Permalänk
Medlem

Är mATX på väg bort?

Asus släpper 1 av 10 moderkort för Z590 i mATX!
Jag tycker storleken är optimal då ITX är för litet och problem att få plats med allt man vill ha
ATX är onödigt stort med utrymme man aldrig använder.
Tittar man på vad som kommer i mATX så är det enbart standard kort som suger rätt bra, få funktioner portar mm.
Då 590 är en krislösninig för intel kanske ingen vill satsa på en döende struktur?
Är mATX på väg ut??

Permalänk
Medlem

Tycker samma sak, m-ITX är egentligen för litet. Men antar att det är det enda vettiga valet då allt går mot mindre och kompaktare system.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kan förstå om det är det, ITX räcker för de flesta som vill ha en mindre dator och mATX chassin är inte så mycket mindre än ett litet ATX chassi.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för funktioner man får på ett mATX-kort kontra ett ITX-kort som spelar roll, då? Det är väl någon till användbar PCI-slot i bästa fall.

ITX-kort kommer ju med "extra allt", vad är det för något du behöver den där extra PCI-slotten till?

(Kör personligen på mATX eftersom det var billigt och är mindre än ATX, utan att vara dumdyrt som ITX-kort tenderar vara. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad är det för funktioner man får på ett mATX-kort kontra ett ITX-kort som spelar roll, då? Det är väl någon till användbar PCI-slot i bästa fall.

ITX-kort kommer ju med "extra allt", vad är det för något du behöver den där extra PCI-slotten till?

(Kör personligen på mATX eftersom det var billigt och är mindre än ATX, utan att vara dumdyrt som ITX-kort tenderar vara. )

matx har väl fyra minnesplatser medan itx oftast har två? Eller har det skett något på den fronten?

Själv klarar jag mig utmärkt med itx. Kör med 2x16 gb vilket räcker och blir över. Samt att jag har de komponenterna jag vill. Och detta i ett litet chassi, node 202. Jag ser ingen nytta med matx för mina behov

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PlogarN97:

matx har väl fyra minnesplatser medan itx oftast har två? Eller har det skett något på den fronten?

Själv klarar jag mig utmärkt med itx. Kör med 2x16 gb vilket räcker och blir över. Samt att jag har de komponenterna jag vill. Och detta i ett litet chassi. Jag ser ingen nytta med matx för mina behov

4 minnesplatser har jag själv haft nyttan av när jag gick från 16 till 32 GB minne så det är ju en klar fördel, fast även en ganska liten sådan.

Hade ju så klart vart möjligt för mig att köpa 2x16 och sälja mina 2x8 istället dock... då hade jag nog haft snabbare minnen också.

Sen får man inte glömma att det finns mATX- och ATX-moderkort med endast 2 minnesplatser, mest budgetkort, men även ett kort designat för minnesöverklockning som endast hade 2 DIMM-slottar för bästa möjliga signalväg (MSI MEG B550 UNIFY-X).

Finns några mITX-kort med 4 DIMM-slottar också, men det är typ serverkort, inte för PC.

Permalänk
Medlem

tror inte det är på väg ut. däremot verka det var så att tillverkarna prioritära ATX och mITX korten till lanseringerna och att man kommer in med mATX lite senare.
ATX och mITX bruka också var där man just påträffa mer påkostade moderkort jämfört med mATX.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bernd_P1:

tror inte det är på väg ut. däremot verka det var så att tillverkarna prioritära ATX och mITX korten till lanseringerna och att man kommer in med mATX lite senare.
ATX och mITX bruka också var där man just påträffa mer påkostade moderkort jämfört med mATX.

Förmodligen då marknaden för påkostade moderkort är ganska liten, och ännu mindre i en sådan "varken eller"-formfaktor som mATX.

mATX passar ju bra där man kan "klippa ner" sina ATX-varianter och spara pengar, och är därför attraktivt för budgetmodeller, medan mITX kräver dyrare lösningar för att det ska vara så kompakt.

Att skapa nedklippta "budget-varianter" på mATX av dessa entusiastkort på ATX skulle bara kosta utvecklingspengar och kannibalisera försäljningen av deras ATX-modeller om de var billigare, eller så skulle ingen köpa dem om de kostade lika mycket. Svår sits.

Permalänk
Medlem

Har alltid varit rätt skralt på matx brädor men går i vågor. B550 har varit helt ok med de flesta budget kort i matx segmentet men är typ en från varje tillverkare i dyrare segmentet fast ändå i 3 olika segment.
Asus och MSI hade båda 1800kr "toppkort", men inte lika topp som ATX varianterna hade möjlighet till. Kom ihåg Z77 MAXIMUS V GENE och sådanna brädor syns inte till längre. Men samtidigt är ASUS och MSIs kort i princip allt man kan vilja ha.
Asrock och Gigabyte har också fina kort men inte i samma toppsegment och har skimpat på det ena eller det andra. Det kände jag inte på ASUS och MSI brädorna på samma sätt, valde själv en Asus b550m tuf gaming wifi.

Finns ingen anledning att ha en ATX för de flesta. Asus ATX version av mitt matx b550m tuf gaming får fler fysiska pcie 1x...men 4x porten går ner i 1x banor om någon 1x används, på matx så går 4x porten ner till 2x på wifi modellen och ligger kvar på 4x på non wifi modellen för den övre 1x men går ner på 2x om man använder den nedre om jag kommer ihåg rätt.
ATX korten är ju om något mer begränsade än matx för man behöver inte kompromissa lika mycket på matx brädorna pga pcie banorna som ändå inte är så många och behöver dras. Ju mer portar man har ju mer behöver man ta ett beslut om hur de ska kombineras.

Jag har för mig intel hanterar det lite anorlunda så det är inte lika låst allokering men är osäker.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infigo:

Har alltid varit rätt skralt på matx brädor men går i vågor. B550 har varit helt ok med de flesta budget kort i matx segmentet men är typ en från varje tillverkare i dyrare segmentet fast ändå i 3 olika segment.
Asus och MSI hade båda 1800kr "toppkort", men inte lika topp som ATX varianterna hade möjlighet till. Kom ihåg Z77 MAXIMUS V GENE och sådanna brädor syns inte till längre. Men samtidigt är ASUS och MSIs kort i princip allt man kan vilja ha.
Asrock och Gigabyte har också fina kort men inte i samma toppsegment och har skimpat på det ena eller det andra. Det kände jag inte på ASUS och MSI brädorna på samma sätt, valde själv en Asus b550m tuf gaming wifi.

Finns ingen anledning att ha en ATX för de flesta. Asus ATX version av mitt matx b550m tuf gaming får fler fysiska pcie 1x...men 4x porten går ner i 1x banor om någon 1x används, på matx så går 4x porten ner till 2x på wifi modellen och ligger kvar på 4x på non wifi modellen för den övre 1x men går ner på 2x om man använder den nedre om jag kommer ihåg rätt.
ATX korten är ju om något mer begränsade än matx för man behöver inte kompromissa lika mycket på matx brädorna pga pcie banorna som ändå inte är så många och behöver dras. Ju mer portar man har ju mer behöver man ta ett beslut om hur de ska kombineras.

Jag har för mig intel hanterar det lite anorlunda så det är inte lika låst allokering men är osäker.

Det är inte en Intel/AMD-grej, utan det är precis som du säger, har man ett moderkort med "extra allt" så brukar man inte kunna välja allt samtidigt.

Ett exempel från moderkortsmanualen till ett ASUS ROG Maximus XII Hero (ett Z490-moderkort som sitter i min frus PC):

Av ovan framgår att man får göra lite val.

Ska man använda både PCIEX16_1 och PCIEX16_2 så får man bara 8x i båda slottar. (Detta då det bara finns 16 PCIe-banor direkt från CPU som går att använda i en PCI-slot ansluten till CPU utan att passera chipset...)

Ska man använda PCIEX16_3 och M.2_2 samtidigt så får man göra avkall på PCIe-banorna på båda dessa slottar, då dessa delar på samma chipset lanes.

Ska man använda M.2_3 så tappar man 2 st SATA-portar, samma anledning där, brist på PCIe-banor i chipsetet...

Och till sist, ska man använda M.2_1 med en SATA M.2-enhet så tappar man en av SATA-portarna.

Så, såna här kompromisser händer alltså både på AMD och Intel, och det är så klart att man får mer av såna problem ju mer slottar man har.

Jämför jag med mitt eget moderkort, ett ASUS Prime B350M-A som är att anse som ett skräpkort (även om jag ändå tycker det funkar helt okej för mitt syfte, kör en AMD Ryzen 7 3800X i det...) så har jag inga begränsningar i vad jag kan stoppa i vilken slot, mest för att det inte finns nog med funktioner för att det ska bli trångt bland PCIe-banor, inte för att det råkar vara AMD.

Å andra sidan betyder hennes mer påkostade moderkort att hon kan få plats med 3 st NVMe-diskar samtidigt (även om hon får offra 2 st SATA-portar och en PCIe-slot för att det ska lira), medan mitt enklare moderkort bara har en enda NVMe-plats, och inte en enda ens x4-slot för PCIe... så man får ju något för dessa kompromisser.

Permalänk
Medlem

Lustigt nog är de moderkort jag tittat på för Zen 3 just mATX av ren slump. Började sedan kära ner mig lite i itx pga np200-lådan men egentligen skulle jag vilja ha bättre mATX-lådor! Där är ju verkligen något som saknas känner jag. Och de som finns känns onödigt stora dessutom.

Men jag håller med om att ATX borde verkligen ersättas av mATX för konsumenter, för ärligt, vem har ens något instickskort mer än en GPU? Och med mATX har du tom. möjlighet för det.

Permalänk
Medlem

Frågade mig samma sak för ett par år sedan:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1519136-varfor-ar-inte...

Min gissning är att ATX upplevs som mer "premium" och att man då kan sätta högre priser på dom.
För om man inte måste ha en hel massa istickskort så finns det ingen anledning att inte välja mATX över ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

matx har väl fyra minnesplatser medan itx oftast har två?

Oftast ja, och om ett mITX-kort har fyra så är de för SODIMM som är mindre och dyrare.

Också:
• M.2-platser: mITX har sällan mer än en .. ibland på baksidan där SSD'n kanske inte får ordentlig kylning.
• Fler fläktkontakter. mITX brukar ha för en chassifläkt och en CPU-fläkt och inte mer.
• Fler SATA-kontakter.

Jag uppskattar också att mitt mATX-moderkort har headers för gamla serieportar, även om jag inte använder dem mycket. De behövs för en del vintage-hårdvara (som jag samlar på) och kan eventuellt vara använtbar för någon microcontroller-programmering i framtiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Har ett bygge på gång med en billigt inköpt 10850K som förmodligen får ett Asus ROG Strix Z490 - G Gaming WiFi som har allt utom pci-e 4,
4*16GB 3600 cl 16 till det.
Kraken Z73 för kylning
Allt i ett Lian Li O11 D mini white.
Saknas bara brädan och mitt 3080 som man nog får vänta på 😕
Avvaktar ett tag.. Vill ju inte köpa en 2 år gammal bräda egentligen, men men..
Som sagt mATX har fler portar, uttag mm, bättre ljud och slottar för minne i regel, får lätt plats med ATX i lådan men vill ha kylaren i taket då är det bättre med mATX.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för att det behövs så stora kylare redan så hade folk skrikit efter ännu mindre än ITX.
Mellanting säljer nog ganska dåligt. Antingen kör man det minsta och kör minimalistiskt eller så tar man det vanliga och fläskar i alla sina hårddiskar och PCIE kort.

Permalänk
Medlem

Vet inte om de är på väg bort, men jag tror inte efterfrågan är så stor helt enkelt. Jag kan tycka att små chassin kan vara ganska snygga och det är intressant att se hur olika problem löses ingenjörsmässigt, men personligen så skulle jag aldrig ta en lösning som ger sämre kylning så länge jag har plats för ett större chassi. Jag menar om man iaf inte skall bära med sig datorn så finns det få praktiska problem med ett större atx chassi på golvet under skrivbordet och vill man ha något mycket mindre så duger nog mitx för de flesta. matx ligger lite där i mitten och jag tror inte att efterfrågan är så stor för den storleken specifikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

ATX är onödigt stort med utrymme man aldrig använder.

Tyvärr är ju mATX-kort oftast rensade på features bara p.g.a. av det saknas fysisk plats för t.ex. flera M.2-platser. Idag finns det ju dessutom ett flertal små ATX-chassin på marknaden att välja mellan, vilket känns som en betydligt bättre lösning än det man sparar i storlek på att ta ett 61 mm kortare moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr är ju mATX-kort oftast rensade på features bara p.g.a. av det saknas fysisk plats för t.ex. flera M.2-platser. Idag finns det ju dessutom ett flertal små ATX-chassin på marknaden att välja mellan, vilket känns som en betydligt bättre lösning än det man sparar i storlek på att ta ett 61 mm kortare moderkort.

Kanske ska skriva " utrymme JAG aldrig använder"

Kör endast en disk sedan typ 15 år tillbaka, byter till dubbel storlek när den blir full ända sedan SSD kom iaf.

Permalänk
Medlem

Är också fast i mATX-träsket. Men jag älskar storleken. Den ger mig allt jag behöver och som några nämner i tråden brukar korten komma ett tag efter release. Minns nu senast när jag var sugen på ett b550m men det fanns typ inget att välja på vid release, nu däremot finns det en hel sjö av kort i alla prisklasser. Det brukar lösa sig efter hand. Tycker dock att utbudet av chassi har minskat rejält, hoppas på en meshify mini i mATX-format. Nzxt verkar ha slopat renodlade mATX sen h400/410 vilket är synd. Sitter idag på en h400 som jag älskar, perfekt LAN-burk som ändå har bra luftflöde.

Funderat mycket fram o tillbaka om nästa bygge ska bli ett itx men man blir genast begränsad med grafikkort, man vet aldrig i framtiden om man helt plötsligt ska trycka in ett kort som tar upp 2.7 platser eller mer då är det inte många itxchassin som håller måttet, och de där ett sånt kort får plats lämnar en minimal luftspalt vilket inte känns lockande.

LÄNGE LEVE mATX!!

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

En sak som stör mig någonting enormt med många mATX-kort är att de placerar de två PCI-E 1x-kontakterna under 16x-kontakten. Hur ska jag kunna installera något till expansionskort om jag har ett 3-slotsgrafikkort? Placera en av 1x-kontakterna ovanför 16x-kontakten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

En sak som stör mig någonting enormt med många mATX-kort är att de placerar de två PCI-E 1x-kontakterna under 16x-kontakten. Hur ska jag kunna installera något till expansionskort om jag har ett 3-slotsgrafikkort? Placera en av 1x-kontakterna ovanför 16x-kontakten!

Om de flyttade ner PCI-E x16 porten ett hack, så skulle ditt 3-slots grafikkort hamna väldigt nära golvet på chassit i många mATX chassin - och då få dåligt luftintag till sina fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Om de flyttade ner PCI-E x16 porten ett hack, så skulle ditt 3-slots grafikkort hamna väldigt nära golvet på chassit i många mATX chassin - och då få dåligt luftintag till sina fläktar.

Jag tänker på de moderkort där den redan sitter ett steg ner. På moderkorten där PCI-E 16x-kontakten sitter högst upp kan man alltid installera ett expansionskort i 1x-kontakten längst ner på moderkortet.

Edit: Till exempel Gigabytes B550m och B450m-moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Kanske ska skriva " utrymme JAG aldrig använder"

Kör endast en disk sedan typ 15 år tillbaka, byter till dubbel storlek när den blir full ända sedan SSD kom iaf.

När man läser mellan raderna på inläggen här så framgår det ju ganska tydligt att det är bristen på moderna chassin som är den primära drivkraften bakom att gimpa sitt moderkort. Sen är det ju antagligen ytterst få som utnyttjar alla expansionsmöjligheter på sina moderkort, men de följer ju inte med korten för att alla ska användas utan snarare för att ge en flexibilitet åt slutanvändaren att använda vad de behöver för tillfället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TMG:

Jag tänker på de moderkort där den redan sitter ett steg ner. På moderkorten där PCI-E 16x-kontakten sitter högst upp kan man alltid installera ett expansionskort i 1x-kontakten längst ner på moderkortet.

Edit: Till exempel Gigabytes B550m och B450m-moderkort.

Eller som på Asus Prime B350M-A. Då hade de dock behövt flytta upp CPU-sockeln, vilket i sin tur skulle leda till sämre kompatibilitet med stora tornkylare och toppmonterade fläktar i chassit istället.

När moderkortet är ett "nerklippt" ATX-kort så skulle det innebära en komplett redesign av moderkortet också...

Permalänk
Medlem

Besluts ångest haha :-/ värsting z490 eller mjäk z590? har ju redan en 10850K MEN den går att byta.. finns ju fan inga bra Z590!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Unpoor:

Besluts ångest haha :-/ värsting z490 eller mjäk z590? har ju redan en 10850K MEN den går att byta.. finns ju fan inga bra Z590!!

Finns det några funktioner i Z590 du vill åt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad är det för funktioner man får på ett mATX-kort kontra ett ITX-kort som spelar roll, då? Det är väl någon till användbar PCI-slot i bästa fall.

ITX-kort kommer ju med "extra allt", vad är det för något du behöver den där extra PCI-slotten till?

ITX brukar normalt sett ha en mängd kompromisser, allt från vilken kylare som kan användas till antalet minnes- och expansionsplatser. Frågan är ju istället varför någon skulle välja att köpa ATX idag när nästan alla komponenter som tidigare krävde instickskort numera finns inbyggda på moderkortet och SLI är en död teknik.

Sedan handlar det om att kunna uppgradera datorn på ett meningsfullt sätt. Ett grafikkort är kanske en självklarhet, och utöver det kan det ju finnas sådant som extra USB-portar, kanske ett Thunderbolt-kort, ett bättre ljudkort, kraftigare wifi-lösning, 10Gb-kort etc. Men är ju tveksamt om någon skulle känna behov av alla dessa olika expansionskort.

Tänk lite på det som ett hus med en vs två toaletter. Med en toalett kommer krockar och köbildning uppstå hela tiden, med två toaletter kommer detta vara betydligt mer sällsynt. Men fler än två toaletter är normalt sett overkill för en vanlig familj.

Permalänk
Medlem

Jo. Körde mATX i mina burkar före jag gick över till mITX. mATX borde helt klart ta över vanliga ATX. ATX borde bli det som är mer ovanligt, enligt min logik i alla fall.

Visst det finns ATX-chassin som är lika stora som vissa mATX-chassin men de chassina trixar till det en del för att få till det. Generellt sett är ATX-chassin ändå avsevärt mycket klumpigare än mATX i praktiken.

Ni som har ATX, använder ni alla expansionsportar?

Permalänk
Medlem

Z590 har om jag byter prolle lite fler lanes, dmi, det känns inte jättebra att köpa gammal plattform, dock är ju mATX Asus Z490-G Gaming ett av dom bästa korten som förmodligen räcker, börjar bli till ålders bara, det kortet har allt medans nya Z590 mATX har rätt bleka prylar, strömförsörjningen lika så.

Permalänk
Medlem

sitter fortfarande på på mATX Z97 MAXIMUS VII GEENE,det kortet kostade 2200: rea xtra allt, 32gb ram och 4790k xD 980ti - på har tom m.2 port xD det värsta av det värsta på sin tid och presterar fortfarande oförskämt väl i alla spel lol.