns där angående fel, eventuell kompensation, uppsägning etc.

Som företagare (Som en BRF är att likställa med) så är man i princip nästan helt utlämnad till vad som finns i avtalet, då det är väldigt få lagar som är applicerbara på företagsköp/tjänster, mot om det varit en konsument som köpt tjänsten.

Gammalt coaxnät är utdöende oavsett, så även om ni ska uppgradera antingen med Comhem eller annan leverantör, så är det fiber som gäller. Och då är det bra idé att börja nu om ni inte är nöjda med Comhem.

Förslagsvis så går ni på ett öppet stadsnät (Om det finns) ex iTux eller annan leverantör, så får varje kund själv välja operatör och tjänster.

Om ni säger upp avtalet tills det löper ut, och det nya byggs under tiden så finns det ju gott om tid att få det klar, och driftsatt så avbrottstiden hålls nere till i princip bara koppla in ny router åt varje kund, då det är separata nät. Bra att starta i tid, då det kan ta tid med planering, tillstånd för grävning och kabeldragning internt i fastigheten.

För att vara på den säkra sidan för er i styrelsen, kalla alla boende till ett möte, antingen fysiskt eller digitalt, eller lämna ut papper till alla boenden och specificera vad ni vill göra, varför, eventuell kostnad, eventuell "vinst" för de boende (Stabilare, snabbare, fler tjänster, fler tv kanaler etc?), och hur lång tid eventuell installation tar, vad som krävs göras i lägenheterna mm.

Så alla får komma med synpunkter om vad de tycker, och vad de anser borde göras.

Så ni inte tar ett beslut själva, och så visar det sig att det är ett par i styrelsen som vill ha nytt "bara för att" medans majoriteten är nöjda med Comhem (Så länge det är fungerande såklart) och vill stanna kvar där.

Tack! Ska kolla iTux och vad de kan erbjuda. Vårt nätavtal med comhem har 5års uppsägning men som tur är kostar det nätet nästan ingenting. Vi i styrelsen fick i senaste årsstämma mandat att ta beslut i detta då det varit en vagel i ögat för många länge... Annars håller jag absolut med dig om att styrelsen bör kolla med medlemmarna.

Skrivet av bz2:

ComHem genomför nu en uppgradering av Coaxnätet kolla detta först....

"Vad innebär uppgraderingen för mig som bor i en samfällighet?
För samfälligheter innebär det att vi drar fiber ända fram till den gemensamma punkt där vi ansluter era byggnader. Mellan byggnaderna inom samfälligheten använder vi ert befintliga nät."

Redan kollat och tyvärr finns det ingen plan för vår fastighet enligt comhem.

Skrivet av KAD:

Som alla andra har sagt: Enligt de villkor som finns i avtalet.

Men spelar det verkligen någon roll? Innan min förening skaffade fiber/stadsnät betalade vi något i stil med 60 kr/månad och hushåll till ComHem för grundutbudet för TV. Sedan beställde varje hushåll för sig internet-uppkoppling och eventuella extra TV-tjänster (allt bara via ComHem).

Om ni har samma upplägg så är det ju bara att koppla upp sig på stadsnätet och betala dom 60 kronorna och fortsätta titta på TV via ComHem tills avtalet går att säga upp normalt. För ni har väl inte varit dumma nog att skriva på ett avtal som säger att bara ComHems nät får finnas i föreningen?

Där sa du något sant. Men behöver inte comhem skicka ut nya routrar då, eller är det samma som för coax? Möjligt att de vill ha en tusing per enhet då som blir ytterligare en kostnad...

För övrigt står det felaktigt antal lägenheter i avtalet där de skrivit för få. Dock fakturerar de korrekt antal lägenheter. Går det att hävda ogiltigt avtal pga denna miss kanske?

Permalänk
Medlem

Lusläst villkoren i kontraktet och det finns ingen paragraf för avtalsbrott eller upphäva i förtid. Endast att om distributionsavtalet upphävs så påverkas gruppavtalet. Finns ej något distributionsavtal bifogat, men misstänker att det är nätet i huset? Det kontraktet är från 90 talet så har inga större förhoppningar där tyvärr...

Permalänk
Medlem

Hade nog gjort som @Bagarbosse föreslår då ni får betydligt bättre och billigare avtal för Bredband/TV/Telefoni.
I vår förening så kostar grundutbudet för TV + Bredband 250/100 Mbit + IP-telefoni, 50:- i månaden men föreningen bjuder på det då det kostar mer att fakturera det per hushåll.

Vi har avtal med Bredbandsbolaget eller numera Telenor.
Kraftringen kom och ville erbjuda öppet stadsnät också, först skulle utrustning som switchar och dylikt i källaren ingå och 100/100 Mbit skulle kosta från ca 129:-/månaden, 6 månader senare ville de ha 10 000:- för utrustningen och 100/100 Mbit kostade helt plötsligt från 329:-/månaden. Hade nog tecknat ett förmånligt avtal med en leverantör då de blir betydligt bättre priser än öppet stadsnät där man själv väljer leverantör.

Permalänk
Medlem

Pratat med comhem idag igen och de vill verkligen inte hitta en lösning. Föreslog att vi genom iTux drog in fiber och att vi anslöt oss därigenom, men de skulle inte gå enligt den jag pratade med. Efter att ha lusläst vårt avtal från 89 som comhem köpt står det dock att de ska tillåta till självkostnadspris anslutan till interaktiva tjänster som kan komma att utvecklas inom ramen av verksamheten.

Målet är nog att försöka få avtalet upphävt till periodens slut ändå då de inte kan leverera tjänsten. Finns dock inga paragrafer om avtalsbrott eller skälig tid för åtgärder, men då fastigheten haft problem sen December bör det inte anses skäligt med så lång period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Pratat med comhem idag igen och de vill verkligen inte hitta en lösning. Föreslog att vi genom iTux drog in fiber och att vi anslöt oss därigenom, men de skulle inte gå enligt den jag pratade med. Efter att ha lusläst vårt avtal från 89 som comhem köpt står det dock att de ska tillåta till självkostnadspris anslutan till interaktiva tjänster som kan komma att utvecklas inom ramen av verksamheten.

Målet är nog att försöka få avtalet upphävt till periodens slut ändå då de inte kan leverera tjänsten. Finns dock inga paragrafer om avtalsbrott eller skälig tid för åtgärder, men då fastigheten haft problem sen December bör det inte anses skäligt med så lång period.

Har du betonat för dom tidigare att ni överväger att bryta? Eventuellt kan dom bli mer sammarbetsvilliga då ....

Permalänk
Medlem

Men om tjansten ni betalar for inte fungerar sa later det inte bra for dem i juridiskt perspektiv.

Dem kan ju inte ha skrivit, aven om vi inte kan leverera den tjanst ni betalar for sa maste ni betala tills dess att kontraktstiden loper ut.

Det rimmar ganska illa.

Dock inte sa insatt i hur det ar for foretag och/eller BRF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Pratat med comhem idag igen och de vill verkligen inte hitta en lösning. Föreslog att vi genom iTux drog in fiber och att vi anslöt oss därigenom, men de skulle inte gå enligt den jag pratade med. Efter att ha lusläst vårt avtal från 89 som comhem köpt står det dock att de ska tillåta till självkostnadspris anslutan till interaktiva tjänster som kan komma att utvecklas inom ramen av verksamheten.

Målet är nog att försöka få avtalet upphävt till periodens slut ändå då de inte kan leverera tjänsten. Finns dock inga paragrafer om avtalsbrott eller skälig tid för åtgärder, men då fastigheten haft problem sen December bör det inte anses skäligt med så lång period.

Ta kontakt med en advokat specialiserad för företagsjuridik och hör hur ni skall gå tillväga, viktigt är att det är en advokat och inte en jurist då jurist kan vem som helst kalla sig utan att för den skull kunna lagen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Pratat med comhem idag igen och de vill verkligen inte hitta en lösning. Föreslog att vi genom iTux drog in fiber och att vi anslöt oss därigenom, men de skulle inte gå enligt den jag pratade med. Efter att ha lusläst vårt avtal från 89 som comhem köpt står det dock att de ska tillåta till självkostnadspris anslutan till interaktiva tjänster som kan komma att utvecklas inom ramen av verksamheten.

Målet är nog att försöka få avtalet upphävt till periodens slut ändå då de inte kan leverera tjänsten. Finns dock inga paragrafer om avtalsbrott eller skälig tid för åtgärder, men då fastigheten haft problem sen December bör det inte anses skäligt med så lång period.

Vilken ort gäller det? Och hur många hus/lägenheter totalt ingår i er BRF?
Så kan vi ge vidare förslag

Permalänk
Medlem

I gamla installationer som levt ett tag kan det ha försvunnit/slarvats med slutkoppling på coax kabeln i vissa lägenheter
Gissar att det kan påverka helheten en del, framförallt om det är så hos flera?

Sen så skulle jag påbörja installation av öppen fiber så fort som möjligt, inte låta det vara beroende på uppsägningen av comhem
Ni kommer antagligen kunna få en bättre deal med dessa problem i bagaget och är en bra backup även med fiber, samt att det för många är lättare att få in TV med comhems basutbud

Permalänk
Medlem

Efter några email med en av deras chefer på avdelningen för BRFer så är det ändå klarlagt at vi får dra FiberLan parallellt, men frågan är om det ska gå under samma avtal eller inte.

Fortfarande inget datum på när de ska åtgärda problemen och ej heller när deras s.k. 10G upprustning kan komma ske. De håller kvar vid att koax är en fullgod lösning trots att det är svårare att felsöka, återkommande behov av att ställa in och identifiera var felen befinner sig. De vågar ej heller direkt svara på vårt påstående om avtalsbrott, vilket säger en hel del tycker jag...

Permalänk
Medlem

Så vad hände idag då? Jo, vid 10 tiden på förmiddagen smsade de att digital-tv tjänsten kommer få avbrott mellan 12-16 pga åtgärd. Klart som korvspad att bredband också slutar fungera. Känns ju inte klockrent med 2 timmars framförhållning då de flesta jobbar hemifrån och har inbokade möten hela dagen. Hur kan detta företag vara så värdelösa på kommunikation? Är det så att vi som företagskund i beroendeställning ses som en ändlös kran av pengar som måste rätta sig i ledet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xerez99:

Hade nog gjort som @Bagarbosse föreslår då ni får betydligt bättre och billigare avtal för Bredband/TV/Telefoni.
I vår förening så kostar grundutbudet för TV + Bredband 250/100 Mbit + IP-telefoni, 50:- i månaden men föreningen bjuder på det då det kostar mer att fakturera det per hushåll.

Vi har avtal med Bredbandsbolaget eller numera Telenor.
Kraftringen kom och ville erbjuda öppet stadsnät också, först skulle utrustning som switchar och dylikt i källaren ingå och 100/100 Mbit skulle kosta från ca 129:-/månaden, 6 månader senare ville de ha 10 000:- för utrustningen och 100/100 Mbit kostade helt plötsligt från 329:-/månaden. Hade nog tecknat ett förmånligt avtal med en leverantör då de blir betydligt bättre priser än öppet stadsnät där man själv väljer leverantör.

En fråga till dig rörande detta. Ni har avtal med Telenor.

- Hur många anslutningar/lägenheter är kopplade till avtalet som ger er det du beskriver för 50kr/mån?

- Hur långt avtal är skrivet med Telenor?

- Är ni en HSB eller Riksbyggen förening eller liknande?

Bor i en förening med cirka 200 anslutningar. Där man 2018 betalade 370tkr och 2019 - 460tkr för 100/100MBIT, Grundutbud för TV och IP-telefoni.

Anser att vi betalar för mycket men har inte satt mig in i detaljerna ännu. Man tecknade ganska nyligen ett 3 årigt avtal med Telia som ej börjat gälla och frågan är vad det nya avtalet erbjuder och kostnaden kring detta.

Majoriteten av ledamöterna är födda på 50-talet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En fråga till dig rörande detta. Ni har avtal med Telenor.

- Hur många anslutningar/lägenheter är kopplade till avtalet som ger er det du beskriver för 50kr/mån?

- Hur långt avtal är skrivet med Telenor?

- Är ni en HSB eller Riksbyggen förening eller liknande?

Bor i en förening med cirka 200 anslutningar. Där man 2018 betalade 370tkr och 2019 - 460tkr för 100/100MBIT, Grundutbud för TV och IP-telefoni.

Anser att vi betalar för mycket men har inte satt mig in i detaljerna ännu. Man tecknade ganska nyligen ett 3 årigt avtal med Telia som ej börjat gälla och frågan är vad det nya avtalet erbjuder och kostnaden kring detta.

Majoriteten av ledamöterna är födda på 50-talet....

Bor i en bostadsrättsförening, ganska liten, ca 20-25 lägenheter totalt. Vi hade avtal med bredbandsbolaget sedan tidigare men när avtalet löpte ut ville Kraftringen erbjuda sitt avtal istället. Efter jag förklarat för styrelsen så tecknade vi ett nytt avtal med Telenor på 5 eller 10 år. Vi har även Comhem, 3 hål i väggen om man nu hellre vill ha coax eller tv via dem istället, men föredrar fiber före det. Föreningen är ansluten till HSB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

En fråga till dig rörande detta. Ni har avtal med Telenor.

- Hur många anslutningar/lägenheter är kopplade till avtalet som ger er det du beskriver för 50kr/mån?

- Hur långt avtal är skrivet med Telenor?

- Är ni en HSB eller Riksbyggen förening eller liknande?

Bor i en förening med cirka 200 anslutningar. Där man 2018 betalade 370tkr och 2019 - 460tkr för 100/100MBIT, Grundutbud för TV och IP-telefoni.

Anser att vi betalar för mycket men har inte satt mig in i detaljerna ännu. Man tecknade ganska nyligen ett 3 årigt avtal med Telia som ej börjat gälla och frågan är vad det nya avtalet erbjuder och kostnaden kring detta.

Majoriteten av ledamöterna är födda på 50-talet....

Bor i HSB (97 lgh) med Telenor gruppanslutning, 100/10Mbps ingår i månadsavgiften men jag har "uppgraderat" till 250/250Mbps för 79:-/mån

500/500Mbps kostar 149:-/mån samt 1000/1000Mbps kostar 399:-/mån.

Permalänk
Medlem

Har dessa priserna via Telenor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Efter några email med en av deras chefer på avdelningen för BRFer så är det ändå klarlagt at vi får dra FiberLan parallellt, men frågan är om det ska gå under samma avtal eller inte.

Fortfarande inget datum på när de ska åtgärda problemen och ej heller när deras s.k. 10G upprustning kan komma ske. De håller kvar vid att koax är en fullgod lösning trots att det är svårare att felsöka, återkommande behov av att ställa in och identifiera var felen befinner sig. De vågar ej heller direkt svara på vårt påstående om avtalsbrott, vilket säger en hel del tycker jag...

Nu är det så att Comhem är duktiga på att lova och lova, slå på stora trumman om massor av fantastiska saker som är på gång. Men fem år senare ser det precis likadant ut som tidigare, fast den enda skillnaden kanske är att nätverksroutern bytt utseende och blivit lite snabbare.

Att de slår på stora löftestrumman är såklart för att hålla kvar kunderna. "Varför ska vi dra in fiber för när Comhem har stora förändringar på G? Kan vi inte vänta och se vad de har att erbjuda först." är en kommentar som tenderar att återkomma i BRFer år efter år. Människor kommer aldrig till insikt i att de är lurade för hur länge de än väntar så händer inget.

Termer som "Fiberkoax" lurar folk att tro att snart kommer fibern till din lägenhet också, men i själva verket så slutar fibern vid kopplinggskåpet. Resten är koaxialkabel precis som innan.

Har du "fiberkoax" i BRFen så kan du inte få några högre hastigheter, Glöm 10Gbit/s symmetrisk anslutning. Det krävs fiber för det. Det som de tar fram som exempel på snabba anslutningar och gör reklam för är de som dragit in ett stadsnät eller på annat sätt redan betalat för att få in fiber i lägenheten och köper Comhem därigenom. Comhem kommer inte att en dag komma hem till er BRF och säga "ni har varit så trogna kunder i så många år, så nu bjuder vi på en fiberindragning till alla era lägenheter". Det får BRFen bekosta själv.