NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Medlem ★
●

Efter mycket om och men sÄ har jag tagit mig tid och ork att ta itu med den efterfrÄgade genomgÄngen av nya riggen, nu nÀr den till sist Àr vad jag skulle kalla homologerad, Ätminstone för ett tag framöver.

Jag har hÀr valt att hoppa över montering dÄ jag gÄtt igenom den tidigare och postat bilder pÄ den med nya teleskopet likvÀl. Hoppar Àven trÄkbilder pÄ batterier och annat "löst bös".

Alla bilder (och gamla bilder) finns pÄ min Flickr.

SÄ, lÄt oss börja med östra sidan. Red Bull planterad för att ge lite perspektiv pÄ storleken.

UppifrÄn har vi den gamla trotjÀnaren till autoguider (A) - Orion Starshoot AutoGuider, ett Skywatcher Evoguide 50ED (B), samt tillhörande vÀrmeband (C) för att hÄlla dagg och frost borta. Syftet med den hÀr delen av riggen Àr - för den oinsatte och nytillkomne lÀsaren - till för att se till att hela riggen följer med stjÀrnhimlens skenbara rotation. Monteringen gör ett bra grovgöra, men guidningen ser till att finjustera alla smÄfel som förekommer vilket gör att jag slipper avlÄnga stjÀrnor vid lÄnga exponeringar.
Sedan finner vi en PegasusAstro Pocket Powerbox Advanced (D) som agerar strömfördelare till allt utom kamera och vÀrmeband, samt USB-hubb. Den har Àven inbyggd kontroller för vÀrmeband, men pÄ grund av att inget av mina batterier klarar att leverera tillrÀckligt med krÀm fÄr den funktionen lÀmnas hÀdan tills vidare och jag kör dessa pÄ en dum hubb (O i bilden nedan). Den kommer Àven med en termometer/luftfuktighetsmÀtare (K).
Framför denna sitter det handtag (E) som kom med teleskopet. Det Àr inte optimalt balanserat för stunden, men det Àr huvudsakligen dÀr för att underlÀtta vid riggning och rivning, sÄ det Àr "good enough". För att de facto fÄ in handen behövde jag konstruera ett par distanser (R nedan). En enkel men robust lösning fixad med 3D-skrivaren.
Alltsamman sitter monterat pÄ en PrimaLuceLab PLUS Losmandy-Style prism rail (F). En likadan hittar vi Àven i botten av riggen. För att fÄ lite höjd Àven pÄ detta sÄ blev det att rita ihop ett par distanser (Q nedan) till och skriva ut, i stÀllet för att betala en femhundring för ett par i flashig röd metall som ÀndÄ inte skulle ha passat lika bra.
I bilden nedan ser vi Àven (P (R i bilden Ànnu lÀngre ner)) som Àr ytterligare en 3D-skriven distans som jag inser inte behövs lÀngre, men som med mitt lÄnga guideteleskop behövdes för att fÄ plats med saker undertill.

Vidare frÄn vÀnster ser vi kameran (G), ZWO ASI1600mm Pro, en kyld monokrom kamera kombinerad med ett filterhjul (H) med full L R G B Ha SII OIII-uppsÀttning. Framför det sitter en roterare (I) för att pÄ ett smidigt sÀtt kunna rotera kameran utan att behöva rotera hela teleskopet. I dessa bilder Äterfinns Àven en 0.7x Explore Scientific fokalreducerare/field flattener (J). Denna tar ner brÀnnvidden pÄ teleskopet (M) frÄn 952 till 667 mm och snabbar upp optiken till f/5.2. Den kan dock ersÀttas med ringar för att nyttja full brÀnnvidd i f/7.5, nÄgot jag hoppas kunna visa resultat pÄ senare i veckan.
Teleskopet (M) Àr ett Explore Scientific FCD100 127mm CF mk III, en trippelapokromat i kolfiber. Kolfiber Àr trevligt dÄ det hÄller vikten nere pÄ den rÀtt sÄ tunga konstruktion som refraktorer Àr, samt att det rör sig betydligt mindre vid temperaturförÀndringar Àn aluminiumkonstruktioner. DessvÀrre innebÀr det Àven att vÀrme frÄn vÀrmebandet (N) propagerar sÀmre, sÄ det finns nackdelar ocksÄ ...

Det hela styrs via en Beelink J45, en billig mini-PC vars prestanda inte Àr mycket att skryta med, men det Àr fullt tillrÀckligt för att köra de programvaror som behövs för datainsamlandet och har WiFi för att anslutas mot remote. Mobilen fÄr agera router och sedan remotas det in via laptop eller platta.

Norrsidan finns inte sÄ mycket att sÀga om ... tyckte mest att det blev en najs bild. Bilden Àr tagen med delvis tillbakaskjuten daggkÄpa.

VÀstsidan sÄ ...

HÀr syns roteraren (ej utmÀrkt) nÄgot bÀttre. Teleskopets fokuserare har en inbyggd roterare, men dÄ jag monterat den elektroniska autofokuseraren (S) - en PegasusAstro FocusCube 2 - i bottenplattan sÄ Àr fokuseraren fast dÀr den sitter. Autofokuseraren möjliggör automatisk justering med hög precision, Ätminstone i teorin. Jag har inte riktigt fÄtt ordning pÄ just denna och dess vÀrden, men det ska förhoppningsvis kunna lösas framöver. I annat fall fÄr jag testa min andra och se om det Àr FocusCuben som strular eller om det Àr fokuseraren.
FocusCuben kommer Àven med en termometer (T) för att automagiskt kunna justera autofokus p.g.a. skiftande temperaturer. Kabeln Àr dock rÀtt sÄ kort, sÄ pÄ ett sÄhÀr lÄngt teleskop nÄr den inte riktigt sÄ lÄngt fram som jag skulle kunnat önska, men men ...

Sedan ska ju alltsamman fraktas ocksÄ. Den hÀr lösningen i kombination med en mjuk vÀska gör att en tÀmligen stor del av riggen kan transporteras monterad.

Resten gÄr ner i en vÀska.

HÀr har vi redan nÀmnt guiderkombon (Z), reducern (W) och kamera/filterhjul/roterare (Y). Vi ser Àven (U) vilket Àr nÄgra distansringar för att fÄ rÀtt fokus utan reducer. Denna trio (U,W,Y) gör det smidigt att enkelt kunna vÀlja den brÀnnvidd som önskas utan att behöva fundera pÄ backfokus och vilka ringar som behövs för att fÄ fokuseraren (som har rÀtt sÄ kort spel) att nÄ fokus.
Givetvis Àr det alltid bra att ha med sig ett multiverktyg (V) och en laserpekare (X) utifall det skulle behövas.

Pris? Behöver du frÄga Àr det inte en rigg för dig. Det hÀr Àr definitivt inte en rigg jag rekommenderar för en nybörjare, och icke-nybörjare Àr troligen insatta nog att dels kunna uppskatta priset, och dels ha en egen uppfattning om vad de Àr ute efter hÀrnÀst. Ett svar nÀrmast sanningen Àr nog dock "jag har inte vÄgat rÀkna ihop det".

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Efter mycket om och men sÄ har jag tagit mig tid och ork att ta itu med den efterfrÄgade genomgÄngen av nya riggen, nu nÀr den till sist Àr vad jag skulle kalla homologerad, Ätminstone för ett tag framöver.

Tack för bra genomgÄng. Har du löst problemen du tidigare hade med vÀrmebandet (N), dvs att det inte hjÀlpte mot frost pÄ frontlinsen?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Tack för bra genomgÄng. Har du löst problemen du tidigare hade med vÀrmebandet (N), dvs att det inte hjÀlpte mot frost pÄ frontlinsen?

Nja, jag har inte haft nÀrmelsevis lika stora problem som den gÄngen jag först nÀmnde det, trots lÀngre sessioner i strÀngare kyla, sÄ jag tror att det den gÄngen handlade om en halvdassig 12V-kontakt som stÀllde till det. Dock har jag haft begrÀnsade problem med att hÄlla frosten borta de allra bistraste dagarna efter 5-6 timmar. Men dÄ pratar vi ÀndÄ om enstaka smÄ kristaller vid temperaturer under -15 och efter tider som strÀcker sig mot grÀnsen pÄ vad mina batterier kan klara under dylika förhÄllanden, sÄ ... tekniskt sett har jag inte löst det helt, men praktiskt sett sÄ Àr vÀl problemet att betrakta som "löst" av allt att döma.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Efter förra försöket vid -17 har jag inte gjort nÄgot mer försök dÄ temperaturen inte varit nÀmnvÀrt bÀttre och har ingen riktig lösning Ànnu. :/ Surt nÀr det Àr sÄ mycket klara nÀtter nu

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Efter förra försöket vid -17 har jag inte gjort nÄgot mer försök dÄ temperaturen inte varit nÀmnvÀrt bÀttre och har ingen riktig lösning Ànnu. :/ Surt nÀr det Àr sÄ mycket klara nÀtter nu

Ja, det Àr lite ruttet. Jag var pÄ vÀg ut i lördags, bara för att mötas av molntÀcke nÀr jag hunnit till Norrköping. Tack SMHI för den prognosen ... Sedan var det ju hyfsat molnfritt i söndags ocksÄ, men inte tillrÀckligt bra sikt för att jag skulle kÀnna att det var vÀrt att ge sig ut dÄ jag var sÄ jÀkla trött. I gÄr hade det sÀkerligen kunnat klÀmmas ut ett par timmar data pÄ nÄgot ljusstarkt, men jag kÀnde inte riktigt att det var vÀrt att ge sig ut för att mÄhÀnda behöva riva rigg sÄ snart jag kommit pÄ plats.

NÄja, onsdag/torsdag ser det ut att bli klart igen, sÄ dÄ fÄr det bli att ge sig ut oavsett vad. Det Àr ju typ sista optimala veckan att fÄnga M78-data innan det blir mÄnljus följt av solljus fram tills den börjar gÄ för lÄgt ett par veckor senare, sÄ det fÄr bli att samla den data som gÄr helt enkelt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Hmm sÄg precis AstroBackyard's senaste video dÀr han frös ute i -10 och han körde med en gasolvÀrmare. En sÄn under bordet kanske hade varit nÄgot Inte mer Àn 400 spÀnn pÄ Biltema + gasolen. Kanske kan vara en nödlösning. Dock gillar jag inte att pyssla för mycket med brandfarliga Àmnen...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Hmm sÄg precis AstroBackyard's senaste video dÀr han frös ute i -10 och han körde med en gasolvÀrmare. En sÄn under bordet kanske hade varit nÄgot Inte mer Àn 400 spÀnn pÄ Biltema + gasolen. Kanske kan vara en nödlösning. Dock gillar jag inte att pyssla för mycket med brandfarliga Àmnen...

Hehe, ja jag har ju hört talas om att brÀnna in processorer och sÄ ...
Jag skulle nog starkt övervÀga Astroberry om jag vore du, sÀrskilt dÄ du ÀndÄ börjar bli bekant med mjukvaran i frÄga. Borde ju finnas nÄgon dÀr ute som sitter och trycker pÄ en RPi som samlar damm som skulle kunna inbringa ett par kronor, om du inte rÄkar tillhöra den kategorin (vilket jag har vissa misstankar om).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

RÄkade Àven göra en liten revisit pÄ gammal data, igen ... Det blev att gÄ tillbaka till first-light-datan pÄ Andromeda med monokameran i augusti. Det lönar sig att gÄ tillbaka emellanÄt.

20x60s per filter (LRGB) med lillriggen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Hehe, ja jag har ju hört talas om att brÀnna in processorer och sÄ ...
Jag skulle nog starkt övervÀga Astroberry om jag vore du, sÀrskilt dÄ du ÀndÄ börjar bli bekant med mjukvaran i frÄga. Borde ju finnas nÄgon dÀr ute som sitter och trycker pÄ en RPi som samlar damm som skulle kunna inbringa ett par kronor, om du inte rÄkar tillhöra den kategorin (vilket jag har vissa misstankar om).

Jo, har funderat pÄ det ocksÄ. Har inte lÀst in mig tillrÀckligt, det kÀnns ÀndÄ som jag kommer behöva sitta med laptopen vid monteringen för att göra alignment och senast orkade datorn inte ens med det, eller nja, jag blev precis fÀrdig typ nÀr den dog. Med guidning kanske det rÀcker med en nÄgorlunda grov PA? SÄ jag kan köra gamla hederliga kikaren och mobilapp.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Jo, har funderat pÄ det ocksÄ. Har inte lÀst in mig tillrÀckligt, det kÀnns ÀndÄ som jag kommer behöva sitta med laptopen vid monteringen för att göra alignment och senast orkade datorn inte ens med det, eller nja, jag blev precis fÀrdig typ nÀr den dog. Med guidning kanske det rÀcker med en nÄgorlunda grov PA? SÄ jag kan köra gamla hederliga kikaren och mobilapp.

Absolut, nÄgon form av större skÀrm vill man ju ÀndÄ ha med sig att remota in med, men det reducerar bort datorns batteri som kritisk punkt. Det gÄr att anvÀnda mobilen, exempelvis, nÀr datorn dör.
Ju bÀttre PA desto mindre behöver guidningen kompensera, sÄ man vill ju sjÀlvklart ha en sÄ god PA som möjligt, men visst, om det tar 10 minuter att fÄ ett PA-error pÄ 1 minut och 50 minuter för att fÄ ner det till 10 s, ja dÄ Àr det ju helt klart dags att övervÀga huruvida det inte rÀcker med att lÀgga tio minuter.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

TÀnkte att nÀr det Àr sÄ kallt sÄ kan jag ge observerande ett försök. Stack ivÀg ikvÀll med mitt Skymax 102 och övade lite pÄ att göra PA med bara monteringens kikare. Men det Àr inte utan problem Àven om utrustningen Àr enklare. Hade mycket problem i början med att hitta polaris och förstod inte varför. Justerade fram och tillbaka men verkade inte se sÄ mycket. Sen kopplade jag in batteriet och startade monteringen för att fÄ pÄ belysningen och dÄ mÀrkte ja att nÄgot var fel. Jag hade en flÀckig vy och och kunde inte se markeringarna i kikaren. InsÄg sen att det mÄste immat igen och efter en stund kunde jag börja ana en stjÀrna som verkade lite ur fokus eller diffus och delar av markeringarna började synas. Fick till slut till en nÄgurlunda PA och kunde köra star alignment. Det gick prima!

Observerandet i sig var inte sÄ spÀnnande dock. Skymax 102 Àr lÄngt ifrÄn ett imponerande teleskop och DSO Àr ingen idé att försöka med vid f/12.7. Den enda planeten som finns att se nu Àr Mars och den Àr ju varken i bÀsta position eller passande för teleskopet. Jag provade ocksÄ kika pÄ Mintaka för att se om man kunde urskilja dubbelstjÀrnorna men det gick inte heller speciellt bra, ibland verkade man se 2 stjÀrnor och ibland inte, det kÀndes osÀkert om man bara ville se dem eller om det faktiskt var 2. Albireo, som ska vara en populÀr dubbelstjÀrna, ligger lÄgt sÄhÀr Ärs och var under horisonten.

Det hjÀlpte inte att okularet frostade igen hela tiden heller.

Vem vet om man i framtiden försöker sig pÄ nÄgot mer seriöst men kÀnner mig inte mer lockad Ànnu. Men som sagt Àr det inte rÀttvist att döma utifrÄn min utrustning. En 8-10" dob hade sÀkert imponerat.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

TÀnkte att nÀr det Àr sÄ kallt sÄ kan jag ge observerande ett försök. Stack ivÀg ikvÀll med mitt Skymax 102 och övade lite pÄ att göra PA med bara monteringens kikare. Men det Àr inte utan problem Àven om utrustningen Àr enklare. Hade mycket problem i början med att hitta polaris och förstod inte varför. Justerade fram och tillbaka men verkade inte se sÄ mycket. Sen kopplade jag in batteriet och startade monteringen för att fÄ pÄ belysningen och dÄ mÀrkte ja att nÄgot var fel. Jag hade en flÀckig vy och och kunde inte se markeringarna i kikaren. InsÄg sen att det mÄste immat igen och efter en stund kunde jag börja ana en stjÀrna som verkade lite ur fokus eller diffus och delar av markeringarna började synas. Fick till slut till en nÄgurlunda PA och kunde köra star alignment. Det gick prima!

Observerandet i sig var inte sÄ spÀnnande dock. Skymax 102 Àr lÄngt ifrÄn ett imponerande teleskop och DSO Àr ingen idé att försöka med vid f/12.7. Den enda planeten som finns att se nu Àr Mars och den Àr ju varken i bÀsta position eller passande för teleskopet. Jag provade ocksÄ kika pÄ Mintaka för att se om man kunde urskilja dubbelstjÀrnorna men det gick inte heller speciellt bra, ibland verkade man se 2 stjÀrnor och ibland inte, det kÀndes osÀkert om man bara ville se dem eller om det faktiskt var 2. Albireo, som ska vara en populÀr dubbelstjÀrna, ligger lÄgt sÄhÀr Ärs och var under horisonten.

Det hjÀlpte inte att okularet frostade igen hela tiden heller.

Vem vet om man i framtiden försöker sig pÄ nÄgot mer seriöst men kÀnner mig inte mer lockad Ànnu. Men som sagt Àr det inte rÀttvist att döma utifrÄn min utrustning. En 8-10" dob hade sÀkert imponerat.

Nej, jag har förvisso bara kört nÄgra enstaka gÄnger med min newtontub och medföljande skitokular, och jag kan inte pÄstÄ att jag blev övervÀldigad direkt. Tanken har slagit mig att ge det ett försök till med storteleskopet nÄgon gÄng nÀr jag tar ut lillan för att fota, men dÄ mÄste jag byta fot eller köra foto med lilla monteringen, och det Àr jag inte jÀttesugen pÄ direkt. Men ja, det kanske fÄr bli nÄgon gÄng framÄt slutet av sÀsongen nÀr nÀtterna börjar bli för korta för lÀngre fotosessioner. Men ja, ska man köra seriös okulÀrskÄdning, dÄ Àr det ju ett ordentligt dob som gÀller helt klart, och det orkar man ju fan inte slÀpa pÄ, sade han och sneglade pÄ sina 50 kilo fotorigg som stÄr och tuggar i kylan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Nu ska det vĂ€l bli mildare vĂ€der igen, men för batterier borde det funka finfint att stoppa dem i en kylbox. Även om det ju Ă€r Ă„t andra hĂ„llet man vill att isoleringen ska verka i detta fallet. Kan sĂ€kert Ă€ven stĂ€lla ner plastflaskor med varmvatten intill för att verkligen hĂ„lla vĂ€rmen uppe.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Medlem ★
●

M78 + NGC 2071

Full EXIF pÄ Astrobin

BÀttre M78 Àn sÄ blir det inte för mig den hÀr sÀsongen, det har SMHI bestÀmt. Blir helt klart att ta om fÀrgfiltren nÀsta försök, troligen Àven L-filtret. Omberg funkar inte för sÄpass lÄga objekt i bredband tyvÀrr, plus att gain 200 var lite vÀl att ta i. Men men, vÀrt ett försök i vart fall, och nu vet jag hur jag ska tackla det nÀsta vinter.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

M78 + NGC 2071

https://live.staticflickr.com/65535/50946507511_c3ea2626d1_4k.jpgFull EXIF pÄ Astrobin

BÀttre M78 Àn sÄ blir det inte för mig den hÀr sÀsongen, det har SMHI bestÀmt. Blir helt klart att ta om fÀrgfiltren nÀsta försök, troligen Àven L-filtret. Omberg funkar inte för sÄpass lÄga objekt i bredband tyvÀrr, plus att gain 200 var lite vÀl att ta i. Men men, vÀrt ett försök i vart fall, och nu vet jag hur jag ska tackla det nÀsta vinter.

Jag kan se lite varför den Àr döpt efter Casper. HÀftig nebulosa med de mörka regionerna!

PermalÀnk
Medlem ★
●

Fastnade lite med Starnet++ och lekte runt med gammal data ...

Gamla processningen Äterfinns femtioelva sidor bakÄt i trÄden, eller hÀr.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Perseverance pÄ Mars! Det ska bli utomordentligt spÀnnande att se om den kommer hitta nÄgra biosignaturer frÄn forntida liv. Och hur coolt Àr det inte med helikoptern Ingenuity, pÄ Mars?

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

KvÀllens session av rosetten blev bÀttre Àn vÀntat mÄste jag sÀga ÀndÄ. Det hÀr kÀnns ocksÄ som en bra bild för att öva pÄ star reduction för att framhÀva nebulositeten mer. RÀtt nöjd trots den brÄkande guidningen.
19x300s

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

KvÀllens session av rosetten blev bÀttre Àn vÀntat mÄste jag sÀga ÀndÄ. Det hÀr kÀnns ocksÄ som en bra bild för att öva pÄ star reduction för att framhÀva nebulositeten mer. RÀtt nöjd trots den brÄkande guidningen.
19x300s
https://i.imgur.com/r5q8pdA.jpg

Se dÀr ja, det blev ju betydligt mer signal i slutÀnden Àn vad det initialt sÄg ut att bli.

TyvÀrr finns det vÀl viss risk att posta mitt resultat hÀr och nu, men med stor disclaimer för utomstÄende att det pÄ intet sÀtt Àr menat att mÀstra!

Rosette Nebula details @ Astrobin

Edit: LÀnk till rÀtt version

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Se dÀr ja, det blev ju betydligt mer signal i slutÀnden Àn vad det initialt sÄg ut att bli.

TyvÀrr finns det vÀl viss risk att posta mitt resultat hÀr och nu, men med stor disclaimer för utomstÄende att det pÄ intet sÀtt Àr menat att mÀstra!

https://live.staticflickr.com/65535/51005299353_f39a2222e4_4k.jpgRosette Nebula

Uppdaterar posten hÀr nÀr jag hunnit lÀgga in statsen pÄ astrobin ocksÄ.

Tycker snarare blir en intressant jÀmförelse mellan DSLR och mono. Sen har du betydligt mer data samt större teleskop men visar ÀndÄ att det till viss del Àr en materialsport.

Nu gjorde jag ingen fancy redigering heller. Stackade i APP med lite automatisk fÀrgjustering och sen ökade saturation i GIMP. Men tÀnkte öva lite mer startools och se ifall jag kan göra nÄgot med starnet om jag tar bort stjÀrnorna och börjar maska. DÀremot gav inte starnet sÄ bra resultat. NÀr stjÀrnorna blir sÄ bloatade sÄ lÀmnar de ÀndÄ spÄr efter sig.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Tycker snarare blir en intressant jÀmförelse mellan DSLR och mono. Sen har du betydligt mer data samt större teleskop men visar ÀndÄ att det till viss del Àr en materialsport.

Nu gjorde jag ingen fancy redigering heller. Stackade i APP med lite automatisk fÀrgjustering och sen ökade saturation i GIMP. Men tÀnkte öva lite mer startools och se ifall jag kan göra nÄgot med starnet om jag tar bort stjÀrnorna och börjar maska. DÀremot gav inte starnet sÄ bra resultat. NÀr stjÀrnorna blir sÄ bloatade sÄ lÀmnar de ÀndÄ spÄr efter sig.

Absolut, och dÀrav disclaimern för utomstÄende! Men visst Àr det en materialsport till stor del, och om inte annat sÄ Àr det easy-mode i processandet med mono och smalbandsfilter.

Starnet har jag precis börjat anvÀnda och jag mÄste sÀga att det Àr jÀkligt smidigt sÄ lÀnge man inte har stora och överexponerade stjÀrnor, för dÄ tenderar det att bli odrÀgligt mÄnga artefakter (baserat pÄ mina begrÀnsade erfarenheter) precis som du sÀger. Dock ska man komma ihÄg att nÀr man vÀl lÀgger tillbaka stjÀrnorna sÄ tenderar spÄren att bli minimala (för normalstora stjÀrnor i vart fall).

InsÄg precis att jag missade att minska stjÀrnorna som jag brukar, men men ... det blev ju rÀtt sÄ bra ÀndÄ.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Lekte lite med startools efter att ha kikat nĂ„gra tutorials och det verkar Ă€ndĂ„ kunna ge lite resultat. Nu körde jag trialversionen sĂ„ man fĂ„r ju screenshotta resultatet men det kanske kan vara vĂ€rt pengarna, kostar €40 bara. Men dĂ„ fĂ„r man betala igen för varje ny x.0 version om man vill ha den.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Lekte lite med startools efter att ha kikat nĂ„gra tutorials och det verkar Ă€ndĂ„ kunna ge lite resultat. Nu körde jag trialversionen sĂ„ man fĂ„r ju screenshotta resultatet men det kanske kan vara vĂ€rt pengarna, kostar €40 bara. Men dĂ„ fĂ„r man betala igen för varje ny x.0 version om man vill ha den.https://i.imgur.com/mEskK02.jpg

Vad har du för redigeringsprogram, om jag fÄr frÄga?
I PixInsight kan man nÀmligen ta bort det gröna tintet som fÀrgkameror oftast lÀmnar efter sig pÄ stjÀrnor.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Miska:

Vad har du för redigeringsprogram, om jag fÄr frÄga?
I PixInsight kan man nÀmligen ta bort det gröna tintet som fÀrgkameror oftast lÀmnar efter sig pÄ stjÀrnor.

Det Àr hÀr jag alltid faller pÄ nÀr det kommer till redigering. Jag blir blind för bristerna efter jag tittat ett tag.

Jag kör AstroPixelProcessor för stackning, den kan ocksÄ göra en del fÀrgkalibrering som ska ta bort just den typen av fel. Det syns ju inte lika mycket i min första bild men efterÄt har jag ökat mÀttnaden sÄ det kommer fram ÀndÄ. PI Àr nog bÀttre hÀr, har bett om trialversion dÀr ocksÄ.

Jag testade som sagt startools efterÄt men nÀr jag fÄr dra i reglagen sjÀlv tenderar jag att bli lite blind.

PermalÀnk
Medlem ★
●

HÀnder lÀtt nÀr man Àr inne i nÄgot.

Tittade precis pÄ en tutorial pÄ APPs hemsida om hur man blir av med det gröna pÄ stjÀrnorna.
https://www.astropixelprocessor.com/post-processing-backgroun...

Enda jag tycker Àr jobbigt med APP Àr dess skapares röst. Han mumlar vÀldigt mycket med en hel del "f"-ljud...

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
●

Tjena mors alla stjÀrnskÄdare!

Jag har precis införskaffat en 8 tums dob., och med pÄ köpet följde fÄ och inte sÀrskilt bra okular. SÄ jag funderar lite pÄ om ni har nÄgon koll pÄ de bÀsta stÀllena för begagnade tillbehör? Kan tÀnka mig att kika utanför Svea rike, men ÀndÄ inom EU, ifall att utbudet hÀr Àr begrÀnsat.

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av grasklippare:

Tjena mors alla stjÀrnskÄdare!

Jag har precis införskaffat en 8 tums dob., och med pÄ köpet följde fÄ och inte sÀrskilt bra okular. SÄ jag funderar lite pÄ om ni har nÄgon koll pÄ de bÀsta stÀllena för begagnade tillbehör? Kan tÀnka mig att kika utanför Svea rike, men ÀndÄ inom EU, ifall att utbudet hÀr Àr begrÀnsat.

Skulle vÀl börja med Astronet för att hÄlla det inom Sverige vilket kan underlÀtta till en början. Har sett en del okular dÀr.

Grattis till din dob, helt rÀtt val att börja med. SjÀlv gjorde jag inte rÀtt val

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av grasklippare:

Tjena mors alla stjÀrnskÄdare!

Jag har precis införskaffat en 8 tums dob., och med pÄ köpet följde fÄ och inte sÀrskilt bra okular. SÄ jag funderar lite pÄ om ni har nÄgon koll pÄ de bÀsta stÀllena för begagnade tillbehör? Kan tÀnka mig att kika utanför Svea rike, men ÀndÄ inom EU, ifall att utbudet hÀr Àr begrÀnsat.

Kul! Astronet har en köp- och sĂ€ljsektion, det finns Ă€ven ett par svenska grupper pĂ„ Facebook som kan vara vĂ€rt att kolla upp. Även Astrosweden kan vara vĂ€rt att kolla in dĂ„ de Ă€ven agerar mellanhand för försĂ€ljning frĂ„n privatpersoner. Dock kan jag inte svĂ€ra pĂ„ om det Ă€r enskilda smĂ„prylar sĂ„dĂ€r eller om det bara Ă€r fulla riggar.
Det kan Àven vara vÀrt att ha i Ätanke att det ofta kan vara bra att vara en aktiv köpare, för mitt intryck Àr att mÄnga sitter och trycker pÄ mycket som de egentligen skulle kunna tÀnka sig att sÀlja, men som "kan vara bra att ha".

Sedan mÄste jag vÀl sÀga att jag reagerade lite pÄ just ordet "fÄ" vilket gör att jag drar (mÄhÀnda den förhastade) slutsatsen att det hÀr Àr ditt första (ordentliga) teleskop, sÄ ha överseende med att jag förutsÀtter det fortsÀttningsvis i den hÀr posten.

Man behöver fÀrre okular Àn man kan tro. Jag skulle tro att du (om du köpte det nytt) fÄtt med tvÄ, kanske tre, okular (gissningsvis 10mm och 25mm, eller dÀromkring), och jag skulle varmt rekommendera att byta dem mot "samma men bÀttre", men se till att byta ett Ät gÄngen sÄ att du hittar en modell som fungerar för dig och din rigg.

Jag Àr givetvis jÀvig nÀr jag sÀger det hÀr, eftersom jag vet att min kamera Àr sÄ mycket bÀttre Àn det bÀsta mÀnskliga ögat, men spring inte och plöj ner stora pengar pÄ flashiga okular innan du vet att du Àr nöjd med att skÄda okulÀrt. Du kommer inte att se flashiga nebulosor och stora ljusa spiraler i galaxer, oavsett hur bra okular du har.
Förhoppningsvis Àr du redan med i den matchen och har skÄdat tidigare, och i sÄ fall, börja med att byta din 25:a tills du hittar en modell som passar dig, och sedan gör du samma sak med 10:an, och dÀrefter bör du veta vad du ska leta efter, men Àr mitt antagande ovan korrekt, börja med att nyttja de du fick med, se till att lÀra dig anvÀnda teleskopet i sin helhet, och dÀrefter bör du ha en rÀtt sÄ hyfsad bild över vad det Àr du Àr ute och jagar efter.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Det som Crazy Ferret syftar pÄ pÄ Facebook Àr Astropixlar Köp & SÀlj av Astroprylar. Astronet Àr ett forum som jag Àr admin pÄ. Dock försöker vi flytta pÄ tjÀnsten till en annan server och Àven fÄ den sÄ stabil som möjligt dÄ det Àr nÄgot fel pÄ nuvarande databas.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
●
Skrivet av Shimonu:

Skulle vÀl börja med Astronet för att hÄlla det inom Sverige vilket kan underlÀtta till en början. Har sett en del okular dÀr.

Grattis till din dob, helt rÀtt val att börja med. SjÀlv gjorde jag inte rÀtt val

Tack för tipset, just astronet har jag redan stött pÄ.
Jag fick allt klura en del innan, skönt att jag verkar ha tÀnkt rÀtt. Man blir ju lite nyfiken, vad landade ditt val pÄ pÄ dÀr i början?

Skrivet av Crazy Ferret:

Kul! Astronet har en köp- och sĂ€ljsektion, det finns Ă€ven ett par svenska grupper pĂ„ Facebook som kan vara vĂ€rt att kolla upp. Även Astrosweden kan vara vĂ€rt att kolla in dĂ„ de Ă€ven agerar mellanhand för försĂ€ljning frĂ„n privatpersoner. Dock kan jag inte svĂ€ra pĂ„ om det Ă€r enskilda smĂ„prylar sĂ„dĂ€r eller om det bara Ă€r fulla riggar.
Det kan Àven vara vÀrt att ha i Ätanke att det ofta kan vara bra att vara en aktiv köpare, för mitt intryck Àr att mÄnga sitter och trycker pÄ mycket som de egentligen skulle kunna tÀnka sig att sÀlja, men som "kan vara bra att ha".

Sedan mÄste jag vÀl sÀga att jag reagerade lite pÄ just ordet "fÄ" vilket gör att jag drar (mÄhÀnda den förhastade) slutsatsen att det hÀr Àr ditt första (ordentliga) teleskop, sÄ ha överseende med att jag förutsÀtter det fortsÀttningsvis i den hÀr posten.

Man behöver fÀrre okular Àn man kan tro. Jag skulle tro att du (om du köpte det nytt) fÄtt med tvÄ, kanske tre, okular (gissningsvis 10mm och 25mm, eller dÀromkring), och jag skulle varmt rekommendera att byta dem mot "samma men bÀttre", men se till att byta ett Ät gÄngen sÄ att du hittar en modell som fungerar för dig och din rigg.

Jag Àr givetvis jÀvig nÀr jag sÀger det hÀr, eftersom jag vet att min kamera Àr sÄ mycket bÀttre Àn det bÀsta mÀnskliga ögat, men spring inte och plöj ner stora pengar pÄ flashiga okular innan du vet att du Àr nöjd med att skÄda okulÀrt. Du kommer inte att se flashiga nebulosor och stora ljusa spiraler i galaxer, oavsett hur bra okular du har.
Förhoppningsvis Àr du redan med i den matchen och har skÄdat tidigare, och i sÄ fall, börja med att byta din 25:a tills du hittar en modell som passar dig, och sedan gör du samma sak med 10:an, och dÀrefter bör du veta vad du ska leta efter, men Àr mitt antagande ovan korrekt, börja med att nyttja de du fick med, se till att lÀra dig anvÀnda teleskopet i sin helhet, och dÀrefter bör du ha en rÀtt sÄ hyfsad bild över vad det Àr du Àr ute och jagar efter.

Astronet har jag redan lagt upp en annons pÄ. Den initiala avsaknaden av svar gjorde att jag tappade tron pÄ att det skulle nappa, men nu Àr det allt lite aktivitet i trÄden.

Din slutledning Àr trÀffande. Jag har emellanÄt spejat uppÄt, kollat runt lite pÄ natthimlen med en kikare, och har nu skaffat mitt första teleskop. Helt riktigt att 10 och 25 mm okular medföljde. Jag köpte mig Àven ett 7 mm okular av Skywatcher för cirka 700 kronor. Skillnaden i tyngd och kvalitetskÀnsla jÀmte de som följde med förstÀrkte min kÀnsla av att de senare Àr rÀtt sÄ skruttiga. Dock har inte vÀdergudarna varit mig nÄdiga hittills, sÄ jag har haft vÀldigt begrÀnsad tid med teleskopet ute i fÀlt, och har dÀrmed inte kunnat utvÀrdera hur vad de respektive okularen har att erbjuda faktiskt skiljer sig.

Det lÄter mycket vettigt det du skriver. Det Àr vÀldigt lÀtt hÀnt nÀr man hittar en ny hobby att man gör upp stora planer om att man ska ha det ena och det andra. Jag har redan kÀnt pÄ detta, plockat ihop mÄnga varukorgar pÄ astroshop.eu, och sÄ vidare, innan jag till slut besinnade mig och tog nÄgra djupa andetag.

Skrivet av Miska:

Det som Crazy Ferret syftar pÄ pÄ Facebook Àr Astropixlar Köp & SÀlj av Astroprylar. Astronet Àr ett forum som jag Àr admin pÄ. Dock försöker vi flytta pÄ tjÀnsten till en annan server och Àven fÄ den sÄ stabil som möjligt dÄ det Àr nÄgot fel pÄ nuvarande databas.

Okej, tack för klargörandet!
Astronet verkar vara ett vÀldigt lovande stÀlle sÄ hÀr lÄngt.
Men, Àr det sÄ att PM-funktionen pÄ astronet inte fungerar som den ska?

Fixade citering